FOOTBALL MANAGER 2021

FOOTBALL MANAGER 2021

9.0

Kroky k dokonalosti

Pavol Staňo robí so Žilinou dobrú prácu, ale myslím si, že by som to dokázal lepšie. A nielen myslím, dokonca to aj viem. Tím, ktorý jeho majiteľ na jar rozpustil a skúsených borcov nahradili dorastenci, som dotiahol na čelo tabuľky. Výsledky síce neboli konzistentné, ale to od prakticky ešte tínedžerov hrajúcich seniorský futbal nikto ani neočakáva. Dôležité je, že sa prezentovali pekným útočným futbalom, pekné víťazstvá si odniesli aj z európskej ligy, kde vyprášili dvakrát pražskú Spartu, no a nakoniec to dotiahli až na ligový vrchol.

Dúfam, že si tento text prečíta aj pán Antošík a zváži, či ma nepridá do svojho trénerského tímu. Ak aj nie, nebudem mu to zazlievať. Stále mi tu zostane Football Manager 2021, kde dokážem utopiť ďalšie desiatky hodín pri honbe za ďalšími titulmi a kariérnymi cieľmi. Tento rok bola pred Sports Interactive ďalšia obrovská výzva a to hneď dvojnásobná – máme tu koronavírus. Museli tak nielen zvládnuť vývoj hry z domu, ale tiež zakomponovať samotnú situáciu do hry ako takej. Už v minulosti dokázali zakomponovať Brexit a naň naviazané obmedzenia (pracovné povolenia a podobne). Tento rok ma zaujímalo, ako si poradia so zobrazením najhoršej pandémie za posledných sto rokov.

Hra ponúka už klasické možnosti, vytvoríte si svojho manažéra, vyberiete si svoju cestu a hru môžete hrať ako v singleplayeri, tak aj v multiplayeri. Môžete trénovať Real Madrid, ale pokojne aj svoje rodné mesto niekde na Slovensku, či tímy z futbalovo exotických krajín, ako napríklad Kanada. Líg je tu naozaj obrovská hromada z celého sveta, na Slovensku si môžete vybrať ešte aj z druhej ligy, nechýbajú zástupcovia nižších súťaží v pohároch a podobne. Môžete sa dostať aj do reprezentácie, môžete dostať aj padáka a nemusia za tým byť vaše výsledky, ale pokojne aj hádka s majiteľom napríklad kvôli rozpočtu na prestupy. V prvej sezóne veľmi nemôžete argumentovať tým, že ak vám nedá dostatok financií, dáte výpoveď. Rovno totiž poletíte.

Football Manager 2021
Football Manager 2021 Manažéra si vytvárate od základov
Manažéra si vytvárate od základov

Football Manager 2021 Hra sa snaží byť prístupná aj nováčikom
Hra sa snaží byť prístupná aj nováčikom

Football Manager 2021 Koronavírus vám nemusí robiť starosti, ale zranení bude dosť
Koronavírus vám nemusí robiť starosti, ale zranení bude dosť

Máte teda svojho manažéra, riadite svoj klub a užívate si veľké možnosti, ktoré vám hra dáva. A je len na vás, ako sa rozhodnete si ju užiť. Mne už tradične s každým ročníkom trvá tak 2 hodiny, kým sa vôbec dostanem k prvému zápasu. Dovtedy sa totiž môžete doslova zahrabať vo všetkým možných nastaveniach, sub-obrazovkách a možnostiach toho, čo chcete a nechcete robiť. Prejdete si stretnutie s vedením, s tímom, s médiami, potom si nastavíte tréningy, scouting, svoj trénerský štáb a ich právomoci, prípadne automatické odpovede na ponuky na svojich hráčov a naozaj mnoho, mnoho ďalšieho.

To sú veci, ktoré pravidelní hráči Football Manager série dobre poznajú a v tomto jadre sa tento rok veľa nezmenilo. Ak ste nováčikmi, môže to pôsobiť tak, že vás hra zahltí obrovským množstvom vecí, v ktorých sa ľahko stratíte a vlastne si ju ani neužijete tak, ako by ste možno chceli. A nebudem vám klamať, v hre je toho naozaj veľa a môžete sa v tom cítiť stratení. Avšak zároveň je tu tutoriál ku každej jednej možnosti, každej jednej obrazovke, každému jednému tlačidlu. Hra vám tak všetko detailne vysvetlí, aby vás ani toto množstvo možnosti zbytočne nezahltilo a jednoducho si osvojíte všetko, čo ponúka.

