BERZERK: RECHARGED

BERZERK: RECHARGED

6.0

Ďalší neónový comeback od Atari

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Čo pre vás znamená Atari? Bol to Pong? Adventure? Missile Command? Space Invaders? Pitfall? Pre každého niečo trochu iné, možno žiadna z týchto hier. Možno aj všetky. Tie kopy spomienok a hodín strávených nad nimi. To všetko v Atari radi prinášajú späť, ale po niekoľkých rokoch sa im to už trochu komplikuje. Tie najväčšie klasiky z portfólia Atari sa už dočkali návratu. Tie ďalšie veľké veci sú v rukách niekoho iného. Napríklad legendárny Pitfall patrí Activisionu, takže s ním Atari pracovať nemôže. Výsledkom je, že Atari sa postupne dostáva ku hrám, ktoré sú o niečo menej známe. Tu je ďalšia z nich.

Najskôr historické okienko. Berzerk pôvodne vyšiel v roku 1980 na automaty a v roku 1982 sa dostal na konzolu Atari 2600 a neskôr na ďalšie platformy. Bola to top-down akcia v bludiskách, ktorými ste museli prejsť, pričom ste bojovali proti robotom a utekali pred hlavným nepriateľom, ktorým bol Evil Otto. Akýsi zlý smajlík, ktorý sa nachádzal v miestnostiach a dokázal hráčov prenasledovať. Hra bola v dobe vydania revolučná tím, že patrila medzi prvé hry, ktoré použili syntézu reči. No a navyše sa nehrala zle a bola pomerne populárna. Evil Otto sa dokonca podľa IGN zaradil medzi 100 najlepších herných záporákov.

Pretočme o 41 rokov neskôr, do súčasnosti. Atari teraz vydáva Berzerk: Recharged, novú a neónovú verziu hry, ktorá berie pôvodný koncept a preklápa ho do moderného hávu. Opäť s nejakým plytkým príbehovým pozadím, na ktorom vôbec nezáleží, ale s poriadne modernizovanou hrateľnosťou. Akurát ten obsah je už veľmi schematický, ak hrávate Recharged hry. Stačí, ak ste hrali jednu či dve a viete, čo vás tu bude čakať. Táto schéma sa bohužiaľ nijako nemení a viete, že tu bude Arcade režim s rovnakými pravidlami ako v iných hrách a tiež výzvy, tiež s rovnakými pravidlami.

Berzerk: Recharged
Berzerk: Recharged V Arcade režime je len na vás, kam pôjdete
V Arcade režime je len na vás, kam pôjdete

Berzerk: Recharged Power-upy vám neraz dokážu zachrániť krk
Power-upy vám neraz dokážu zachrániť krk

Berzerk: Recharged Levely obsahujú rôzne druhy nepriateľov
Levely obsahujú rôzne druhy nepriateľov

Toto začína byť najväčší nedostatok Recharged hier. Hrali ste jednu, akoby ste hrali všetky. Samozrejme, hrateľnosť je vždy iná, sú to úplne odlišné hry, ale možno by v daných štúdiách mohli trochu natiahnuť vývojový cyklus (predsa len každý rok vyjde niekoľko Recharged hier) a skúsiť v hrách niečo iné. Každej ušiť obsah na mieru, experimentovať s režimami, priniesť niečo nové. Zároveň totiž viete, že toto nebude veľmi trvácna hra. Budete sa k nej tu a tam vracať na nejakých 10 minút, ale chcelo by to niečo viac.

Pritom hrateľnosť nie je zlá. Akcia je tu veľmi slušná. Je to vlastné akýsi proto-roguelite, kde nechýba výzva a zomierate často. Ale zase sa vždy hneď zase vrhnete do akcie a skúsite sa tentoraz dostať ďalej. V Arcade je to o klasikom automatovom zážitku, kedy máte zbraň, vrhnete sa do série miestností plných prekážok, pascí a aj nepriateľov. Potom je už len na vašej šikovnosti, či sa teraz dostanete ďalej. Ale rozostavenie je zmenené, teraz už prechádzate iným labyrintom, čelíte inak rozmiestneným nepriateľom, inde sú aj power-upy. V Arcade sa nedá veľmi vopred pripraviť.

Ak navyše chcete ďalšiu výzvu, sú tu jednoduché modifikátory, ktoré vám ju prinesú. Štandardne máte v hre niekoľko životov, takže vás zásah od nepriateľov nezloží na prvú šupu (tak vás zabije len Evil Otto). Ale s týmto modifikátorom stačí jediný zásah. Prípadne si môžete vypnúť dashovanie a podobne si sťažiť hranie. Sála z toho duch a atmosféra starej školy a ak radi prekonávate ani nie tak hru, ako skôr sami seba, tu si to užijete. A taktiež sa budete baviť tým, ako vidíte svoj nick šplhať sa vyššie v online rebríčkoch.

