RAINBOW SIX III: RAVEN SHIELD

RAINBOW SIX III: RAVEN SHIELD

8.8

Red Storm nám po úspešnom Spliter Cellovi prináša ďalší remake novely Toma Clancyho Rainbow Six III: Raven Shield. Tentoraz sa znovu dostanete do špeciálnej protiteroristickej jednotky Rainbow, ktorá zasahuje po celom svete.

Rainbow Six 3 vás prenesie do roku 2005 kedy terorizmus na svete vzrastá a treba ho rýchlo a efektívne eliminovať už v náznakoch. Preto preberáte vedenie tejto špeciálnej jednotky s ktorou sa vyberiete na 15 misií. Vašou úlohou zneškodňovať teroristov, oslobodzovať rukojemníkov, eliminovať bomby, inštalovať ploštice a nakoniec aj zachraňovať dôležité dokumentu. Budú to misie v rôznych miestach a mestách na zemi, napríklad sa dostanete na letisko, do  tunela, dediny, prístavu, banky, alebo komplexu skladov.  Misie sú rôzne, cieľ jeden - splniť úlohu.

Rainbow Six III: Raven Shield
Rainbow Six III: Raven Shield
Rainbow Six III: Raven Shield

Vaša jednotka je rozdelená do troch teamov, do každej môžete prideliť niekoľko ľudí z vašej jednotky. Čo sa týka ich rozdelení, máte tú útočníkov, skautov, sniperov, experov na nálože, elektroniku. Bohatý výber s ktorým sa dá ako tak taktizovať.  Chýbal mi tam ešte vyjednávač, ale tu to vyzerá, že vy ste už tá posledná vlna ktorá prichádza potom ako všetky vyjednávania zlyhajú (respektíve v roku 2005 sa už nevyjednáva s teroristami vôbec). Maximum v misií bude 8 vojakov, minimum je samozrejme jeden. Do teamov si ich môžete rozdeliť maximálne po 4, pričom si z nich môžete spraviť dva alebo tri teamy. Tieto počty teamov a vojakov si môžete určiť podľa obsiahlosti scenária, a počtu miest naktorých sa nachádzajú teroristi. Po vybraní ľudí a ich zadelení vás čaká ďalšia, zložitejšia, plánovacia časť. Tu si môžete rozplánovať kroky vašich jednotiek, skoordinovať ich pohyb a zosúladiť tak, aby nepriateľa oblúčili a naraz zaútočili. Teda každej jednotke naplánujete presnú trasu, ktorej sa bude držať. Ak však nie ste strategický typ. môžete si nahrať autormi vytvorený základný taktický plán, podľa ktorého keď budete postupovať mali by ste úspešne splniť misiu. Plus tu k plánu sú ešte aj automaticky priradení vojaci, takže vám odpadá aj výber typov vojakov do akcie. Pri pár misiách sa mi však zdalo, že predplánované akcie neboli úplne dotiahnuté a niekedy som sa musel vracať a navštíviť ešte miesta s ktorými plán nerátal. Prípadne sa mi stalo že mi vyhadzovalo čakanie na inú jednotku, ktorá napríklad v pláne ani nebola.

V samotnej akcii, sa dostávate do kože veliaceho člena jednotky, ktorý vedie svoj team a rozkazuje aj ostatným teamom. Rozkazy sa však obmedzujú hlavne na povely čakať alebo útočiť. Teamy sa pohybujú podľa už naplánovanej cesty, takže vám ostáva len dúfať že plán bol dobrý a žiadny z teamov sa nedostane do pasce. Váš team sa vždy pohybuje za vami. Ak zomriete nebojte sa, život jedného člena nie je až taký dôležitý ako životy rukojemníkov. Akcia pokračuje ďalej,  a vy sa prevtelíte do ďalšieho člena jednotky. Akciu zastaví len úplné vyhladenie jednotky, alebo zabitie aspoň jedného rukojemníka.

Rainbow Six III: Raven Shield
Rainbow Six III: Raven Shield
Rainbow Six III: Raven Shield

Jednotliví členovia vašej jednotky majú každý špeciálne parametre, ktoré sa im počas bojov ešte vylepšujú a stávajú sa presnejšími, rýchlejšími. Samozrejme len ak prežijú misiu. Váš celkový Rainbow team má cez 40 členov, ale aj tak je obmedzený a najlepšie sa snažiť aby prežil celý team s ktorým idete do akcie. Ku koncu sa už môže stať že si nebudete mať z čoho vyberať. Mimochodom prežívanie je tu o to ťažšie, že človek môže dostať akurát dve rany, teda jednou ho zrania a druhá ho už zabije. Okrem toho vaše ostatné teamy ktoré neovládate, nemáte šancu obrániť a ak chcete aby určite prežili buď ich necháte čakať niekde na začiatku mapy, alebo im naplánujete takú cestu kde by ste ich aspoň ako tak mohli istiť. Samozrejme potom prichádza na rasu otázka: kto bude istiť vás?

Ak by som hru porovnal s Ghost Reconom, je to stále ten istý taktický štýl, len teraz pribudol pohľad rovno na zbraň. Nutnosť nabíjania ostáva, tak isto si môžete kľaknúť, ľahnúť. Tu je však zase starý plánovací systém z pôvodného Rainbow Sixu, je to trochu škoda jednoduchosť plánovania a preplánovania počas misie v Ghoste sa mi páčila. Tu je to už zložitejšie treba vytvárať zosynchronizované útoky, popreliezať všetky budovy a snažiť sa nepriateľovi nevbehnúť rovno na mušku. Tu mi trochu vadilo aj tá nutnosť preliezania úplne všetkého, aby ste zabili všetkých teroristov. Nemáte k tomu ani nejaký radar že by ste vedeli kde približne ešte nejaký ostal. Jedine Recon jednotka má niečo na detekciu tlkotu srdca, ale to prakticky nepoužiteľné na vyhľadanie prežitých nepriateľov na celej mape. Takáto detekcia sa použije akurát v stealth misiách kde vás nepriatelia nemôžu zbadať a musíte uložiť ploštice. Ale zase ani tu mi veľmi nesedela lebo sa podľa toho prakticky nedá určiť kde presne cieľ je a tým všetka stealth technika stráca svoj význam.

