PXN VD10 - DIRECT DRIVE VOLANT |
PXN VD10 - DIRECT DRIVE VOLANT |
PXN je už doma vo volantoch, ale chce sa posunúť vpred a práve predstavilo svoju prvú sériu direct drive volantov, ktorými sa chce seriózne zapojiť do boja o náročnejších hráčov.
Doteraz ponúkala hlavne štandardné lacnejšie modely ako PXN V9 alebo PXN V99, ktoré sme testovali. Následne však pridala svoj prvý direct drive volant PXN V12, ktorý ponúkol 12 Nm motor a na ktorom si firma vyskúšala túto vyššiu kategóriu volantov. Teraz však do toho ide naplno. Predstavila rovno tri volanty v novej VD sérii, a to konkrétne VD4, VD6 a VD10.
Základná verzia VD4 má silu 4 Nm, respektíve 5 Nm v maxime, VD6 má silu 6-7 Nm a VD10 má 10 Nm s maximom 12 Nm (krátkodobá maximálna sila). Pridali aj tri typy volantových násad a aj pedále. PXN tak po rokoch vývoja posúva z dostupnej alternatívy k serióznej konkurencii značiek, ako Moza, Fanatec či Logitech, ale bojujú hlavne v budgetovom segmente proti Moze, kde prinášajú veľmi dobrú ponuku v pomere ceny a výkonu.
My sme mali na recenziu VD10 verziu, ktorá ponúka konštantný krútiaci moment 10 Nm a maximálny 12 Nm. Ide o najvýkonnejší model novej série, vybavený viacpólovým servomotorom s nízkou zotrvačnosťou, 24-bitovým magnetickým enkóderom a pevným masívnym telom. Výsledkom je precízna a plynulá spätná väzba, nízke zahrievanie a stabilný výkon aj pri dlhých jazdách.
Špecifikácie PXN VD10:
Na test nám k tomu pridali dva typy volantov W DS R2 a W CS R2, pričom jeden je základný a druhý pokročilejší, zároveň aj väčší. Pedále sme na test nemali, ale kompatibilné boli napríklad aj verzie z V99 volantu, ktorý sme testovali minule, na test sme použili Fanatec loadcell pedále. Loadcell verziu ešte PXN ešte nemá. Podobne ako pri ostatných volantoch platí, že pedále môžete použiť aj od iných značiek. V hrách sa to aj tak nastavuje samostatne a nie je s kombináciami problém. Platí to aj pre volantové násady, ak majú rovnaký pripájací Quick Release systém. Konkrétne tu má PXN štandardizovaný systém a teda stačí napríklad z Aliexpressu kúpiť adaptér a pripojíte väčšinu volantov.
Základňa
Samotný VD10 motor je konštrukčne masívny, podobne ako konkurencia, má hliníkový kryt a sériu skrutiek na spodnej strane na priskrutkovanie na konštrukciu. Je to silný direct drive motor a teda na stôl si ho určite nedávajte. Motor potrebuje oceľovú konštrukciu, aby to udržala. Pri nižších 4 a 6nm verziách PXN rovno dodáva aj násadu na stôl, ale túto vyššiu verziu berte len vtedy, ak ju máte kam pripojiť. Máte buď plné rigy aj so sedačkou, alebo rôzne polovičné, ktoré uchytia volant a brzdy a aj štandardné otočné kreslo si do nich zaseknete (je to spratnejšie riešenie, ak nemáte miesto na kompletnú zostavu).
Motor má vzadu moderné USB-C porty na pripojenie všetkého potrebné. Konkrétne USB-C máte na pripojenie prevodovky, pedálov a PC a jeden je extra port na iný doplnok. Rovnako ďalší starší USB-A port je tiež na doplnok. Emergency Stop, čo býva tlačidlo na rýchle zablokovanie volantu je už pripájané cez LAN port. Nakoniec sa pridáva napájanie, na ktoré má motor svoj zdroj, a nechýba power tlačidlo na zapnutie volantu.
Vpredu je Quick Release systém na nasunutie volantu, podobný ako pri konkurencii. Pri nasádzaní systém nie je úplne intuitívny a musíte volant presne nastaviť, aby sa zacvakol. Zároveň s čím musíte pri volante rátať, je predĺžená predná os, ktorá je dlhšia ako na napríklad na Fanatek volantoch a ak máte rig, možno si budete musieť skúsiť motor nainštalovať viac dozadu, aby ste dosiahli ideálnu vzdialenosť. Zároveň volant má na spodnej strane len štyri diery na skrutky, ktoré nemusia presne sadnúť každému rigu.
Keď to celé napojíte, pripojíte k PC, je už samotná inštalácia jednoduchá, stačí nainštalovať PXN aplikáciu, tá inicializuje volant a následne už bude fungovať v hrách.
Volantové násady
Rovnako aj volantové násady sa automaticky po zapojení inicializujú a budú štandardne fungovať. My sme mali dva spomínané, a to W DS R2 a W CS R2. Pritom CS verzia je základná, menšia a nie plne oceľová, zatiaľ čo DS verzia je vyššia, citeľne kvalitnejšia a väčšia, aj s podsvietením tlačidiel a lepším pocitom z ich stláčania. Samozrejme, veľkosť je podľa toho, aké autá šoféruje, ale v zásade oboma sa ovládajú hry dobre. Sú pevné, nehýbu sa v základni a sú veľmi stabilné.