Čo sa týka režimu výziev, tam je to už viac predvídateľné, keďže schéma levelov v rámci danej výzvy/misie je vždy rovnaká. Ide o to, aby ste porazili túto konkrétnu výzvu. Ich náročnosť postupne stúpa, takže sa neskôr poriadne zapotíte. Výziev je tu 20, takže vám vydržia na dlho. Ale nebude to tak, že by ste si k Berzerku sadli na 2 hodiny a hrali. Bude to skôr 10 minút tu, 10 minút tam. Problém s výzvami je aj ten, že sa veľmi nelíšia – porazte všetkých nepriateľov. Toto bude vás čiel drvivú väčšinu času a je to škoda. Chcelo by to možno aj niečo iné – dobehnite na koniec, vyhnite sa čo i len jedinému zásahu a tak ďalej. Ale tu je to len o čoraz náročnejšej eliminácii všetkých.

Veľkou výhodou Recharged hier je to, že si k nim jednoducho viete sadnúť v kooperácii a to v oboch režimoch. A sami určite dobre viete, že vo dvojici vás hneď všetko baví o niečo viac. Pritom kooperácia je naozaj jednoduchý, rýchla a intuitívna. Dokážete si ku hre sadnúť aj s ľuďmi, čo nie sú vyslovene hráči. Síce sa budú trápiť s vysokou náročnosťou, ale koncept hry si rýchlo osvoja – triafať nepriateľov, nenechať trafiť seba a utekať pred bossom. Škoda akurát toho, že tu kooperácia funguje len lokálne. Je zábavná a je to taký základ, ale možno by už Recharged hry mohli priniesť aj online kooperáciu, nech sa nemusíte obmedzovať na to, či je teraz na vašom gauči aj niekto iný.

Už som viackrát spomenul power-upy, tie tu slúžia na to, aby vám dočasne dali vyššiu šancu – silnejšie zbrane, rýchlejšie dashovanie, dobitie života a tak ďalej, dobre to poznáte. Pekne to spestruje hrateľnosť a niekedy vám to naozaj zachráni krk. Variabilita nepriateľov a pascí je pomerne slušná. S náročnosťou hra pracuje tak, že ju vlastne farebne kóduje. Už po niekoľkých pokusoch zistíte, že farba prostredia znamená to, že postupne rastie náročnosť. Nepriatelia toho vydržia viac, prenasledujú vás dlhšie a podobne.

Berzerk: Recharged
Berzerk: Recharged Farba naznačuje áročnosť nepriateľov v aktuálnej miestnosti
Farba naznačuje áročnosť nepriateľov v aktuálnej miestnosti

Berzerk: Recharged Evil Otto sa vás nesmie ani dotknúť
Evil Otto sa vás nesmie ani dotknúť

Berzerk: Recharged Grafika je jednoduchá, ale nevyzerá zle
Grafika je jednoduchá, ale nevyzerá zle

Grafika je jednoduchá, ale ku hre sadne. Hýbe sa to hladko naprieč platformami, takže aj v tomto ohľade je to bez problémov. Zaujímavejší je ale zvuk. O hudbu sa opäť postarala Megan McDuffee, takže viete, že dostanete synťákové melódie, ktoré sa pekne hodia k celkovému dojmu a ešte ho zvýrazňujú. Ale páči sa mi zvuk nepriateľov, ktorý vychádza z toho pôvodného a motivuje vás. Opustíte miestnosť a nezničíte nepriateľov? Začnú sa vám posmievať, kričať po vás, že ste „chicken“ a podobne. Zaujímavý prvok. Síce otravný pre niekoho, kto s vami sedí v obývačke a pracuje, ako napríklad vaša žena, ale vy to pri hraní vnímate inak.

S Berzerk: Recharged je to ťažké. Je to zábavná hra, ale mám dojem, že som ju už hral. Asi už začínam byť unavený recyklovaním Recharged konceptu, kde je každá z hier v zásade taká istá. Chcem nové nápady, svieže koncepty a zábavné inovácie, ktoré zvýraznia dobrú hrateľnosť. Nechcem, aby každá hra od Missile Command: Recharged až doteraz ponúkla v zásade to isté z pohľadu obsahu. Zabaviť sa zabavíte, ideálne aj vo dvojici, akurát sa ku hre nebudete vracať s toľkou radosťou.

napísal matus_ace 29.1.2024
6.0
BERZERK: RECHARGED