DEVASTATION

DEVASTATION

6.9

ARUSH nám po poslednom arkádovom Dukem prináša novú celkom zaujímavú hru s veľavravným názvom Devastation. Už z neho je jasné že sa bude devastovať a to vo veľkej miere. Aby som vám to priblížil, je rok 2075, svet je v technologických ruinách a ovládajú ho gigantické korporácie s ich paficikačnými jednotkami v uliciach ktorý strážia ich záujmy a potlačujú všetky nepokoje už v náznakoch.

Na druhej strane existuje hnutie odporu, ktoré pomaly silnie a rozširuje sa po celom svete. Voláte sa Flynn Haskell  a ste šéf jednej z menších súčastí odboja, ste hacker a bojovník (a možno len náhodou vyzerá ako Eminem). Práve dostávate správu od jedného z vašich priateľov. Konkrétne je to zakódovaný disk a vyzerá že na ňom bude na ňom niečo dôležité pretože hneď ako bol spustený, špeciálne jednotky korporácie boli všade okolo. Vašou úlohou bude zistiť čo je na ňom a okrem toho si zachrániť aj zadok pretože vyhladzovacia čata už ide aj po vás.

Devastation
Devastation
Devastation

Ďalej je už všetko len na vás a vašom týme, ktorý sa vám postupne stále rozrastá. Zo začiatku ste len dvaja, neskôr priberáte ďalších ľudí až nakoniec skončíte asi tak 15 čo je už kvalitná palebná sila. Celkovo prejdete 4 rozľahlé prostredia nachádzajúce sa v Amerike a Číne. Celkovo tu bude 22 levelov a prejdete ruiny mesta San Francisco, zavlečú vás do Alcatrazu a dostanete sa aj do miest a fabrík v Číne. Hru si môžete zahrať v arkádovom, alebo simulačnom, z čoho nakoniec vyjde len to že v simulačnom vás rýchlejšie zabijú a máte menej nábojov a musíte trochu viac taktizovať.

V príbehu postupne zisťujete čo je pre korporáciu také dôležité a čo sa vám to vlastne dostalo do rúk. Nepriatelia vyvinuli klonovaciu technológiu čím si vytvárajú prakticky nesmrteľnú armádu. Mŕtveho vojaka môžu vždy oživiť s jeho plnými spomienkami a schopnosťami. Stačí mať len prístroje a špeciálnu bioplazmu plnú nanobotov ktorý sa už o všetko postarajú. Vašou úlohou bude priebežne v misiách ničiť tieto prístroje, čím zastavíte nie len oživovanie nepriateľov, ale si aj zľahčíte misiu. Okrem ničenia spawnerov, ako sa tieto zariadenia nazývajú, budete pokladať aj nálože, ničiť generátory, vyslobodzovať svojich priateľov, a pár krát dokonca aj sám seba.  Na koniec už bude len na vás, či korporáciu zastavíte a zastavíte vývoj nového typu spawneru, ktorý už má byť miniaturizovaný a človek sa s ním stane prakticky nezničiteľný.

Čo sa týka zbraní, budete ich mať dosť od niekoľkých pištolí, cez automatickú M16, dva shotguny, niekoľko typov sniperiek, a nebude chýbať ani veľký rotačák alebo mechanický potkan, ktorého môžete po vypustení ovládať a nechať vybuchnúť. Z menších zbraní tu budú elektrošoky, fľaša, lata, alebo nože na hádzanie. Ináč zbraní tu je dosť cez 30, takže sa vyblbnete celkom dobre. Okrem zbraní budete ukladať aj bomby, hackovať počítače, získavať kódy a dekódovať laserové polia. Škoda však že toto vás už v posledných misiách začne dobre nudiť a autori tam ako keby strácali nápady. Tam to už bude stále to isté, uložiť bombu, získať kódy, zničiť spawner ísť ďalej, získať kódy, zničiť spawner, uložiť bombu, ísť ďalej... a tak až to blba. Okrem toho je tu, ešte jedno zľahčenie hry a to radar ktorý vám ukazuje miesto vašej ďalšej úlohy. Takže sa nebojte že by ste niečo dlho hľadali a zúfali čo teraz spraviť (aj keď v budovách vám to veľmi neukazuje poschodie, takže niekedy keď sa dostanete na miesto a nič nenájdete, musíte ísť prezrieť aj ostatné poschodia, prípadne kanály)

Devastation
Devastation
Devastation

AI nepriateľov je dosť slabá. Niekedy okolo nich môžete kľudne prejsť a ani si vás nevšimnú, niekedy strieľajú do stien a niekedy utečú úplne niekde preč. Ale ak vás náhodou zbadajú a začnú strieľať, vedia sa pekne skrývať za predmetmi, strieľať len spoza okraja a ak sú blízko vás stále sa pohybujú a vy ich nemôžete ani poriadne zamerať.  Čo sa týka ich smrteľnosti, niekedy im jedna -dve strely do hlavy stačia, ale ak triafate inde väčšinou musíte vystrieľať aj celý zásobník aby chlap pošiel. Okrem toho sa mi zdalo že sú rovnako odolní obrnení policajti ako neobrnení chlapíci v chemických oblekoch.

Čo sa týka vášho teamu, inteligenciu má podobnú ako nepriatelia, s jediným rozdielom že ich môžete mierne ovládať. Z príkazov tu máte akurát niekoľko základných ako nasledovať, stáť, strážiť, útočiť. Väčšinou si však postavy aj tak po čase nastavia vlastné priority  vy ich nebudete môcť chrániť, a budú sa voľne pohybovať v ústrety záhube. Inak keď je ich veľa a idú pokope tak hneď zabijú každého nepriateľa, ale ak je niekto z vášho teamu sám a bojujete proti nepriateľovi dokáže sa s ním na vzdialenosť 10 metrov obstreľovať aj niekoľko minút kým konečne niekto padne. Najhoršie je keď sa nechajú zabiť vaši ľudia, najmä zo začiatku, kedy sa vám potom automaticky končí misia. Neskôr ak už dostanete vlastný spawner máte po problémoch a na váš team sa už môžete vykašlať,  nemusíte im robiť ochranku a plniť si svoje úlohy.

Mimochodom nápad nápad so spawnerom je celkom dobrý. Ak ho máte obsadený môžete kľudne zomrieť a do 5 sekúnd sa v ňom znovu rematerializujete. Celkom dobré, hlavne do multiplayeru to prináša malé vylepšenie. Tam okrem tradičných módov  (DM, TDM, CTF)máte aj mód na štýl Team Fortress kde obraňujete svoje spawn pointy.

Devastation
Devastation
Devastation

Ku grafike nemám veľa výhrad, síce mohla byť na niektorých miestach aj dokonalejšia, je úplne postačujúca a na túto dobu veľmi dobrá a však Unreal engine spraví tiež svoje. Lokácie sú detailne prepracované s futuristickým nádychom. Väčšinou sú celkom pekne spracované, nie sú žiadne extrémne bludiská ale ani nič priamočiare. Podobne kvalitne sú prepracované aj modely postáv a ich textúry. Čo sa týka rýchlosti bolo to celkom v pohode, asi na úrovni Raven Shieldu, ktorý tiež beží na rovnakom engine. Teda na takom 1Ghz a ATI8500 alebo GF4 MX to by to malo chodiť v pohode. Nejakých špeciálnych efektov v engine nie je veľa, autori skúsili akurát nejaké spomaľovania a výbuchy použiť v medzilevelových animáciách ale vyzerajú ako keby to nedokončili alebo odflákli. Z interaktivity prostredia, je to celkom pekné, môžete posúvať všetko možné od sudov, cez stoličky stoly, vo vode zase môžete hýbať plávajúcimi vecami. Aj keď pravda je že vám to je prakticky na nič. Nie je to dobré ani ako podložka ak na niečo dočiahnete a ani s tým nič nespravíte je to tam len na okrasu. Akurát benzínové sudy môžete eventuálne niekde dotlačiť a zabiť ním nepriateľov.  Podobne ako všetky ostatné veci, keby to tu autori dopracovali mohlo to byť aj k niečomu dobré.  Trochu mi ešte na grafike vadilo, že sa nedalo skoro nič rozstrieľať, zničiť, zdemolovať, zdevastovať akurát sudy rozstreliť ale to je dosť málo.

Hudba je chvíľami veľmi pekná, mieša sa tam futuristický techno mix pripomínajúci trochu film Hackers, s čínskym štýlom hudby. Pekne ju niekedy počuť v animáciách, ale zase je tam väčšinou len tak nacapená bez nejakej väčšej synchronizácie.  Samotný zvukový engine mi nejako zatrhávalo, hlasy sa zakoktávali a zvuky prerušovali. Možno nejaká chyba v 3d zvukoch ale zatiaľ čo som hral hry na Unreal engine všade to bolo ok. Dúfam že nejaký patch to spraví. Niektoré sa mi zvuku zdali niekedy dosť slabé ako keby len testovacie, a niekedy bolo v hre až príliš ticho bez nejakých zvukov prostredia v pozadí.

Celkovo si myslím že autori boli len krôčik od toho spraviť kvalitnú hru so super atmosférou, ale až tak im to nevyšlo veľa vecí je nedoladených a nepodokončovaných. Keby sa napríklad pohrali viac s animáciami, zrušili nejaké náhle sekania, chyby v napojení zvukov a zlé prestrihy mohlo to byť oveľa lepšie. A ak by dokončili aj samotnú streľbu, pohyby postáv a nejakú tú dynamiku po zasiahnutí nepriateľa bolo by to úplne super. Si zoberte ide oproti mne skupinka nepriateľov, zoberiem na nich rotačák pekne sa potočím aby som ich pokosil a oni nič v pohode stoja ďalej. Tu musím aspoň 10 sekúnd strieľať z rotačákom na jedného aby konečne padol. Si zoberte aké je to plytvanie nábojmi :) Pritom keď mu strelíte do hlavy z obyčajnou pištoľou hneď odkvacne. Hra je týmto len priemerná akcia s niektorými zaujímavými prvkami, peknou grafikou, ale slabšou hrateľnosťou.  Hra zapadá presne do novej série slabších hier ako IGI2 a Delta Force Blackhawk Down. Mimochodom hra je dosť brutálna, samá krv, odstrelené hlavy, rozťaté telá mačetou, odhryznuté nohy žralokom atď. Teda nedoporučujem veľmi pre deti ale ani dospelých :) Radšej by som odporúčal počkať si na Red Faction II, alebo si zahrať Red Faction I, ak máte záujem o takúto tématiku. Napriek všetkému, koniec hry sa mi celkom páčil.

Plusy:
- pekná grafika, prostredia
- niektoré pekné zbrane