ROG XBOX ALLY X |
ROG XBOX ALLY X |
Microsoft a ASUS sa tento rok spojili, aby vytvorili novú sériu handheldov ROG Xbox Ally a ROG Xbox Ally X. Zariadenia nadväzujú na pôvodnú sériu ROG Ally, no prinášajú výrazné zmeny v dizajne, vyšší výkon a úplne nový softvér.
Hlavnou novinkou je systém, ktorý spustí Xbox rozhranie priamo po zapnutí zariadenia, bez potreby prechádzať do Windowsu. Zároveň však umožní spúšťať aj Steam, Epic, GOG alebo Ubisoft klientov a hrať hry aj cez ne. Pritom nespustenie samostatného Windowsu zaistí ako vyšší výkon, tak jednoduchšie ovládanie. Microsoft takto zjednocuje herný ekosystém Xbox a PC a pripravuje tým základ pre budúcu generáciu Xbox zariadení.
Zatiaľ čo Microsoft mal pri zariadení na starosti softvér, ASUS sa veľmi umne ujal hardvéru. Pripravil rovno dve verzie, kde X verzia je podobne ako v minulej generácii vyššia a základná ROG Xbox Ally nižšia. Tá má teraz menšiu batériu, menej pamäte a nižší výkon. Tú tu teraz nemáme, ale na X sa môžeme pozrieť a vychutnať si doteraz najvyšší výkon v handheldoch:
Špecifikácie ROG Xbox Ally X
Dostanete tak rozmermi podobný handheld ako ROG Ally, upgradovaný o nový procesor, aj keď je škoda, že 7-palcový displej zostal zachovaný.
Hardvér a konštrukcia
Základná konštrukcia a približné rozmery handheldu zostávajú zachované z predošlých ROG Ally verzií. Zariadenie si zachováva aj rovnaké krížové rozloženie ovládacích prvkov - ľavý joystick je umiestnený hore, pod ním D-pad, na pravej strane joystick dole a nad ním tlačidlá ABXY. Pribudli aj ostatné prvky známe z moderných gamepadov, vrátane dvojice zadných tlačidiel.
Hlavný rozdiel však prichádza v samotnom držaní. ASUS pridal bočné držadlá tvarované podľa Xbox gamepadov, ktoré zaisťujú prirodzenejší úchop a zlepšujú ergonómiu, stabilitu aj komfort pri dlhšom hraní. Handheld tak pôsobí viac ako skutočné Xbox zariadenie. Jedinou odlišnosťou oproti klasickému gamepadu je mierne posunutý ľavý joystick viac doľava, na čo si treba zvyknúť. Celkové držanie je zároveň o niečo širšie, ale stále pohodlné.
Z tlačidiel pribudlo Xbox tlačidlo, ktoré funguje podobne ako na konzole a otvára predovšetkým gamebar menu. Zachováva sa Armory tlačidlo, ktoré rovnako otvorí gamebar, ale s podaplikáciou Armory Crate, ako aj tlačidlá Knižnica, Menu a Options.
Displej ostáva 7-palcový LCD s rozlíšením 1080p a frekvenciou 120 Hz. Ide o kvalitný a rýchly panel, no vzhľadom na tisíceurovú cenovku by si zaslúžil posun - napríklad väčšiu 8-palcovú uhlopriečku alebo aspoň OLED technológiu. Miesto na rozšírenie by sa na tele pritom našlo, najmä v hornej časti.
Porty sú umiestnené v hornej časti spolu s výduchmi chladenia. Zariadenie ponúka dva USB-C porty, jeden určený na nabíjanie, ďalej ovládač hlasitosti, slot na microSD kartu, 3,5 mm jack a tlačidlo napájania. Škoda, že ASUS nepridal USB-C aj na spodnú stranu - umožnilo by to jednoduchšie dokovanie alebo nabíjanie v položenom režime.
V balení sa nachádza jednoduchý, papierový, no praktický držiak, ktorý poslúži na odkladanie handheldu. Je to veľmi dobré, len škoda, že samotný handheld je pri položení na stôl mierne naklonený dozadu, pretože nové bočné držadlá sú vyššie než výčnelky zadných triggerov. Nie je to ideálne.
Podsvietenie je tu riešené len pod páčkami dvomi RGB kruhmi, ktoré môžu aj signalizovať určité eventy ako nabíjanie. Zároveň si podsvietenie viete nastaviť v aplikácii Armory. Čo je dobré pri tejto vyššej X verzii, je to, že zadné triggery majú samostatné vibračné odozvy, tak ako Xbox gamepady.
Chladenie
Chladenie v ROG Xbox Ally X je znovu vylepšené, kde ASUS zachoval dvojventilátorový systém, no prepracoval ho. Nová verzia Anti-Gravity Heat Pipes umožňuje efektívny odvod tepla v akejkoľvek polohe handheldu, či už ho držíte horizontálne alebo naklonený, čo zlepšuje chladenie aj pri hraní na cestách. Ventilátory majú tenšie lopatky a vďaka technológii Fluid Dynamic Bearing sú tichšie a odolnejšie. Zmenil sa aj prúd vzduchu - smeruje nielen cez zadné výduchy, ale aj medzi doskou a displejom, čím sa znižuje teplota panelu a zabraňuje prehrievaniu rukovätí. V hornej časti pribudol tretí výfukový otvor, ktorý pomáha rovnomernejšie odvádzať horúci vzduch. Teploty okolo vetrákov teraz prakticky nikdy nie sú výrazne horúce. Tu sa ASUS už poučil, keď sa mu v prvých verziách teplotou ničili SD karty.
V praxi je chladenie nielen účinnejšie, ale aj citeľne tichšie než pri predchádzajúcich modeloch. Respektíve myslím, že chladenie je tu najtichšie zo všetkých Windows handheldov. Štandardne systém uvádza 27 dB, pri výraznej záťaži je maximum okolo 30 dB. Je to ako veľmi jemné šušťanie ventilátorov.
Xbox / Windows systém
Najdôležitejšou vecou a najväčšou zmenou je v handhelde systém. Microsoft pri všetkej svojej pomalosti prekvapivo rýchlo reagoval na potreby handheldov a rovno vytvoril základ možno celého Xbox ekosystému do budúcnosti.
Totiž čo spravil, Microsoft odsunul bootovanie Windowsu a ešte pred neho nasadil Xbox aplikáciu. Čo zaisťuje:
Samotné Xbox menu má štandardné zobrazenie ako nová Xbox aplikácia pod Windows, a teda naposledy hranými hrami (je jedno, z ktorej aplikácie), zoznamom Game Passu na titulke, je tu odklik na celú knižnicu, na hranie cez cloud, ale aj na store. Pričom pod knižnicou sú všetky nainštalované hry a aj odklik na aplikácie, kde aplikácie zaberajú:
Zo začiatku nie sú nainštalované a stačí kliknúť, stiahnu sa a nainštalujú. Aj keď inštalácia je však stále štandardná windowsovská, a teda musíte poodklikávať jednotlivé možnosti ako cesta inštalácie atď. Jediný problém som mal s inštaláciou Epicu, ten vyhodil nejakú chybu, ale nainštaloval som ho potom priamo cez Windows Store, kde má tiež možnosť inštalácie.
Všetky hry sa po nainštalovaní pridajú do hlavnej ponuky alebo zoznamu hier a stačí už len kliknúť, a štandardne sa spustia, aj keď vždy otvoria aj svojho klienta, ako ho potrebujú. Následne sa hry spustia ako pod bežným Windowsom. Pre zaujímavosť, jedna hra mi nešla, a to nový Battlefield 6, ten vyhodil chybu s ovládačmi. Uvidíme, či k vydaniu dodajú novú verziu ovládačov.
Celkovo veľmi dobre urobené, aj keď je to len prvá verzia a nie úplne dokonalá. Niekedy napríklad musíte na displej ťuknúť, aby sa aktivoval a mohli ste ovládať gamepadom. Herné aplikácie tretích strán zatiaľ nemajú jednotné ovládanie a v Game Pad mode zatiaľ nejdú ovládať gamepadom, a musíte ich ovládať dotykovo, jedine Steam, keď si ho prepnete do Big Picture modu. Môžete však v Armoury Crate menu zvoliť režim ovládania stolný počítač, vtedy prepne páčky na ovládanie kurzoru (ľavý stick sú šípky, pravý kurzor myši). Toto môžete používať aj po prepnutí do Windowsu, ale rovnako Windows viete ovládať aj dotykovo.
Samotný výkon zariadenia ovládate cez Armoury Mini aplikáciu v Game Bare, kde je menu, ktoré sa podobá na pôvodné z ROG Ally handheldov. Máte tu rýchle prepínanie medzi výkonovými profilmi, a to 13W tichý, 17W výkonnostný, 17W Windows a 25W turbo, ktorý sa pri pripojení napájania prepne na 35W. Pridáva sa zapnutie monitoringu výkonu, obmedzovanie FPS, zapnutie RSR alebo rýchly výber rozlíšenia, plus jas. Viete sa tu prepnúť aj do plnej verzie Armory Crate, ktorá má hlbšie možnosti nastavenia výkonu, monitorovanie teploty a hluku, kalibrácie joystickov, updaty a ďalšie veci.
Armory Crate umožňuje aj predefinovať RAM a VRAM pamäť, kde štandardne je však rozumné rozloženie na 16 GB pre systém a 8 GB pre grafiku. To je pri 24 GB najideálnejšie rozloženie, ale ak chcete skúsiť niektorú náročnú hru, môžete priradiť grafike aj viac. 12 GB a 12 GB môže byť tiež zaujímavé rozloženie.
Prepínanie medzi aplikáciami robíte podržaním Xbox tlačidla alebo potiahnutím zo spodu obrazovky, kedy uvidíte aktuálne zapnuté aplikácie. Môžete sa tam jednoducho prepínať a aj okamžite vypínať aktuálne aplikácie. Je to iné ako Windows prepínanie úloh a dobre spravené, skôr podobné mobilom. Windows prepínanie úloh je tu tiež, ale zrejme ho nebudete používať, vyvolá sa na stlačenie options a menu tlačidiel.
Ak budete chcieť viac, a teda prístup k plnému Windowsu, buď ho otvoríte s game bar menu, alebo cez správcu úloh, tam je aj tlačidlo Pracovná plocha Windows. Keď kliknete, hneď sa vám spustí plný Windows, pričom zapnuté aplikácie a hry zostanú. Len sa rozšíria možnosti - tu môžete riešiť napríklad módy, hry, ktoré nemáte nainštalované (nenainštalované nerozpozná Xbox aplikácia, zrejme sa to dá obísť previazaním cez Steam) alebo pracovať. Vo Windowse môžete mať spustenú aj pôvodnú Xbox aplikáciu ako štandardne na desktopu, ale už tu máte procesy v pozadí. Tie sa znovu prečistia, až keď handheld reštartujete.
Všetko funguje viac-menej podľa očakávaní. Jediné, na čo si treba zvyknúť, je sleep režim. Ten je predvolene nastavený na power tlačidlo a rovnako sa handheld po pár minútach vypne, aby šetril batériu, čo je síce dobré, ale ak niečo sťahujete, tak sa vám sťahovanie vypne a to nechcete. Zostáva buď zapojiť handheld do nabíjačky, kde zostane spustený, alebo manuálne zvoliť Lock cez game bar menu. Nenašiel som, že by bol lock na dlhšie podržanie niektorého tlačidla. Na dlhšie podržanie je len aktivácia AI copilota, ten je rovno na dvoch tlačidlách. Plus dlhším podržaním power tlačidla sa dostanete do možnosti vypnutia handheldu, kde sa polovica obrazovky prekryje wallpaperom a ak ho stiahnete dole, tak handheld vypnete.
Celé to je už teraz na prvý pokus dobre spojené, sú tam ešte rôzne menšie nedotiahnutia a veci, ktoré sa dajú spraviť elegantnejšie (napríklad obrázky hier na zoznamoch už mohli dotiahnuť lepšie), ale stále dobre. Je to možno najlepšie spojenie PC handheldu doteraz. Máte tu jednoduché menu a zároveň plnú podporu všetkých stores na PC, plus plne funkčné ochrany a funkčný multiplayer.
Benchmarky
Výkon je najdôležitejšia časť a tu nás zaujíma hlavne, kde je výkonovo nový Z2 Extreme procesor a aký dopad má oddelenie Xbox menu od Windowsu. Plus, samozrejme, aj teploty, hluk a rýchlosť SSD.
SSD
Základné úložisko tvorí 1 TB SSD s rýchlosťou čítania okolo 2 500 MB/s a zápisu približne 2 000 MB/s, čo je dostatočné na rýchle načítavanie hier aj systému. Pri handheldoch je dobré, keď firmy zoptimalizujú rýchlosť SSD k spotrebe a zahrievaniu, aby sa zbytočne handheld nezahrieval aj týmto.
CPU
V Cinebench R23 procesor dosiahol 12 245 bodov v multicore a 1 938 bodov v singlecore, čo je porovnateľné s výkonom moderných notebookov so Zen 5 procesormi. Je to decentné 8-jadro, ktoré vás zatiaľ pri hrách nebude výrazne obmedzovať.
Teploty a hluk
Pri bežnom hraní bez pripojeného napájania sa zariadenie drží veľmi ticho - pri hre Cyberpunk 2077 dosahuje hluk len 25 dB a teplotu približne 71 °C. Po pripojení napájania výkon stúpne, ventilátory zrýchlia a hlučnosť sa zvyšuje len mierne na 30 dB, pričom teplota CPU sa ustáli na 83 °C. V 3DMark stress teste dosiahol handheld teplotu 81 °C a zvládol test s 95,6 % úspešnosťou, čo naznačuje stabilné chladenie aj pri dlhšej záťaži. Počas prvých minút ide procesor až na 4,8 GHz, potom sa ustáli okolo 2,2 GHz.
Windows vs Xbox režim
Síce sa nedávno objavil záber, ako ide Tomb Raider o 10 fps lepšie v Xbox režime ako vo Windows. Ja som to mal skôr 0 fps až 4 fps. Totiž záleží na tom, koľko máte v pozadí aplikácií a vecí, ktoré vás spomaľujú.
Nečakajte masívne vylepšenia oproti Windows režimu, aspoň nie pri väčšine hier. Záleží hlavne na tom, ako hru ovplyvní mierne väčšia záťaž procesora. Niektoré viac, niektoré menej. Ale dôležité je, že to bude v tomto ohľade stabilné.
Porovnanie s ROG Ally X
V zásade ROG XBOX Ally X, respektíve jeho čip Z2 Extreme, je v maximách tak o 20% rýchlejší ako Z1 Extreme, reálne väčšina hier dá tak 5-10% nárast. Nečakajte veľký rozdiel, keďže všetky tieto handheldové čipy sú inkrementálne a každý rok stúpajú len minimálne. Ale stále to spraví 5 až 20 fps naviac. Väčšina hier tak nemá problém ísť okolo 60 fps na nižších nastaveniach, cez 30 fps na vyšších v 1080p s FSR. Cyberpunk 2077 s nastaveniami Steam Deck dosahuje 53 fps.
Nemám tu akurát pôvodný ROG Ally na presné porovnanie aktuálnych verzií hier, ale napríklad Cyberpunk 2077 mi v minulom teste ROG Ally X išiel na 45 fps, teraz stúpol na 50 fps. Teda približne 10% nárast.
Režimy a výkon
Zariadenie ponúka viac úrovní napájania:
Toto sú predefinované nastavenia, samozrejme, môžete si nastaviť vlastné či už s nižším, alebo vyšším výkonom.
V benchmarkoch a hrách sa rozdiely medzi režimami prejavujú na samotnom výkone:
V 3DMark Time Spy testoch dosiahol handheld tieto výsledky:
Tu je dôležité vedieť, že nižšie výkonnostné režimy už reálne aj fungujú a môžete na nich hrať aj náročnejšie hry. Neutlmujú až tak výkon ako pri starších čipov a nárast oproti ROG Ally X je tam aj o 50%. Vyššie režimy majú nárast o 20%, to je spomínaný maximálny nárast výkonu.
Steel Nomad
Steel Nomad je náročný benchmark, ale tiež ukazuje posun vo výkone. Tento je zameraný hlavne na grafiku.
Hry
Cyberpunk 2077
Cyberpunk rozbehol handheld veľmi pekne, síce nie je vhodné si dávať vyšší Ray tarcing, ale napríklad low Ray tracing nastaveniach išiel na 29,45 fps. Benchmark som púšťal v Steam Deck nastaveniach pre lepšie porovnanie:
Z iných hier:
Vždy je prvé číslo hranie pri napájaní pri 35W, druhé je 25W, tretie 17W a štvrté číslo 13W.
Celkovo tak ROG Xbox Ally X potvrdzuje, že ide o najvýkonnejší handheld s Windowsom aj Xbox rozhraním, ktorý si udržiava tichý chod a stabilný výkon naprieč režimami.
Zvuk
Zvuk je tu stereo, pričom reproduktory sú umiestnené okolo obrazovky a veľmi dobre znejú. Zároveň je veľmi dobre počuť aj priestorové rozloženie zvuku. Síce v najvyšších hlasitostiach už reproduktory zvuk orezávajú, ale pri strednej hlasitosti je zvuk plnohodnotný a kvalitný.
Batéria
Čo sa týka batérie, tu je to presne určené. Máte handheld, ktorý má svoje režimy s wattmi, a máte batériu, ktorá má určité watt-hodiny. Overlay Asusu vám rovno ukáže aktuálnu spotrebu. Napríklad 25W režim v Cyberpunku berie spolu s pripočítaním spotreby displeja (polovičný jas približne) 37W, čím 80Wh batériu vybije za približne dve hodiny. Môžete si však znížiť napájanie napríklad na 17W (reálne 26W), alebo na 13W (reálne 20W) a prispôsobiť si tak výdrž aj na 4 hodiny, alebo viac, v závislosti od náročnosti hry, ktorú hráte. Stále je grafika v týchto režimoch prekvapivo výkonná.
Priložená 65W nabíjačka nabije 80Wh batériu približne za hodinu a pol.
Aký je ROG Xbox Ally X?
ROG Xbox Ally X je dôležitým krokom vpred nielen pre ASUS, ale hlavne pre Microsoft. Po rokoch, keď Windows handheldy trpeli zložitým ovládaním a neefektívnym systémom, tu máme riešenie, ktoré ich konečne spája s konzolovým prístupom. Xbox menu funguje jednoducho, prehľadne a rýchlo, pričom stále ponecháva možnosť spustiť akýkoľvek herný klient na PC. Nie je ešte úplne dotiahnuté, ale skôr len v detailoch.
ASUS sa postaral o kvalitný hardvér, Microsoft o funkčné rozhranie - a spolu vytvorili handheld, ktorý predstavuje nový smer pre PC hranie v prenosnej forme. Ally X zvláda moderné hry vo Full HD s veľmi slušným výkonom, zachováva tichý chod aj v záťaži a ponúka výbornú ergonómiu vďaka tvaru prevzatému z Xbox ovládača.
Možno jediná škoda, že displej zostal 7-palcový LCD a nie OLED alebo 8-palcový, ale aj tak ide o prepracovaný a stabilný handheld, ktorý konečne spája to najlepšie z oboch svetov - otvorenosť Windowsu a jednoduchosť Xboxu. Zároveň naznačuje, ako by mohla vyzerať budúca generácia samotných Xbox zariadení, ktoré už primárne nebudú striktne konzoly, ale univerzálne herné zariadenia.