TOMB RAIDER: THE ANGEL OF DARKNESS

TOMB RAIDER: THE ANGEL OF DARKNESS

6.0

Najnovšie dobdrodružstvo Lary Croftovej

Za skutočného kráľa akčných adventúr možno považovať Tomb Raidera, zakladateľa tohto čoraz populárnejšieho žánru. Nebol síce pionierom, ale dokázal skĺbiť filmovú kameru, na svoju dobu úžasne rozpohybované postavy a to všetko v atraktívnom prostredí zahalenom tajomným príbehom a nesmiem zabudnúť na ženskú postavu Lary Croft, ktorej kariéra začala v roku 1996.  Popularitu a ošiaľ, ktorý vyvolal prvý diel okamžite katapultoval Laru medzi virtuálnu smotánku a Tomb Raider sa stal kultom. Od vtedy uplynulo množstvo času a na monitoroch sme mohli prežiť dokopy päť dobrodružstiev tejto sympatickej archeologičky (nerátam Gold edície). Nebudeme sa však zaoberať prínosom jednotlivých dielov do žánru akčných adventúr (začínam byť pomaly alergický na tento výraz), ale pozrieme sa na zúbok novému prírastku do rodiny Tomb Raider.

Angel Of Darkness je v poradí už šiestym pokračovaním, ale zároveň aj prvým z trilógie Tomb Raider:Next Generation, dobrodružstiev Lary Croft. Nová generácia, má podľa autorov  predefinovať a posunúť kvalitatívne tento žáner značne dopredu. Podaril sa naozaj zámer autorov oživiť žáner, postaviť ho na Lare Croft a ešte aj komerčne uspieť? Next Generation jasne hovorí, že Angel Of Darkness musel vyjsť aj na konzolách, konkrétne na PS2. Hra sa dostala na pulty obchodov pred nedávnom, dopyt bol značne vysoký o čom hovoria aj rebríčky predajnosti, všetko sa zdalo byť v poriadku a distribútor si mohol začať mydliť ruky. Recenzie už také pozitívne neboli, hodnotenie sa pohybovalo priemerne okolo 50%  a séria sa zrazu stala v ohrození (aj napriek nízkym hodnoteniam sa séria stále dobre predáva), na platforme PC sa objavila iba pred nedávnom. História sa však opakuje, ak ste si  všimli hodnotenie, niečo nie je v poriadku, niekto si to musí odniesť (šíria sa reči že Jeremy Heath-Smith takzvaný “Otec Lary” opustil firmu Core)! A tým niekým nebude nikto iný ako hráč samotný, ktorý sa dostane do kontaktu s Angel Of Darkness.

Komercia je neúprosná, predala by aj vlastnú matku ak vôbec nejakú má, zo série Tomb Raider sa stala dojná krava,  ktorá už nedáva mlieko, ale práši sa jej vemeno. Podľa môjho názoru mali autori ukončiť sériu štvrtým dielom, kde bola Lara zasypaná, namiesto sľubov o novej generácii.

Lara Croft to tentokrát nemá ľahké, ide o česť, ktorá je pošpinená brutálnou vraždou a o reputáciu, ktorá je v ohrození. Dlhoročný priateľ a mentor Werner von Croy je zavraždený vo svojom byte hneď po príchode Lary. V poslednom čase si neporozumeli ohľadom hľadania a riešení záhady 5tich obrazov Obsura, ktoré sú prepojené so starým kultom z 15teho storočia. Von Croy prijíma ponuku od neznámeho Eckhardta a pátra na vlastnú päsť. Všetci čo sa dostali do styku s týmito obrazmi sú záhadne zavraždený a tento osud postihol aj Von Croya. Lara je obvinená z vraždy a polícia ide po nej. Po úvodnom intre je zmetený aj hráč, pretože je rovnakého názoru ako polícia. Zavraždila skutočne Lara svojho učiteľa?

Hra je rozdelená do dvoch miest a to do Paríža a Prahy. Začiatok možno sklame skalných, pretože hra viacej inklinuje k žánru adventúr. Útek pred políciou po strechách je tutoriálom, kde ste oboznámený so schopnosťami postavy a s novinkami. V uliciach Paríža začínate plniť úlohy, rozprávate sa s jednotlivými postavami a zisťujete, že Eckhardt nie je taký svätúšik za akého sa pokladá. Počas rozhovorov máte možnosť výberu odpovede, v prípade nesprávnej môže dôjsť k odmietnutí pomoci alebo vydania predmetu. Tu oceňujem nelineárnosť riešenia situácií.

