10TACLE STUDIOS SLOVAKIA - PROFIL

10TACLE STUDIOS SLOVAKIA - PROFIL

Profil najmladšieho slovenského tímu produkujúceho najambicióznejší projekt v našich končinách.

Článok

Rok 2005. Čakám v biznis centre v Lipsku na výstave Game Convention na ďalšie stretnutie a pri stánku 10TACLE ma zastihne smska: „Nejakí Slováci z 10taklu robia na hre, popýtaj sa.“ No, keď som už tam tak stál, tak som sa spýtal, ale zodpovedného vedúceho nebolo. Odniesol som si aspoň na hotel press kit a nad obrázkami neveriacky krútil hlavou. Toto robia Slováci? O Elveone sa začalo vo veľkom hovoriť až po tohtoročnej E3 a popísalo sa o tomto ambicióznom projekte strašne veľa textu, ale o tvorcoch, pôsobiacich tu na Slovensku, sa vie pramálo.

Preto sme sa rozhodli, že sa pozrieme autorom na zúbok, čím štartujeme pravidelný seriál, v ktorom zmapujeme postupne všetky slovenské tímy (vrátane ich názorov na hernú scénu a herné platformy), ktoré prerazili so svojou tvorbou v zahraničí. A keď bude záujem, tak sa pozrieme aj za hranice. Keďže 10TACLE žiari momentálne vo svetle reflektorov najviac, pracuje na najambicióznejšom titule v našich končinách a názov začína číslicou, dostávajú títo Bratislavčania prednosť.

Slovenské štúdio 10TACLE STUDIOS sídli v novej budove s presklenenou fasádou, kde sa v deň našej (mojej :-)) návštevy zaúčala veľmi pohľadná recepčná. Kam idete? pýta sa. 10TACLE, odpovedám, čakajú na mňa. No viete, som tu nová a nemám nikoho púšťať hore. Žiaden problém, zavolám riaditeľovi, nech si po mňa príde na recepciu. Ale to nemusíte, a bzučiakom okamžite otvorila dvere k výťahu. Ktohovie, či tam ešte robí :-). Po milom uvítaní s recepčnou (určite som nebol jediný, kto sa s ňou takto dlho zoznamoval.) už sedím v kancelárii riaditeľa 10TACLE Slava Hazuchu a zapínam diktafón.

10TACLE STUDIOS Slovakia - profil
10TACLE STUDIOS Slovakia v plnej paráde a s malým mečíkom v rukách.
Pri nikoho dverách sme aktívne nevešali plagáty

10TACLE STUDIOS má svoju centrálu v nemeckom Darmstadte a tvorí ho sieť interných developerských spoločností, kam patrí aj slovenské štúdio. „[Firma] 10TACLE STUDIOS vznikla v roku 2003 a prišla s pomerne novým konceptom, ktorým sa umiestnila do priestoru medzi developermi a publishermi – je to firma, ktorá zastrešuje vývoj počítačových hier, pričom ho dokáže finančne zabezpečiť od pre-produkcie, až po efektívne dokončenie projektu. Dáva tým možnosť pre developera sústrediť sa na vývoj, bez toho, aby sa muselo naraz sledovať priveľa cieľov.“ začína Slavo rozhovor.

Interná pobočka tu na Slovensku nevznikla zo dňa na deň, ale predchádzalo tomu množstvo príprav úzko spojených s projektom Elveon. „V roku 2004 po ukončení nezávislej pre-produkcie sme následne prišli k záveru, že najrozumnejším modelom bude vytvorenie internej pobočky v Bratislave.“ Za tie roky stihol vývoj nádejného fantasy projektu prilákať nové tváre aj z iných slovenských štúdií. „Treba ale povedať, že sme pri nikoho dverách aktívne nevešali plagáty, aby ľudia prešli k nám. Ani sme nikoho kvôli prechodu nepreplácali. Keď ale kvalitný vývojár sám ponúkne prechod, neodmietneme ho. Nie každému slovenskému štúdiu sa v posledných rokoch darilo, čo ma osobne vôbec neteší. Takto totiž ešte dlho nevznikne na Slovensku pracovný trh, pre ktorý by sa oplatilo postaviť vzdelávaciu štruktúru, ktorá by pripravovala ľudí na dráhu vývojára počítačových hier, ako začína byť trendom v západnej Európe.“

Momentálne má 10TACLE SLOVAKIA približne 60 pracovníkov a z prevažnej časti ide o skúsených vývojárov. Napriek tomu firma hľadá nové posily, ale na Slovensku je podľa Slava ťažké nájsť schopných ľudí (smiech). Tímu nešéfuje sám, ale rovnakou funkciou managing director sa môže pochváliť na vizitke aj Jürgen Reusswig. „Dôležité rozhodnutia ohľadom slovenského štúdia sa ale naďalej snažíme riešiť spoločne.“

10TACLE STUDIOS Slovakia - profil
Obaja šéfovia (Jürgen aj Slavo) dumajú nad dizajn dokumentom.
Väčšina SK tímov sa pretĺka

„Slováci, ako ľudia vyvíjajúci počítačové hry, sa príliš nelíšia od vývojárov v iných krajinách.“ hodnotí Slavo aktuálnu situáciu vývojárov na Slovensku. „Akurát situácia tu na Slovensku je špecifická tým, že neexistuje v rozšírenej forme žiadna kapitálová štruktúra, ktorá by podporovala slovenských developerov.“ Veľká časť tímov je odkázaná na financie priamo zo zahraničia od distribútorov a vydavateľov. „Tým pádom to vyzerá, väčšina tímov sa pretĺka, je to ťažké skôr v tej organizačnej rovine. Ľudia potenciál majú...“ S podobnými problémami sa potýkajú aj iné krajiny a možno ich rozdeliť do dvoch typov: personálny a finančný. „Nie som zbehlý v tých dátach, ale myslím, že Cauldron a Illusion, čo sú dva piliere [na Slovensku a v Čechách], sú oba tímy v situácii, ktorá je všelijaká.“

Na Slovensku aj v Čechách boli pred pár rokmi podmienky na vývoj úplne iné. „Pred piatimi rokmi bolo na Slovensku a v Čechách možné pracovať do značnej miery na kolene za budgety, ktoré boli tak atraktívne, že akékoľvek dobrodružstvo sa oplatilo a povznikalo množstvo prapodivných produktov, ale napriek tomu to bolo ešte ziskové v rámci toho budgetu, ktorý to malo.“ Trh je v dnešnej dobe vo východnej Európe sprofesionalizovaný a firmy sa koncentrujú na vývoj väčších vecí s väčšími šancami. Preto si aj vo východnej Európe založili veľkí vydavatelia (EA, Ubisoft) vlastné vysunuté štúdiá.

„Každý sa snaží prenikať nie tým, že nakúpi niečo za lacný peniaz. V posledných rokoch jednoznačne vidieť ten trend, zakladať vlastné odnože a v podstate obísť krok toho developera a urobiť si vlastné štúdio, ktoré bude bežať. Firmy sa tu púšťajú skôr než do dobrodružných, tak do dobre organizovaných projektov.“

Mnohé začínajúce štúdiá sa potýkajú s nedostatkom financií a pri hľadaní vydavateľa sa stretajú s nedôverou vo vyvíjaný projekt. 10TACLE je prakticky za vodou a na palube má Unreal 3.0 engine. „Ani by som netvrdil, že sme za vodou, vo vode skôr plávame, vidíme cieľ, loď zatiaľ drží a má dobré motory... smeje sa Slavo a dodáva „Keby ale plán nebol dobrý a nebola správne smerovaná snaha, tak by sme sa tam nedostali ani s veľkým šťastím. Ale ako vravím, sme na ceste, nie na jej konci...“

10TACLE STUDIOS Slovakia - profil
Kedy už bude ten obed?
U nás je počítačová hra považovaná za niečo periférne

Vývoj jedného Á-čkového titulu zhltne desiatky miliónov korún počas 2 – 3 rokov, čo je obdobie označené za zdravý vývojový čas. „Z pohľadu developera [mysliac na možnosti využitia enginu] je jednoznačná snaha mať titul multiplatformový. V prípade vhodnej technologickej platformy je to za zlomok dodatočného vývojového budgetu. Generujú viacej ziskov. Nemyslím, že sa ten trend zásadne zmení.“ Veľké firmy si však budú naďalej udržovať exkluzívne značky, v oveľa menšom počte si však udržia exkluzivitu viazanú na jednu platformu.

„Nato, aby sa hra presadila, potrebuje určitý level komerčnosti.“ objasňuje Slavo úskalia nízko rozpočtových projektov a riziko avantgardy. Pri hrách neplatí to, čo pri filmoch, kedy sa dá spraviť film za 1000-nu budgetu blockbusteru s patričnou minutážou a nejakou pointou. Nezávislé tímy si nemôžu dovoliť takúto avantgardu... „lebo na to aby sa vykryl jeden slabší, treba minimálne tri dobre performujúce tituly a máloktorý nezávislý tím je schopný robiť na štyroch tituloch naraz.“

„Á-čkové tituly by nemali stratiť zo svojho zorného poľa, cieľovú skupinu, ktorá ich robí áčkovými. Nemyslím, že tým pádom nemôže áčkový titul rozumným spôsobom prinášať pokrok a niesť v sebe nejaké umelecké prvky. Mnohé majú. Krásny príklad Shadow of the Colossus, jednoduchá v podstate ačkná hra, ktorá dokázala , že keď sa tomu správne postaví tím, tak je priestor robiť umenie aj prostrenictvom počítačovej hry, ktorá je potom komerčne úspešná.“

Pre 10TACLE nie je vývoj hry iba povinnosťou a už vôbec nie mechanická zručnosť. Sú presvedčení, že na hernom fronte je možné ešte toho veľa spraviť. „Snažíme sa jednak dodať tomu umeleckosť výrazovým prostriedkom výtvarným aj výrazovým prostriedkom príbehovým.“ Autori majú veľké plány s Elveonom a obrovský fantasy svet nezostane uväznený iba medzi stenami herného titulu (samotnú hru podrobne rozoberieme budúci týždeň).

„V tejto chvíli určite sú [hry súčasťou popkultúry], je to mladé médium, vyvíja sa, a je to silne komerčne médium.“ pokračuje vo voľnej debate Slavo a dodáva, že v našich končinách sa ešte zápasí so skutočnosťou, že (hlavne) staršia generácia si nevie predstaviť, že sa dá uživiť vývojom hry alebo akoukoľvek inou prácou úzko previazanou na herný biznis. „U nás si myslím, že ten status popkultúry stále nebol dosiahnutý. My sme ešte predtým, u nás je počítačová hra niečo periférne, niečo medzi drogovou závislosťou a internetom.“

10TACLE STUDIOS Slovakia - profil
Aj posledný z Taethanov čaká na podrobný rozbor Elveonu.
Next-gen neprinesie nič také úžasné

10TACLE sa ako jediný slovenský tím priznáva k vývoju titulu pre novú generáciu konzol a PC. „Najlepšie sa vyvíja na mŕtvom PC-čku.“ bleskovo reaguje Slavo, zásadne nesúhlasí s názorom, že je PC mŕtve, ale do ďalšieho filozofovania o vojne next-gen platforiem sa nechcel púšťať. „No všeobecne next gen, keď si zložíme karty, tak ide o vylepšenie hardvéru a to vylepšenie hardvéru bolo treba zabaliť do niečoho a podľa môjho osobného názoru to marketing týchto platforiem trošku prešvihol a obzvlášť pri PS3, že čo vlastne ten next gen prinesie. Neprinesie nič také úžasné, ale bolo to treba nejako povedať a preto sa teraz strašne veľa o rozpráva o tom, aké bude všetko neuveriteľne inovatívne a tak, ale v reáli to budú zase len počítačové hry, ktoré budú kvalitnejšie hlavne po technickej stránke. Skutočná inovácia sa nedá objednať k releasu platformy a funguje často na iných princípoch...“

Touto témou sme načali rozhovor o middleware engine Unreal 3.0, na ktorom bude bežať Elveon. 10TACLE si tento mocný nástroj pochvaľuje a považuje ho za „najlepší a aj jediný spoľahlivý next-generation engine na celosvetovom trhu licencovateľných produktov“. Dovoľuje im už v skorej fáze vývoja sústrediť programátorov na iné súčasti hry ako na výrobu samotného enginu, čim je vývoj aj narábanie s pracovnou silou efektívnejšie. Rovnako to platí aj pre úpravy alebo vytváranie vlastných prvkov. V prípade nezrovnalostí sa môžu obrátiť priamo na výrobcu Epic a to buď prostredníctvom podpory Unreal Developer Network, alebo výletu do USA a osobnej návštevy výrobcu.

Zo strany Epicu nezaznamenali 10TACLE žiadne špecifické požiadavky, ako by mala finálna hra prezentovať Unreal engine. „Myslím, že Epic celkom správne zhodnotil situáciu, že ak si dnes niekto za fixnú cenu kúpi UE3 a urobí na ňom 2D-ťahovku, tak to Epicu na mene nijak neuškodí.“ uzatvára Slavo rozprávanie o štúdiu, v ktorom bežný deň popisuje slovami: „Bežný deň, keď ide všetko podľa plánu, sa vyznačuje hlavne tým, že za takýchto podmienok reálne môže vzniknúť čas ísť na obed... (smiech)“

A máš pravdu, ide sa na obed. Na záver chcem poďakovať Slavovi a jeho netrpezlivým kolegom, pretože som ho mučil viac ako bolo predom dohodnuté.

Najbližšie sa pozrieme na vôbec najstarší vývojársky tím na Slovensku, Cauldron, ale na vlne 10TACLE STUDIO zostaneme naladený aj budúci týždeň. Boli sme na súkromnej predvádzačke Elveonu, povieme si niečo o bohatej histórii, hernom svete, dojmoch (sánka zostala na koberci) a určite bude mať k tomu čo povedať aj managing director Slavo Hazucha.


napísal spacejunker 21.7.2006
Páči sa mi!
10TACLE STUDIOS SLOVAKIA - PROFIL


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #130


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Kúpa herného notebooku (38)
Zdravím rozmýšľam nad kúpou herného notebooku acer...
|Video (3)
C ,oplatí sa pridať dlhe herne video cez mobil?.x...
|Arma 3 (5)
mám problém,stiahol som armu zo steamu a chcem si ...
|Cod mw multyplayer (2)
Ahojte. Posledne dva týždne mam problém s multypla...
|Dostatočne napájané gpu (13)
Zdravím chcem do PC zapojiť Asus STRIX 1080, ktorá...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk