PRIHLÁS

ZAKLÍNAČ

ZAKLÍNAČ

CD Projekt expanduje, kupuje vývojárske štúdiá, oslavuje predajné úspechy Zaklínača a má v pláne niekoľko projektov.

Interview

Vynikajúca RPG Zaklínač sa teší veľkej obľube vo svete, CD Projekt sa teší predajným úspechom, expanduje, kupuje vývojárske štúdiá a má v zálohe niekoľko dôležitých projektov. O problémoch s hľadaním vhodného partnera pre vydania hry Zaklínač, o rôznych jazykových verziách, o špeciálnej edícií, budúcich plánoch a novinkách v štúdiu CD Projekt RED hovorí Michal Kiciński. 

 Je známe, že v Poľsku sa Zaklínač predáva výborne. Máte už informácie o prvých predajných výsledkoch v zahraničí?

Je to pravda. Hra sa v Poľsku predáva doslova fenomenálne. Ide o niečo bezprecedentné – zatiaľ sme predali viac ako 140 000 kópií a stále sa predáva viac a viac. Počet predaných kópií je absolútnym rekordom medzi všetkými hrami ponúkanými za plnú cenu a naviac za tak krátke obdobie – od premiéry hry Zaklínač uplynuli iba štyri mesiace. Uspokojivé sú aj výsledky v zahraničí, avšak pochopiteľne nie sú tak pozoruhodné. Odhadujeme, že si hru zakúpilo až 600 000 hráčov na celom svete.

Dôležité pritom je, že ide o počet predaných kópií koncovým zákazníkom. Keby sme sem chceli zaradiť aj dodané hry do obchodov – ako sa niekedy uvádza v tlačových správach – bolo by výsledné číslo o 15 – 20 % vyššie. Je to výborný výsledok a veľký krok k nášmu cieľu – predať za prvý rok vo svete aspoň milión kópií.

Čo je pre nás tiež dôležité, je fakt, že Zaklínač získal celú radu ocenení vo výročných prehľadoch hier zostavených rôznymi magazínmi a internetovými portálmi. Zatiaľ naša hra získala celkom 41 ocenení a uznaní, vrátane tak prestížnych, ako „PC RPG hra roku podľa GameSpy“, „Odporúčanie redaktorov časopisu PC Gamer“ alebo „Najlepšia PC RPG roka 2007 podľa IGN“! Všetky tieto ocenenia, nielenže znamenajú väčšiu prestíž, ale takisto oslovujú stále nových a nových zákazníkov, aby si našu hru kúpili. Preto sme presvedčený, že sa Zaklínač bude dobre predávať ešte dlho.

 Iný kraj, iný mrav – v Nemecku nie je možné v hrách zobrazovať krv, v USA zase nahotu. Bolo pre vás obtiažne pripraviť rôzne verzie hry Zaklínač vyhovujúce požiadavkách rôznych trhov? Nerozčuľovalo vás, že musíte urobiť svoju prácu dvakrát iba kvôli tomu, aby ste nepodráždili niekoho nezvyčajnú fóbiu?

Prispôsobiť hry potrebám rôznych trhov bola veľmi obtiažna úloha – a úprava obsahu hry z hľadiska zobrazovania krvi a nahoty zďaleka nebola jeho najťažšou časťou. Oveľa viac práce zabralo vytvorenie rôznych jazykových verzií. Vo svete bolo do obchodov súčasne uvedených 10 jazykových mutácií. Niektoré z nich museli naviac obsahovať úpravy, napríklad cenzúru erotického obsahu. Skutočne sme museli vynaložiť veľa úsilia, aby sme všetko dokončili včas, pretože žiadna krajina pochopiteľne nechce byť pozadu za svetovou premiérou.

