POKÉMON UNITE

POKÉMON UNITE

7.5

Nevzdávaj sa do poslednej minúty

Recenzia na Mobil verziu

Písať, že sú tu s nami Pokémoni už nejakých 25 rokov a vypracovali sa na najziskovejšiu mediálnu značku na svete, je síce tak trochu mlátenie slamy, ale patrí sa to spomenúť, hlavne vo svetle toho, že stále sú odvetvia, platformy a herné sub-žánre, do ktorých sa značka ešte nepozrela. Takým prípadom je aj Pokémon Unite, ktorá je vstupom na pole kompetitívneho tímového hrania v stále populárnom MOBA žánri, aj keď znova len na obmedzenom počte platforiem. V tomto prípade na mobiloch a Nintendo Switch.

Pritom by si znalec značky alebo monštier samotných povedal, že takýto krok prišiel vlastne dosť neskoro, pretože Pokémoni vo svojej podstate sú na MOBA zápolenie ako stvorení, veď každé zo známych monštier disponuje plejádou schopností a vlastností, ktoré sú ako vystrihnuté z iných MOBA hier. Charizard s plameňometom, Zeraora a jej Volt Switch a podobne. Teraz je ale neskoro polemizovať, či hra prišla neskoro alebo nie, lebo je vonku a môžeme sa presvedčiť, či Pokémoni môžu konkurovať takým stáliciam, ako je Dota 2 či League of Legends.

Základný princíp hry sa oproti spomenutým konkurentom nejako výrazne nezmenil. V hlavnom režime sa proti sebe postavia dva päťčlenné tímy Pokémonov, každý s vlastnými schopnosťami a výhodami, ale aj slabinami. Na mape treba hľadať divokých Pokémonov a poraziť ich, za čo hráč zbiera body, ktoré potom treba ešte dopraviť na jedno z piatich stanovísk na nepriateľovej polovici arény. Niektorí Pokémoni po porážke dajú vášmu borcovi aj dočasné bonusy, napríklad spomaľovací útok či navýšenie poškodenia voči oslabeným protivníkom. Špeciálnejšie výhody hráči získajú pri zdolaní Rotoma a Drednawa v rohoch mapy, tieto dokážu častokrát zvrátiť priebeh zápasu. Vrcholom snaženia je potom legendárny Zapdos, ktorý sa na mape objaví v posledných minútach boja.

Pokémon Unite
Pokémon Unite Zápas sa začína a proti sebe stoja vyrovnané zostavy.
Zápas sa začína a proti sebe stoja vyrovnané zostavy.

Pokémon Unite Venusaurovi nové okuliare sadnú.
Venusaurovi nové okuliare sadnú.

Pokémon Unite Mr. Mime smrti už neunikne.
Mr. Mime smrti už neunikne.

Víťazí, samozrejme, tím, ktorý nahrá za desať minúť, čo je pevne daný čas zápasu, čo najviac bodov. Pritom aj keď sa vám nedarí počas zápasu nahrať body, netreba zúfať, pretože v posledných dvoch minútach sa počet odovzdaných bodov zdvojnásobuje a šikovnou hrou sa tak dá priebeh zápolenia pekne otočiť. Zápasy sú tak nervydrásajúce častokrát až do posledných sekúnd, aj keď to nie vždy platí, ale to je pri nevyspytateľnom hraní online pochopiteľné a treba byť pripravený na dobré aj zlé chvíle. Môj telefón pri niektorých nevydarených zápasoch zažil naozaj nevyberané zaobchádzanie.

Najdôležitejšie ale je, s akými Pokémonmi budeme hrať a aké sú ich schopnosti a štýl hry. V hre je momentálne niečo cez 20 Pokémonov na výber, naprieč takmer všetkými generáciami, takže nájdeme, samozrejme, stálice v podobe Pikachu a Charizarda, z Unova regiónu sa objaví Crustle, tretiu generáciu reprezentuje napríklad Absol, z poslednej Sword & Shield sa do bojov pridal Eldegoss. Niektorých z nich dostanete zadarmo po prihlásení do hry, iných si viete kúpiť za našetrené Aeos kredity alebo špeciálne Aeos drahokamy (za reálne peniaze). Mýtická Zeraora sa dá zas odomknúť splnením výzvy, iných dostanete za zvýšenie úrovne vášho profilu a tak podobne. Okrem toho je každý týždeň v rotácii niekoľko borcov zadarmo, takže sa vždy nájde Pokémon, ktorý vám sadne do štýlu hry, či chcete hrať ako podpora pre ostatných, alebo tvrdý útočník. Kategórií, do ktorých takto Pokémoni spadajú, je dovedna päť, a to Attacker, Speedster, Support, Defender a All Rounder.

Pokémoni samotní sa, samozrejme, aj líšia útokmi, schopnosťami či pasívnym bonusom. Každý z nich má základný útok s boostom, ktorý nastane napríklad každým tretím zásahom, jednu pasívnu schopnosť (Garchomp má napríklad schopnosť Rough Skin, ktorá vracia časť poškodenia), dve aktívne, postupne sa vylepšujúce schopnosti (pričom každá môže mať ešte dva varianty) a jeden Unite Move alebo ultimátny útok, ktorý sa nabíja len veľmi pomaly, spôsobuje masívne poškodenie alebo dá vám a spoluhráčom silný bonus. Alolan Ninetails tak môže používať svoje ľadové útoky alebo Fairy podporné kúzla. Mix oboch tiež nie je výnimkou.

