STREET FIGHTER 6

STREET FIGHTER 6

9.0

Pouličné súboje ako nikdy predtým

Recenzia na PS5 verziu

Keď sa pozriete na sériu videohier značky Street Fighter, uvedomíte si, že veľmi málo scén v nich sa odohráva na ulici. Okrem pár ulíc, povedzme z druhej časti, ste sa väčšinou pobili na letisku, v továrni, na streche alebo v chráme. V neskorších častiach taktiež často nedochádzalo k potýčkam v uliciach miest. To si začali uvedomovať aj tvorcovia z Capcomu a zobrali názov pouličný bojovník vo svojej najnovšej bitkárskej časti doslovne.

Už pri prvých záberoch intra Street Fighter 6 cítite čerstvý vzduch nápadov, farieb a inovácie série, ktorá v posledných častiach stagnovala a okrem pár špeciálnych elementov pôsobila len ako ďalší ročník FIFA alebo NHL hier. Vo svojom základe je Street Fighter 6 stále tá istá automatová arkáda, ktorú rozpoznajú hardcore fanúšikovia tejto kultovej videohry, avšak v novom pokračovaní sa nezlepšil len obal a prezentácia hry, ale aj obsah pretvorený od základu. Aj keď viem, že dodatočná náplň tohto pokračovania bude postupne prichádzať za nemalé peniaze, už v prvotnej verzii Capcom dodal tonu obsahu na hodiny hrania.

Street Fighter 6
Street Fighter 6 Keď vás nebaví klasická arkáda, viete sa vyblázniť na jej výzvach a minihrách.
Keď vás nebaví klasická arkáda, viete sa vyblázniť na jej výzvach a minihrách.

Street Fighter 6 Ku starým známym postávam pribudlo nemálo nových.
Ku starým známym postávam pribudlo nemálo nových.

Street Fighter 6 Klasická arkáda dá hráčom presne to, čo sa od nej očakáva a ešte viac.
Klasická arkáda dá hráčom presne to, čo sa od nej očakáva a ešte viac.

Fighting ground

Klasická arkáda sa v šiestej časti premenovala na Fighting Ground a bude to určite prvý režim, ktorého sa ako hráči chytíte. Pochopiteľne sa vám ako prvý ponúkne tutoriál a hneď s tromi možnosťami hrateľnosti. Klasické ovládanie praktickým ovládačom bude tou nostalgiou, ktorú pozná každý hráč Street Fightera. Typické ohýbanie páčky do určitých smerov v kombinácií s ľahkými a silnými údermi na vytvorenie špeciálnych ťahov či úderov, alebo komb a, samozrejme super arty. Moderná hrateľnosť je určená skôr pre nových hráčov, pričom tvorenie špeciálnych úderov je vtesnané do jednoduchých kombinácií pohybu a úderov. To znamená, že používate len tlačidlá pre ľahký, stredný a silný úder v kombinácií s jedným z pohybov do strán. Avšak nie vždy vám rovnaká kombinácia úderu a pohybu za sebou spraví rovnaký špeciál, čo sa dá ľahko pretvoriť na slušné kombo. Super arty viete spraviť ľahko stlačením dvoch- troch tlačidiel naraz. Dynamické ovládanie v hre je fakticky ovládanie za pomoci AI. Hra vám sama vyberie pri stlačení úderov útoky, ktoré budú fungovať v každom smere, čím vytvoríte famózne kombinácie a špeciály bez veľkého úsilia. Keďže vám to dá nesmiernu výhodu v boji, neviete využívať tento typ ovládania v každom režime hry.

Ďalšou silnou novinkou SF6 je Drive Gauge, ktorá sa vám vcelku detailne predstaví v tutoriáli. Ide o 6-políčkový meter, ktorý vám dá určitú výhodu v boji, avšak keď ho celý miniete, oponent vám môže následne pekne uškodiť. Viete ho použiť na 5 unikátnych pohybov/úderov, ktoré si následne zoberú z tohto metra jeden alebo dva dieliky. The Drive Impact je obranný úder pohlcujúci silu protivníka, ktorý po použití môže nepriateľa odbiť o okraj obrazovky a môžete ho tak doraziť zopár údermi. S Drive Parry dokážete efektívne uhýbať a odkláňať protivníkove útoky. Podržaním tlačidiel pre stredný uder a kop hráč vstúpi do režimu sústredenia, ktorý automaticky blokuje všetky nepriateľské útoky výmenou za Drive Gauge. Drive Rush je rýchly presun smerom k nepriateľovi a Drive Reversal je protiútok, ktorý sa vykonáva počas blokovania.

