ROBIN HOOD: LEGEND OF SHERWOOD

ROBIN HOOD: LEGEND OF SHERWOOD

8.5

Do zbierky taktických stratégií na štýl Commandos nám práve pribudla ďalšia záležitosť tentoraz zo stredoveku kde dostanete pod kontrolu družinu Robina Hooda a vašou úlohou bude vyzbierať výkupné za kráľa, ktorého zajali na krížovej výprave.

Hra je od firmy Spellbound tá už má na svedomí napríklad kvalitné Desperados, ktoré vynikalo super animáciami a pútavým príbehom. Teraz sa autori premiestnili z divokého západu ešte viac do minulosti konkrétne do stredoveku kedy Anglicko videlo Krížové výpravy proti Jeruzalemu a kedy v kráľom opustenej krajine začínalo vládnuť bezprávie jeho brata princa Johna. Dostante sa do časov kedy sa zrodila legenda, legenda s menom Robin Hood. Iba on mohol zabrániť bezpráviu. Jeho presné šípy vždy zasiahli toho kto chcel ľudu vziať ešte aj to posledné. On a jeho odvážna družina brala peniaze vyberačom daní, a vracala ich naspäť ľudu. Sherwoodsky les sa stal ich domovom, ich územím, ich kráľovstvom. Všetci ktorí tade prechádzali si boli odovzdaný len na ich milosť.

Robin Hood: Legend of Sherwood
Robin Hood: Legend of Sherwood
Robin Hood: Legend of Sherwood

Vy teraz preberiete kontrolu nad Robinom Hoodm a jeho družinou a previediete ich cez 40 rozličných misií na ktoré budete vyrážať vždy z vášho hlavného stanu v Sherwoode. Tu vám vaši muži môžu vyrábať šípy, trénovať sa variť jedlo, pivo a množstvo iných činností, ktoré sú potrebné na doplnenie zásob zbraní alebo skúsenosti do ďalších misií. Misie sú potom už rôzne rozložené buď v lese alebo na niektorom z okolitých hradov.  Zatiaľ čo doma len trénujete a flákate sa v misiách už budete bojovať. Každá misia vyžaduje určitých potrebných členov a má určený aj maximum členov, ktorých môžete zobrať. Napríklad niekde budete potrebovať človeka ktorý vie zväzovať ruky, omračovať alebo alebo brať peniaze a preto si musíte dobre vybrať koho zoberiete. Máte na výber niekoľko typov ľudí. Teda nemyslite  že to tu je podobné ako v Commandos a že vás je len zo 5-6, v skutočnosti vaša skupina bude mať aj cez 20 členov plus niekoľko známych hlavných postáv ako Robin, Marian, Brat Tuck, Will Scarlet, Scuteley, Malý John.  Každý z nich má samozrejme iné vlastnosti a iné špeciality. Robin Hood je jeden z najlepších strelcov a dobrý v šermovaní. Okrem toho že môže brať od mŕtvych nepriateľov peniaze, môžete ho ich hádzať a lákať nimi k sebe nepriateľov, a ako jediný môže aj oslobodzovať väzňov. Z ostatných tu je samozrejme lady Marian, ktorá vám bude neskôr dobým spojencom a dokáže načúvať a špiónovať nepriateľov. Vie aj šermovať, strieľať s luku a liečiť. Ďalej je tu Brat Tuck, tučný mních, ktorý keď niekomu uvalí je s ním ámen tma, ale dokáže aj opíjať stráže a hádzať včely pred nepriateľov. Robino bratranec Will Scarlet, ktorý má prak a dokáže z diaľky neutralizovať nepriateľov a má štít proti šípom. Malý John ktorého neskôr nabalíte v dedine je silný a často vám pomôže vyliezť na nedosiahnuteľné miesta, alebo strechy. Jeho palice alebo päste sa môžu báť aj tí najsilnejší nepriatelia, prípadne dokáže holými rukami posunúť skaly alebo drevá a zasypať nimi cestu. Nakoniec máte ešte starého Robinovho priateľa  Shuteleyho, bojuje dobre so sekerou, hádže jablká, siete, maskuje sa ako bedár a vie zväzovať omráčených nepriateľov. Ostatný bojovníci sa potom už delia len na tri typy postáv a tých si môžete brať len do počtu na akcie alebo ich budete posielať na pomoc spriateľeným hradom keď na nich budú útočiť nepriatelia. Ak padnú veľmi vám nebudú chýbať, a ak nie tak potešia a každá ruka vám bude dobrá. Čo sa týka ich schopností je tu jeden typ roľníka s vidlami, ďalší typ mohutného drevorubača s kyjakom a nakoniec lukostrelec na štýl Robina.

