ALIENS: DARK DESCENT

ALIENS: DARK DESCENT

7.5

Game over, man. Game over!

Recenzia na PC verziu

Votrelec Ridley Scotta z roku 1979 bol unikátnym tajuplným hororom, ktorý sa stal legendou. Pokračovanie Votrelci, ktoré už režíroval James Cameron, bolo výrazne akčnejšie a ukázalo nám oveľa viac z prostredia týchto jedinečných Gigerových netvorov. A práve táto časť zjavne najviac inšpirovala tvorcov hry Aliens: Dark Descent. Okrem unikátneho taktického systému totiž obsahuje aj mnohé prvky, motívy a hlášky, ktoré poznáme z planetoidu LV-426, kde sa odohrával dej filmu.

Dejiskom je však tentoraz planéta Lethe, kde operuje skupina mariňákov, ktorá má zabrániť šíreniu zamorenia votrelcami. V misiách, na ktoré sa vojaci pripravujú na vesmírnej lodi Otago, pritom nepredstavujú hrozbu len xenomorfné bytosti, ale aj sfanatizovaní kolonisti, androidi a v konečnom dôsledku aj samotná spoločnosť  Weyland-Yutani, pre ktorú pracujete. Sortiment votrelcov obsahuje známe, ale aj nové druhy. Pozor si treba dávať na facehuggerov, ktorí vyskakujú z kožovitých vajec. Odolnou potvorou je praetorian a spoľahnite sa na to, že natrafíte aj na kráľovné. Ale to je len časť vašich protivníkov.

Na začiatku hry si volíte niekoľko parametrov obťažnosti, ale na základe neskorších skúseností môžem povedať, že väčšine hráčov postačí základná - story. Medium je už dosť náročná a miestami má priam extrémne ťažké úseky. Hard a Nightmare musí byť totálne peklo. Save systém môže byť voľnejší (permissive) s ukladaním progresu do mnohých slotov, alebo obmedzený len na dve pozície (jedna počas manažmentu, druhá v misii), ktoré sa prepisujú. Bez ohľadu na výber je ale automatické ukladanie riešené veľmi nešikovne.  Prebieha po aktivovaní výťahu a inak len ojedinele na vybraných miestach. A nie veľmi rozumne vybraných. Nespoliehajte sa na to, že sa progres uloží po splnení jednotlivých cieľov, to sa stáva zriedka. Pri dlhšom prechádzaní v misii sa ľahko môže stať, že sa po zlyhaní vrátite aj o polhodinu späť, kedy sa hra naposledy uložila. Je tu síce ešte manuálne ukladanie, ktoré je originálne, ale podmienené surovinami a zabezpečením miestností. Takže sa nedá využiť kedykoľvek. K tomu sa ale ešte vrátime a viac si to priblížime.

Dark Descent v podstate využíva podobný herný systém ako Xcom: Enemy Unknown s jedným zásadným rozdielom – manažment na lodi síce funguje na ťahy, ale taktické misie prebiehajú v reálnom čase. Obidve zložky sú zaujímavo spracované a majú patričnú hĺbku. Na palube Otago využijete bohaté možnosti rozdelené do niekoľkých sekcií a miestností. V kasárňach je zbrojnica s prístupom k mariňákom, ktorých máte na prídel v limitovanom množstve. Získavajú skúsenosti a levely, vyberáte im všeobecné vylepšenia a ďalšie podľa toho, aké povolanie ste im pridelili. Navyše ešte môžete upgradovať ich parametre, ale výmenou za suroviny. Všetko sú to užitočné prvky, ktoré zvyšujú zdravie, obranu, znižujú stres, zrýchľujú celý nasadený tím a prinášajú bojové výhody a rozšírenia. Okrem iného aj môžu odstrániť negatívne vlastnosti jednotlivých postáv, ako je zbabelosť, nemotornosť, nešťastie a podobne. Nevyužití borci trénujú v telocvični, kde získavajú XP, hoci sú mimo akcie. A v kasárňach je ešte pamätník na pripomenutie padlých mariňákov, pretože smrť boji je v hre permanentná.

Aliens: Dark Descent
Aliens: Dark Descent Bojové vozidlo slúži na transport do misie, ale aj obranu.
Bojové vozidlo slúži na transport do misie, ale aj obranu.


Aliens: Dark Descent Jej Veličenstvo v plnej kráse.
Jej Veličenstvo v plnej kráse.


Aliens: Dark Descent Na vesmírnej lodi sú bohaté možnosti, vrátane psychiatrickej pomoci.
Na vesmírnej lodi sú bohaté možnosti, vrátane psychiatrickej pomoci.