Overdrive je mimoriadne silná kombinácia špeciálnych pohybov. Zamení každý špeciálny úder rovnakého typu za smrtiaci zásah s názvom Overdrive Art. Ak hráč vyčerpá svoj Drive meter, dostane sa do stavu Burnout. Počas tejto fázy sa bude váš Drive meter regenerovať oveľa pomalšie a nepriateľské útoky vám viac ublížia. Drive meter sa vám však pomaly vypĺňa sám alebo ho vyplníte sami dobre mierenými údermi alebo blokovaním. Keď zvládnete základy, môžete sa pustiť do klasickej príbehovej arkády alebo do režimov, ktoré Fighting Ground ponúka.

Zatiaľ je na výber len 18 postáv, ale verte, že sa postupnými aktualizáciami SF6 dopracuje k väčšiemu počtu. V rebríčku postáv nájdete staré známe tváre, ako Ryu, Ken, Chun-Li alebo Zangief so svojimi známymi špeciálnymi ťahmi, ale rozhodne hráčov potešia aj nové postavy. Je pre mňa čudné, že aj keď si pri výbere postáv môžete upraviť farby oblečenia podľa svojho gusta, alternatívny oblek nie je k dispozícií. Novou hviezdou na titulke je Luke, ktorý je nielen sviežim marketingovým ťahom na mladé publikum, ale aj sprievodcom v hre, hlavne vo World Tour sekcií. Za zmienku taktiež stoji tanečník Jamie, gladiatorská Marisa alebo Lily, ktorá má ako jediná ručné zbrane. Každá postava má svoj vlastný štýl a aj domovské prostredie. Staré postavy okrem klasických ťahov dostali niekoľko nových a s novými údermi v kombinácií so starými budete mať súbojoch čo objavovať. Čo je prekvapujúce, arkáda nemá hlavného bossa, čo bolo vždy samozrejmosťou pre sériu Street Fighter.

V arkáde si po výbere postavy zadáte, proti koľkým nepriateľom chcete bojovať a vaša cesta tým začína. Základná arkáda sa vo SF6 berie ako príbehový režim, kde na začiatku a na konci rebríčka sa vám odhalí pomocou prestrihových komiksových scén príbeh každej postavy. Každá postava má svojho top rivala, ktorý svojim spôsobom slúži ako hlavný boss. Nezáleží na tom, aký typ hrateľnosti si zvolíte, vždy budete mať dobrý pocit z ovládania vašej postavy a zo samotných súbojov.

Tvorcovia stavili na pestré až kontrastné farby, ktoré dávajú ústredným bitkám prehľadnosť. HUD je jasný, keďže každý meter na obrazovke má svoju príslušnú farbu. Každý úder, ktorý dáte alebo zinkasujete, sa vám jasne ukáže, hlavne čo sa týka Drive Gauge, ktorého hlavné využitie vám vyblafne pestré farby na obrazovku priamo z plechoviek. S kombináciami, so špeciálnymi údermi a super artmi sa na začiatku budete musieť vyhrať, ale nemyslím, že hráč pri ich tvorbe bude frustrovaný. Po vykonaní správnej kombinácie super artu a príslušného stupňa metra dostanete ako vždy prehnanú, ale zato oku lahodiacu akčnú scénu.

Keď si prejdete všetkými príbehmi, ktorými si otvoríte obrovskú galériu kvalitných artworkov, môžete si v tréningovej časti vyskúšať misie na kombinácie ťahov alebo špeciálnych úderov a super artov. Typicky versus režim proti kamarátovi s druhým ovládačom je samozrejmosťou a nezabudlo sa ani na online zápasy, ktoré asi skôr absolvujete v Batlle Hube. Prekvapil ma režim Extreme Battle, kde si dokážete vytvoriť pravidlá a (ne)výhody súbojov a kombinovať ich navzájom. Napr. pravidlo „kto prvý padne" spojíte s (ne)výhodou rútiaceho sa býka alebo elektrických výbojov, ktoré dokážu vám alebo protivníkovi ubrať riadny kus života. Alebo počas zbierania bodov za priame údery musíte čeliť časovanej bombe, či náhodnému handicapu. Je jasné, že ďalší podobný obsah príde do hry s postupnými aktualizáciami, keďže miesta je tam stále dosť.

