HIGHFLEET

HIGHFLEET

7.5

Pôsobivé súboje na oblohe

Recenzia

HighFleet je skvelým príkladom toho, že aj s minimálnym počtom ľudí sa dá spraviť kvalitná, zaujímavá a hlboká hra. Spojenie Konstantina Koshutina s vydavateľom MicroProse tak dalo vzniknúť titulu, v ktorom sa vžijete do kože admirála flotily lodí. Nebudete však brázdiť moria a oceány, ale púšť. A nie takým štýlom ako Jack Sparrow, ale ako názov napovedá, budete s nimi lietať a hlavne bojovať.

Hra sa odohráva vo fiktívnom púštnom svete poznačenom vojenskými konfliktmi a v jednom sa ocitáte aj vy. Najlepšie je začať tutoriálom, ktorý vám predstaví základy hrateľnosti a zároveň vás aj uvedie do príbehu. Základy vyzerajú na prvý pohľad jednoducho, ale je toho omnoho viac, ako sa zdá. Dobre zvládnuté boje sú len polovicou úspechu. Hra je mimoriadne prepracovaná a budete si musieť dávať dobrý pozor aj na manažment zdrojov, využívať radar, získať spojencov a podobne. Je toho naozaj veľa, až neviem, čím skôr začať.

Najlepšie asi bude vrátiť sa do hlavného menu a pozrieť sa ešte pred všetkým ostatným na editor a tvorbu lodí. Na výber máte dostatok autorom vytvorených lodí, ktoré sa dajú načítať, upraviť a uložiť, ale môžete si vytvárať aj vlastné a následne ich testovať. Treba ale spomenúť, že ak svoje vlastné lode budete chcieť použiť v kampani, budete si ich musieť vytvoriť ešte pred jej začiatkom. Priamo počas kampane ste totiž mimoriadne limitovaní súčiastkami, ktorých nemusí byť dosť (maximálne tak na úpravy lodí) a navyše ich budete potrebovať aj na opravy.

HighFleet
HighFleet Pred bojom si môžete určiť poradie, v akom pôjdu vaše lode.
Pred bojom si môžete určiť poradie, v akom pôjdu vaše lode.


HighFleet V mestách natankujete palivo a nakúpite podľa dostupnosti rôzne druhy munície.
V mestách natankujete palivo a nakúpite podľa dostupnosti rôzne druhy munície.


HighFleet HUD vás dokonale prenesie na veliteľský mostík lode.
HUD vás dokonale prenesie na veliteľský mostík lode.





Ak teda chcete absolútnu slobodu, treba na to ísť mimo kampaň. Základom je vždy mostík, ktorý je riadiacim centrom lode a okolo neho následne vyformujete trup. K dispozícii je niekoľko tvarov aj veľkostí a tiež posilnený trup, ktorý toho v boji vydrží viac, ale za dvojnásobnú cenu, peňažnú a hmotnostnú. Pridať môžete aj extra vrstvu zbroje. Ďalej budete potrebovať nádrže na palivo, kazety s muníciou, generátory, priestory pre posádku, podporné nohy na pristávanie a, samozrejme, motory (môžete použiť fixné a/alebo manévrovacie) a niektoré z ôsmich rôznych zbraňových systémov. Síce nie úplnou nutnosťou, ale rozhodne vhodným doplnkom je aj protipožiarny systém, obranné systémy a evakuačné moduly.

To ale nie je zďaleka všetko. Môžete vytvoriť aj lietadlovú loď. Stačí umiestniť pristávaciu/vzletovú plochu a na ňu stíhačky alebo bombardéry. V rámci kampane budete potrebovať aj rôzne radarové systémy, ktoré budú slúžiť na detekciu a zameriavanie nepriateľov a zachytávanie signálov. Čerešničkou na torte je pestrý výber rôznych rakiet, medzi ktorými nechýbajú ani tie nukleárne. Sú drahé, efektívne, ale ich použitie má svoje následky. Fantázii sa pri dizajnovaní medze nekladú.

Hra kladie dôraz na fyziku a reálnosť, s tým preto treba rátať aj pri tvorbe lodí. K dispozícii je detailný prehľad, od veľkosti, cez hmotnosť, maximálnu rýchlosť, spotrebu, dolet, palebnú silu a cenu. Môžete tak vytvoriť aj viac ako pol kilometra dlhého obra s obrovskou palebnou silou (ktorá ale možno ani nebude potrebná vzhľadom na množstvo emisií, ktoré vyprodukujú už len samotné motory pri snahe pohnúť loďou), ale bude pre nepriateľov veľmi ľahké ho zasiahnuť a potom pre vás mimoriadne náročné (niekde aj nemožné) s ním pristáť. Navyše rozmiestnenie zbraní na takej veľkej lodi vôbec nemusí byť ideálne a polovica vašich výstrelov (hoci možno zatienia oblohu) môže smerovať do prázdna.

Na použitie vami vytvorených lodí v kampani bude najdôležitejšia cena. Na začiatku síce máte niekoľko lodí, ale aj prostriedky na nákup ďalších. Avšak minúť všetko na nákup lodí nie je ideálne. Ako som sa aj ja sám neskôr presvedčil, vyjsť s financiami na vašej ceste bude náročné. O ceste píšem preto, lebo takto jednoducho znie hlavná úloha. Začínate v meste na dolnom konci mapy a musíte sa prepracovať a dobyť mesto navrchu. Čaká vás dlhá a náročná cesta, ktorú ani nemusíte zvládnuť.

V každom z miest, ktoré získate, môžete nakupovať (alebo predávať) muníciu (podľa dostupnosti prieraznú, zápalnú a pod.), palivo, opravovať lode, najať žoldnierov či získať spojencov. Tankovanie aj oprava bude vyžadovať čas a už skôr spomínané diely. Pokiaľ nebudú dostupné, loď (úplne) neopravíte. Čas opráv môžete skrátiť pristátím v mestách na plošinách s rôznou náročnosťou, ktoré vám poskytnú bonus k dobe opravy danej lode. Získanie spojencov bude tiež dôležité a je riešené formou zaujímavej kartovej minihry. Môžete prejavom apelovať napríklad na vieru, poriadok, silu a pod. alebo potenciálnemu spojencovi darovať nejaký predmet a získať si ho tak na svoju stranu.

Po opustení mesta na vás čaká mimoriadne prepracovaný HUD, ktorý perfektne navodzuje dojem kokpitu. V strede všetkého je mapa, po stranách zas informačné panely o flotile, radary, čas, rýchlosť, morálka posádky, ovládanie rakiet atď. Ďalšou zaujímavou, aj keď niekedy frustrujúcou minihrou je zachytávanie nepriateľských správ. Pomocou niekoľkých otočných ovládačov budete na frekvenciách hľadať čo najsilnejší signál a jeho smer a ak všetko spravíte správne a načas(!), môžete získať dôležité informácie o pohybe nepriateľov (a vyhnúť sa im) alebo ich zásobovaní (a prepadnúť konvoj). Ani tu však ešte sranda nekončí. Niektoré správy môžu byť zakódované a budete sa musieť pohrať s dešifrovaním.

Inak len vyberiete cieľové mesto a prikážete flotile presunúť sa k nemu. Tu už konečne prichádza na rad samotný boj. Pred ním si ešte môžete pozrieť nepriateľské lode a upraviť poradie, v akom budú útočiť vaše lode. Vždy ovládate len jednu loď a, bohužiaľ, stojíte proti presile, nepriatelia útočia viacerí naraz a často bývajú mimoriadne presní. Nemalú úlohu zohráva presnosť aj šťastie. Ak zasiahnete palivovú nádrž alebo kazetu s muníciou, môže to vyúsť do veľkú explózie, ktorá zničí celú loď. Aj pri bojoch je cítiť snahu o realizmus, čo najlepšie ukazuje tmavnutie obrazovky, ktoré simuluje veľké preťaženie pôsobiace na posádku počas prudkých manévrov vo vysokej rýchlosti. Občas sa vám tiež môže pošťastiť, že sa nepriatelia pri paľbe navzájom zasiahnu. Ak toho vaša loď už veľa nevydrží alebo jej hrozí úplné zničenie, je dobré letieť k náhodne umiestnenému únikovému bodu, zachránite tak loď a prevezmete pod kontrolu ďalšiu v poradí určenom pred bojom.

Ak sa vám v boji darilo výnimočne dobre, môžete si vybrať z niekoľkých dostupných povýšení, ako napríklad rýchlejšie nabíjanie zbraní, väčší dolet a pod. Po každom boji môžete prehľadať zničené vraky a zužitkovať, čo sa dá. Čas hrá dôležitú úlohu a nie vždy sa bude dať vziať všetko. Vyberiete si palivo, muníciu, zachránite posádku alebo jadrovú raketu, získate cenné informácie. Okrem toho treba vziať do úvahy aj riziko, predsa len, jedná sa o pozostatky zničených lodí, pokojne môže niečo explodovať a zabiť časť vašej posádky, ktorá miesto prehľadáva.

HighFleet
HighFleet Počas súbojov máte prehľad o stave vašej aj nepriateľskej lode.
Počas súbojov máte prehľad o stave vašej aj nepriateľskej lode.


HighFleet Zachytávanie a odhaľovanie nepriateľov a ich správ bude rovnako dôležité.
Zachytávanie a odhaľovanie nepriateľov a ich správ bude rovnako dôležité.


HighFleet ...a takisto aj získanie spojencov.
...a takisto aj získanie spojencov.





Čo HighFleet u mňa rozhodne najviac znížilo hodnotenie, je rogue-like systém ukladania, teda jedna pozícia a nič viac. Už samotné mechaniky, hoci mimoriadne prepracované, ale zároveň aj náročné na pochopenie a hlavne uplatnenie pri hraní, robia hru dostatočne náročnou. A to je ešte na výber z dvoch obťažností. Kampaň som tak po nováčikovských chybách a celkovo kvôli nie ideálnemu manažmentu ani nedohral, pretože som sa jednoducho dostal do bezvýchodiskovej pozície, kedy som čelil nevyhnutnému zničeniu tých pár lodí, ktoré mi ostali a ku koncu.

Aby som ale nefinišoval negatívne, rozhodne stojí za zmienku vizuál. Síce ide len o jednoduchú 2D grafiku, ale vizuálny štýl „dieselpunk“ naozaj zaujme, hlavne u postáv. Pekne to dopĺňajú efekty dymu, prachu, trysiek motorov, explózii a dier po guľkách pri súbojoch. A to ešte počkajte, keď budete bojovať počas nočnej búrky. Niekomu by mohla prekážať absencia úpravy ovládania na klávesnici, to však príde v najbližšom patchi. Taktiež by mala prísť podpora Workshopu, teda zdieľanie hráčmi vytvorených lodí. HighFleet robí takmer všetko skvele, len nie pre úplne každého. Ak vás neodradí celková náročnosť a občasná frustrácia, ale beriete to naopak ako výzvu, myslím, že neoľutujete.


napísal AdamXMX 18.11.2021
Páči sa mi! (+1)
7.5
Vo svete
7.3
Ohodnotiť
HIGHFLEET
+ prepracované strategické možnosti a manažment
+ slušný dôraz na fyziku a reálnosť
+ vizuálny štýl
- niekedy neférové a frustrujúce
- celková náročnosť môže odradiť


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: MicroProse / Konstantin Koshutin
Štýl: Stratégia / Akcia
Dátum vydania: 27. júl 2021
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Hry v akcii ktore sa (ne)oplat... (0)
Tema pre hry v akcii, do konca roka bude vela akci...
|Simulatory aut (2)
Hladam simulatory aut, nie preteky, ale skor offro...
|Objednavka hry (4)
Caute chcem si zakupit REVIII cez gamecards.net po...
|Homeoffice monitor (7)
Objednal som si novy monitor na home office, bude ...
|M.2 ssd disky (11)
Ahojte. Chcem sa len opýtať, či sa oplatí kupovať ...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk