TOCA RACE DRIVER

TOCA RACE DRIVER

9.1

TOCA Race Driver je najnovším prírastkom do kvalitnej TOCA závodnej série, tentoraz však hra bude trochu zaujímavejšia a rozmanitejšia. Dostanete sa do postavy mladého jazdca  Ryana McKanehom, ktorý chce dokázať, že je najlepší a má na to vyhrať šampionát. Nechcete už žiť v tieni vášho staršieho brat a ani otca, ktorý pred rokmi zahynul na pretekoch, chce dokázať že aj on niečo vie.

Hra nebudete tentoraz priamočiara, ako sme tomu boli zvyknutí v predošlých Toca závodoch. Teraz si budete vyberať teamy pre ktoré zajazdíte určitú sériu závodov. Série sa jazdia po 6 tratí väčšinou každé na 3 kolá, plus vždy je jedno 5 kolové, ktoré vás prinúti aspoň raz zájsť do depa na výmenu pneumatík a doladenie stroja (neskôr v ďalších sériách najmä na menších tratiach sa môže počet kôl zvýšiť aj na 6-10). Sérií je 7 v základnej triede tu ich musíte všetky prejsť a nazbierať určitý počet bodov aby ste sa dostali do vyššej triedy, kde je 5 šampionátov a ak nazbierate dosť bodov aj tu, idete do posledného super finále z ktorého už vyjde len jeden víťaz.

Základné menu je zaujímavé, v podstate sa dostávate do kancelárie kde máte všetko čo potrebuje. Nastavenia sú v skrinkách, vo vedľajšej oddychovej miestnosti je multiplayer, voľné jazdy a všetko najdôležitejšie ohľadom závodov je v počítači. Tu po prihlásení dostávate E-maily s ponukami od teamov na šampionáty, pozeráte si rebríček a vaše aktuálne body a potrebné body do ďalšej kategórie. Po prijatí šampionátu sa už dostávate do garáže kde si pozeráte aktuálne výsledky, nastavujete auto, štartový rošt a aj detaily o trati.  Ale pozor najdôležitejšia vec, ukladanie pozície sa robí automaticky vždy po dvoch odjazdených jazdách. Ak by ste si chceli uložiť skôr smola, ak pokazíte jeden závod smola nedá sa prechádzať znovu, ani reštartovať. Jediný spôsob opravy pokazeného závodu je vyhodenie sa z hry a prihlásenie sa znova, vtedy sa vám nahrá vaša posledná pozícia.

TOCA Race Driver
TOCA Race Driver
TOCA Race Driver

Hra je celkom pekne spracovaná, množstvo okruhov a rôzne typy áut v jednotlivých sériách robia hru zaujímavejšou a toto všetko dopĺňajú animácie pred, alebo po jazdách kde vám váš šéf, alebo niekto z marketingu príde povedať ako by ste mali zajazdiť a ako vo vás veria. Všetky teamy pre ktoré budete jazdiť majú svoje priority a zatiaľ čo jedným stačí, aby ste sa umiestnili na bodovaných miestach len 3x v sérií pre iných musíte na konci skončiť na jeden z prvých troch priečok. Samozrejme nie je to nutné ak neskončíte  nevadí, jedine vám nedajú $100,000 bonus, a možno vám ujdú nejaké bodíky do celkového hodnotenia. Viac ako na spĺňanie želaní vášho teamu si radšej kontrolujte body aby ste si po prejdení všetkých šampionátov nazbierali dosť do vyššej kategórie. Našťastie môžete šampionáty vždy opakovať a prejsť ich ešte raz pre iné teamy, teda záleží od koho dostanete ponuku. Mimochodom tie lepšie teamy vždy od vás budú chcieť aj kvalifikáciu, kde vám vyberú trať a zadajú požadovaný čas. Vy to musíte zvládnuť za ich čas, ak nie tak smola musíte ísť skúsiť šťastie inde. Inak tie ich požadované časy sú dosť natesno, a budete musieť byť už skúsenejší, aby ste to zvládli aspoň na poslednú sekundu.

Pred každým závodom si môžete auto nastaviť od výšky spojlerov, cez pneumatiky, tlmiče, prevodovku a rôzne iné detaily. Myslím však že tam nemusíte chodiť, všetko vám mechanici vždy nastavia sami tak ako má byť a vy ak ste profík môžete sa v tom ešte povŕtať a prispôsobiť si to. Ja som sa do toho pozrel akurát raz aj to som len skúšal rozdiel medzi typmi pneumatík v daždi a nastavenie bŕzd. Potom vás už čaká samotný závod. Nemáte do neho kvalifikáciu takže sa vždy musíte prebiť z toho miesta na ktoré vás postavia (nečakajte však že budete niekde medzi prvými, skôr niekde v strede pelotónu :). Áut súťaží väčšinou od 10 do 20 a bodovaných je prvých 6 priečok, takže sa snažte byť medzi nimi aby ste získali aspoň jeden bodík.

TOCA Race Driver
TOCA Race Driver
TOCA Race Driver

Samotná jazda je veľmi pekne prepracovaná, máte tu niekoľko pohľadov z vonku auta a jeden aj z vnútra s volantom. Prostredia naokolo sú detailné a pôsobia skoro reálne. Čo sa týka samotnej jazdy nie je to úplná realita, ale má jej veľmi blízko. Hlavne si budete musieť zvykať na správne brzdenie v zákrutách, na nevychádzanie mimo trate. Totiž vybehnúť mimo trate vás môže stáť niekoľko miest. Trávou alebo pieskom už potom len preletíte a nemusíte sa na ňom ani snažiť brzdiť alebo zatáčať.  Väčšinou vás zastaví už len mantinel a potom sa od neho sa pomaličky musíte dotrepať späť na cestu. Nakoniec si musíte  dávať pozor na aj na nabúravanie. Pri každej zrážke vám niečo odpadne, spojler, dvere, kufor, rozbijú svetlá, sklá. No to nič nie je, horšie je že to všetko poškodzuje aj prevodovku a kolesá. Potom sa vám stále horšie zatáča, brzdí, a pokazená prevodovka tiež veľmi neprospeje vašej rýchlosti potom tak strácate ťažko vydobité miesta.  Ešte rátajte s tým že hra nie je žiadna arkádovka ako Need for Speed takže nerátaje s tým že keď sa niekde vyklopíte, protivníci na vás budú čakať. V závodoch na 5 kôl a viac máte povinnú jednu zástavku v boxoch kde si môžete nechať doladiť motor, opraviť niektoré problémy a vymeniť pneumatiky. Tu si pri vjazde do boxov môžete nastaviť nastavujete čo chcete nastaviť a teda aj koľko sekúnd strávite v boxoch.

Inteligencia protivníkov a ich štýl jazdy nie sú zlé, vedia sa pekne vyhýbať, vedia jazdiť a môžete si od nich brať príklad kde pridávať a kde brzdiť. Jediná vec ma trápila že nevedia ani poriadne vyletieť z trate, takže ak vyletíte vy väčšinou budete jediný :). Fakt musíte ostatných hráčov vyblokovať aby sa dostali mimo dráhu.  Musím povedať že niekedy sú aj dosť zákerní. Ak ich chcete predbehnúť alebo sa im vtlačíte do ideálnej stopy, snažia sa vás blokovať a vytlačiť mimo trať.  Predbiehať ich najlepšie môžete v zákrutách  kde niekedy až veľmi spomaľujú a vy tu môžete zariskovať a skúsiť ich predbehnúť.  V hre neexistuje niečo ako Race Cut penalizácia, takže na niektorých tratiach sa dá celkom slušne prebehnúť aj cez trávu, alebo cez piesok bez toho aby ste museli spomaľovať a obchádzať nejakú zákrutu (väčšinou iba malé zákruty, aby ste si nemysleli že takto prebehnete polku trate :). Síce vás to spomalí, ale niekedy nie až toľko koľko by ste stratili v zákrute.

TOCA Race Driver
TOCA Race Driver
TOCA Race Driver

Okrem príbehového módu kde máte už spomínaných 13 rôznych sérií (V8, DTM, Európska séria, Americká séria, Alfa GTV Cup, atď.. ), tu máte aj voľné jazdy na už odomknutých tratiach kde si môžete zajazdiť so sprístupnenými autami. Musím však povedať že ich je veľa toľko ešte asi v žiadnej racingovke nebolo. Tratí je  38 a áut 42 (z tratí sú tu napríklad známe Magny Cours, Hockenheim, Monza, Silverstone, z áut sú tu všetky známe automobilky budete závodiť s malými Mini coopermi, dostanete aj  Mercedes, Alfa Romeo,  Viper, Peugeot, Subaru, Toyta a iné). K Všetky samozrejme do detailov prepracované s rôznymi výkonmi, motormi, vlastnou váhou a rôznym chovaním na ceste. Nakoniec tu je samozrejme multiplayer pre 8 hráčov a to buď cez Internet, alebo LAN. Plus ak nemáte internet, alebo lan a chcete si zahrať je tu možnosť hry až 4 hráčov na jednom počítači.

Grafika v hre je veľmi pekná a detailná, či už detaily áut, prostredia, trate ale aj postáv sú úplne super a všetko to behá celkom rýchlo. Teda na príklad na 1.3ghz a ATI8500 si môžete kľudne zapnúť 1024x768 a najvyššie detaily a v pohode bez trhania jazdíte. Čo sa týka efektov, nie je tu toho nejako veľa ale z počasia si užijete oslepovanie slnkom a dážď. Zvyšok efektov už vlastne tvoríte vy a vaše odpadajúce diely z auta kde vám pri každej zrážke kde niečo z auta odkvacne a potom tom tam leží na trati celé preteky.  Plus na trati ostávajú stopy po brzdení a vyjazdené trate takže aspoň viete kde je optimálna cesta a kde približne máte začať brzdiť. Tu je to dobré aj s taktického hľadiska, vždy prvé kolo si necháte niekoho pred sebou a brzdíte podľa neho a ďalšie kolo ak ho náhodou predbehnete, sa už môžete riadiť podľa stôp. Ono v správnom čase brzdiť je tu asi najdôležitejšie, ak začnete neskoro vyletíte a stratíte miesta a ak skoro zase vás môžu prebehnúť ostatní. A tu to nie je tak že by ste to dostali do ruky, ono skoro každá séria má iné autá a inak sa s nimi jazdí.

Čo sa týka ovládania,  je jednoduché také ako pri všetkých racingovkách, teda šípky, plus klávesa na ručnú brzdu a klávesy na preraďovanie. Môžete si vybrať ručné, alebo autmatické preraďovanie. Tu záleží aký ste dobrý. Človek má totižto dosť roboty s udržaním sa na ceste nie to ešte aj dávať pozor na prevody a ich prehadzovanie. Mne najviac vyhovovala automatika, ručne radenie možno je trochu výhodnejšie, ale ak niekedy zabudnete preradiť do vyššej rýchlosti už strácate sekundy a protivníci toho využijú.

Zvuky v hre sú kvalitné od rozhovorov až po nárazy, rozbíjanie a prevracanie áut. Okrem toho má každé auto aj iný zvuk, pekne počujete preraďovanie, a ak máte prevodovku rozbitú tak aj vŕzganie. Hudbu veľmi nečakajte tá je akurát v úvodnom menu, v samotnej hre sa už sústredte len na zvuk motora nadávky protivníkov keď do nich nabúrate a prípadne aj pokyny z vysielačky.

Celkovo je to veľmi pekná hra, jedna z najlepších racingoviek poslednej doby a to aj čo sa týka prevedenia, obsiahlosti, zábavnosti aj reálnosti. Možno autori mohli pridať aj nejaké náhodné zmeny počasia, ale inak nemám žiadne výhrady. Uvidíme čo na to povie Colin McRae 3 ktorého očakávame v lete.

Plusy:
- množstvo áut, tratí
- príbeh