TIN HEARTS

TIN HEARTS

8.0

Cínoví vojačikovia na pochode k vášmu srdcu

Hry s vojakmi sa nám do rúk, respektíve na PC a konzoly, dostávajú bežne, ale cínoví vojačikovia sú výnimoční. A nielen tým ako vyzerajú a z čoho sú zhotovení, ale v tomto prípade aj svojou hrateľnosťou. Tá vám síce môže pripomenúť klasiku Lemmings, ale autori, ktorí, mimochodom, patrili do tímu, čo v minulosti priniesol Fable, poňali svoju novinku trochu inak.

Tin Hearts je naratívna puzzle hra, čo v praxi znamená, že prináša desiatky logických úrovní v štyroch aktoch a prológu, doplnených príbehom. Dej je pritom nenútene votkaný priamo do hlavolamov s cínovými vojačikmi. Jednotlivé story pasáže sa začnú prehrávať v miestnostiach, kde sa snažíte dostať k východu s malými dverami všetkých panáčikov, čo je primárny cieľ. Na určitých bodoch drobní vojaci, nie väčší ako prst, aktivujú spomienky rodiny, ktorá tam žila. Vo forme priehľadných ľudí tak uvidíte otca - vynálezcu, matku a ich dcéru vo chvíľach pohody, ale aj dramatických situáciách, ako používajú hudobné nástroje, hračky a iné veci v okolí a vedú medzi sebou dialógy.

Tin Hearts
Tin Hearts Trojuholníky s výrezom majú presne určené miesta, kam sa dajú vložiť.
Trojuholníky s výrezom majú presne určené miesta, kam sa dajú vložiť.

Tin Hearts Pri vytváraní cestičky použijete  hoci aj bubon.
Pri vytváraní cestičky použijete hoci aj bubon.

Tin Hearts Popri riešení hlavolamov sa zobrazujú spomienky s vynálezcom a jeho rodinou.
Popri riešení hlavolamov sa zobrazujú spomienky s vynálezcom a jeho rodinou.

Každý level spravidla predstavuje jednu miestnosť v dome, suteréne či podkroví, prípadne záhradu. Po otvorení skrinky položenej na stole či poličke z nej začnú vyliezať vojačikovia, ktorí sa neustále pohybujú jedným smerom. Vašou úlohou je použiť pomocné objekty na to, aby ste usmernili ich chôdzu a dostali ich k už spomínaným dvierkam. Keď sa vám to podarí, pootvoria sa veľké dvere do ďalšej miestnosti, kde pokračujete. Niekedy pritom musíte prejsť trochu dlhší úsek napríklad po schodisku, aby ste našli novootvorený priestor, ale máte pri tom žiariacu navigáciu.

Prvé úrovne sú jednoduché a môžu pôsobiť až trochu primitívne, ale nedajte sa oklamať. Hra čoskoro pritvrdí a pripraví levely plné prekážok a úsekov, pri ktorých sa slušne zapotíte, kým nájdete spôsob ako ich zdolať. Základnými pomôckami sú dva druhy trojuholníkových skladačiek. Tie prvé majú v sebe otvor v podobe mesiačika, trojuholníka, U alebo T. Tieto objekty môžete zobrať, preniesť a pokojne aj otáčať, ale dajú sa umiestniť len na stojančekoch, ktoré zodpovedajú tvaru otvorov. Druhý druh sú trojuholníky bez otvorov, ktoré môžete vziať, položiť a napolohovať hocikde, kde si myslíte, že budú užitočné.

Pri vytváraní cestičiek vojačikovia niekedy prechádzajú písanými listami, ktoré vám hra, respektíve ich pisateľ nahlas prečíta a dostanete sa aj k ďalším skrinkám, ktoré po aktivovaní figúrkou odhalia svoj obsah. Zvyčajne je v nich nový interaktívny objekt a jeho schéma a po tomto kroku už dokážete manipulovať s takýmito vecami v okolí. Takže potom viete otáčať bubny, na ktoré dopadnú vojačikovi a odrazia sa podľa polohy nástroja. Alebo nastavíte vrtuľky, ktorými usmerňujete prúdy vetra, čo je užitočné najmä vtedy, keď vojačikovia prejdú cez mechanizmus, čo nafukuje balóny a figúrky chvíľu letia. Okrem toho budete posúvať vláčiky, pri ktorých vaši zverenci tiež zmenia smer, budete ovládať aj malé delá, čo po zapnutí spínača (samozrejme, vojačikom) vystrelia guľu a zasiahnu knihy alebo dosku, aby po spadnutí vytvorili most.

Treba pritom dávať pozor, aby vojačikovia nepadli z veľkej výšky na zem, inak sa rozbijú. Môže ich ohroziť aj hlava šaša, ktorá sa vystrkuje zo špeciálnej skrinky a hltá figúrky. Neraz zistíte, že zdanlivo jednoduchá a rýchla cestička nefunguje a iba zavádza. Musíte nájsť iný spôsob často s väčšou obchádzkou a rôznymi problémami.

Ak sa niečo pokazí alebo vaša malá armáda rozbije, neprekáža to. Hra vám totiž umožní manipulovať s časom a svoje chyby napraviť. Keď ide všetko v pohode, môžete použiť ciferník z hodiniek a všetko sa zrýchli. Alebo zrýchlite dočasne pretočením času dopredu. Pretočenie dozadu pre zmenu vracia vojačikov späť až do momentu, kedy vám to vyhovuje. Napríklad pred pád zo stola, kde už ako poučení viete, že máte dať nejaký objekt, aby ste vojačikov odklonili a zachránili. Čas sa dá aj zapauzovať, čo je skvelá vec na prípravu bez stresu a navyše vtedy aj vidíte priehľadné línie, kadiaľ sa bude uberať vaša armáda. Viete tak plánovať kroky dlho dopredu. Ak ste toho zbabrali viac, jednoducho resetujete (zatvoríte a znovu otvoríte) celú skrinku s vojačikmi a skúsite to odznova.

Hra postupne pridáva nové mechaniky a veci, čo vám pomôžu alebo zohrajú pri postupe inú úlohu. Pozoruhodná je nečakaná možnosť priamo ovládať jedného vojačika v úrovni. Hra to umožní za špecifických podmienok. Vo vybraných leveloch je domček s bábikou, ktorá odchytí prvého vojačika, čo tam vojde. Toho potom môžete označiť a pomocou klávesov s ním idete, kam chcete a dokonca viete aj skákať. Toto však nie je len zo špásu. Takýto vojak má svoj špecifický účel. Musíte sa s ním dostať na určité miesta a pripraviť trasu pre všetkých ostatných. Potom s ním vykročíte k zaslúženému východu.

Tin Hearts
Tin Hearts Pri zapauzovaní sa krásne zobrazí aktuálna cestička pre vojačikov.
Pri zapauzovaní sa krásne zobrazí aktuálna cestička pre vojačikov.

Tin Hearts Cínové figúrky si aj zalietajú na balónoch.
Cínové figúrky si aj zalietajú na balónoch.

Tin Hearts Ešte zdolať posledné kusy nábytku a východ je na dosah ruky.
Ešte zdolať posledné kusy nábytku a východ je na dosah ruky.

Zatiaľ čo prvé levely prejdete za minútku - dve, pri tých neskorších sa môžete zdržať aj polhodinu a herná doba sa tak môže slušne natiahnuť aj výrazne cez 10 hodín. Občas si možno nebudete vedieť dať rady, potom si všimnete, že sa niečo dá urobiť inak a zrazu poznáte riešenie. Úspech a príbehové pasáže s duchmi rodiny budú pre vás zadosťučinením.

Celý postup však znepríjemňuje ovládanie a kamera. Hra pôvodne s krátkym predstihom vyšla na Switchi a zrejme z tohto formátu vychádzalo aj ovládanie na doplnených platformách. No kde sa dobre uplatní dotyková schéma, tam to môže a v tomto prípade aj je oveľa ťažkopádnejšie použitím myši a klávesnice či gamepadu. Uchopiť predmety, otáčať ich a správne umiestniť je poriadna babračka. Hlavne vtedy, keď ich máte presunúť na plochy v rôznej výške. Nemáte totiž priamy povel na nastavenie sa vyššie alebo nižšie, hra si to sama dorovnáva podľa toho, ako sa pokúšate manipulovať s vecami a kamerou. A tak niekedy predmet skončí omylom pod stolom namiesto poličky a podobne.

Kameru síce dokážete ľubovoľne otáčať, takže máte dobrý prehľad o situácii, ale hra skutočne niekedy zle vyhodnotí váš úmysel pri interakcii s prostredím aj na základe uhla pohľadu. Okrem toho, keďže ste vlastne postavou vynálezcu, hoci v jej spirituálnej podobe, musíte obchádzať stoly a prekážky, takže niekedy sa zaseknete o bariéru a musíte sa premiestniť inam. To môže vyrušovať vo chvíľach, keď práve riešite nejaký problém s analyzovaním a vytváraním cesty pre vojačikov.

Tin Hearts
Tin Hearts A takto parádne figúrky mašírujú pri pohľade zblízka.
A takto parádne figúrky mašírujú pri pohľade zblízka.

Tin Hearts Malé delá sa hodia aj na zopnutie nedosiahnuteľných spínačov.
Malé delá sa hodia aj na zopnutie nedosiahnuteľných spínačov.

Tin Hearts Po romantickej chvíľke s bábikou môžete jedného vojačika priamo ovládať.
Po romantickej chvíľke s bábikou môžete jedného vojačika priamo ovládať.

Audiovizuálna stránka je príjemná. Poteší najmä relaxačná hudba, dobre znie dabing a spracovanie domu a miestností je také farebné a hravé ako z rozprávky. To ešte umocňujú cupitajúce postavičky vojačikov, ktoré môžete sledovať aj priamo z ich uhla pohľadu. Nehľadajte v tom nejaké super efekty, ale je to pekné, príjemné a také domácke, čo skutočne pasuje k zámeru hry a príbehu rodinky.

Tin Hearts tak síce spočiatku nepôsobí, ale keď sa naplno rozbehne, zistíte, že je to veľmi premyslená a komplexná hra v štýle Lemmings. Cínových vojačikov si rýchlo obľúbite a príbeh rodinky na pozadí vás dojme. Slušne si potrápite mozgové závity, ale pritom si hra zachováva takú pohodovú a rodinnú atmosféru s prímesou tajomstva. Na Switchi sa možno hrá lepšie kvôli vhodnejšiemu ovládaniu, ktoré je v PC verzii veľmi nepohodlné, ale bez ohľadu na výber platformy a väčší či menší komfort je to skvostná puzzle záležitosť.

napísal uni 16.5.2023
8.0
8.1