Street Fighter 6
Street Fighter 6 Režim World Tour ponúka žijúce mestá na objavovanie.
Režim World Tour ponúka žijúce mestá na objavovanie.

Street Fighter 6 Špeciálne údery sú ako vždy pestro zvýraznené.
Špeciálne údery sú ako vždy pestro zvýraznené.

Street Fighter 6 Špeciálne super arty sú miestami vizuálne pekne psychadelické.
Špeciálne super arty sú miestami vizuálne pekne psychadelické.

World Tour

Režim World Tour je to, čo robí názov Street Fighter v tomto pokračovaní doslovným. Začínate tvorbou postavy a následne pobehujete po meste a plníte úlohy. Tvorba postavy je plne detailná a vyšantiť sa môžete s každou proporciou tela až do nereálnych rozmerov. Hoci vaša postava veľa toho nenahovorí, ale nechá skôr dialógy na ostatných. Začínate pod krídlami Luka, ktorý vás naučí svoj bojový štýl a dá nápomocné rady za splnenie jeho úloh a misií. Časom stretnete všetky známe postavy zo SF6, ktoré vám tiež poskytnú za splnené misie svoje bojové štýly, ktorých ťahy môžete medzi sebou kombinovať a postupne levelovať. Avšak levelovanie aj pri plnení hlavných či vedľajších úloh trvá dlho a dosiahnuť maximum v určitom bojovom štýle sa vám nemusí podariť ani pri konci World tour režimu.

Taktiež samotný príbeh a zmysel úloh je pekne primitívny. Väčšinou máte niečo doniesť, pobiť sa alebo len podebatovať s určitou postavou. Predmety, ktoré sú stredobodom záujmu, sú obyčajné veci ako časti kabelky, alebo suveníry z ostatných častí sveta. Nečakajte masívne ohrozenie životov alebo zaujímavé zvraty či konšpirácie. Dialógy sú zväčša tvorené jednoducho, jasne a dajú sa ľahko preskákať. V dvoch veľkých mestách a niekoľkých menších prostrediach sveta World Tour je čo objavovať. Hráčov určite potešia naprieč cestou aj minihry typu sekanie predmetov alebo tvorba jedla, ktoré rozhodne oživujú hrateľnosť.

S každou postavou, ktorú stretnete na ulici, sa dokážete pobiť. Každá postava má nad sebou okrem mena zobrazený aj svoj level obťažnosti, takže vždy viete, či máte proti danej osobe šancu. Samozrejme, štýl boja sa u každej postavy mení a vaše ovládanie je nastavené na moderné, takže súboje na ulici sú zväčša rýchle a jednoduché. Všetko závisí na tom, aký máte zvolený štýl, jeho level a kombináciu daných ťahov. Výzvu na súboj môžete uskutočniť buď prosbou, alebo priamym úderom, ktorý si tiež dokážete zvoliť sami. Aby to bolo fér, aj niekoľko typov postáv zväčša z kartónového gangu vám vie uštedriť fajný podberák a vyrútia sa na vás v hojnom počte. Dá sa im vyhnúť, ale väčšinou im vpadnete rovno do mušky. Súboj sa vždy zmení na 2,5D a nemusí na vás útočiť vždy len jedna ľudská postava. Niekedy sa na vás vyrúti dron, ktorého dáte dole len údermi vo výskoku a inokedy po vás skočí malý robot, na ktorého platia len útoky pod pás.

Za vyhraté súboje a úlohy dostávate okrem skúsenostných bodov aj peniaze, za ktoré si viete kúpiť rôzne oblečenia, predmety na zdravie alebo na zlepšenie vašich schopností, či výhody v boji. Tieto predmety dokážete nájsť aj priamo v uliciach alebo v truhlách, väčšinou poskrývané v úzkych zákutiach, na strechách alebo v častiach prostredia, kde sa dostanete len špeciálnym ťahom. Vo World Tour funguje systém dňa a noci, pričom každá časť dňa vám dokáže odkryť určité misie alebo prostredia.

