SHOTGUN KING: THE FINAL CHECKMATE

SHOTGUN KING: THE FINAL CHECKMATE

6.5

Veľmi netradičná šachová partia s brokovnicou

Šach sa berie ako ultimátna stolová hra a aj keď má jasné pravidlá, zvíťaziť v nej chce vynikajúce taktické a strategické myslenie. Šachové partie sú stále populárne a berú sa ako hry s pevnými pravidlami pre vysoko inteligentných. Keďže žijeme v digitálnom veku a kreativita dnes už nepozná medze, chlapci zo štúdia Puncake Délicieux si povedali, že spravia vlastnú verziu šachu s príbehom a s vlastnými pravidlami.

Štúdio Puncake Délicieux má už na svojom konte psychedelickú arkádovku Moonpong a práve dokončuje svoj dungeon rogue-like Wratch’s Den, ale čím sa rozhodne môže chváliť, je titulná šachová extravaganza Shotgun King: The Final Checkmate, ktorú si spropagovalo a samé vydalo. Ide o ťahovú stratégiu v pixel art štýle, kde namiesto vyhadzovania šachové figúrky systematicky likvidujete brokovnicou alebo inými zbraňami.

Vo svete šachu si čierny kráľ užíval moc, silu a panoval bezohľadne a egoisticky. Jeho poddaní čoby šachové figúrky prešli preto na bielu stranu a nechali sa naverbovať bielym kráľom. Ako čierny kráľ so zlomenou pýchou, ale zato s plne nabitou brokovnicou, ukážete zradcom, že ste jediný a právoplatný pán šachovnice. Hru hráte myškou s tým, že si pomocou nej viete ukázať, kde sa chcete pohnúť alebo kde chcete práve strieľať. Taktiež ňou ovládate aj rozptyl streľby. V každom kole môžete buď pohnúť kráľom, alebo strieľať na nepriateľské figúrky. Avšak iba pri pohybe sa vám dopĺňa munícia do inventára a každé nabitie vás stojí ťah.

Shotgun King: The Final Checkmate
Shotgun King: The Final Checkmate Kto je na ťahu?
Kto je na ťahu?

Shotgun King: The Final Checkmate Každý typ brokovnice má rôzne vlastnosti, ktoré si viete kartami upgradovať.
Každý typ brokovnice má rôzne vlastnosti, ktoré si viete kartami upgradovať.

Shotgun King: The Final Checkmate Hlavný boss zaberá 4 políčka na ploche a rozhodne má na vás chuť.
Hlavný boss zaberá 4 políčka na ploche a rozhodne má na vás chuť.

Cieľom je vyhnúť sa šach-matu a zabiť nepriateľského kráľa pre ukončenie danej úrovne. Po každej dokončenej úrovne si môžete vybrať z dvoch náhodných kombinácií upgrade kariet. Jedna karta je výhodou pre vás a tá druhá pre druhú stranu. Základom je správne sa rozhodnúť a vybrať si kombinácie tak, aby sa vám v Throne sekcii podarilo zdolať 12 poschodí na jeden šup a mohli ste tak čeliť obriemu bielemu kráľovi.

Aj keď základom hry je šach a jeho pravidlá, celková hrateľnosť je čerstvým dychom nielen do herného biznisu, ale aj do šachu samotného. Prepracovanosť samotnej hry ma vcelku udivuje, aj keď má jasnú a jednoduchú hrateľnosť. Ste síce šachový kráľ, ktorý sa môže pohybovať len o jedno políčko v každom smere, ale po zničení figúrok získate dušu či pohyb danej figúrky, ktorú v podobe karty viete počas hry využiť. Napr. keď zničíte koňa, viete sa v jednom ťahu pohybovať v tvare L. S dušou veže váš pohyb bude možný horizontálne a vertikálne a keď zničíte kráľovnú, tak ste pánom všetkých strán. Kartu s danou dušou figúrky uschováte a využijete len raz, ale keď zlikvidujete potom ďalšiu figúrku, prázdny slot sa vám razom zaplní. Jednotlivé figúrky viete strieľať, ale nedokážete ich klasicky vyhodiť a zaplniť tak ich miesto. To vedia len len biele figúrky, ktorých výhodou je okrem počtu životov na danú figúrku aj ich množstvo na danej hracej ploche.