Oba volanty majú štandardné xboxové/PC základné tlačidlá a dopĺňa ich séria nastaviteľných tlačidiel alebo prepínačov. Tieto si už štandardne nastavíte v každej hre samostatne, keďže nie všetky hry nemajú profily pre tieto volanty. Obom volantom nechýba RGB pásik na otáčky, ktorý však v čase recenzovania hry až na jednu nepodporovali, ale autori potvrdili, že teraz k vydaniu pridajú podporu.
Okrem hier si viete tlačidlá namapovať aj v aplikácii, kde si viete premapovať tlačidlá aj na klávesy, ak má napríklad niektorá hra natvrdo nastavenú klávesnicu. Pri vyššej DS verzii volantu si môžete nadefinovať aj podsvietenie tlačidiel.
Aplikácia
Aplikácia sa hneď v prvej verzii pekne posunula na štandardy konkurencie. Viete si nastaviť ako maximálne otáčanie volantu, tak feedback, rôzne sily, dumpingy, spätné odozvy a, samozrejme, aj nastavenie pedálov.
Aplikácia rovno zobrazí zoznam podporovaných hier, kde sú v zozname všetky najväčšie simulácie, ako Assetto Corsa, Competizione, Dirt Rally 2, WRC, Euro Truck Simulator, rFactor 2, Live for Speed, Wreckfest, iRacing, Mudrunner, Forza Horizon 5, Forza Motorsport, F1 24 a aj staršie, ale napríklad nový F1 25 zatiaľ chýba a volant tam nefungoval. Uvidíme, ako rýchlo budú postupne pridávať nové hry, prípadne aj staršie hry. V tejto oblasti je rozbeh firiem vždy pomalší, videli sme to aj pri Moze, ale keď si podchytia všetky firmy, tak už nové hry pribúdajú hneď pri vydaní.
Jednotlivé hry majú aj one-click systém na presety, ktoré vám do hry pridajú potrebné nastavenia.
Force Feedback a hrateľnosť
Čo sa týka hrateľnosti, správanie volantu je presné, relatívne podobné Moza a Fanatec volantom a rovnako aj spätná odozva je dostatočne silná a cítiť tých 12 Nm. Cítite tlak do volantu a odpor kolies alebo povrchov, aj keď jemné textúry povrchov až tak neprecítite. Základňa má silu, rýchlu odozvu a reaguje podľa očakávaní.
Force feedback je plynulý a bez coggingu (trhaného chodu), čo zabezpečuje rovnomerné a prirodzené prenášanie detailov z hry. Vďaka nízkej zotrvačnosti motora dokáže volant veľmi rýchlo reagovať - najmä pri šmykoch alebo náhlom uvoľnení zadnej nápravy pocítite okamžité zmeny a máte šancu včas korigovať. Volant pôsobí živým dojmom a nepreťažuje ruky ani pri dlhších jazdách.
Zároveň platí, že aj pri nižšom nastavení sily spätnej väzby (napr. 60-70 %) je výstup stále silný a zachováva všetky dôležité efekty, bez clippingu a bez straty detailov. To je výhodné, ak nechcete zaťažovať ruky na maximum, no stále chcete cítiť presnú odozvu. Zvláda aj náročnejšie podmienky, ako prejazdy obrubníkmi, rozbitý povrch alebo straty trakcie.
Výborné je aj vnímanie priľnavosti pneumatík - volant vie komunikovať jemné prechody medzi gripom a šmykom, čo pomáha pri hraní s výkonnými autami alebo pri simulátoroch ako Assetto Corsa Competizione. Práve tu sa ukazuje vysoká citlivosť systému a schopnosť vycítiť limity auta.
Samotné volantové násady sú kvalitné, dobre sedia na základni. Tlačidlá sú síce kvalitatívne podľa verzie, ale bezproblémové, zadné páčky sú oceľové a magnetické a reagujú podľa očakávaní. Jedinú vec, ktorú som musel robiť, bolo vycentrovanie volantu v aplikácii, lebo po nasadení nebol plne vycentrovaný.
Volant má tichý chod bez rušivých zvukov (u mňa vo videu to ruší vŕzgajúci rig). Základňa má zabudované sledovanie teploty a počas testovania sa neprehrievala ani pri dlhšom hraní. V bežných podmienkach sa teploty držali len o pár stupňov nad okolím.
PXN VD10 predstavuje veľmi solídny vstup značky do sveta direct drive volantov. Kvalitné vyhotovenie základne, prekvapivo dobrý force feedback a otvorený systém bez obmedzení robia z tohto modelu zaujímavú voľbu najmä v strednej triede. Softvér ponúka všetko podstatné a aj keď herná podpora zatiaľ zaostáva za etablovanou konkurenciou, je vidieť, že sa na nej pracuje. Spätná väzba je presná, silná a veľmi dobre čitateľná aj pri nižších nastaveniach, čo ocenia pokročilejší hráči.
PXN tak prináša slušne spracovanú základňu, ktorá môže zaujať najmä tých, čo chcú výkonný volant bez viazania na uzavretý ekosystém a zároveň v dobrej cene.