Úprav obsahu hry však nebolo potrebných veľa. Nemecko našťastie prijalo nové predpisy, vďaka nim sme v Zaklínačovi nemuseli použiť zelenú krv. Preto sme na výstave GC v Lipsku predvádzali trailer Toma Bagińskeho, v ktorom mala striga zelenú krv. Vo finálnej verzii však bola už krv červená, ale museli sme upraviť jej množstvo. V Spojených štátoch sme museli odstrániť niektoré erotické prvky a tak povediac zakryť ženské prednosti. Nešlo však o príliš veľké zmeny. V Rusku sme pridali niektoré prvky súvisiace s našou spoluprácou s jedným z tamojších mediálnych partnerov, ktorý usporiadal súťaž, v ktorej museli ľudia v hre nájsť určité prvky.

Všeobecne bola celá realizácia premiéry prebiehajúcej súčasne po celom svete veľmi zložitá. Našťastie prebehlo všetko hladko a podľa plánu, aj keď to nebolo jednoduché.

Zaklínač


 Prečo ste si vlastne vybrali Atari? Uvažovali ste aj o iných kandidátoch?

Pokiaľ ide o vydavateľa, je to celkom jednoduché. Hľadali sme firmu pôsobiacu na celom svete, prítomnú na všetkých trhoch vrátane tých najvýznamnejších – v Európe aj v Amerike. Hľadali sme takisto firmu, ktorá by chápala špecifiká RPG hier. Prvá podmienka – celosvetová pôsobnosť – obmedzuje zoznam potencionálnych kandidátov asi na desať. A keď pridáme druhú podmienku – teda, že hľadáme firmu, ktorá sa s RPG už zoznámila a tomuto žánru rozumie – ukáže sa, že zostanú doslova iba dve alebo tri spoločnosti.

Takže sme nemali príliš na výber. Úprimne povedané, mali sme iba dve možnosti. Zaklínač sa mohol stať jedným z menej významných produktov v katalógu jednej z najväčších spoločností, alebo najvýznamnejšou hrou v ponuke menšej firmy. Rozhodli sme sa, že bude lepšie, aby naša hra bola najdôležitejším produktom vo vydavateľskom pláne o niečo menšieho vydavateľa. Celá firma by naviac mala hru podporovať. To boli pádne argumenty hovoriace v prospech spoločnosti Atari, pre ktorú sa stal Zaklínač absolútne najvýznamnejšou hrou minulého roka. To bolo hlavným dôvodom.

Pretože je [Zaklínač] naša prvá hra, ktorú sme vytvorili a nemáme teda za sebou celú radu úspechov ani žiadnu populárnu značku, obávali sme sa, že s nami nemusí byť zachádzané ako s rovnocenným partnerom. Bolo pre nás dôležité, aby sme mohli ovplyvňovať uvedenie hry na trh. Nechceli sme byť tými, ktorí len plnia rozkazy, ale partnermi, ktorí sa rovným dielom podieľajú na jednaniach o tom, čo bude najlepšie pre hru a zákazníkov na každom špecifickom trhu.

Obávali sme sa, že s veľkou spoločnosťou bude obtiažne takéto partnerstvom nadviazať. Boli sme však príjemne prekvapení, pretože s firmou Atari sa nám to podarilo takmer okamžite a úplne prirodzene. Spolupráca s ňou je veľmi blízka a funguje na základe rovnocenného postavenia. Každá zo strán načúva argumentom, snaží sa pochopiť a nevnucuje ich druhej strane proti jej vôli. Celá spolupráca s Atari je nepochybne veľmi prínosnou. Samozrejme došlo aj k niekoľkým drobným problémom, to však nie je ničím neobvyklým a ako vydavateľ na poľskom trhu ich ostatne máme aj sami niekoľko na svedomí.

 Bude CD Projekt RED v roku 2008 pracovať na nejakom novom projekte? Ak je to možné, mohli by ste nám poodhaliť ďalšie plány vášho herného štúdia?

V súčastnosti nemôžem o našich dlhodobých plánoch hovoriť. Rád vám poviem o niekoľkých krátkodobých plánoch, pretože sú rovnako zaujímavé, v súvislosti so Zaklínačom sa deje mnoho vecí.

Každým dňom už bude zo svojej lampy vypustený Džin, čo je náš editor doplnkov (modov), ktorý umožní vytvárať vo svete Zaklínača vlastné dobrodružstvá. Spolu s ním bude vydané prvé rozširujúce dobrodružstvo ako malá ukážka tohto nástroja. To všetko bude k dispozícii zdarma pre všetkých registrovaných vlastníkov hry.

Predstavením editora začnú práce na ďalších herných dobrodružstvách. V priebehu jari by mali byť pripravené dve.

Na jar príde tiež veľké prekvapenie pre všetkých, ktorí našu hru ešte nemajú. Pracujeme na novej verzii nazvanej „Zaklínač – rozšírené vydanie“. Chceme hru osviežiť a vydať skutočne prepracovaný produkt, bez niektorých „pôrodných“ bolestí prémiovej edície. Toto rozšírené vydanie bude okrem zmien obsiahnutých vo všetkých doteraz vydaných patchoch obsahovať aj niektoré väčšie zmeny, na potrebu ktorých nás upozornili hráči. Mimo iných bude v nej viac modelov vedľajších NPC (aby nedochádzalo k útoku klonov), upravený a vylepšený panel inventára, pribudnú nové animácie dialógov a výrazy tvárí budú upravené tak, aby rozhovory pôsobili prirodzenejšie. Spolu s touto edíciou hráč získa aj editor s dvomi ďalšími dobrodružstvami. Rozšírený bude aj obsah DVD „Making of...“ Nájdete na ňom aj niekoľko filmov vyrobených našimi zahraničnými partnermi. Rokujeme s Atari o možnosti vyrobiť viacjazyčnú verziu tak, aby poľskí hráči mohli v priebehu hry voľne prepínať jazyk.

Chceme, aby bolo nastavenie jazyka pre dabing a titulky oddelené. Vďaka tomu by bolo možné zvoliť napríklad anglický dabing a poľské titulky. Vlastne by sme boli radi, aby táto viacjazyčná verzia bola dostupná aj na Západe, kde ako sme sa dozvedeli, ľudia hovoria, že by bolo fajn zahrať si Zaklínača v poľským zvukom a anglickými titulkami.

Tieto informácie zatiaľ nie sú 100 % - né, pretože zatiaľ o nich hovoríme so zahraničnými partnermi. Pokiaľ ide o anglickú verziu, chystáme skutočnú lahôdku. Robíme ďalší dabing a rozširujeme dialógy, ktoré boli v prémiovej verzii oproti poľskému originálu skrátené. Myslím, že našich zahraničných priaznivcov tento nápad veľmi poteší. Rozšírená edícia bude obsahovať dve hudobné CD – okrem OST pôjde aj o CD s hudbou inšpirovanou touto hrou, ktorá zatiaľ bola k dispozícii iba samostatne. To všetko bude samozrejme zabalené vo vylepšenom balení s vkusným dizajnom.

To je všetko ohľadne bezprostredných plánov RED. Samozrejme máme aj plány dlhodobejšie, v tejto polovici roku ich však neplánujeme zverejniť. Myslím, že najbližšia príležitosť, kde by sme mohli niečo prezradiť, je GC v Lipsku.

Zaklínač

 Ovplyvnil úspech Zaklínača nejakým spôsobom vaše dlhodobé plány? Chystáte sa viac investovať do vývoja hier alebo napríklad vytvoriť nové tímy, ktoré by pracovali na úplne nových projektoch?

Úspech Zaklínača bol akousi skúškou. Teraz už vieme, že dokážeme vytvoriť kvalitnú hru a môžeme ju ponúknuť po celom svete. Verím, že ide o jeden z míľnikov v histórii našej firmy. Po úspešnom zložení tejto skúšky sa bude CD Projekt podieľať viac na vývoji hier a takisto do nich aj viac investuje.