Pokémonov môžete takisto ako v iných hrách v rámci žánru vybavovať predmetmi, ale tu je to poňaté iným spôsobom, predmety nekupujete počas zápasu, ale vyberáte si ich už pred začiatkom. Vášho zverenca tak môžete vybaviť troma predmetmi s pasívnym bonusom a jedným aktívnym, ktorý potrebuje vždy čas na nabitie. Takmer všetky sú pritom vzhľadom aj názvom znalcom univerza známe a efekty sú tiež podobné, takže ak máte na Snorlaxovi predmet Leftovers, viete že tento slúži na pomalú pasívnu obnovu života mimo boja. X Attack zas na pár sekúnd navýši útok vášho borca v poli.

Predmety si takisto môžete odomknúť pomocou plnenia výziev alebo kúpiť za Aeos Ticket menu. Za túto menu si môžete kúpiť aj Item Enhancer, pomocou ktorého si dané predmety vylepšujete až na 30. úroveň. Správny výber predmetu a jeho úroveň vedia významne ovplyvniť štatistiku vášho Pokémona, ale netreba sa báť, Aeos Tickety sa dajú celkom dobre získavať hraním a po týždni hrania som mal bez investície niekoľko kľúčových predmetov hravo na najvyššej úrovni.

V hre je, samozrejme, aj kozmetické upravovanie výzoru vášho avatara aj vášho Pokémona. A znova nové oblečenie viete odomknúť hraním či kúpiť za kredity a Fashion Tickety. Kozmetické Holowear doplnky pre Pokémona zas za Holowear Tickety. A tu sa dostávam k problému a tým je priveľa mien v hre, ktoré síce viete väčšinou získať hraním, ale môže to byť mätúce a smrdí to neskorším Pay to Win (hlavne pri Aeos Ticketoch na vylepšovanie predmetov pre Pokémonov). Druhým problémom je týždenný limit na získavanie týchto mien hraním, ktorý je pri kreditoch nejakých 2100. Ak si vezmeme, že Garchomp stojí 10 tisíc kreditov, musíte hrať mesiac, aby ste na neho našetrili, ak by sa vám napríklad nedarilo plniť výzvy a získavať špeciálne odmeny. A napríklad plný Battle Pass sa dá len kúpiť za reálne peniaze, ináč prídete o množstvo odmien za plnenie jeho výziev.

Pokémon Unite
Pokémon Unite Niektoré skiny pre Pokémonov sú trochu zvláštne.
Niektoré skiny pre Pokémonov sú trochu zvláštne.

Pokémon Unite Acrobatics môžem vylepšiť na jeden z dvoch pokročilejších útokov.
Acrobatics môžem vylepšiť na jeden z dvoch pokročilejších útokov.

Pokémon Unite V tomto zápase sa mi podarilo potiahnuť k víťaznému koncu celý tím.
V tomto zápase sa mi podarilo potiahnuť k víťaznému koncu celý tím.

Druhým problémom sú mapy, ktorých počet je... Vlastne na rovinu, mapa je len jedna pre hlavný 5v5 režim, ďalšie tri sú tu pre quick battle, ktoré sú 5v5, 4v4 a 3v3. Tieto sú ale výzorom aj hrateľnosťou takmer totožné s hlavnou, časový limit je polovičný a ešte sú aj v dennej rotácii. To znamená že počas jedného dňa môžete hrať len dva druhy máp, hlavnú a jednu z quick battle máp. To je naozaj zúfalo málo a tá jedna mapa dokola vás veľmi rýchlo môže omrzieť, aj keď je dosť členitá a dobre navrhnutá na prepadávanie a prekvapivé skórovanie poza chrbát nepriateľa.

Dobrou správou je, že hra je hneď po vydaní vo veľmi dobrom technickom stave, beží aj pri množstve efektov a nepriateľov na obrazovke veľmi stabilne a ešte sa na ňu aj celkom dobre pozerá, samozrejme, s ohľadom na art štýl predlohy aj samotný žáner - myslím že od MOBA podľa Pokémonov nikto grafické orgie naozaj nečaká. Ani raz sa mi nestalo, že by hra padla alebo som bol odpojený zo zápasu a lagy boli tiež len veľmi zriedkavým javom. Ovládanie je na mobiloch urobené parádne, hra reaguje okamžite a málokedy sa stalo, že by som netrafil niečo, čo som trafiť chcel, kvôli nevyladenému ovládaniu.

Odpoviem teda na prvú otázku, či dokáže Pokémon Unite konkurovať kráľom žánru DOTA a League of Legends. Určite nie, ale ani sa o to nesnaží. Hráčov má dostatok, nikdy som nečakal na zápas dlhšie ako pár sekúnd, hrateľnosť je jednoduchá a rýchla, takže osloví dostatok ľudí na to, aby hra nemusela ťahať ďalších z iných zabehnutých predstaviteľov žánru. Potenciál na rast je obrovský, keďže je ešte veľa Pokémonov, ktorí do hry môžu pribudnúť a určite by mali autori zapracovať aj na počte a rozmanitosti máp. Veľký výkričník ale visí nad množstvom mien v hre a hrozbou je prehupnutie do vôd Pay to win. Ak ste ale fanúšikom univerza Pokémonov alebo aspoň samotného MOBA žánru, netreba váhať ani minútu a hre dajte šancu.

napísal decain 13.10.2021
7.5
POKÉMON UNITE