Lara je opäť vynikajúco animovaná, postava dostala polygónovú injekciu, proporcie sa hýbu, vlasy vejú vo vetre a na tvári je poznať známky mimiky. K novým pohybom pribudol stealth mód, pri ktorom sa pohybujete maximálne ticho a dokážete sa prilepiť na stenu a môžete vykúkať tak spoza rohov. Inovačné, ale zbytočné. Autori integrovali do hry aj RPG element a to v podobe zvyšovania síl do rúk a nôh. Keď Lara narazí na nejakú prekážku, trebárs dvere a chce ich vyraziť, ale nemá dostatok síl, treba v úrovni nájsť zväčša bedňu a trochu s ňou pohýbať, potom sa dvere rozletia ako z papiera. Zvýšenie vlastnosti je indikované ikonou blesku a hláškou Lary, že je silnejšia. Jednoduché, účinné ale neprehľadné, pretože neviete, v ktorom levely sa jednotlivá vlastnosť nachádza. Najväčším kameňom úrazu, ktorý ma dlho odrádzal od hrania je ovládanie, je neskutočne pomalé a reaguje s oneskorením! Keď už autori chceli takéto pomalé reakcie, mali upozorniť hráčov, že Lara ma povymieňané kĺby, ináč si neviem vysvetliť spomalené otáčanie. Na krabici by sa mala nachádzať nálepka, upozorňujúca na fakt, že Lara sa vrátila z dôchodku do akcie a treba byť k nej zhovievavý! Hrozné a odpudzujúce a to nehovorím o zvykaní si na dlhé skoky s presnosťou milimetra. Jedna chyba a Lara letí do priepasti a nasleduje smrť. Odporúčam sejvovať na každom kroku, aj po načítaní novej lokácie, keďže sa pozabudlo na autosave! Jednotlivé časti levelov sú rozdelené do lokácií, z ktorej treba nájsť cestu von, nemožno sa však vracať späť napr. pre lekárničku alebo zásobník. Predmety, ktoré sa váľajú po zemi upozorňujú na seba jemným zábleskom, takže ich nemožno prehliadnuť. Interakcia s prostredím je automatická rovnako ako používanie predmetov. Logické úlohy ako keby boli vystrihnuté z Project Eden, šité však iba na jedinú osobu:  prehadzovanie pák, hľadanie kódov ku dverám regulovanie ventilov atď.

Po adventúrnom začiatku sa ujíma slova akcia, zbrane a pästné súboje. Netreba sa však báť stretu s protivníkom pretože im nefunguje mozog.  Všetci reagujú rovnako, rozbehnú sa k vám, keď máte vytiahnutú zbraň, tak strieľajú, ináč sa s vami chcú biť. Smiešne a absurdné. Nie je nič jednoduchšie ako pribehnúť k nepriateľovi potom vytasiť zbraň a zastreliť ho. Nesmie chýbať automatické zameriavanie, ľahko sa môže stať, že niekoho odrovnáte a ani neviete koho. Hra vám dokonca s radosťou prezradí aj pozície protivníkov v strážených priestoroch. Kamera prebehne celou miestnosťou, ukáže všetky skryté tajomstvá a hráč je tak pripravený  o prekvapenia, potom si už len dáva pozor, kde bola stráž. Má dokonalý prehľad o situácii a nič mu nebráni tichúčko sa priplížiť a stráži dvoma výstrelmi ukončiť nočnú šichtu. Ďakujem takto ste mi to uľahčovať nemuseli.

Nová generácia prináša aj nový grafický kabátik, ktorý je naozaj pestrý. Okrem dokonalého level designu určite zaujmú detailné textúry, bumpmapping, rôzne odrazy na vodnej hladine, vlnenie obrazu v závislosti od teploty vzduchu a hipolygónový model postáv. O hudobný doprovod sa postaral Londýnsky orchester, ktorý je zárukou kvality a dotvára filmovú atmosféru o ktorú sa pokúšajú aj výborné ingame animácie. Hra podporuje priestorový zvuk, takže majitelia kariet podporujúce EAX nebudú sklamaný.

Čo dodať na záver? Ak ste sa na novú Laru tešili, tak budete určite sklamaný, ale mnohí nemusia so mnou súhlasiť. Dramatický príbeh, filmové prestrihy, slušnú grafiku kazia pomalé reflexy Lary a nechutné ovládanie, ktoré nezachráni ani fenomén, ktorý táto bezpochyby populárna séria vytvorila. Ale uvidíme čo bude ďalej, totižto podľa najnovších informácií Core pracuje už na druhom pokračovaní série Angel of Darkness a môžeme len dúfať, že opravia všetky chyby, ktorých sa dopustili v tejto časti.

napísal spacejunker 17.7.2003
Tomb Raider Trailer
| TOMB RAIDER TRAILER