Prehľad pri prechádzaní naprieč svetmi a pri plnení úloh vám uľahčí vaše všestranné mobilné zariadenie, kde si okrem vylepšenia a skrášlenia vašej osoby viete pozrieť komunikáciu s postavami, nastaviť si dizajn mobilného zariadenia, prebiehajúce a ponúknuté misie alebo jednotlivé objavené svety a ich mapy. Prechádzanie naprieč mestom budete, pochopiteľne, uskutočňovať na vlastných nohách, ale neskôr vám to uľahčí mestská doprava. Aj v tomto prípade máte HUD prehľadný, mapa sveta vám odhalí a ukáže, kde sa čo nachádza. Všeobecne World Tour poteší rozhodne mladších alebo nových hráčov a tam záleží len na samotnom hráčovi, ako ho bude objavovať.

Street Fighter 6
Street Fighter 6 Street Fighter 6 sa nesie v kontrastných farbách grafity.
Street Fighter 6 sa nesie v kontrastných farbách grafity.

Street Fighter 6 V Battle Hube sa vybláznite v online zápasoch do sýtosti.
V Battle Hube sa vybláznite v online zápasoch do sýtosti.

Street Fighter 6 Ulice World Tour pre vás nikdy nebudú stopercentne bezpečné.
Ulice World Tour pre vás nikdy nebudú stopercentne bezpečné.

Battle Hub

Keď prejdete World Tour skrz-naskrz, CPU vo Fighting ground vám nebude vedieť ponúknuť silnú výzvu a nemáte šťastie na kamaráta v klasických Versus bitkách, Battle Hub je ďalším miestom, kde si budete môcť zmerať sily s hráčmi z celého sveta, a to nielen v typických súbojoch. Street Fighter Battle hub sa prezentuje ako najlepší online Battle Hub svojho druhu. Avšak si musíte prvotne zaregistrovať vlastné Capcom ID, aby ste sa doň dostali. V tomto režime viete použiť svoju postavu vytvorenú vo World Tour a prechádzať podlažia hubu plné zaujímavých možností a hier. Okrem typických ranked a unranked súbojov s hlavnými postavami si to viete rozdať s vlastnoručne vytvorenými avatarmi alebo vojsť do bojových rebríčkov a skúsiť vyskočiť až na samotný vrchol s hráčmi z rôznych herných platforiem. Taktiež v Battle Hube nájdete klasické hry z Capcom katalógu, ako je prvý Street Fighter alebo Final Fight a obchody na rôzne oblečenia, ktoré nenájdete vo World Tour. Keď vás nebude prechádzanie naprieč hubom baviť, online súboje nájdete aj vo Fighting Ground.

Grafika je v Street Fghter 6 skrátka úžasná, nesmierne detailná, hýriaca pestrými farbami, žmýkajúca RE engine na maximum - aspoň na PS5. Každý 2,5D súboj vyzerá skvelo, beží plynulo a všeobecne sa naň dobre pozerá. Mierne karikatúrne postavy sú detailne prepracované a ich kvalitná animácia ladí s ich charakterom. Pozadia sú úžasné, plné veľkých a malých detailov, s veľkým počtom skandujúcich postáv, ktoré oživujú dianie počas boja. O nahrávaní pred zápasom sa nedá ani diskutovať, keďže je minimálne. Hudba je, pochopiteľne, na vysokej úrovni, zvuky v popredí a v pozadí sú jasné a zlepšujú prezentáciu hry. Pozitívne ladené piesne, zväčša v tanečnom žánri, vás navnadia, prispejú k dobrej nálade a spríjemnia vám prechádzanie hry alebo zdvihnú adrenalín počas bojov.

Street Fighter 6 je veľkým a sviežim skokom firmy Capcom v mori súbojových hier. Plne zábavný, s veľkou dávku obsahu, offline a online výziev. Táto AAA hra poteší hlavne mladšie publikum moderným ovládaním a režimom World Tour a staršie klasickými režimami a postavami v novom šate. Hráči si už síce zvykli, že si priplatia za nový obsah hry, ktorý sa už teraz chystá, ale aj tak vo svojej základnej verzii je Street Fighter 6 plnohodnotnou hrou a ja osobne som sa necítil byť o nič ukrátený.

napísal jinxed 21.6.2023
Páči sa mi! (+2)
9.0