CHROME: SPECFORCE

CHROME: SPECFORCE

8.0

Pokračovanie Chrome prichádza a vylepšuje svojho predchodcu v niekoľkých smeroch. Stále je to však to isté...

Ak sa vám zdá názov Chrome povedomý a máte dojem, že ste sa s hrou označenou týmto názvom už stretli, nemýlite sa. Bolo to v roku 2003 a poľský vývojársky tím Techland zaznamenal so svojím akčným počinom Chrome celkom slušný úspech. Chrome: SpecForce je vlastne voľným pokračovaním staršieho titulu a v tomto období sa dostáva na náš herný trh.

Dej hry je umiestnený do futuristického prostredia a odohráva sa niekoľko rokov pred udalosťami v pôvodnej hre. (To je od istého času nepísané pravodlo nielen v hrách, ale aj vo filme.) Hlavným hrdinom je opäť chlapík menom Bold Logan. Tentoraz však nie je žoldnierom, ktorý plní misie po celej galaxii, ale členom elitných jednotiek budúcnosti FEC (Federal Expeditionaly Corps). Tie majú za úlohu zabezpečiť stabilitu Federácie a eliminovať nebezpečné živly. Sú to špecialisti určení na tajné špionážne misie a sabotáže na nepriateľskom území. Pracujú v menej početných skupinách, sú vyzbrojení najmodernejšími zbraňami a používajú unikátne brnenie SPA4 so špeciálnymi vlastnosťami. Energetické články v zbroji umožňujú krátkodobú aktiváciu štyroch podporných systémov. Zrýchlenie je ideálne pri presune v teréne, keď je treba uniknúť prenasledovateľom. Maskovanie sa hodí pri špionáži  a umožní nepozorovane prejsť pomedzi nepriateľské hliadky. Energetický štít poskytuje extra ochranu pred zbraňami veľkého kalibru. Neutrálny stimulátor zlepší koncentráciu a zvýši reflexy v boji. V praxi sa jedná o spomalenie času, ktoré hráčovi poskytne dostatok priestoru na taktizovanie a zameranie cieľa.

Chrome: SpecForce

Niekde za tým autom striehne ďalší nepriateľ.
Chrome: SpecForce

Červená je farba ohňa a krvi.
Chrome: SpecForce

Prehliadka nepriateľa - no mohol toho mať aj viac.

V úvodnej  fáze sa zoznámite so základnými činnosťami a špecifikami hry. Váš charakter je flexibilný vojak, ktorý ovláda strelné zbrane i bojové vozidlá a dokáže preniknúť do systémov aj bez operačného hesla. Hackovanie je jednoduché a vcelku zábavné. Po vstupe do terminálu musíte vyhľadať a správne skombinovať symboly. Spočiatku sa jedná o dvojice, neskôr o trojčlenné kódy. Na správne triedenie máte limitovaný počet pokusov, a ak sa vám to dovtedy nepodarí, musíte začať od začiatku. V prípade úspechu získate prístup k zakódovaným informáciám, alebo otvoríte zamknuté brány a prechody. Mnohé dvere však jednoducho otvoríte vstupnou kartou, ktorú má u seba niektorý strážca. Samozrejme, dobrovoľne vám ju nevydá a tak ho treba najprv uspať guľkou a potom prehľadať. Mŕtvoly nepriateľov poskytujú okrem vstupných kódov aj cenné zásoby munície, rôzne zbrane a energetické batérie do brnenia. Potešia aj početné lekárničky na regeneráciu zdravia.

Náplň a ciele misií sú pestré a pospájané do atraktívneho príbehu. Budete musieť preniknúť do nepriateľských základní a ukradnúť dáta, alebo eliminovať opozičného vodcu. Pomôžete pri obrane ohrozeného bunkra, položíte nálože a budete unikať pred útočníkmi na rýchlych klzákoch. Aktuálne ciele sú vyznačené na prehľadnej minimape, alebo si ich môžete pozrieť na detailnej mape oblasti a priebežne sa aktualizujú podľa potreby. A tak napriek rozľahlým priestorom prakticky nemôžete zablúdiť.

Inventár poskytuje dostatok priestoru na uloženie dvoch primárnych zbraní – moderných pušiek, samopalov, brokovnice  alebo raketometu. Ostatný priestor a záložné vaky môžete zaplniť granátmi, muníciou a podpornými prostriedkami. Keďže zbrane majú rôzny kaliber, a náboje sa rýchlo míňajú, je treba neustále dopĺňať príslušnú muníciu. Inak sa môžete ocitnúť zoči-voči nepriateľom s prázdnym zásobníkom a málokedy to skončí dobre. Inventár sa, podobne ako ovládanie, veľmi nelíši od pôvodnej hry Chrome, čo myslím bude väčšine hráčov plne vyhovovať. Pri streľbe mäte obvykle možnosť lepšie zamieriť a zväčšiť si pohľad na nepriateľa. Niektoré zbrane majú poloautomatické zameriavanie. Pri zoome sa pozície nepriateľov zviditeľnia v zameriavacom kruhu. To je však len približné zameranie a najmä pri vzdialených cieľoch sa musíte riadiť aj samostatným úsudkom.

Chrome: SpecForce

Bacha, aby sme nazablúdili!
Chrome: SpecForce

Volajte ma mechobijec!
Chrome: SpecForce

O chvíľu prenikneme do systému.

SpecForce obsahuje niekoľko druhov vozidiel a počítačom ovládaných spoločníkov. Môžete jazdiť na praktickej bugine, alebo ovládať pomalého, ale účinného, mechanického robota. Na rýchly presun po zemi aj po vode vhodne poslúži antigravitačný klzák. V hangároch nájdete  dva druhy  "Mechov “. Protipechotný stroj má slušnú kadenciu. Útoky sú rýchle a dynamické, ale zariadenie má obmedzené pohybové vlastnosti. Ťažké stroje určené proti vozidlám útočia efektívnymi raketami a pomaly nabíjajú. Ale dokážu sa otáčať v rozsahu 360°. Niektoré vozidlá sú dvojmiestne a vtedy jednu pozícii obsadí  spolubojovník. Členovia tímu majú slušnú inteligenciu a dokážu zabezpečiť solídnu palebnú podporu. Kryjú sa v teréne, plazia sa, aby ich nepriateľ nespozoroval a celkom dobre mieria.

Vaším verným druhom vo väčšine misií bude ostreľovač Pointer a zrejme si ho celkom obľúbite. Nevýhodou spoločníkov je, že ich nemôžete ovládať ani navigovať a často ich smrť znamená prehranú misiu. V prípade, že musíte nasledovať svojich spoločníkov, treba si neustále kontrolovať vzdialenosť. Ak sa vám totiž tím stratí z dohľadu, opäť je to vyhodnotené ako neúspech misie. Keďže obvykle v okolí číhajú nepriatelia, nie je jednoduché odolávať útokom a súčasne sa neoddeliť od svojich spoločníkov. Zvlášť veľký problém som mal v prípade zbytočne zdĺhavej, asi dvadsaťminútovej pasáže, kde tím na klzákoch unikal hustým lesom. Nestratiť kontakt s rýchlymi strojmi spolubojovníkov, vyhnúť sa útokom a navyše kmeňom stromov v zbesilej naháňačke, bolo naozaj kruté. Navyše pri prudkom zmene smeru sa pohľad vozidiel optimalizuje veľmi pomaly, takže chvíľami som šiel naozaj naslepo. V týchto chvíľach som vrúcne ďakoval za funkciu quick save, ktorú môžete použiť kedykoľvek počas hry. Bez tohto praktického doplnku by sa hra miestami zmenila na neskutočné peklo.

Multiplayer je v hre naozaj vydarený, mapy sú rozľahlé, dobre navrhnuté a nájdete tu niekoľko klasických herných módov. Boj na život a na smrť, tímový deathmatch, obsadenie zástavy a dominácia sú osvedčené a dôverne známe módy, ktoré poskytujú dostatočnú zábavu. Sieťovú hru si môžete vyskúšať prostredníctvom LAN aj internetu. Bohužiaľ pri online hre som nemal šťastie na žiadnych živých protivníkov, čo ma naozaj mrzelo. No snáď sa to v budúcnosti zmení a nejakí hráči sa objavia, pretože atmosféra je naozaj kvalitná a bola by škoda nevyužiť to.

Chrome: SpecForce

1, 2, 3, 4, 5 mŕtvol... ako idú tie čísla ďalej?
Chrome: SpecForce

Trošku si zajazdíme.
Chrome: SpecForce

Pohoda pod palmami.

Grafická stránka hry je vydarená. Postavy sa presúvajú plynulo a bez zasekávania alebo kŕčovitých pohybov. Dynamicky menia polohy, plazia sa a bojujú, zasiahnuté telá narážajú do okolitých objektov. Väčšina predmetov je rozbitná a dá sa preskúmať. Roztrieštené sklo sa rozpadne na množstvo črepov, na fľaške na pulte alebo plechovke koly si môžete vyskúšať presnú mušku a pozorovať, ako sa rozpadá. Efekty sú precízne a prepracované, taktiež interiéry a exteriéry hry. Džungľa je rozľahlá a nevyspytateľná, budovy majú moderný dizajn a dá sa v nich pohodlne orientovať. Len škoda, že vojenské jednotky a budovy sa  dosť výrazne podobajú, takže niekedy ste na pochybách, kto je priateľ a kto nepriateľ. Zvuky zbraní a dialógy sú taktiež veľmi kvalitné. Obzvlášť som si obľúbil zvuk guľky, ktorá mi preletela popri hlave. Tuším som pri počítači inštinktívne mykal hlavou. Za kvalitu sa obvykle draho platí, takže ak nemáte silný stroj, očakávajte väčšie, či menšie problémy.

Chrome: SpecForce je hra s kvalitným technickým spracovaním a atmosférou. Prináša dynamickú adrenalínovú akciu, zaujímavý príbeh a pestré misie. Pri hre sa rozhodne nebudete nudiť, hoci veľa originálnych prvkov tu nenájdete. Ak máte doma pôvodnú hru Chrome, veľké rozdiely nespozorujete a preto je zbytočné, aby ste si ju kupovali. Niektoré faktory sa síce výrazne zlepšili - napríklad AI spoločníkov aj súperov, ale hra viac pripomína datadisk ako plnohodnotný titul. Ak sa s Chrome stretávate po prvýkrát, určite je pre vás ideálnou voľbou, pretože naozaj má čo ponúknuť.

Chrome: SpecForce

Ja a môj druh v zbrani Pointer.

Chrome: SpecForce