Keď sa dostanete cez tie úvodné dve hodiny a prídete k svojmu prvému zápasu, začnete objavovať viac noviniek, ktoré táto hra ponúka. No a taktiež jej väčšiu hĺbku, ktorou vás vtiahne a už nepustí. Ak máte radi, keď vám hry naozaj nechávajú pocítiť dopad vašich rozhodnutí, toto bude niečo pre vás. Rozhodujete prakticky o všetkom a všetko tu aj má nejaký zmysel, či sú to zostavy, rozhovory, taktiky, tréningy, alebo aj to, či sa rozhodnete svojho najlepšieho hráča po zranení napichať injekciami, aby potiahol ešte jeden kľúčový zápas. Je radosť hrať Football Manager a pre futbalových fanúšikov je to povinnosť.

Idete od zápasu k zápasu, čelíte stále novým výzvam a novým skúsenostiam. Tu si na vás hráč otvorí ústa pred novinármi, tam vás zase ohovorí tréner súpera, inokedy vás ale vyzdvihne nejaký významný odchovanec po dobre zvládnutom zápase. Možno si myslíte, že takáto hra sa stane rutinou a časom prestane baviť, ale je to práve tento neustála prísun noviniek, nových výziev a aj problémov, ktoré vás stále budú v hraní motivovať a v konečnom zúčtovaní aj baviť. Dokonca budete čeliť aj úplne novým situáciám a niektoré známe z predchádzajúcich ročníkov zas dostanú nové prvky, ktoré ich oživujú.

Napríklad nový ročník prináša naozaj poriadne rozšírené možnosti interakcií a to prakticky so všetkými a v rôznych situáciách. Nové sú rozhovory s hráčmi, s vedením a aj so zvyškom tímu, kde preberáte široké spektrum tém. Nie je to však len o tom, čo poviete, ale dopad má už aj to, ako to poviete. A to platí najmä pre rozhovory s tímom v šatni, kde môžete svoj tím upokojiť, alebo ak si to situácia vyžaduje, tak dať aj gestami najavo to, aký je vás postoj. Prípadne nehovorte nič, rozzúrene hoďte fľašu do rohu šatne a oni už budú vedieť, čo to znamená. Vďaka tomu máte väčšiu kontrolu nad morálkou a aj vzťahmi, no opäť je to niečo, čo sa môže odraziť proti vám. Napríklad vaša reakcia urazí niektorého z hráčov a ten to posunie médiám. Vy potom musíte premýšľať nad tým, ako sa k tomu postaviť. Môžete ho potrestať, no ak patrí medzi najpopulárnejších hráčov v tíme, postavia sa zaňho hráči.

Pribudli rôzne rýchle rozhovory, prepracované a rozšírené boli aj tlačové konferencie, v ktorých nechýba ani spätná väzba, takže to nie je len o vzťahoch s hráčmi, ale aj médiami. Rozšírené boli rozhovory medzi 4 očami a rovnako pribudli aj rôzne rady na poslednú chvíľu, kedy ešte tesne pred zápasov vám členovia vášho tímu môžu dať napríklad rady, na koho sa zamerať v bránení, ako upraviť herný štýl a podobne. To všetko môžete akceptovať, alebo si spraviť aj po svojom.

Football Manager 2021
Football Manager 2021 Možnosti interakcie sú naozaj bohaté
Možnosti interakcie sú naozaj bohaté

Football Manager 2021 Nechýba ani VAR tam, kde sa používa aj v skutočnosti
Nechýba ani VAR tam, kde sa používa aj v skutočnosti

Football Manager 2021 Vďaka vášmu riadeniu dokážete zdolať aj európskych gigantov
Vďaka vášmu riadeniu dokážete zdolať aj európskych gigantov

Zároveň je tu veľa vecí postavených tak, že sa im jednoducho nemusíte venovať, ak nechcete. Otravujú vás tlačovky? Stačí si nastaviť, aby tam automaticky za vás chodil asistent. Môžete delegovať všetko a vždy sa nájde niekto, kto sa o to postará, či už sú to teda rozhovory, transfery, scouting, hosťovania, tréningy, jednoducho naozaj čokoľvek. To hre poskytuje veľkú variabilitu v prispôsobení herného zážitku. Ak ste detailista a potrebujete čo najhlbšie načrieť do hry, môžete riadiť všetko. Ak vás zaujímajú len zápasy, starajte sa len o ne.

Aj samotné zápasy sa dočkali veľkých zmien a to hneď na niekoľkých úrovniach. Samozrejmosťou je rozšírenie možností hry v zápasoch. Máte k dispozícii viac možností interakcie a iných zásahov do zápasu, pričom je to navyše celé v prepracovanom rozhraní, ktoré pôsobí intuitívnejšie a aj napriek tomu, že je tu toho viac, nestratíte sa v tom. Zlepšila sa však aj vizuálna kvalita zápasového enginu a tiež variabilita futbalu a herných situácií. Takto dobre v tomto ohľade nepôsobila ešte žiadna iná Football Manager hra, či akýkoľvek iný športový manažmentový titul.

Pre tých z vás, ktorí majú radi štatistiky a tabuľky, tu autori pridali aj oveľa širšie štatistické možnosti, ktoré vychádzajú z reálnych štatistík a práve aj reálne štatistické agentúry sa podieľali na ich zakomponovaní do hry. Do toho všetkého sa taktiež môžete hlboko ponoriť, či už počas zápasov, aby ste vhodne reagovali na vývoj na ihrisku, alebo aj mimo zápasy. Korunu tomu dáva záver každej sezóny, kedy sa dočkáte nielen vylepšeného udeľovania prípadných trofejí, ale aj práve rozšírených štatistík, v ktorých môžete reflektovať práve skončenú sezónu, pozrieť sa na jej najlepšie aj najhoršie momenty, môžete sa znova pozrieť na kľúčové zápasy a podobne. Je tu toho naozaj veľa, čo hre dodáva ešte realistickejší dojem a vám ešte väčší dojem kontroly nad tým, ako sa hra vyvíja.

Football Manager 2021
Football Manager 2021 Riadiť tu toho môžete naozaj veľa, no rovnako to môžete delegovať na asistentov
Riadiť tu toho môžete naozaj veľa, no rovnako to môžete delegovať na asistentov

Football Manager 2021 Na hru tímu má vplyv mnoho faktorov
Na hru tímu má vplyv mnoho faktorov

Football Manager 2021 Tlačovky časom stále omrzia
Tlačovky časom stále omrzia

Hra robí najlepšiu prácu práve v tom, že vám dáva do rúk tak rozsiahlu podporu a skutočne máte dojem, že to všetko riadite a ovplyvňujete. Takto to má vyzerať a toto je vec, ktorá až tak dobre nefungovala v niektorých horšie hodnotených ročníkoch, keď to častejšie pôsobilo ako nejaký generátor. Teraz je to naopak a výsledok je skvelý. Navyše tie všetky možnosti a novinky dopĺňajú aj nastavenia, ktoré sú taktiež rozsiahle a prispôsobiť si môžete nielen audiovizuálnu kvalitu, ale aj menu, skin hry a podobne. No a nechýba ani Touch verzia hry, ak chcete niečo ešte zjednodušené, napríklad na hranie na konzolách. Bohužiaľ aj tento rok chýba čeština, ktorá už pri tak rozsiahlych zmenách textov v hre nie je rentabilná pri predajoch v našom regióne. Musíte sa tak vyzbrojiť znalosťou cudzieho jazyka.

Istým spôsobom mi na tejto sérii vždy imponovalo to, že vyzerala, akoby ste hrali niečo v Exceli či inom tabuľkovom editore. To sa postupne mení a čoraz viac to pôsobí menej ako zbierka rôznych strohých tabuliek, pričom hra naberá na vizuálnej kvalite, lepší sa dizajnovo a aj na menu je stále lepší pohľad. Zápasy sú v rámci žánru naozaj parádne a užijete si aj tie. Škoda jedného starého neduhu haprujúcich animácií, kedy napríklad vidíte, ako je hra už za čiarou, no hra to tak neberie. Rovnako je to aj s pár ďalšími animáciami, čo v zápasovom engine priamo neprekáža, no už by sa to hodilo opraviť. A možno aj zvuky spraviť pestrejšie, keďže tam sa roky recykluje to isté.

No a na záver to, čoho som sa dotkol už v úvode. Ako sa autori popasovali s koronou? Asi tak ako my všetci. Niečo funguje, niečo nie. Pandémia má určite dopad na transfery a ekonomickú stránku hry, čo je rozhodne fajn. Ale stále tu vidíte plné štadióny. Nemusíte riešiť testy a ani nakazených hráčov, pričom reálne nám futbal celý tento rok ukazuje, že vírus dokáže odstaviť aj celý tím, prípadne rovno kontumovať zápas. Toto sú veci, ktoré by ešte viac pomohli dojmu realizmu. Nie je priamo chybou, že tu nie sú, no ich prítomnosť by hru zlepšila. Takto je to „len“ štandardná deviatka za úplne skvelú a hlbokú hrateľnosť, sympatické spracovanie a veľké množstvo noviniek, vďaka ktorým sa hra vyvíja smerom k dokonalosti.

napísal matus_ace 11.12.2020
9.0
8.5