Ďalším priestorom je dielňa, kde odomykáte primárne, sekundárne a špeciálne zbrane, keď splníte špecifické podmienky a pridáte k tomu suroviny. Sprístupnenú výzbroj môžete neobmedzene prideľovať a meniť mariňákom podľa ich preferencií a vyspelosti. Nasleduje lekárska sekcia, ktorá je rozdelená na dve časti. V prvej sa liečia fyzické zranenia, čo môže trvať aj niekoľko dní, no dá sa to urýchliť prideľovaním lekárov konkrétnym pacientom.  Zaujímavé je, že vojaci môžu prísť o končatiny a tu dostanú protézy. Na psychiatrii prebieha terapia, odstraňuje sa stres, depresie a traumy, ktoré nadobudnú vojaci po hrozných skúsenostiach s votrelcami.

V laboratóriu za vzorky DNA môžete vyskúmať projekty, ako sú špeciálne vesty, sérum a podobne. Podklady na výskum ale najskôr musíte objaviť v misiách. Napokon je na lodi veliteľský mostík, kde máte prehľad o počte bojaschopných, vyčerpaných, traumatizovaných a zranených mariňákoch. Vidíte tam upozornenia, čo ešte môžete aktuálne vykonať a tiež ukazovateľ progresu infekcie na planéte, čo znamená, že votrelci postupne silnejú a sú väčšou hrozbou. Potom tu môžete ukončiť deň alebo vyslať tím mariňákov na misiu. Pri zmene dní inak máte bežne možnosť poslať jednotku do akcie, alebo namiesto toho vyriešiť nejakú udalosť, ktorá môže priniesť extra posily či zdroje, či rozhodnúť o vyriešení závažnej situácie na lodi.

Ak sa rozhodnete pre bojový výsadok, musíte mať v prvom rade dostatok zdravých mariňákov. Na makete planéty si vyberiete misiu, potom pripravíte svojich mužov a ich výzbroj, ako aj pridelíte zásoby a vyskúmané podporné doplnky, ktoré využijete v teréne. Základný tím má maximálne štyroch mariňákov, ktorí sa zmestia do bojového vozidla, čo sa následne vysadí v teréne. Neskôr získate masívnejší voz a kapacita sa mierne zvýši.

Misiu spravidla tvorí oblasť s exteriérom a hlavne komplexmi budov, ktoré majú formu chodieb a miestností vytvárajúcich veľké bludiská. Neraz aj niekoľkoposchodové. Ovládate všetky postavy naraz, takže na každý váš pokyn reaguje celý tím. Vojaci po nepriateľoch pália automaticky. Inak po označení objektov zvolíte príkaz, ktorý okamžite vykoná najvhodnejší člen družstva. Môže to byť prehľadanie tiel, použitie truhlíc so zásobami, zbieranie nahrávok od ľudí z oblasti, odstránenie bariér výbušninami, ako aj otváranie dverí, pričom voľne prístupné majú zelené osvetlenie. Ak sú vysvietené červenou, sú zamknuté, ale niekedy sa dajú uvoľniť prístupovými terminálmi alebo ak niektorý mariňák má takú schopnosť, dajú sa hackovať. 

Podľa vylepšení, ktoré ste aplikovali na postavy, dokážu jednotlivci vykonať aj iné špecifické činnosti, napríklad priamo z mŕtvol votrelcov extrahovať ich DNA. No a potom je tu unikátne zavarenie dverí alebo naopak odstránenie zvarov – presne tak, ako ste to videli vo filme. Keď vyčistíte štandardnú miestnosť, môžete vytvoriť útočisko pre váš tím, ak zavaríte všetky dvere vedúce dovnútra. Potom sa objaví možnosť oddychu. Vtedy sa nielenže do istej miery zregeneruje celá skupina a zníži stres postáv a s ním súvisiace traumy, ale hra sa navyše uloží. Až na to, že to nie vždy funguje. Stalo sa mi, že mi hra síce vytvorila save pozíciu s aktuálnym časom, ale aj tak ma vrátila asi o 20 minúť späť k predošlému uloženému bodu.

Háčik pri zváraní je v tom, že na to potrebujete nástroje - tie predstavujú jednu z dôležitých súčastí zásob.  Nástroje získate v príprave pred misiou alebo nájdete v teréne v debničkách a používajú sa aj na rôzne ďalšie činnosti, ako sú opravy alebo  hackovanie. Ak ich nemáte, nedajú sa tieto úkony vykonať. Podobne je to s ďalšími druhmi zásob. Munícia dopĺňa mariňákom náboje do primárnych zbraní, bez nej sú odkázaní na pištole a inú sekundárnu výzbroj. Taktiež ju treba na použitie výbušnín pri odstránení bariér. Lekárničky spotrebujete na vyliečenie zranení  jednotlivých postáv, prípadne namiesto toho zmiernite stres. Ak nemáte čím liečiť a vojak trpí, môže skolabovať a iný mariňák ho musí niesť, ak nechcete o dotyčného prísť. 

