ICEWIND DALE II

ICEWIND DALE II

8.5

Máme tu pokračovanie obľúbenej RPG od Black isle studios ICEWIND DALE II. Hra využíva pravidlá Dungeons & Dragons Third Edition a prináša opäť skvelú hrateľnosť pôvodnej hry obohatenú o hordy nových príšer, desiatky ďalších kúziel a mnoho nových oblastí na preskúmanie. A tentoraz si však hru môžete vychutnať aj v českom preklade, takže poteší aj RPGéčkarov ktorí veľmi angličtinu neovládajú.

Na severe teraz vyvstala nová hrozba. Hrozba, ktorá môže úplne odrezať Desaťmestie od ostatku Faerunu. Mesto Bremen padlo a zlovestné hordy skretov, orkov a skretvedov teraz spoločne, pod záhadnou vlajkou s chimérou, tiahnú na prístavné mesto Targos. Zo strachu z porážky Targos vyzval všetkých bojaschopných dobrodruhov, vojakov a žoldnierov aby priplávali na sever a pomohli mestu v boji proti útočiacej horde. Vy a vaši spoločníci ste uposlúchli túto výzvu. Hra sa odohráva tridsať rokov po prvej časti ale stretnete sa tu s mnohými postavami aj s prvého dielu, konkrétne v roku 1312 údolného letopočtu. A ako to u hier od Black isle studios býva zvykom, na konci budeme mať poriadneho nepriateľa, budú dvaja a budú to deti  Belhifeta, toho chlapíka z jednotky.

Icewind dale II využíva značne modifikovanú verziu rozhrania BioWare Infinity Engine, ktoré bolo firmou BioWare pôvodne navrhnuté pre hry Baldur’s Gate a neskôr vylepšené pre Baldur’s Gate II:Shadovs of Amn, a použité ešte v niekoľkých ďalších hrách. Tento engine je pre RPGéčky niečo ako Quake alebo Unreal engine pre akcie. Z mnohých noviniek vymenujme voľby nových rás, akou sú napríklad polorkovia. Pri niektorých rasách je naviac možnosť voľby z niekoľkých druhotných rás (napríklad zlatí trpaslíci). Môžete dokonca hrať aj za niektoré rasy Podtemní vrátane Drowov a duergarov. Pre hráčov, ktorí by radi zobrali do ruky napríklad dva placáty a svojim nepriateľom predviedli doslova tanec smrti, bola do hry pridaná i možnosť boja s dvomi zbraňami.

Icewind Dale II
Icewind Dale II
Icewind Dale II

Na začiatku, ako to už býva zvykom, si vyberiete svoju partiu s ktorou budete hrať. Môžete si vybrať jednu až šesť postáv. Dá sa to hrať aj s jednou postavou, ale autori doporučujú štyri až šesť. Novinkou v hre sú predvolené partie, takže ak sa vám nechce stráviť dlhú dobu pri výbere družiny, tak si môžete dať jednu s nich. Sú dobre vyvážené a dá sa to s nimi v pohode zahrať. Ak sa rozhodnete tvoriť vlastnú partiu, tak si dobre zvážte aké postavy si dáte. Nevhodne zvolená paria Vám môže poriadne skomplikovať hru. Môžete si vybrať s týchto rás a povolaní :človeka a jeho druhotných rás aasimara a tieflinga; trpaslíka a jeho dvoch druhotných rás zlatého trpaslíka a šedého trpaslíka; elfa a jeho druhotné rasy temného elfa a lesného elfa; gnóma a hlbinného gnóma; púlčika (halflinga) a jeho druhotné rasy usadlý púlčik a divoký púlčik; poloelf a posledná rasa je poloork. Povolania :barbar, bard, kňaz, druid, bojovník, mních, paladin, hraničiar, zlodej, zaklínač a mág. Ja osobne som mal družinu zloženú s týchto postáv: barbar, mních, bojovník, zaklínač, kňaz a zlodej.

Barbar -polork: dobrý bojovník, vyniká silou, veľkým životom a úderom. Má špeciálnu  vlastnosť zúrivosť, ktorá z neho robí ešte väčšieho zabijaka.

Mních - človek: je dobrý na boj bez zbrane a nepotrebuje žiadne brnenia. Zo začiatku je trochu slabší, ale tak od pätnástej úrovne sa zneho doslova stáva zabijak.

Bojovník -trpaslík: klasický bojovník, dobrý so všetkými zbraňami. Môže používať všetky brnenia a štíty.

Zaklínač –aasimar: dobrý bojový mág. Má síce menej kúziel ako klasický mág ale zato ich môže používať častejšie. Hlavná je pre neho charizma.

Kňaz –poloelf: je to klasický obranca a `dopĺňač`. Je to dosť dôležitá postava hlavne v neskorších častiach hry. Zo zaklínača sa neskôr stane perfektný mäsový vrah. Bude kosiť nepriateľov po desiatkach.

Zlodej –púlčík: zlodej zo všetkým čo má mať. Otváranie truhlíc, odstraňovanie pascí, otváranie zamknutých dverí. Význam zlodeja už ale v Icewind dale II nieje taký veľký. Pasce už nespôsobujú také veľké zranenia a tie pasce, ktoré sú nebezpečné, aj tak váš zlodej väčšinou nedokáže odstrániť a dvere sa dajú ľahko vypáčiť.

Je tu aj možnosť výberu viacerých povolaní pre jednu postavu, ale myslím si, že je lepšie mať jednu postavu špecializovanú iba na jedno povolanie, ako kadejaké hybridy.

Icewind Dale II
Icewind Dale II
Icewind Dale II

V samotnej hre už klasicky ovládate celú svoju skupinku a prechádzate s ňou ľadovou krajinou IceWind Dale,  ktorú sa snažíte zachrániť. Prejdete od Západného Priesmyku, cez riečne jaskyne ,Rudé vody, pohrebný ostrov až ku Kelvinovej mohyle  ukrytej v sopke. To však vôbec nebude jednoduchá záležitosť. Cestou stretnete desiatky rôznych nepriateľov ako ľadových Trollov, Drakov, Goblinov, Orkov, ľadové červy a iné typy mytologických monštier, ktoré sa vám budú snažiť znemožniť ďalší postup. Dej sa začína odohrávať v meste Targos do ktorého sa dostanete na palube lodi Hnusná dievka, lodi kapitána Hedrona. Patríte k málu žoldnierov, ktorým sa podarilo preniknúť až sem. Zo začiatku nemáte takmer žiadne vybavenie, ale hneď po príchode sa porozprávate s jedným chlapíkom, ktorý vám dá, len tak zadarmo, nejaké veci a dozviete sa aj vašu prvú úlohu. Veci si v inventári pekne poukladáte, kam patria, zbrane do rúk, brnenia na telo a prilbu na hlavu. Inventár nieje bohvieako veľký, takže miestom v ňom musíte šetriť a cez hru nezbierať všetko čo uvidíte. Zato však na postavy toho poukladáte  pomerne dosť. Môžete im dať zbroj, plášť, prilbu, amulet, opasok, dva prstene (jeden vládne všetkým :), rukavice, topánky, až štyri zbrane do rúk, nejaké strelivo (šípy, šípky do kuše, alebo kamene do praku) a ešte rýchle predmety. Každá postava má aj svoju nosnosť. Napríklad taký mág ktorý ma silu osem, odnesie len 50 lb a barbar, poloork, zo silou dvadsať, odnesie v pohode 285 lb. Takže nepchajte všetko len jednej postave lebo ju preťažíte a začne sa skôr unavovať. Keď im naložíte toho naozaj veľa, potom sa ani nepohnú. Tak a odteraz zoberiete hru do svojich rúk. Začnete plniť prvé úlohy, zabíjať nepriateľov dobra,  získavať skúsenosti, pridávať bodíky, ktoré dostanete keď postúpite na vyššiu úroveň a zhŕňať peniažky na nové vybavenie, ktoré sa dá kúpiť v obchodoch. Ten nájdete hneď v prvom meste, ale nerobte si žiadne nádeje. Nieje tam bohviečo a tak si budete odkladať peniažky a dúfať že dade nájdete aj dáky lepší obchodík. Či nájdete uvidíte keď si hru zahráte. Obchodovanie je klasické ako v predchádzajúcej časti IceWind Dale, či Baldurs Gate. Ale predmety sa nedajú získať len v obchodoch, nájdete ich aj v rôznych jaskyniach, pevnostiach po zabití príšer čí ich dostanete ako odmenu po splnení nejakej úlohy. A tých úloh tu je naozaj veľmi veľa. Takže je tu aj veľa kadejakých špeciálnych a magických zbraní, brnení, prsteňov, amuletov, atď. ...

Icewind Dale II
Icewind Dale II
Icewind Dale II

Boje v hre bežia v reálnom čase, ale dajú sa aj stopnúť, takže si môžete dobre premyslieť akú taktiku na nepriateľa zvolíte. Môžete presunúť bojovníkov dopredu, kúzelníkov dozadu, určiť kto má na koho zaútočiť a navoliť ktoré kúzlo použijete. Oplatí sa to používať, verte mi. A často treba používať aj klávesu Q (quick save), hlavne po vyhranom boji a pred dialógmi. Boje sú dosť tuhé a často na vás útočí niekoľko násobná presila spredu aj zozadu, no a takí kúzelníci toho veľa nevydržia, takže budete musieť s nimi pobehovať po mape a čakať, kým bojovníci nepobijú nepriateľov ktorých majú pred sebou a neprídu na pomoc kúzelníkom. Takže ak je to len trochu možné oplatí sa ukryť do nejakého úzkeho priesmyku pripadne do nejakej miestnosti, kde nebudú môcť na vás zaútočiť zozadu. Bojovníkmi zablokovať vchod a kúzelníkmi z bezpečnej vzdialenosti od hlavného boja šľahať blesky, hádzať firebally a kúzliť na nepriateľov rôzne kúzla. Takto skrytý pobijete mnohonásobne väčšiu nepriateľskú armádu. Len tak medzi rečou, kúzla sú veľmi efektívne a aj efektné, taký fireball (ohnivá guľa) alebo plamenný rubáš nemá chybu. Animácie kúziel vypadajú nádherne (na rozdiel od všetkého ostatného). Napríklad som s mojim kňazom čaroval kúzlo vyvolanie netvora a hádajte čo som vyčaroval ???DUBÁK!!!

Či aká to bola huba. A tá huba sa zobrala a išla ničiť orkov. Dala im riadne zabrať ale potom si z nej asi spravili praženicu lebo som ju nikde nevidel a orkovia útočili na mňa ďalej. Alebo som získal nové kúzlo plamenný rubáš. Reku keď ho už mám tak ho aj vyskúšam a hneď  som  ho aj hodil po jednom chlapovi. Chlap sa chytil a začal pekne horieť. Ako si tak horí dostal sa medzi svojich kumpánov a čo nevidím??? Chytajú sa od neho aj ostatný. Vravím si paráda, všetci zhoria ale potom akosi v zápale boja som si nevšimol, že sa chytil aj môj barbar a od neho aj ostatný moji chlapi. A tak sme si tam všetci spolu horeli, až kým sme nezhoreli.

Na toto si treba dávať pozor a dobre si premyslieť ktoré kúzlo kedy a kde použijete. A ešte niečo, ak budete čarovať rôznych elementálov tak nezabudnite na seba hodiť ochranu pred zlom, aby sa vám nestalo to čo mne, že som si vyčaroval ohnivého elementála a ten sa otočil na mňa a jednoducho mi pobil celu partu.

Mágia je tu značne prepracovaná rozdelená na rôzne skupiny (napríklad mágia vyvolávania, nekromancie, vzývania, premeny, zariekavania, atď. ...), ďalej je rozdelená ešte aj podľa živlov ktoré mágia využíva. (oheň, chlad, kyselina, atď. ...) Mágovia sú asi najsilnejšie postavy s hry. Samozrejme nie od začiatku ale v neskorších fázach. Dokážu si hravo poradiť s hocijakým protivníkom. Kúziel je tu obrovské  množstvo až sa vám niekedy zdá že toľko kúziel ani nemôže existovať.

Mimochodom počas hry pozorne čítajte rozhovory s postavami okolo, lebo iba správnymi odpoveďami získate potrebné informácie a hlavne získate množstvo skúsenosti. Dialógy sú veľmi rozsiahle v závislosti od charizmy, inteligencie a diplomacie. Takže dialógy veďte len s postavou ktorá má tieto vlastnosti na dobrej úrovni (napríklad zaklínač, paladin). Doporučujem si dať aspoň u jednej postavy diplomaciu. Úlohy v prológu sa odohrávajú zväčša v meste a následne po obrane palisády už plníte v rôznych oblastiach mapy formou výbehov za úlohou a opätovným vracaním do mesta. Viacej mi to pripomína štýl Diabla ako Baldurs gate. Hra je zo začiatku dosť náročná, ale postupne ako sa do toho dostávate (aspoň sa mi zdá), sa obtiažnosť znižuje. Ale autori dali do hry aj možnosť zapnúť si mód srdce besnenia.  V tomto móde je to už poriadne náročné, takže by ho mali používať len skúsený hráči. Hra tu pridáva tu viac skúsenosti, ale príšery sú o výrazne odolnejšie a majú aj väčší úder. Doporučujem tento mód dávať, len ak máte postavy s levelom pätnásť a viac.

Hra nie je hardwarovo veľmi náročná sa stačí na ňu tak 400 Mhz procesor a aj staršia grafická karta. No počítajte však stým, že hra vám zaberie dosť miesta na disku. Hra má dva CD a aj keď jedno musíte mať stále v mechanike a počas celej hry z neho ťahá, aj tak niečo z neho nahrá na harddisk. Pri plnej inštalácii zaberá hra na disku 1,5 GB! Ak radi hrávate RPG a hlavne ak si chcete s kamarátmi niečo zahrať po sieti, tak neváhajte. Táto hra je po sieti super. Pripravte sa však na dlhšie čakanie pri loadovaní hry. Zo začiatku to loaduje celkom rýchlo, ale ako hra pokračuje, začína sa čas potrebný na nahratie hry predlžovať, hlavne ak hráte po sieti.

Veľké mínus hry je pripísaný tvorcom za ponechané chyby z prvého dielu, ako napríklad zasekávanie postáv, či pri výbere postavy nežného pohlavia sa občas stáva, že priradí postavu chlapa. Grafika hry síce je už síce na dnešnú dobu slabšia a nechytá sa dnešné top tituly, fanúšikovia Neverwinter Nights  mi isto dajú za pravdu, ale na druhú stranu si zachováva svoj pôvodný kvalitný 2D RPG štýl, aký poznáme z predošlej časti.

Tí, čo hrali prvé Icewind dale alebo sériu Baldurs Gate a páčilo sa im to, si určite tu prídu na svoje, tentoraz si to celé užije plne v češtine takže nie je vyžadovaná perfektná znalosť angličtiny aby ste hru prešli. V krabici okrem podrobného stopäťdesiat stránkového manuálu, nájdete aj farebnú mapu krajiny, beštiár kde sú zobrazené všetky monštrá, ktoré sa v hre nachádzajú a ešte bonusové cédečko.   Mimochodom hru dohráte až za takých 40-60 hodín takže ak ste ju ešte nehrali a zožente si a určite budete mať o zábavu postarané na celé sviatky. A na záver, nebojte sa napísať svoje skúsenosti s inými postavami,  s multiplayerom,  alebo jednoducho svoj názor do diskusie.

A
k nemáte hru práve vám pripravujeme súťaž a ak sa vám nechce čakať či sa na vás usmeje štastie môžete si ju kúpiť tu za 1490 Sk

Plusy: