MONSTER HUNTER RISE: SUNBREAK

MONSTER HUNTER RISE: SUNBREAK

8.0

Plavba za novými dobrodružstvami a monštrami

Rok a štvrť po vydaní výbornej novinky Monster Hunter: Rise, ktorá posunula možnosti série na Switch (neskôr aj na PC) a pridala viaceré vylepšenia z megahitu Monster Hunter: World, prichádza ďalší prírastok. V PSP ére by bol Sunbreak novou rozšírenou hrou, ale moderné časy favorizujú rozšírenia v štýle bežného datadisku. To v praxi znamená, že dostaneme nový región, silnejšie monštrá i úlohy, ale cesta pre nováčikov je sčasti zarúbaná.

Dôvodom je jednak vyššia obťažnosť a aj systém, akým autori pristupujú k hre. Nie nadarmo od začiatku ide varovanie, že na užívanie si Sunbreak potrebujete mať v hlavnej príbehovej línii zmastené úlohy až po 7*, čo sa rovná 40-hodinovej investícii. Aj tá štipka deja sa sústredí na dianie po udalostiach hlavnej hry a vedie nás do neobjavenej časti krajiny niekde za morom. To je dobrý prístup v tom smere, že pocit z nového sa dostaví okamžite: máme novú dedinu, fachmanov v nej a na výpravy štartujeme z odlišnej základne. Avšak pripravte sa, že nová centrála nie je rozsiahla a nebýva v nej príliš veľa ľudí – akoby sa tentokrát sústredili autori na boj v divočine a tam doma prelúskate pár povinných stanovísk.

Príbeh sa sústredí na nové monštrum, novú hrozbu a to je presne dôvod, prečo by ste mali vycestovať do inej zeme a ostriť zbrane. A celkom to funguje, pokiaľ nečakáte príbehové zvraty ako z Final Fantasy a radšej sa sústredíte na cibrenie techník a využívanie všetkých trikov. Hra od vás čaká, že poznáte ako sa používa hák, bojuje v sedle príšer alebo skúša rozmanitá taktika. Príchod do nového kráľovstva je pozitívny v architektúre – vyzerá inak, namiesto ázijského nádychu sa dočkáte skôr európskeho štýlu. Je to pekná vizuálna zmena, ale systém ostáva nezmenený, či ide o výber úloh, hlavných alebo vedľajších, a osvedčený kolobeh lovu.

Kolotoč hrateľnosti rešpektuje vaše jednotlivé výpravy a spoznávanie monštier. Čaká vás pekných pár papúľ, na ktoré platí vždy iná taktika, asi neostanete pri jedinej zo 14 zbraní. Nečaká vás žiadna nová, ale to nevadí. Hlavná línia vás vedie k novým monštrám, materiálom a upgradom výbavy i zbraní. Hra od vás prirodzene čaká opakované výpravy na rovnaké ťažké monštrá kvôli vzácnym predmetom. Tie sú často rozložené medzi viaceré misie, na ktorých stretnete starých známych i niektoré nové druhy.

Preto vám padne celkom vhod, že Sunbreak sa odohrá v nových prostrediach a pláňach. Je tu divočina, sú tu nebezpečné miesta. Prvou je hustá džungľa, ktorá môže podvedome pripomínať ešte Monster Huntera 2 a iné predchádzajúce časti – na druhej strane toto prostredie je dlhodobým štandardom série. Výhoda je, že pôsobí celistvo a hustota nepriateľov je pekne vysoká. Európska architektúra sa viac bude vynímať v prostredí, čo je zameraný na obrovský zámok a jeho okolie. Presne ako zo stredoveku a iných hier – prostredie je na pomery série celkom originálne a bojovať v ňom s niektorými tuhými držkami skôr pripomenie niektoré Souls tituly.

Čo sa týka monštier, Sunbreak sa snaží umne pracovať s tromi druhmi: starí dobrí známi z hlavnej hry Rise s prípadnými obmenami, potom comeback niektorých kúskov z minulých hier a napokon úplne noví záporáci vytvorení pre túto hru. Dizajn favorizuje primárne dve hlavné línie: časť vychádza skôr z dizajnu dinosaurov, iná favorizuje príbuzných drakov. Ale popritom je tu dokonca pár hororových príspevkov, napríklad niektorí majú blízko k upírom či vlkolakom – ideálni zástupcovia do veľkého zámku, takže sa niekedy cítite akoby ste sa Monster Hunter zrazu krížil s legendami Transylvánie.

Takže čo je nové, aby ste nemali (celkom oprávnene) pocit, že Sunbreak nás iba prenesie na iný kontinent a vrhne na nás partičku nových výziev s vycerenými zubami či chvostami? Napríklad Follower questy, ktoré umne simulujú multiplayer výpravy v tom zmysle, že na plnenie úlohy sa síce vydáte síce v singleplayer móde, ale tam vám už asistujú NPC, ktoré majú svoje schopnosti či možnosti. AI NPC je totiž pomerne vysoká, takže prídu rozhodne vhod – dokážu neraz bojovať umne ako iní hráči, liečiť či pripraviť pasce alebo lákať na seba tuhé monštrá, do ktorých sa viete pustiť a premyslieť si ďalší ťah. Pozitívom je, že sú solídnou pomocou pre vás a nemusíte manažovať svoju partiu s ich menami ako v taktických hrách. Aj odmeny za Follower questy sú celkom slušné a ako zdroj cenných predmetov ich neradno vynechávať.

Ďalšou chuťovkou je Switch Skill Swap, k dispozícii už od prvých hodín. V praxi vám umožní meniť si celé nastavenie borca s jeho schopnosťami – získate taktické výhody, variabilitu a možnosti hrať sa s arzenálom. Je na vás ako ich uchopíte, podobne ako sa hráte so 14 zbraňami a jediná vec, ktorá vás možno zamrzí je, že časť noviniek na vás čaká až v neskorších častiach datadisku.

To je azda spoločná výčitka na adresu viacerých noviniek. Či ide o monštrá, predmety alebo vlastnosti, toto rozšírenie si dáva načas, akoby chápalo, že veľa hráčov si dalo od Rise na rok pauzu a cesta naspäť vedie cez repete súbojov so známymi monštrami (i keď v inom prostredí). Až potom sa začnú dávkovať novinky, ktoré vás už potom udržia až do posledných úloh. Takže určite treba vydržať, táto hra doručí čo má.

Monster Hunter: Rise – Sunbreak je výživné rozšírenie pôvodnej hry, ale treba akceptovať, že je určené pre tých, čo už základnú porciu vlani zdolali a sú hladní po ďalších úlohách s vyššou obťažnosťou. Celkovo je Sunbreak väčšia výzva, čo len potvrdzuje nadväznosť na pôvodnú hru, takže ak ste prípadne škrípali zubami už pri 6* či 7* Master questoch minule, tu to budete mať ešte ťažšie. Autori zamakali v rôznych oblastiach, i keď si občas pomohli recyklovaním dizajnu či pár monštier z iných častí série.

napísal Korec 19.7.2022
8.0
8.6