Aj keď to nie je zvonku vidieť, po dokončení tohto projektu bol CD Projekt RED interne rozdelený na tri tímy. Jedno pracuje na rozšírenej edícii Zaklínača a na našom ďalšom projekte, o ktorom v tejto chvíli nemôžem hovoriť. Druhý, menší tím, tvorí rozširujúce dobrodružstvá. A tretí tím už pracuje na ďalšom projekte, o ktorom tiež nemôžem ešte hovoriť. Vďaka týmto zmenám bude teraz CD Projekt RED vydávať nové produkty relatívne často.

Najviditeľnejší krok v súvislosti s rastúcou aktivitou CDP na poli vývoja hier je zlúčenie s Metropolis, ktorá sa tak pripojila do skupiny CD Projekt. Metropolis je vývojárska firma s dlhoročnou tradíciou, teda aspoň v poľských merítkach. Veríme, že toto zlúčenie prinesie značný prínos obom stranám. CD Projekt síce má s vydávaním hier kratšiu tradíciu, zato však má značné skúsenosti s vydávaním a propagáciou hier po celom svete. Dôležité je aj to, že CD Projekt je už teraz pomerne veľkou organizáciou a dokáže zaistiť stabilnú finančnú podporu vyvíjaným produktom, čo nás do značnej mieru oslobodzuje od vplyvu západných vydavateľov a posilňuje pohodu a tvorivú slobodu vývojárov.

Čo sa týka Metrpopolis, plánujú veľmi sľubný projekt – hru „THEY“ („ONI“). Naviac majú obrovské skúsenosti s vývojom hier a vlastnú, veľmi zaujímavú technológiu. My o vytvorení vlastnej technológie uvažujeme. Myslím, že vďaka spojeniu síl našich programátorov dokážeme vytvoriť takú technologickú platformu, ktorá dokáže konkurovať tým najlepším enginom na trhu.

Som presvedčený, že spojenie skúseností a znalostí oboch našich firiem prinesie hráčom úplne nové kvality. Takisto je dôležité aj to, že aj po zlúčení zostanú tímy CD Projekt RED a Metropolis úplne nezávislé.

 Zmeňme tému. Čo si myslíte o súčasnom konzolovom trhu v Poľsku? Dosiahne v dohľadne dobe európskej úrovne? Alebo PC neohrozne vládne naďalej?

Myslím, že sa to pomaly zmení, je si však dobré uvedomiť, že každý trh má svoje vlastné špecifiká. Som presvedčený, že PC v Poľsku tak ľahko neustúpi, rovnako ako neustúpilo napríklad v Nemecku, kde je doposiaľ najsilnejšou platformou s 50 % podielom na trhu. Samozrejme, že podiel konzol vzrastie, čo nás teší, pretože to zväčší celý trh a priláka k elektronickej zábave nových zákazníkov. V blízkej budúcnosti však neočakávam žiadnu radikálnu zmenu trendov. Treba si uvedomiť, že poľská spoločnosť má ďaleko menšiu kúpnu silu ako spoločnosť v západných krajinách; PC je univerzálne použiteľný nástroj a že hry pre PC sú omnoho lacnejšie ako tie pre konzoly. Situáciu ale ovplyvňuje aj kultúrny faktor, pretože Poláci, rovnako ako Rusi a Nemci, dávajú prednosť zložitejším, náročnejším a intelektuálnejším hrám, čo je doména osobných počítačov a preto sa im podľa môjho názoru bude v týchto krajinách ešte dlho dariť.

 Čo by ste si želal v nadchádzajúcom roku pre svoju spoločnosť? Aké sú vaše súčasné priority? Úspešný vstup na burzu, alebo niečo iné?

