ARKANOID - ETERNAL BATTLE

ARKANOID - ETERNAL BATTLE

8.0

Klasika v Battle royale prevedení

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Možno sa to nezdá, ale Battle royale je stále úspešným trendom, po ktorom siahajú desiatky štúdií po celom svete a snažia sa ho nalepiť na svoje značky a hry. Square Enix sa na mobiloch obrovsky popálilo s Final Fantasy VII spin-offom a chápem, že mnohí pri spomienke Battle royale ohŕňajú nos. Ale ono to môže fungovať veľmi dobre a to aj tam, kde by ste to možno nečakali. Zoberte si Tetris 99 zo Switchu, čo je Battle royale variácia na kultovú logickú hru a jedna z mojich najobľúbenejších. Nezahadzuje totiž to, vďaka ľudia Tetris milujú, ibaže vám počas hrania pridá ďalších 98 súperov a musíte byť lepší ako oni.

Jednoducho skvelý koncept. Až som sa dlho čudoval, že po ňom neskočili aj ďalší. Síce to chvíľu trvalo, ale skúšajú to Microids a Taito s rovnako legendárnou značkou – Arkanoid. Ten je tiež vystavaný na jednoduchej hrateľnosti a 36 rokov je prakticky takmer rovnaký, no stále zábavný. Niektoré koncepty jednoducho nestarnú a potom je to už len o tom, ako sa ich autori rozhodli osviežiť. Arkanoid - Eternal Battle predvádza, že battle royale je tou správnou cestou a rozhodne sa ho oplatí vyskúšať.

Eternal Battle je vhodný ako pre nováčikov, tak aj pre tých starších hráčov, ktorí už Arkanoid hrali. Je to totiž o znovuobjavení tejto klasiky, ale pri zachovaní tej okamžite hrateľnosti, ktorú si ihneď osvojí naozaj každý. K tomu sa pridáva zopár noviniek a dokonca je tu aj nejaký rozšírený pokus o príbeh. Ten vychádza z pôvodného príbehu, akurát pridáva nejaké detaily navyše. Je dosť chaoticky, možno aj nadbytočný, ale je tu. Materská loď Arkanoid je pod útokom a vy nasadáte do malej únikovej lode VAUS. Dostanete sa však do inej dimenzie, kde stále musíte bojovať o život. Musíte tak zlikvidovať spacewalls bloky, za ktorými sa skrýva DOH, boss, ktorý zničil vašu materskú loď.

Arkanoid - Eternal Battle
Arkanoid - Eternal Battle Upgrady vám pomôžu lepšie bodovať
Upgrady vám pomôžu lepšie bodovať

Arkanoid - Eternal Battle Hra vie aj poriadne potrápiť
Hra vie aj poriadne potrápiť

Arkanoid - Eternal Battle Klasika nechýba
Klasika nechýba

Dáva to zmysel? Ani nie. Ale vôbec to neprekáža. Arkanoid je totiž o niečom inom – o tom, že odrážate guľôčku, ničíte farebné bloky a užívate si, ako vám utešene rastie skóre. A tým som vlastne aj popísal, čo je Arkanoid. Jednoduchá automatovka, kde ovládate pádlo v spodnej časti obrazovky, odrážate guľôčku a ničíte bloky vo vrchnej časti obrazovky. Tie tvoria neraz rôzne vzorce, napríklad pohár s drinkom. Taktiež majú bloky rôzne bodové ohodnotenie a aj rôznu tvrdosť, takže niektoré nezničíte vôbec, iné až po opakovaných úderoch guľôčkou.

Hra je tak neraz o tom, ako zvládate geometriu. Teda, extrémnu geometriu, kedy musíte uhol odrazu prepočítavať počas toho, ako sa pohyb guľôčky stále viac zrýchľuje, prostredie okolo vás sa mení a podobne. Koncept hry je síce jednoduchý a návykový s hrateľnosťou, ktorá vám ihneď prejde do krvi, avšak stále musíte nabrať skill a hlavne zlepšiť svoj postreh. Pri vyšších rýchlostiach vás totiž hra dokáže poriadne potrápiť a neraz sa poriadne zapotíte. Hlavne pri online hraní. Sú tu síce veci, ktoré vám môžu pomôcť, no ak máte chytať power-upy a guľôčku naraz, voľba je jasná.

Poďme ale na to najdôležitejšie, predsa len ste si na recenziu klikli iba kvôli tomu, aby ste sa vysmiali kombinácii Arkanoidu a Battle royale. A keď už táto kombinácia funguje, chcete vedieť ako. Nie je to síce pre 99 hráčov ako Tetris, ale koncept je podobný. Tu však len pre vás a 24 ďalších hráčov. Všetci hráte naraz a rovnaké vzorce herných tehličiek. Niekto z hráčov vypadne v pravidelných intervaloch a pre vás je dôležité postarať sa o to, aby ste neboli na chvoste bodového rebríčka, keďže vtedy vypadnete. To ešte nie je nič veľmi nové, ale tu ovplyvňujete ďalších hráčov a to hneď niekoľkými spôsobmi.

Napríklad sa snažíte čo najskôr zlikvidovať všetky bloky vo svojej aktuálnej hre a posunúť sa na ďalšiu úroveň. Ostatným hráčom tak stále nejaké bloky zostanú a hra im ich hodnotu odpočíta od celkového skóre. Môžete s nimi bojovať ale aj viac priamo. Raz za čas vám z niečoho spadnú útočné power-upy, ktorých je v hre celkovo 7 druhov a vy sa rozhodnete, na koho ho použijete. Môžete si pritom zvoliť hráča po pravici a po ľavici, pričom zoradenie je podľa bodov a najviac bodov má hráč úplne vpravo. Útočíte tak na tých, ktorí sú k vám aktuálne najbližšie. Medzi power-upmi je zvýšenie rýchlosti súperovi, zmenšenie pádla, odobratie upgradov a podobne.

Takto to prebieha, kým nezostane posledná štvorica. Tá následne bojuje proti bossovi, až kým nezostane len jeden. Ten už na bossa priamo útočí a musí mu život zredukovať na nulu. Vôbec to nie je jednoduché, ale je to zábavné. A preto sa čudujem, ako je možné, že aj napriek podpore crossplayu hru hrá tak málo hráčov. Ešte ani raz som nemal 24 protihráčov naraz. Väčšinou tak dvoch, čo je žalostne málo. Ostatné pozície hra potom dopĺňa umelou inteligenciou. A poraziť tú je neraz pekelne ťažké. Inak je to ale klasický Arkanoid s upgradmi a ďalšími prvkami.

Ktorý si môžete koniec koncov užiť aj v ostatných režimoch. Sú tu ďalšie tri a hrajú sa jednoducho, len na body a životy. Padajú vám upgrady, ktorých je 10 druhov (magnetické pádlo, veľké pádlo, pomalá guľôčka, veľká guľôčka...). Lokálny multiplayer si môžete užiť vo Versus režime až vo štvorici. Ak ste skôr sólo hráč, skočte do Neo režimu. Ten má 45 levelov a na ich konci je zase boss, pričom si viete preniesť upgrady a aj po smrti sa viete vrátiť, ale obetujete polovicu bodov. No a je tu aj Retro režim s retro vizuálom v ráme pripomínajúcom automat s 32 levelmi a bossom. Hra tak toto ponúka viac pre rôzne typy hráčov. Navyše nechýbajú online tabuľky.

Arkanoid - Eternal Battle
Arkanoid - Eternal Battle Battle royale je spracovaný naozaj kvalitne
Battle royale je spracovaný naozaj kvalitne

Arkanoid - Eternal Battle Vedeli ste, že Arkanoid má aj príbeh?
Vedeli ste, že Arkanoid má aj príbeh?

Arkanoid - Eternal Battle Máte hneď niekoľko spôsobov, ako súperom v multiplayeri škodiť
Máte hneď niekoľko spôsobov, ako súperom v multiplayeri škodiť

Graficky je hra podarená, zachováva ducha originálu, ale príjemne ho osviežuje. Nesmie chýbať neónová estetika, ale nie prehnaná. Doplnené je to o niekoľko menších efektov, aby stále príliš nenarúšali to, čo Arkanoid predstavuje. Skvele hru dopĺňa adaptívny soundtrack, pod ktorý sa podpísal známy francúzsky hudobník Xavier Thiry. Nesie sa v synthwave štýle, pekne sadne k retro hrateľnosti aj retro vizuálnemu spracovaniu. Pri hraní sa dobre počúva a úprimne by som si ho vypočul aj pomimo hrania.

Musím sa priznať, že som tiež neveril tomu, že táto hra dopadne dobre. Znie to divne a zdanlivo nezlučiteľne, ale Arkanoid - Eternal Battle umne skĺbil klasiku a Battle royale princípy. Až som smutný z toho, že si cestu ku hre nenašlo viac hráčov a tým pádom si jej najväčšie lákadlo nedokážete užiť tak, ako by ste si to predstavovali. Možno za to môže cena. 30 eur za hru bez DLC je trochu veľa, respektíve za svoje peniaze dostanete nie práve najväčšiu porciu obsahu. To je ale snáď jediný neduh hry. Ak ste na takýchto hrách vyrastali a nechcete si ich len pripomenúť, ale aj pridať niečo nové, je dosť možné, že toto bude vaša najobľúbenejšia verzia Arkanoidu.

napísal matus_ace 21.12.2022
8.0
ARKANOID - ETERNAL BATTLE