ENCLAVE

ENCLAVE

8.0

Ako to začalo ? alebo príbehy na pokračovanie

V legendách ukrytých v knihách zaviatych prachom storočí, sa odohral príbeh, o ktorom vám chcem rozprávať. V dávnych časoch, keď na planinách bolo cítiť mágiu sa začal písať tento príbeh. Vatar, veľký démon prišiel so svojou krvilačnou armádou aby získal všetku magickú silu len pre seba a stal sa nesmrteľným. Boje trvali pridlho, neustále drancovanie a vraždenie neprestávalo. Keď to už vyzeralo že ľudia stratili poslednú nádej, prišiel Zale, kúzelník, ktorý sa hrdinsky postavil  proti Vatarovi. Venoval mu posledný úder tohto nekonečného boja, zem sa otriasla pod palicou, ktorú Zale vrazil do skaly. Pod Vatarom sa otvorila trhlina a pohltila ho do svojich útrob. Posledným výkrikom sa skončilo trápenie, ale každé víťazstvo si berie svoju daň a tou bola zem rozdelená na dve časti obrovskou trhlinou. Zvyšky Vatarovej armády boli tak odtrhnutý od zbytku ľudí. Čas zdá sa byť najlepším lekárom a tak každý žil spokojne, pomaly sa vracala aj mágia do kraja a na niektorých miestach sa dala trhlina prekročiť. Každý vedel, že to takto dlho nevydrží a tak ľudia na hranici s trhlinou budovali opevnenia, pripravené na ďalší veľký boj.

Príbeh Enclave, klasifikovaný ako bezhlavá akcia sa objavil ako prvý na konzole Xbox, a práve teraz vychádza aj na platforme PC vďaka konverzii. Dá sa povedať, že po Rune a Blade Of Darkness je to ďalší pokus o akciu vo fantasy háve. Že tu nič podobné dlho nebolo? Ste zvedavý ako to dopadlo? Nechajme človeka najpovolanejšieho aby nás previedol svetom Enclave.

„To mi budeš skákať do reči?“ (rozprávač)

Enclave
Enclave
Enclave

Dve kampane a niekoľko charakterov alebo dve hry za cenu jednej ?

Vonku to začalo vrieť, v Celenheime začali od obyvateľov vyberať vysoké dane aby pokryli náklady na výstavbu opevnení. Onedlho sa objavili prvé náznaky odporu proti vyberačom daní a začali prvé pouličné boje. Za trhlinou čakala sformovaná armáda Dreg`atar čakajúc na rozkazy. Ani mne sa to nepáčilo a postavil som sa na odpor. Keby nebolo toho sedliaka po pravej strane tak by som sa nikdy neocitol vo väzení a to dokonca v bezvedomí. Raz si ho nájdem. Nebolo to idylické, vždy keď nemám zbraň po ruke začínam byť nervózny. Vo vedľajšej cele sa mi vyhrážala žena-zabiják bolestivou smrťou. Ako by som jej zakrútil krkom, grrr... Kričala niečo o mojom osude a že sa odtiaľto živý nedostanem, no prvá salva z katapultu mierila do ženskej cely, v ktorej ju priklincovali kamene. Z mojej cely odpadla jedna celá stena  a ja som bol slobodný. Dočasne. Odvšadiaľ pribiehali škreti a chceli môj život, videl som ako ľudia pod ich sekerami a mečmi padajú na kolená so zakrvavanými tvárami a rukami. Nemilosrdný boj začal a moja chuť po zabíjaní sa vrátila stiskom prvého meča na ktorý som narazil.

Pred začatím samotnej hry je možné zvoliť si cestu Svetla (dobra) alebo Temnoty (zla). Celkovo sa v každej kampani ukrýva 13 misií plus bonusové, ktoré sa odomykajú nájdením mapy príslušného miesta. Ich návšteva však nie je nutná, je to iba pre spestrenie deja a nabranie skúseností. Väčšinou sa jedná o jednoduché a nie rozsiahle mapy, v ktorých vám pod sekáč neustále prichádzajú čoraz silnejší protivníci. V každej kampani je 6hrateľných charakterov, ktorý sa sprístupňujú počas celého ťaženia. Po úspešne dohranej kampani prichádza na radu bonusová postava. Jednotlivé misie a úlohy sa dokola opakujú, ale nenudia! Veľkú úlohu tu odohrali samotné postavy, rozmanitosť prostredia a samozrejme akcia!

„Slušnosť ti nič nehovorí? Skákať ľudom do reči sa nemá! To bolo posledný krát!“ (rozprávač)

Enclave
Enclave
Enclave

Pomohol som pri obrane mesta a sformoval som družinu dobrodruhov zocelených bitkami ako som bol ja. Každý mal iný štýl boja, používal iné zbrane a mal iné vlastnosti. Rytier sa dokázal oháňať dokonale zbraňami na blízko (čím ťažšia, tým lepšia), lovkyňa bola kráľovnou lukov a kuší, halfling rýchlosť a postreh boli jej prednosťou, druidka vládla rovnako dobre zbraniam ako kúzlam, inžinier sa venoval hádzaniu bômb a kúzelník ovládal mágiu ako nik iný (v temnej kampani, sú tie isté postavy, len sa inak volajú). My šiesti sme mali zastaviť svet pred ďalšou vojnou a istou záhubou. Zbraní bolo vždy dostatok ak boli aj peniaze. Počas nášho ťaženia proti Dreg`atar sme sa postupne dostávali k čoraz silnejším kúskom. Na začiatku jednoduchý mečík alebo palica a ku koncu ohnivá čepeľ s devastujúcim účinkom. Do kuší a lukov sme si kupovali drahé šípy aby bolo zranenie väčšie. Jedovaté sa preto stali veľmi dobrým doplnkom k obyčajným, ale nepohrdol som ani ohnivým, výbušným alebo magickým. Lovkyňa s obľubou používala kušu s opakovaným nabíjaním, to si len tak nabila naraz niekoľko šípov a bez nabíjania pálila, to ste mali vidieť ako kosila nechutných skeletonov.

Rovnako dokázala natiahnuť na tetivu luku niekoľko šípov a vypáliť ich naraz, bože ako sa dali nádherne priklincovať skupinky protivníkov. Za každú úspešnú misiu sme dostali peniaze, ktoré potom mohol investovať každý rovnako. Na začiatku sme museli šetriť, aby sme sa dostali k lepšiemu vybaveniu.

Enclave
Enclave
Enclave

Ako sa to môže plynule hýbať? alebo prípadný upgrade nutný

Enclave sa nehrá na zložitú hru, nenájdete tu žiadne RPG prvky, zložité kombá, ktoré sa môžete učiť, žiadna stratégia pri hraní, iba čistokrvná akcia. A to je dobre. Systém je jednoduchý prídete k nepriateľovi a buď útočíte (zbesilým klikaním) alebo sa bránite (pravým myšítkom, okolo kúzelníka sa objavuje efektná aura). Pri veľkom počte už ide do tuhého, pretože niekedy ani neviete kde ste :-). To je však na tom najlepšie, sekanie nepriateľov hľadanie drahokamov a peňazí a potom už len investovanie do výbavy. Úrovne sú výborne navrhnuté a nedovolia hráčovi zablúdiť. Občasné spestrenie vo forme prehadzovania pák alebo hľadania kľúča je na dennom poriadku, ale to je všetko! Tak jednoduché a báječne sa to hrá! („už mám toho dosť, čo tam môže toľko rozprávať, teraz som na rade ja!“ rozprávač) Obtiažnosť nie je vysoká, stačí sa dobre vedieť oháňať mečom alebo kúzlami a víťazstvo je na dosah. Počas hrania si určite nevšimnete, že bojujete proti hrateľným postavám z druhej kampane. Ukladanie pozícií je riešené checkpointami, takže keď vás zabijú pokračujete od portálu, zomrieť môžete koľko chcete, ale závisí od množstva financií (každú smrť si musíte vykúpiť). Čo je však na Enclave najlákavejšie je grafika. Kto má skutočne rýchly komp (CPU 2Ghz, GF4 Ti alebo R9500 a 512Ram) môže jasať, pretože takéto niečo sa len tak nevidí. Dych berúca obloha, kvalitné textúry, všadeprítomný bumpmapping a hi-polygónové postavy vám zaručia, že sa niekedy budete dívať s otvorenými ústami! Niektoré interiéry sú dokonca detailnejšie ako postavy samy! Stačí sa pozrieť na screeny okolo. Autori nešetrili na ničom, obrovské ostrovy, hmla v podzemí, nádherné efekty pri kúzlení, vodné plochy. Ak mám hodnotiť design oboch kampaní tak vyhráva temná, ktorá má neskutočnú atmosféru a zo všetkého sála smrť (so zabijákmi sa snažíte odvrátiť hrozbu od ľudí a pomôcť k privolaniu veľkého Vatara k životu). K špičkovej grafike určite patrí aj špičková hudba a vynikajúce priestorové zvuky. Technickému spracovaniu sa nedá prakticky nič vytknúť.

Čo však vytknúť Enclavu môžem, je chýbajúci multiplayer, ktorý sa doslova pýtal aby bol integrovaný. Niektoré mapy po ktorých sa budete preháňať ako keby boli navrhované pre viacerých hráčov, nechápem prečo autori na multiplayer nemysleli. Ďalej musím spomenúť krátkosť kampane, ktorú sa vám podarí dohrať za jeden deň! Je však vykúpená možnosťou zahrať si každú misiu s jedným zo siedmich hrateľných postáv (golema nemôžete vyzbrojiť!) a to rovno v dvoch ťaženiach!

rozprávač : „Kde je ten recenzent? Haló. Aha tu si!“

recenzent : „Čo to máš v ruke?“

rozprávač : „Toto? Nemusíš sa báť, to je len obojručák“

recenzent : „A čo s ním chceš urobiť? Hádam nie...uááá“

rozprávač : „Nemal si mi skákať do reči! Ten príbeh som mal dopovedať ja!“

Nakoniec sa podarilo zabrániť hrozbe a odpor bol odrazený. Teraz si spokojne užívam s princeznami v honosnom paláci. A ten nechutný recenzent mi zašpinil meč od krvi! Ako si to mohol dovoliť! Uáááá...

Plusy:
+grafika

+14 hrateľných postáv