Kartičky s výhodami a nevýhodami sú formy upgradov, ale aj downgradov. Po každom úspešnom kole vám hra ponúkne dve náhodné kombinácie kariet, ktoré vám ostanú do konca konkrétnej hry. Výber kariet je pekne veľký a každá karta obsahuje okrem príslušného obrázka aj jasný popis. Z čiernych kariet môžete získať silnejšie atribúty vašej zbrane, granáty, dýku na boj zblízka, život navyše, viac nábojov v inventári, niekedy už priamo nabitých, ovládanie bielych figúrok, redukovanie počtu figúrok na hracej ploche, vylepšený pohyb vášho kráľa, viac slotov pre duše bielych figúrok, snajper streľbu atď. Zaujímavosťou sú karty močiara, troch pentagramov, čarovných paličiek a tajného cudzinca, ktoré sú súčasťou hracej plochy. Močiar spomalí biele figúrky a pentagramy vám dajú výhody ťahov navyše, keď na ne vstúpite. Cudzinec na hracej ploche v tvare otáznika vám ponúkne 4 slušné výhody, keď naň vstúpite. Kartičky s kúzelnými paličkami vám vylepšia pohyb na hracej ploche a dokonca pomôžu odobrať zopár životov bielym figúrkam.

Shotgun King: The Final Checkmate
Shotgun King: The Final Checkmate Keď získate na druhej strane pešiakov s kopijami, páľte od nich čo najďalej.
Keď získate na druhej strane pešiakov s kopijami, páľte od nich čo najďalej.

Shotgun King: The Final Checkmate Po zabitý určitých figúrok viete využiť ich pohyb v hre.
Po zabitý určitých figúrok viete využiť ich pohyb v hre.

Shotgun King: The Final Checkmate Močarisko vám v boji rozhodne pomôže.
Močarisko vám v boji rozhodne pomôže.

Čierne kartičky sú presným opakom bielych a pri zlom výbere z vašej strany vám ich kombinácie pekne zavaria, až znechutia progres hry. Okrem zhoršených atribútov vašej zbrane a znásobnenia počtu bielych figúrok vám niekedy odoberú výhody, ktoré ste práve získali. Po každej tretej úrovni dodajú kráľovnú na šachovnicu, ktorá vás svojím mnohostranným pohybom veľmi nepoteší. Niekedy vám po určitom počte ťahov pridajú určitý počet špecifických figúrok, zlepšia im pohyb, počet životov alebo sa stanú nezničiteľnými. Bonusom je, keď dvaja strelci nahradia bieleho kráľa a vy musíte zničiť viacero cieľov na dokončenie úrovne. V sekcií Codex si viete pozrieť všetky karty, na ktoré ste naprieč hrou narazili. Niektoré karty sa vám však objavia vo výbere, až keď získate určitú kombináciu kariet bielych alebo čiernych.

Brokovnica je vaša jediná zbraň, ale viete získať aj jej iné typy, keď splníte určité úlohy. Sila, rozptyl, počet nábojov, dosah streľby, priestrel, odpich streľby sú vlastnosti vašej jedinej strelnej zbrane, ktoré viete vylepšiť, ale aj zhoršiť konkrétnymi kartičkami. Jeden typ brokovnice vám ponúkne bodák už hneď na začiatku, ktorý vám pomôže na boj zblízka hlavne pri tuhých a tesných útokoch. Granáty pri správnom vrhu vedia dať dole aj viacero figúrok, ale nanešťastie vedia skončiť aj mimo šachovnice či v močiari alebo vám ublížiť. Keď získate určitú kartu, viete spraviť z vašich nepriateľov vlastné projektily a využiť ich v útoku.

Vašimi nepriateľmi sú samozrejme typické, biele figúrky šachu, ale oproti vám majú stanovený počet životov. Rôznorodosť tu preto nečakajte, ani keď zinkasujete železnú kráľovnú. Podľa sily, rozptylu a dostrelu vašej brokovnice viete odobrať určitý počet životov viacerým nepriateľom naraz. Výnimkou je hlavný boss, čo by obrí biely kráľ s veľkým počtom životov, ktorý zaberá niekoľko políčok šachovnice. Osobne ma potešilo, že tvorcovia mysleli pri náročnosti tejto hry na menej zdatných hráčov či začiatočníkov šachových hier. Totiž vždy, keď vám hrozí šach alebo aj šach-mat, vás hra upozorní, ktorá alebo ktoré figúrky vás ohrozujú. Za to môžu štíty, ktorých počet dokážete stanoviť a vynulovať. Keďže do hry tvorcovia vložili permadeath a ukladanie pozície nie je možné počas prechádzania úrovní, štíty uvítate na všetkých poschodiach. AI je na vysokej úrovni a pôjde vám pekne po krku. Aj keď si vyberiete silné výhody v boji a svoju vernú brokovnicu si napumpujete na max, hra vás v neskorších úrovniach priam núti rozmýšľať aspoň pár krokov dopredu.

Shotgun King: The Final Checkmate
Shotgun King: The Final Checkmate Spravným výberom kariet sa dopracujete k zdarnému koncu pomerne rýchlo.
Spravným výberom kariet sa dopracujete k zdarnému koncu pomerne rýchlo.

Shotgun King: The Final Checkmate Vždy začínate zľahka.
Vždy začínate zľahka.

Shotgun King: The Final Checkmate V Codexe si viete zozbierať a pozrieť všetky kartičky hry.
V Codexe si viete zozbierať a pozrieť všetky kartičky hry.

Grafika je v klasickom pixel arte s obmedzeným počtom farieb, ktorú si viete mierne skrášliť crt efektom. Síce jednostranný pohľad na dvojfarebnú klávesnicu nie je divácky atraktívny a intro a outro sú tvorené len obrázkami, ale jednotlivé animácie figúrok v hre samotnej sú pekne plynulé a dávajú hre prehľadnosť, ako aj jednoduchý HUD. Zvuk a hudba sú takým 8-bitovým atmosférickým mixom, ktorý spĺňa to, čo je nutné v danom momente, ale nie sú ničím výnimočné. V celej hre máte zopár skladieb, ktoré sa často opakujú a aj keď majú pekné motívy, skôr fungujú ako podmaz hry.

Shotgun King: The Final Checkmate je náročná hra, ktorá vám nič neprepáči, takže nečakajte, že jej Throne mode prejdete na prvýkrát. Avšak v hre funguje po novom update rank systém, kde každý získaný stupeň vám sťaží ďalší postup pri výbere novej hry. Keď si však ujasníte pravidlá, vyberiete si správne karty medzi poschodiami a vyhráte sa s vybranou brokovnicou a jej atribútmi, viete dosiahnuť hlavného bossa pomerne rýchlo a ľahko. Pre prípad, že by vás hlavná hra nudila a dosiahli ste všetky konce, tvorcovia pre vás v novom update prichystali endless mód, kde si môžete vycibriť svoju výdrž a chase mód, kde na vás pôjdu biele figúrky z každej strany bez prestávky. Taktiež je tu pre vás kartový Codex, ktorý nie je ľahké vyplniť na 100%.

Táto šachová extravaganza je určená hlavne tým, ktorých bežný šach nudí alebo sú jeho pravidlá príliš jasné. Ide o alternatívnu hru, ktorej prezentácia môže byť pre niekoho nevýrazná a hrateľnosť časom repetitívna, ale aj napriek tomu je zábavná a máte v nej stále čo objavovať. Ak vás neodradí jej náročnosť, jednotvárna grafika a radi by ste si zahrali šach s brokovnicou, určite dajte Shotgun King: The Final Checkmate šancu. Za tú cenu sa celkom oplatí.

napísal jinxed 24.4.2023
6.5
SHOTGUN KING: THE FINAL CHECKMATE