Vstup na burzu je v rámci expanzie našej spoločnosti veľmi významným krokom, nie je však cieľom. Úprimne povedané, najdôležitejšia je pre nás samotná expanzia firmy a dosahovanie stanovených cieľov, o čo sa snažíme bez ohľadu na to, či sa s našimi akciami obchoduje na burze, alebo nie.

Na konci roka 2007 sme získali investičnú podporu od jednej z veľkých európskych bánk, vďaka čomu máte teraz otvorený investičný kredit vo výške 26 miliónov PLN. Preto nie je vstup na burzu pre našu spoločnosť v súčasnosti nevyhnutný. Preto ho už pripravujeme a je v pláne na polovicu roka 2009.

Celá skupina CD Projekt – pretože CD Projekt sa v súčasnosti transformuje na skupinu nezávislých spolupracujúcich firiem – má určité veľmi zaujímavé expanzné plány a postupne predstavíme celú radu projektov.

Okrem vyššie zmienených plánov vo vývoji hier tvrdo pracujeme na rozvoji gram.pl, ktorý by v tomto roku mal pokročiť veľmi dopredu. Zaujímavé pritom je, že čoskoro bude dokončené oddelenie gram.pl od firmy CD Projekt a jeho premena v úplne nezávislú spoločnosť. Tak vznikne veľa príležitostí k ďalšiemu neobmedzenému rastu a myslím si, že to všetko bude k veľkej radosti priaznivcov počítačových hier.

Pracujeme tiež na úplne novom internetovom projekte napojenom na poľský trh. Je to veľmi zaujímavý celosvetový projekt, ktorý má veľkú spojitosť s elektronickou zábavou. Zatiaľ o ňom nemôžeme poskytnúť žiadne oficiálne informácie, predpokladám však, že niečo možno očakávať okolo polovice tohoto roka.

CD Projekt samozrejme nepracuje iba na úplne nových aktivitách, ale rozširuje aj svoje pôsobenie ako distribútor a vydavateľ. Minulý rok sme otvorili pobočku v Maďarsku a chystáme sa otvoriť ďalšie – informácie o tom budú k dispozícii v polovici tohto roka. Chystáme tiež nejaké novinky týkajúce sa poľského trhu, pripravujeme prekvapenie v oblasti herných sérií a vôbec v tomto segmente plánujeme mnohé – ako ľudia z oboru sa o tom určite včas dočítate.

 Chceli by ste niečo dodať na záver?

Predovšetkým by som vám chcel poďakovať za pozornosť a prečítanie tohoto rozhovoru. Chcel by som dodať ešte poslednú vec. Napriek tomu, že sme sa v minulosti dopustili určitých chýb, rád by som vás uistil, že robíme všetko, čo je v našich silách, aby sme vyhoveli aj tým najnáročnejším požiadavkám. Aj my sme hráči a v tomto obore pracujeme preto, že sme sa rozhodli spojiť vášeň s prácou. Dúfam, že je to na našom prístupe k hrám dobre vidieť. Aj keď svoju spoločnosť neustále rozširujeme, sľubujem, že toto z hier s naším logom nikdy nezmizne!

Ešte raz ďakujem, za pozornosť a podporu, ktorú nám vyjadrujete kupovaním naších hier.

Zaklínač


napísal spacejunker 24.2.2008
Páči sa mi!
ZAKLÍNAČ


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #124


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Xbox one x a ps5 - výber tv 55... (1)
Čaute, ktoré tv do 500€ by sa najviac oplatilo k n...
| Gears 5 (7)
Chcel by som poprosit poradit. Nejde mi rozbehnut ...
| Pubg - lagovanie na vykonnom n... (3)
caute. toto su parametre notebooku Intel Core i7-6...
| Čo mám robiť s novou mafiou? (3)
Pozdravujem, dlhšie už rozmýšľam nad niečím, al...
| Aoc - frekvencia (2)
Zdravím SAVER, mám taký problém. Mám monitor AOC Q...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk