THE PROTAGONIST: EX-1

THE PROTAGONIST: EX-1

Zoznámenie so syntetickými mimozemšťanmi

Dojmy

Ľudí v budúcnosti ohrozuje syntetická rasa a elitná agentka Angel a jej tím musí neutralizovať hrozbu. Veci však nejdú podľa predstáv a situácia sa skomplikuje. Takto vás privíta rozpracovaná taktická RPG a rovno vás vysadí na mimozemskej vesmírnej stanici, cez ktorú sa musíte prebojovať.

Chvíľu si musíte vystačiť len s Angel, ktorá vám však veľmi rýchlo ukáže, aká je šikovná a zručná. V prvom rade skvele ovláda bojové umenia, o čom sa zakrátko presvedčíte v ťahových bitkách. Prví syntetickí nepriatelia jej nerobia žiadny problém. Ikona bojových schopností označených ako M.A.C.S. (Martial Arts Combat System) ukrýva štyri druhy útokov – údery päsťou a lakťom, kopy nohou a kolenom. Môžete ich použiť v ľahkej, strednej alebo ťažkej verzii, pričom platí, že slabší zásah býva istý, ale spôsobí menšie poškodenie a naopak silný zraní poriadne, ale častejšie zlyháva. Okrem toho si však môžete vytvoriť sekvenciu viacerých útokov, ktoré povkladáte do komba. Po potvrdení dostane nepriateľ viacero zásahov bezprostredne za sebou.

Angel môže používať aj zbrane, či už je to katana alebo iný prostriedok na boj zblízka, alebo pištole, brokovnice či  útočné pušky na väčšiu vzdialenosť. Mnohé z nich si však najskôr musí osvojiť. To ale stále nie je všetko,  odhodlaná žena používa aj ničivé výboje, ktoré platia na štandardných protivníkov alebo ich dokonca môže ovládnuť a vtedy ich otočí proti vlastným.  A to má ešte mnohé doplnkové schopnosti, ako je opravovanie, výroba predmetov, spracovanie dát a hackovanie.

Na zhotovenie vybavenia  sa používa nazbieraný odpad a v samotnom výrobnom menu, ktoré je kedykoľvek k dispozícii, sú základom schémy a technológie. Vkladajú sa do dvoch slotov a z toho potom vznikne nová zbraň, brnenie či užitočný doplnok. Podobným spôsobom sa dajú veci aj vylepšovať alebo rozobrať. Potom ich vložíte do slotov postavy, pričom si všimnete, že môže postupne získať kopu rôznej výbavy.

K hackovaniu sa dostanete trochu neskôr, ale potom ho budete hojne využívať. Aplikácia je jednoduchá, stačí sa dostať k terminálu a použiť svoju schopnosť. Nabúraním sa do systému získate nové schémy, poznatky, otvoríte vchody chránené energetickým poľom alebo vysuniete plošiny, po ktorých postupujete do ďalších miestností futuristickej základne.

Jednotlivé schopnosti sa treba učiť a zdokonaľovať ich, ale hneď na začiatku toho Angel ovláda veľa a skúsenosti a levely pribúdajú veľmi rýchlo. Prinášajú body na vylepšenie atribútov začlenených do troch kategórií – fyzické, talenty a myseľ. Na základe vášho výberu sa zlepšuje kondička postavy aj jej duševné schopnosti. Sila, reflexy, intelekt, iniciatíva a všetky ďalšie atribúty viditeľne ovplyvňujú možnosti postavy. Tá potom spôsobí vyššie poškodenie, s väčšou presnosťou, má v boji viac akčných bodov na pohyb, úspešnejšie vyhodnotí a zvláda vzniknuté situácie.

Ďalšie body pri zvýšení levelu investujete priamo do schopností, ktoré závisia aj od povolania postavy. Angel sa zameriava na inžinierstvo, počítače, hackovanie, zbrane a vodcovstvo. So všetkým súvisia konkrétne vylepšenia, napríklad osobitne rozvíjané zručnosti s pištoľami, brokovnicami, segmentovanie, podpora, výroba, ale aj jednotlivé kopy, údery a súčasti bojových umení. Postava sa teda dá naozaj pekne formovať.

Vodcovstvo zohráva úlohu pri ovládaní tímu, ktorý síce na začiatku nemáte a kvôli strate pamäte netušíte prečo, ale postupne pohľadáte jednotlivých členov svojej jednotky aj nejaké postavy navyše. S rozvinutým vedením Angel môžete mať v aktívnej skupine až šesť členov a dajú sa meniť so záložníkmi. Každá osoba vo vašom tíme sa pritom rozvíja rovnako ako Angel – atribúty, schopnosti v závislosti od povolania, priraďovanie výzbroje. A týka sa to aj špeciálneho psa, ktorého si tiež prisvojíte pri prehľadávaní základne. Ten okrem hryzenia, liečenia a povzbudenia má aj špeciálne využitie. Dostane sa totiž aj na miesta, kam ľudia prejsť nevedia a môže nájsť spínač na podlahe, ktorým otvorí hlavný vstup pre zvyšok tímu.

Na permanentné aktivovanie spínačov inak bežne slúžia energetické kocky, ktoré prenášate bez fyzickej námahy. Označíte kocku a miesto, kam sa má presunúť a o chvíľu sa tam sama premiestni. Vyzerá to veľmi futuristicky, navyše pri pohybe za sebou necháva len sotva badateľnú stopu. No kocky viete využiť aj inak. Keďže sú výbušné, môžete pomocou nich zraniť nepriateľov v boji. Mimo bitiek ich zas presuniete k vybraným múrom, ktoré po zásahu napríklad pištoľou odpália a vznikne prechod. Tenšie zoslabené múry viete zničiť aj bežnou zbraňou bez výbušniny.

Pri štandardnom postupe mimo nebezpečenstva sa naraz pohybuje celý tím. Ovládate Angel a ostatní ju jednoducho nasledujú. Výnimkou sú už spomínané miesta, kadiaľ môže prejsť len pes, ktorý sa na označenom mieste automaticky oddelí a zvyšok družstva čaká. A potom sú ešte špecifické prípady, kedy sa musí tím rozdeliť na dva menšie a súbežne plnia úlohy na dvoch vzdialenejších úsekoch. Napríklad na jednom mieste treba urobiť úkony na aktiváciu a udržiavanie energetického mosta, po ktorom druhá skupina prejde. Prvú družinu vedie Angel, druhú drsný Radical, ktorý zohráva svoje významné miesto v príbehu. Táto dvojica si najmä na začiatku veľmi nerozumie, čo sa prejavuje hlavne v dialógoch. No časté používanie vulgarizmov napriek tomu považujeme za zbytočné a hra by sa pokojne zaobišla aj bez nich. Tvorcovia by to mali zvážiť.

Čo sa týka technickej stránky, hra síce funguje slušne a bez problémov, ale potrebuje graficky dotiahnuť. V misiách je to celkom fajn, ale pri samotnom štarte hry to zatiaľ pôsobí dosť nevábne. Čiastočný dabing, kde prehovoria niektoré vedľajšie postavy, ale hlavná hrdinka ešte nedostala svoj hlas, vás nenechá na pochybách, že ešte je čo dopĺňať a vylepšiť. Ale hrateľnosť ako taká je už jasne definovaná a premyslená.

Hodiny strávené pri The Protagonist: EX-1 priniesli slušnú dávku zábavy. Taktický postup obsahuje niekoľko zaujímavých nových prvkov, i keď napríklad atypicky poňaté bojové umenia proti syntetickým nepriateľom veľmi nevyužijete. Ale  je to sľubný začiatok, za ktorý zaplatíte neveľkú sumu a nebude to márna investícia.

napísal uni 27.4.2021
THE PROTAGONIST: EX-1

The Protagonist: EX-1