K zásobám patria aj stacionálne guľomety – úžasná podpora,  ktorá vám neraz zachráni kožu. Guľomety môžete ľubovoľne nasadiť a zbaliť v teréne. Automaticky pália po nepriateľoch vo zvolenom uhle, dajú sa aj vylepšiť.  Míňajú sa im však náboje alebo ich môžu nepriatelia rozbiť a na dobíjanie a opravy treba muníciu a nástroje zo zásob. Všetky druhy zásob môžete zbierať len v malom množstve, takže ich treba využívať rozumne. Počty závisia aj od parametrov mariňákov.

V neposlednom rade sú popri zásobách dôležité aj veliteľské body. Rýchlejšie pribúdajú v boji, pomalšie mimo neho samovoľnou regeneráciou. Sú potrebné na špeciálne činnosti tímu, ktoré aktivujete použitím pauzy, respektíve spomalením času – v menu hry si môžete zvoliť, čo uprednostňujete. Dôležité je, že sa vám otvorí menu v dolnej časti obrazovky s pokročilými taktickými prvkami. Sortiment záleží od výbavy tímu a progresu v hre a každé použitie stojí veliteľský bod. Môže to byť účinný výstrel z brokovnice, ostreľovacej pušky, efektný prúd ohňa z plameňometu, nasadenie mín, pohybového senzora, neskôr dokonca nálet. Z ponuky sa oplatí často používať hlavne podpornú paľbu, počas ktorej sa pohyb nepriateľov v dosahu spomalí na 70% a vojaci strieľajú rýchlejšie, hoci menej presne. Mariňáci majú aj chuťovku nazvanú odveta, kedy sa im nakumuluje energia a po spustení sú dočasne povzbudení statočnosťou a mierne doliečení.

Aliens: Dark Descent
Aliens: Dark Descent Koncentrovaný útok s podpornou paľbou, ktorá spomalí nepriateľa.
Koncentrovaný útok s podpornou paľbou, ktorá spomalí nepriateľa.


Aliens: Dark Descent Tu sa musíme brániť zubami-nechtami a všetkým čo máme k dispozícii.
Tu sa musíme brániť zubami-nechtami a všetkým čo máme k dispozícii.


Aliens: Dark Descent Zavaríme všetky dvere do miestnosti a oddýchneme si.
Zavaríme všetky dvere do miestnosti a oddýchneme si.





S mariňákmi sa toho ale dá vykonať oveľa viac. Dokážu sa kryť za niektorými objektmi a vtedy sa zvýši ich obrana. Tam sa môžu aj skrčiť a skryť, čo sa hodí v úsekoch, kde nechcete vyvolať pozornosť. Či už kvôli hliadkujúcim nepriateľom, alebo spiacim votrelcom, ktorí sa prebudia, keď ste v ich blízkosti pridlho. Pritom vám pomáha, hoci aj trochu znervózňuje, detektor pohybu (áno, taký ako vo filme), ktorý na minimape ukazuje pohyb v okolí a sprevádzajú to zvuky, ktoré sú intenzívnejšie, keď je hrozba veľmi blízko. Vojaci môžu použiť stoly s digitálnou mapou, kde sa dá (samozrejme, za suroviny) odhaliť celý priestor, ale napríklad aj aktivovať kamery na vybraných úsekoch.

Mariňáci môžu eskortovať civilistov do bezpečia vojenského vozidla ARC, ktoré viete v teréne podľa mapy niekedy presúvať na iné parkovacie body. Tento transportér navyše poskytuje bojové krytie. Tam aj evakuujete váš tím, keď máte splnené hlavné a vedľajšie ciele alebo aj vtedy, keď vidíte, že viac toho skrátka vaši borci momentálne nezvládnu. Do tejto oblasti sa môžete vrátiť neskôr s ďalším výsadkom a dokončiť nesplnené úlohy. Všetko, čo ste dovtedy vykonali, si hra pamätá, takže to nemusíte robiť odznova.

Ale aj votrelci, prípadne iní nepriatelia, majú zaujímavé možnosti. Keď sa konfrontujete s votrelcom, spustí sa lovecký režim, čo je časový interval, počas ktorého sa k vám z rôznych strán začnú zbiehať ďalší votrelci. Po uplynutí limitu je zas relatívny pokoj. Avšak riziko útokov sa postupne zvyšuje, z easy prechádza na medium a hard a konflikty sú nebezpečnejšie. Navyše v určitých etapách vzrastie agresia nepriateľov a dovalí sa celá horda, niekedy aj so silnejšími druhmi, pričom na prípravu máte asi pol minúty.  Vtedy je rozumné zaujať defenzívnu pozíciu a pokúsiť sa to ustáť.

Okrem toho natrafíte na úseky s nekončeným chrlením votrelcov, ktoré je veľmi ťažké prejsť a spravidla to končí tým, že sa niekam dostanete, niečo aktivujete alebo zabijete kráľovnú. Aby sme nezabudli, votrelci môžu zdrapiť a chytiť niektorú z vašich postáv a odniesť ju preč, ak ju včas nezachránite. No a facehugger pomaly zabije mariňáka, keď sa mu prisaje na tvár, ale niekedy sa tomu dá zabrániť. Nezabudlo sa ani na zranenie kyselinou, keď zabijete votrelca v tesnej blízkosti.

Aliens: Dark Descent
Aliens: Dark Descent Tím mariňákov sa pripravuje do akcie.
Tím mariňákov sa pripravuje do akcie.


Aliens: Dark Descent Zásoby  zohrávajú veľmi dôležitú úlohu. Treba si nejaké vziať so sebou a ďalšie pohľadať.
Zásoby zohrávajú veľmi dôležitú úlohu. Treba si nejaké vziať so sebou a ďalšie pohľadať.


Aliens: Dark Descent Kam ďalej? Zorientovať sa pomôže stôl s digitálnou mapou.
Kam ďalej? Zorientovať sa pomôže stôl s digitálnou mapou.




Všetko to znie úžasne a spočiatku je hranie veľkou zábavou, ktorá sa ale postupne mení na frustráciu. Náročnosť  stúpa, niektoré úseky sú extrémne ťažké a v kombinácii s nedoladeným ukladaním progresu to znamená mnohé zlyhania a časté opakovania stresujúcich pasáží. Hra je rovnako fascinujúca, ako po čase odpudivá. Napriek pozoruhodnému obsahu môže aj vytrvalých odradiť ešte pred finále príbehu.

Rozporuplná je aj grafika. Napriek tomu, že nie je najmodernejšia, v misiách, kde je použitý pohľad zhora, vyzerajú komplexy a priestory povedomé z filmov veľmi pôsobivo. I keď v mnohých miestnostiach je taká tma, že prehliadnete spiacich nepriateľov alebo nebezpečné vajcia – ale tam sa dá využiť posvietenie baterkou. Dizajn priestorov vesmírnej lode je trochu viac strohý, ale stále celkom fajn.

Avšak do očí bijú vyslovene škaredé animácie tvárí. S výnimkou hlavnej ženskej protagonistky a možno pár  ďalších postáv vyzerajú hlavy ľudí veľmi úboho. Obzvlášť ich neprirodzené výrazy, vrásky, ale aj vlasy či fúzy. To potom ani nemáte veľmi chuť si ich upravovať, aj keď takáto možnosť v hre je. Zatiaľ čo v misiách, kde vnímate postavy z veľkej vzdialenosti, to vôbec neprekáža, na lodi vám to boje do očí a rovnako aj v prestrihových scénach, kde to môže až vyrušovať. Paradoxne, najkrajšie napokon vyzerajú samotní votrelci a ich povestná čeľusť. Ozvučenie je naopak vydarené, povedomá hudba a hlášky v štýle tých, ktoré zazneli vo filmoch (vrátane zúfalých Hudsonových výlevov) rozhodne prispievajú k budovaniu atmosféry.

Dark Descent je na jednej strane fantastická hra, dokonca azda najautentickejšia hra z Alien univerza, aká kedy vznikla. Je to titul, ktorý by fanúšikovia votreleckej ságy mohli milovať, keby nemal toľko zbytočných nedostatkov. Všetko to úžasné, čo Dark Descent ponúka, je silne degradované hlúpym automatickým a sčasti nefunkčným manuálnym ukladaním progresu a veľkou frustráciou z nevyváženej náročnosti v pokročilej fáze príbehu, ktorá priam zabíja zábavu. Tak ako som v prvých hodinách hru zbožňoval, neskôr som ju až neznášal a dávno som pri hraní toľko nenadával ako práve tu. Pritom keby všetko bolo vyladené, mohla by to byť pri hodnotení pokojne aj deviatka. Lenže keby bolo keby... Obrovská škoda. Ale ak ste Alien maniaci, aj tak skúste. Mali by ste. Rozhodne.


napísal uni 23.6.2023
Páči sa mi!
7.5
Vo svete
7.5
Ohodnotiť
ALIENS: DARK DESCENT
+ najautentickejšia hra z Alien univerza s úžasnou atmosférou
+ vydarený manažment na vesmírnej lodi
+ originálny a zaujímavý taktický systém v misiách
- hlúpe automatické a sčasti disfunkčné manuálne ukladanie progresu v misiách
- v neskoršej fáze hry veľmi nevyvážená a frustrujúca náročnosť
- otrasné animácie tvárí, vlasov a súvisiacich prvkov


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One
PS5
Xbox Series X|S

Vývoj: Focus / Tindalos
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 20. jún 2023
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (9)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (20042)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk