WARCRAFT III: REIGN OF CHAOS

WARCRAFT III: REIGN OF CHAOS

9.0

Warcraft III: Reign of Chaos - dlho očakávané pokračovanie úspešnej strategickej série je už pomaly tu. Bude však 3D pokračovanie dostatočne dobré a zábavné ako tie predošlé? Nový Warcraft sa vyvýjal celých 5 rokov a niekedy sme už mali dojem, že vyjde až po Duke Nukem Forever, čo by znamenalo, že asi nikdy :) Ale našťastie už je tu a vyzerá celkom dobre.

Začiatky Warcraftovej série siahajú až do dôb prvých realtime stratégií, konkrétne Warcraft jeden bol po Dune II druhá realtimeovka na PC. Vtedy to ešte bolo len v rozlíšení 320x200 256 farbách, jednotky sa dali ovládať len samostatne a útočilo a pohybovalo sa klávesami, ale bola to na ten čas výborná hra. Už vtedy začal boj zelených Orcov a hrdých ľudí. Vojna pokračovala aj v dvojke, ktorá už bola krajšia, prepracovanejšia a kvalitnejšia. Prispôsobila sa na nový systém ovládania a boja, boli pridané nové budovy, materiály na ťažbu. Teraz je tu trojka plne v 3D grafike s rozsiahlym single playerovým príbehom a kvalitnou multiplayerovou časťou a samozrejme s novými rasami a možnosťou hrdinov. Vojna orcov a ľudí pokračuje, no tentoraz sa do boja pripája aj niečo iné... temnota.

Warcraft III: Reign of Chaos
Warcraft III: Reign of Chaos
Warcraft III: Reign of Chaos

Dlhé roky už trvá vojna medzi Orcami a ľuďmi, dlhé roky sa už tieto rasy neznášajú a najradšej by jeden druhého úplne vyhubili. Ale teraz prichádza nová hrozba, temnota sa začína rozprestierať nad krajinou a ak ju včas nezastavia, celý svet je stratený. Preto sa posol snaží varovať všetky rasy a upozorniť ich na blížiacu sa hrozbu. Začína sa upozornením Orkov, konkrétne jedného silného veliteľa, ktorý je ochotný počúvať cudzinca a ide za ním. S týmto orcom si zahráte prvú kapitolu hry, ktorá vás prevedie základným tréningom, výstavbou základne a aj prvými bojmi proti ľuďom. Ďalšiu, už ťažšiu kapitolu, si zahráte za ľudí, ktorý nepočúvajú naliehanie posla o potrebe ísť a zachrániť svet. A kým zistia, čo sa deje už im hordy nemŕtvych otrávili sýpky a v desiatkach umierajú. Na zem sa vrátilo zlo, ktoré chce zlikvidovať celú planétu a spraviť z nej pustinu. Musia sa spojiť všetky rasy, aby ho dokázali zastaviť.

Tentoraz si autori dali dosť záležať na príbehu hry a detailne ho prepracovali. Postupne si v kampani zahráte za všetky rasy od orcov, ľudí, cez zlých nemŕtvych až po hrdinských elfov, s ktorými nakoniec možno dokážete zastaviť zlo. Každá časť bude mať od 7 do 9 nadväzujúcich misií, ktoré budete so svojím hrdinom a jeho skupinou prechádzať.  V niektorých misiách vám bude stačiť dôjsť na určité miesto, v niektorých len niekoho kontaktovať a samozrejme nájdu sa aj také, kde si budete musieť postaviť základňu a zničiť nepriateľa úplne, prípadne budete musieť určitý čas brániť vašu základňu alebo dedinu pred vpádmi nepriateľov. Medzi misiami a aj cez ne si užijete animované prestrihy na rozhovory vašich hrdinov, posledné slová nepriateľov, prípadne na prosby dedinčanov, ktorí vám do misií môžu pridať voliteľný quest, teda nejakú úlohu, ktorú môžete, ale nemusíte splniť. A vždy na konci kapitoly si užijete prekrásne renderované filmové sekvencie, kvôli ktorým sa to naozaj oplatí prechádzať.

Warcraft III: Reign of Chaos
Warcraft III: Reign of Chaos
Warcraft III: Reign of Chaos

Štýl hry je rovnaký ako vo väčšine stratégií, čiže máte svoju hlavnú budovu, niečo ako palác, ktorá slúži na trénovanie workerov na stavbu ostatných budov. Potom sú tu baraky, v ktorých trénujete vojakov a tretia hlavná budova sú farmy, ktoré určujú maximálny počet vašich obyvateľov a vojakov. Pričom vojaci a rôzne iné bojové jednotky vám zaberú miesto aj za viac ako jedného obyvateľa, v podstate je to jedlo, ktoré musia farmy pre daného vojaka vyprodukovať. Takže čím väčšiu armádu chcete mať, tým väčší počet fariem musíte postaviť. Okrem týchto základných budov ešte môžete postaviť niektoré vedľajšie, ktoré vám pridajú možnosť vyvinúť nové upgrady zbraní, nové typy vojakov, prípadne nové jednotky, ale to sú už rôzne budovy u každej rasy iné.  Základ hry je jeden, musíte ťažiť drevo a zlato a mať dostatok fariem na robenie vojakov. To je pri všetkých rasách rovnaké. Aj keď každá rasa to už prevádza inak, ľudia a orcovia si to musia nosiť, nemŕtvi a elfovia na to majú lepšie prepracované mechanizmy, ktorými to len vycucávajú.  Obe suroviny ako zlato a drevo sa postupne míňajú, teda drevorubači vyrúbavajú les a zlatý dol sa postupne vyprázdňuje, takže časom musíte zmeniť lokáciu a ísť hľadať ďalšiu zlatú baňu. Na mape okrem nepriateľských základní a kempov nájdete aj veľké dediny a mestá, sídla obchodníkov, ktorí vám môžu predať niektorý z Hero items a upgradnúť tak silu hrdinu, prípadne nájdete aj studne, ktoré vyliečia vaše jednotky.

Čo sa týka boja, každá rasa má svoje vlastné jednotky s rôznou silou a typom útoku. Všetky však majú typ vojaka na blízky a ďaleký útok, teda napríklad ľudia majú zbrojnošov a pušky, elfovia majú lukostrelcov, nemŕtvi zase kostlivcov a mágov na diaľku. A samozrejme sú tu hrdinovia, ktorí majú vždy svoje základné špeciality a špeciality pridané rôznymi predmetmi. Napríklad ďaleko vidia, dokážu liečiť svojich vojakov alebo uspávať nepriateľov. Plus niektoré predmety pridajú hrdinovi silu v boji, niektoré v obrane, niektoré v kúzlach atď. Ak vám napríklad hrdinu zabijú či už v single alebo multiplayeri, nie je všetko stratené a môžete si ho v oltári vyvolať z mŕtvych.

Multiplayer je druhá obsiahla časť hry, je detailne prepracovaný a autori s ním chcú dosiahnuť kvality multiplayeru StarCraftu alebo obľúbenosti multiplayeru vo Warcraftovi 2. Dá sa hrať cez Lan alebo cez Internet konkrétne blizzardovský Battle.net. Kde si môžete otvoriť niektorú z desiatky priložených máp a bojovať na nej s priateľmi, teraz už nepriateľmi a snažiť sa ich dobiť silou alebo rozumom. Celkovo si môžete zahrať dvanásti na jednej mape a to buď proti sebe, tímovo alebo questovú hru. V tímovej hre si môžete zapnúť Shared control, kde určité jednotky môže ovládať v boji váš spoluhráč, môžete si vymieňať tovary a vytvárať aliancie. Ak hráte cez battle.net zapisujete sa do rebríčka, ak ste v klane postupnete v rebríčku stále vyššie.

Warcraft III: Reign of Chaos
Warcraft III: Reign of Chaos
Warcraft III: Reign of Chaos

Čo sa týka grafiky je na tom hra relatívne dobre, aj keď nie najlepšie. Už na tom vidieť  vek hry. Skôr by som to definoval ako takú jednoduchšiu grafiku pripomínajúcu Disneyovu rozprávku Gumkáči :) (a aj ten Towdie by sa tam dal nájsť :), alebo základná budova ľudí bez upgradov mi zase pripomenula Šmoulov konkrétne Gargamelovo sídlo :). Autori sa nesnažili robiť nič extrémne komplikované a reálne, skôr všetko  štýlové, dynamické a rýchle. Napríklad hra vám takto pôjde aj na starších 3D kartách a na takom 500mhz procesore  v slušnom rozlíšení. Na 1ghz procesore a GeforceMx môžte dať kľudne 1024x768 a plné detaily.  Z pekných efektov si tu užijete menenie dňa a noci, kde vám polohy slnka  ukazujú hodiny v hornom panely a v podstate aj tiene budov. Pred večerom vždy príde načervenalý západ slnka a potobne je to aj pri východe slnka len trochu viac do žlta. Detaily postáv a budov tiež nie sú nič super, v maximálnom priblížení to už nevyzerá pekne, už sú veľmi hranaté. Ale ak hráte v základnom pohľade skoro z hora je to veľmi pekné a máte tam aj dobrý prehľad. Kamera sa však dá len približovať, nemôžete s ňou ľubovoľne rotovať, akurát klávesy insert a home vám umožnia trochu kameru pootočiť, ak by sa náhodou niečo nachádzalo mimo dosahu vášho videnia, niekde za budovou alebo za stromami, no pohľad sa vždy automaticky vráti späť.

Zvuková stránka hry je tiež veľmi kvalitná, pekné jemné hudbičky  v pozadí dopĺňa zvuk bojov, šomranie a výkriky jednotiek a vašich hrdinov. Plus samozrejme si užijete aj rozsiahle rozhovory medzi postavami v prestrihoch medzi misiami a aj v geniálne ozvučených filmových sekvenciách.

Celkovo je to dobrá hra, priťahuje hlavne svojou atmosférou a kvalitou. Inováciami a novinkami sa hra veľmi nemôže pýšiť, v podstate len 3D realtimeovka spracovaná na kvalitný Blizzardovský štýl.  Pekné, fanúšikovia Warcraft univerza sa už teraz tešte na World of Warcraft, čo bude ďalšia hra do Warcraft série, tentoraz multiplayerová online RPGéčka. Mimochodom,  pre Čechy a Slovensko Cenega pripravuje kompletne preloženú českú verziu hry a na Slovensku by hra mala obsahovať slovenský manuál. Myslím, že u nás by mala stáť okolo 1799Sk.

napísal saver 3.7.2002
9.0
Používatelia