Rainbow Six III: Raven Shield
Rainbow Six III: Raven Shield
Rainbow Six III: Raven Shield

Zbrane máte vždy len základné a to jednu pušku, pištoľ a prípadne nejaké granáty. Ak má postava špecializáciu má namiesto granátov svoje vlastné zariadenie. Na 90% budete aj tak vždy používať hlavnú zbraň postavy teda nejakú automatickú, útočnú alebo inú pušku alebo samopal. Je ich tu dosť typov niektoré majú zameriavanie ďalekohľadmi, iné nie ale všetky strieľajú a to je hlavné. Dôležité je vždy si kontrolovať stav zásobníka, lebo nie je veľmi príjemný pohľad keď otvoríte dvere, za nimi terorista a vy zistíte že vám práve došli náboje. Vtedy sa už môžete zahľadieť len pravde do očí. Niekedy však stihne nepriateľa zneškodniť aj váš team ktorý chodí stále s vami, ale na to by ste sa nemali spoliehať pretože väčšinou pri prechode dverami je situácia veľmi stiesnená a tí vzadu väčšinou nemajú žiadny výhľad. Autori do hry pridali aj automatické zameriavanie, kde sa vám krížik sám presunie na nepriateľa keď sa vám objaví na obrazovke, teda nemusíte na neho ani zamieriť a stačí väčšinou len stláčať spusť. Dá sa to síce vypnúť, ale je to celkom dobrá vec hlavne v niektorých obtiažnych leveloch. Mimochodom misiu si tu počas akcie nemôžete ukladať, čo tiež zvyšuje obtiažnosť ale zase aj zlepšuje hrateľnosť pretože s nahrávaním pozície by ste všetko prešli za chvíľu.

Grafika v hre je kvalitná a levely sú značne rozsiahle. Prostredia sú veľmi pekne prepracované a pôsobia dosť reálne ako zariadením tak aj navrhnutím levelov. Hlavné je že Unreal engine beží celkom rýchlo a aj na ATI8500 si môžete kľudne hru zahrať v 1024x768 a vysokých detailoch. Špeciálnych efektov tu veľa nie je a asi najväčšie efekty sú nočné videnie a granáty. Postavy sú pekne prepracované, tak isto aj ich pohyb a aj rôzne oblečenia ktoré si vaša jednotka berie podľa typu misie a okolia prostredia. Najviac sa mi v hre nepáčilo asi to otváranie dverí, keď sa majú otvoriť ku vám. Vtedy dvere nehutne sekajú a vy od nich musíte odstupovať. Nie je to veľká chyba, ale určite sa to dalo nejako upraviť aby to pôsobilo ladnejšie, prípadne aby sa postava odsunula trochu do boku sama. Čo sa týka animácií, niektoré z misií majú úvodnú aj finálnu renderovanú animáciu ktoré sú pekne spravené a ukazujú aké mala daná teroristická akcia začiatky.  Pred každou misiou ešte máte plne animovaných brífing kde vám vaši taktickí poradcovia popíšu misiu a odporučia postup. Popri tom sa vám zobrazuje 3D model bojiska s vyznačením miesta kde sa nachádzajú nepriatelia, zajatci, nálože a miesto kde budete mať váš výsadok

Inteligencia nepriateľov a aj vášho teamu nie je extrémne vysoká. Povedal by som že je to bežný priemer. Napríklad vaši vojaci sú niekedy dosť tupí a často sa nevedia ani dôkladne popozerať okolo seba a idú len za vami.  Takže ak by ich náhodou niekto prekvapil z boku väčšinou sa ani neotočia a len čakajú kedy ich to zabije. Niekedy mám dojem že by som misie zvládol aj bez nich. Aj keď zase pri zachraňovaní rukojemníkov je niekedy krížová paľba potrebná pretože pri prvých výstreloch ich nepriatelia automaticky začínajú zabíjať.

Nakoniec si však poďme pozrieť multiplayer, ktorý si určite nájde množstvo zástancov. Neviem síce či sa hra prepracuje medzi top multiplayerovky kde mali svoje sídlo prvé časti hry, ale určite na to predpoklady má. Hra totiž nie je obyčajná akčná strieľačka ako Counter Strike, kde len idete a strieľate čo vidíte. Rainbow je už o generáciu vpredu a ponúka niečo viac, stratégiu, taktiku a reálne útoky. V hre môžete hrať všetky single playerové levely plus 6 extra multiplayerových máp. A to v niekoľkých teamových deathmatchových módoch, alebo si vytvoríte len jeden team a pôjdete bojovať proti AI teroristom.

Celkovo pekná hra, hodná byť nasledovníkom Rainbow série. Slušná grafika, rýchly engine, dobrý multiplayer dobrý sieťový kód, dostatok levelov na zahranie a aj vyššia obtiažnosť poteší.  Samozrejme ak z hry naozaj chcete niečo mať odporúčam vyskúšať multiplayer, teamová hra tam je jednoducho super.

Plusy:
- pravá taktická akcia
- kvalitná a celkom rýchla grafika