Robin Hood: Legend of Sherwood
Robin Hood: Legend of Sherwood
Robin Hood: Legend of Sherwood

Misie sú rozdelené do Sherwoodu a do okolitých hradov Licester, Nottingham, Derby, Lincoln a York.  Konkrétne v Shewoode sa zameráte hlavne na menšie prepadové misie, ktoré vám budú vypĺňať čas medzi útokmi na hrady. Budete tu prepadávať vyberačov daní, ozbrojené eskorty alebo aj zachraňovať dediny pred útokom jednotiek z Nottighamu. Na týchto misiách si väčšinou nabalíte vrecká prípadne priberiete niektorého z hlavných hrdinov do svojej bandy. Keďže sa vo svojom lese máte tu nachystané pasce na prichádzajúce jednotky a väčšinou vám bude stačiť s Robinom len streliť lukom do jedného z spúštacích mechanizov a hneď sa ocitnú v pasci. Čím viac ich takto vybavíte tým menej problémov budete mať s ostatnými, pretože nie je sranda nabehnúť proti 10 lukostrelcom a tuctu zbrojnošov.  Našťastie si môžete nepriateľov postupne odlákavať, alebo si ich dopredu vyhladiť šípmi až kým vám zdajú dostatočne slabý.  Čo sa týka samotných bojov, na rozdiel od všetkých ostatných hier tohto štýlu tu vám postavy budú bojovať aj sami ak sa k ním priblíži nepriateľ,  no nebojujú vtedy naplno, len sa primerane bránia. Ak chcete naozaj zaútočiť môžete postave myšou naznačiť aký ťah má mečom alebo palicou spraviť, napríklad útok zľava, útok zprava, alebo ak nakreslíte koliečko hrdina sa vám roztočí a pobije svojou zbraňou všetkých naokolo, škoda len že niekedy to zachytí aj vašich. Ale je to výborná vec ak ste v strede hlúčiku nepriateľov ktorí po vás idú. Z dôležitých vecí je tu aj možnosť zabitia omráčených nepriateľov niektorými postavami,  totižto ak nepriateľ v boji nepadne a len ho omráčite po pár minútach sa preberie alebo ak ho niekto zbadá tak ho zobudí a vy ho máte zase na krku. Síce to nie je športové a odpočítava sa vám to od ušetrených životov, ale ušetrí to niekedy dosť starostí. Ďalej zo zbraní tu budete používať jablká na zníženie pozornosti nepriateľov,  prak na ich omračovanie, alebo rôzne peniaze, alebo pískanie na ich odlákanie na určité miesto.  Keď  sa postupne dostávate do hradov na okolí Sherwoodu začnete mať problémy ako sa dostať dnu a ako zničiť alebo obísť tie desiatky rôznych stráží. Prípadne ako sa dostať až k princovi aby vás nikto nevidel. Tu vám často pomôže Robin Hood ktorý hravo dokáže vyliezť po rastlinách okolo hradných veží a preseknúť lano na otvorenie brány alebo vyhladiť lukostrelcov rozmiestnených po hradbách.  Popri taktických misiách na hrady sa budete zúčastňovať aj veľkých útokov na obsadenie nepriateľských hradov, tu môžete poslať svojich menej významných mužov do boja, a ešte do neho zasiahnuť aj vlastnými silami.

Robin Hood: Legend of Sherwood
Robin Hood: Legend of Sherwood
Robin Hood: Legend of Sherwood

Autori do misií pridali rôzne zvitky, čo sú niečo ako nápovedy rozmiestnené krížom cez bojové pole. Zo začiatku ich tam máte veľa no postupne po pár misiách ako sa všetko naučíte tak tam nájdete už len veľmi dôležité odkazy, alebo rady. Niekedy sú odkazy potrebné pre splnenie misie, a musíte ich čítať pretože postava sa inak nedozvie ďalšie informácie ako pokračovať ďalej. Ak nemáte zvitok a neviete ako ďalej v leveloch sa vyskutyjú aj bedári, ktorým keď zaplatíte takú drobnosť 50 libier, ten vám ukáže miesto kde nájdete ďalší zvitok s ďalšou radou, alebo vám zadá špeciálnu ktorú nemusíte splniť ale ak hej prinesie vám viac peňazí.

Typy misií sú zamerané už na spomínané prepadávanie v Sherwoode kde netreba žiadnu väčšiu opatrnosť ani taktiku, stačí len všetkých pobiť a ukradnúť peniaze, horšie to je na Hradoch kde je oveľa väčší počet nepriateľov, ako aj lukostrelcov na hradbách tak aj vnútri hradu čakajúcich alebo prechádzajúcich sa. Tu už treba postupovať viac takticky, a zabíjať ich postupne, ešte horšie je to ak dostanete misiu v ktorej nesmiete nikoho zabiť takže môžete len omračovať a spútavať ľudí. Vtedy nemôžete poslať prvého Robina lebo on má vo zvyku hneď tasiť meč a prepichovať nepriateľov, na to je najlepší Malý John ktorý svojou palicou nepriateľov nezabije, len omráči a dokáže ich ešte aj odniesť mimo dosahu. Shuteley ktorý je váš povrazový a sieťový majster ich potom môžete zviazať a zapchať im ústa takže sa už nebudú môcť prebrať. Jedine sa môže vyskutnúť problém ak ich niekto nájde, hneď rozviaže.  Ak náhodou prehráte boj a niektorého z vašich ľudí zabijú, teda dostanú energiu na minimum je tu ešte možnosť ho zachrániť štvorlístkom, ktorý niekedy nájdete v leveloch. Štovrlístok sa vám keď je vaša postava mŕtva alebo omráčená a vtedy ak kliknete na štvolístok postava ožije.  Je dobré šetriť si ich a radšej mužov z boja stiahnuť ak sú s energiou na minim.

Nepriatelia sa rozlišujú na niekoľko skupín, máte tu bežných zbrojnošov, lukostrelcov, a veliteľov jednotiek. To sú bežný, na hradoch sa však vyskytujú aj rytieri ktorý chodia celý v zbroji a na niečo také ohrozenie šípom ani nemyslite, samozrejme sú aj silnejší a nebezpečnejší. Nakoniec sú tu rytieri na koňoch ktorý ak sa na vás rozbehnú rovno vás omráčia a máte po paráde. Nakoniec si samozrejme zabujete s náročnejšími hrdinmi ako napríklad s Guyom s Gisbournu. Napríklad v hre bude pekná misia kedy pôjdete sólo do Nottinghamu na lukostrelecké preteky a odkiaľ si po odhalení Guyom a prefektnom úteku odnesiete výhru strieborný šíp.

Príbeh v hre je zo začiatku jednoduchý, len kradnete peniaze, zachraňujete ľudí. No potom ako kontaktujete Marian sa všetko začína komplikovať. Marian si vypočuje ako Princ John nechce poslať výkupné za kráľa a sám chce vládnuť a hneď budete musieť jednať získavať si s touto informáciou priateľov z rád šlachticov. Takto postupne získate dva hrady na svoju stranu a tým už budete musieť len pomôcť udržať sa pred útokmi nepriateľských hradov a pomôcť im pri útokoch na ne.

Čo sa týka grafiky, je super asi ako všetky hry podobného štýlu. Hneď na začiatku vás zaujme kvalitne renderované intro v ktorom sa Robin Hood prevedie v Matrixovskom štýle. A potom v hre už vás bude tešiť len detailná grafika prostredí najmä hradov, ktoré síce nemajú rotovanie ani 3D pohľad do vnútra budov ako posledný Commandos 2, ale sú veľmi pekné a koncipované tak že vám rotovanie ani veľmi nechýba. A ak potrebujete vstúpiť do niektorej z miestností, automaticky sa vám spriehľadní stena a vidíte aj vnútro hradu. Čo sa týka rozlíšenia hra ponúk 640x480 cez 800x600 až po 1024x768.  Najviac by som to odporúčal hrávať v 800x600 ale keďže sú postavy trochu väčšie ako minule v Desperádoch, môžete si nastaviť aj 1024 kde získate aspoň trochu väčší rozhľad na prostredie okolo. Myslím že v prepracovanosti enginu sa autori nedostali až tak ďaleko ako Pyro v Commandos 2 ale aj ich postup oproti Desperadom poteší.

Čo sa týka hudby v pozadí tiež nie je zlá, ale nič extra podobne tu nebudete počuť ani veľa rozhovorov a väčšinou bude všetko v hre len písaný text. Akurát atmosféru ožijujú zvykové efekty prostredia, výkriky stráží alebo obyvateľov ktorý obdivujú Robina Hooda, alebo pred jeho bandou utekajú a rýchlo idú volať pomoc. V českej verzií sú hlasy veľmi dobré a pôsobia super, keď strážnik príde k mŕtvemu kolegovi a povie "On se nehýbe", alebo keď vás zbada povie "Identifikuj se jménem", pekné je ak keď ide hlásiť veliteľovi že videl podozrivého muža a následne veliteľ posiela jednotku na skontrolovanie.

Celkovo ďalšia pekná záležitosť pre fanúšikov Commandos alebo Desperádos. Tentoraz si však budete musieť zvyknúť na nový štýl taktiky stredovekého boja, ktorý bude v mnohých veciach jednoduchší ako napríklad Desperados. V desperádoch ste sa museli stále starať o svoje náboje, nabíjať a takticky odstraňovať nepriateľov, tu to už nie je také, každá vaša postava má svoj meč a ak k nej prídu nepriatelia sama začne bojovať a ak na vás ešte nestrieľajú lukostrelci väčšinou sa nemusíte ani ničoho báť.  Zdalo sa mi to až príliš ľahké, možno na Hard obtiažnosti by to bolo ťažšie ale s tým sa akurát pridáva viac energie nepriateľom takže s nimi budete mat viac problemov a zabijete s nimi viac času. A dosť ma sklamali šípy, ktoré síce dokážu neobrnených nepriateľov zabiť na jeden raz, ale postava ich môže zobrať len 15 naraz a často sa mi nimi ani nechcelo míňať keď môžem k nim prísť bližšie a zabiť ich rovno na mieste.  Hra však ponúka dostatok ďalších taktických možností ktoré možno ani nevyužijete pretože sa to dá zvládnuť aj bez toho. Napríklad skoro nikdy som v hre nemusel použiť kontrolu kam sa ktorý nepriateľ pozerá, pretože mi bolo jedno či ma vidí alebo nie, príde zabijem ho a mám pokoj. Aby som však nespomínal len negatíva zaujmvaým vylepšením je Sherwoodska centrála kam sa vraciate po každej misií a kde vám vaša banda vyrába všetko čo by ste mohli potrebovať. Môžete si aspoň trochu strategicky naplánovať ktoré zásoby chcete doplniť, alebo či chcete radšej potrénovať svojich ľudí.  Máte tú 40 rôznych misií síce škoda že len na 8 rôznych lokáciách, ale dosť sa v nich mení obtiažnosť, zameranie a aj cieľ. Takisto aj čas býva rôzny a niekedy budete útočiť v noci, ráno za hmly, alebo cez deň keď je tam najviac ľudí.

Poteší aj česká verzia hry ktorú u nás distribuuje CD Projekt a musím povedať že s prekladom a dabingom sa naozaj vyhrali. Kúpiť si hru môžete tu za 1290 sk.

Plusy:
+ Commandos štýl