HTC VIVE - DOJMY Z FINÁLNEJ VERZIE

HTC VIVE - DOJMY Z FINÁLNEJ VERZIE

Stojí najdrahšia virtuálna hračka za to?

Test

Mnohí ju označujú za budúcnosť hrania, iní sú voči virtuálnej realite skeptickejší. Nechajú sa presvedčiť o tom, že táto nemalá investícia stojí za to, až keď im ponúkne hodnotnejší zážitok ako pri jazde na kolotoči. Virtuálna realita sa postupne dostáva na trh a zažiť ju môžete prostredníctvom okuliarov, ba dokonca aj kusu kartónu s otvorom pre smartfón. Spoločnosť HTC však sľubuje zážitok, ktorý iná VR v súčasnosti neposkytuje. Pri príležitosti uvedenia jej produktu HTC Vive na trh nás pozvala vyskúšať si finálnu verziu do pražského apartmánu, kde sme celú noc strávili hraním množstva už teraz dostupných hier.

Výber lokality na predvedenie Vive nebol náhodný. Práve hranie v dvoch miestnostiach apartmánu malo vyvrátiť argument, že Vive vám v obývačke zaberie priveľa priestoru. Je to totiž zatiaľ jediná VR, ktorá kompletne sníma váš pohyb v priestore v rozsahu 360° pomocou dvoch staníc so snímačmi (pričom tie snímajú 32 senzorov na headsete a 24 na každom z ovládačov). Headset je možné používať aj pasívne, no najväčšou devízou je práve možnosť prechádzať sa v priestore a robiť úkony pomocou dvoch ovládačov vo vašich rukách. Vo virtuálnej realite sa následne dočkáte pozorovacieho uhla 110° pri kombinovanom rozlíšení 2160 x 1200 pixelov.

V apartmáne boli zapojené dva HTC Vive. Pri jednom z nich boli stanice umiestené tak, aby snímali plochu o veľkosti približne 3 x  4 metre a pri druhom snímali iba malý priestor o veľkosti asi iba 2,5 x 2 metre. Toto rozostavenie staníc nás presvedčilo o tom, že takýto malý priestor si viete v obývačke vyhradiť a na hranie bez problémov stačí. Musíte iba trochu odsunúť stolík, prípadne kreslo a máte pripravený priestor na hranie. Oficiálne je minimálny priestor na aktívne hranie s Vive 2 x 1,5 metra. Je však možné hrať aj pasívne posediačky, vtedy nepotrebujete ani toľko.

Ako si pripraviť priestor, vám poradí Vive setup softvér na vašom počítači. Jeho inštaláciou môžete začať s celým procesom uvedenia Vive do chodu. Nemusíte sa obávať žiadnych komplikovaných návodov. Vive je skutočne Plug and Play. Po inštalácii Vive a SteamVR softvéru nasleduje zapojenie snímacích staníc. K obidvom sú pribalené adaptéry a zároveň držiaky, ktoré je možné priskrutkovať k nábytku alebo stene. Musia byť primontované v minimálnej výške 2 metre a musia byť nasmerované oproti sebe. Ak sa senzory vo vašej miestnosti nemôžu navzájom vidieť, je možné spojiť ich synchronizačným káblom. Chalani z HTC nám prezradili, že senzory nakláňajú jeden o niečo viac doľava a druhý doprava, aby pokryli hluché miesta. Uhlopriečka medzi nimi nesmie byť viac ako 5 metrov.

HTC Vive - Dojmy z finálnej verzie

Headset zapojíte do Link boxu a ten k vášmu počítaču pomocou USB a HDMI kábla. Potom stačí zapnúť ovládače, pripadne ich dať najprv nabiť, čo trvá len krátko. SteamVR vás prevedie celou kalibráciou a zakreslením priestoru, v ktorom plánujete hrať. Zapojenie je naozaj rýchle a jednoduché, pričom potom si už len jedným z ovládačov vytvoríte pohybom v priestore okolo seba virtuálne steny, ktoré vám vo virtuálnej realite bude headset naznačovať, aby ste do niečoho nenarazili. Zapojte slúchadlá, nasaďte headset a môžete sa ponoriť vo virtuálnej reality.

Aj keď headset vyzerá na hlave masívne, váži približne 555 gramov a vďaka nastaviteľným popruhom nás nijako netlačil a po pár minútach sme ho na hlave nevnímali a sústredili sa na demá. Ovládače vážia okolo 200 gramov, takže ruky nás ani po niekoľkých hodinách neboleli. Finálna verzia Vive už vyzerá uhladene a odľahčené káble nám menej zavadzali v pohybe, ako to bolo minulý rok v Paríži. Oproti predchádzajúcej verzii ponúka finálna aj jemnejší obraz, čo určite poteší tých, ktorí sa báli príliš hrubého rastru.

Vzdialenosť šošoviek v headsete je ľahko nastaviteľná. Preto môžete mať headset na hlave aj s dioptrickými okuliarmi. Na zobrazovaní sa nič nezmení. Je tiež možné nastaviť medziočnú vzdialenosť. Prístroj je kalibrovaný pre väčšinu užívateľov, no ak vidíte rozmazane, môže byť za tým nesprávna hodnota medziočnej vzdialenosti a musíte si ju na headsete ručne prestaviť. V balení sa nachádza ešte jeden užší tvárový vankúšik. Môžete ho tak na headsete ľahko vymieňať a prípadne očistiť.

S menšími prestávkami sme s HTC Vive strávili naozaj takmer celú noc. Ani raz sme nemuseli prestať kvôli tomu, že by nám bolo zle. Hardvérové požiadavky pre hranie s Vive však netreba podceňovať. GTX970 je už na hrane a pre bezproblémové hranie je vhodná aspoň GTX980 pri zobrazovaní minimálne 90 fps. Akonáhle toto číslo klesne, váš zážitok už nebude taký hladký a mohlo by vám prísť zle. Jediné nepohodlie, ktoré sme po niekoľkých hodinách pocítili, je prostá bolesť nôh. S Vive sa jednoducho nachodíte.

Ovládače by mali vydržať asi 8 hodín hrania. Nabíjajú sa cez USB a doba nabíjania je 30 minút. Headset a ovládače sa vedia pri nečinnosti uspať a znovu sa aktivujú po zodvihnutí. S Vive sa dá veľmi jednoducho splynúť na niekoľko hodín a ani nebudete vedieť, ako rýchlo ubehli. Ani prichádzajúci telefonát vás nemusí vytrhnúť z virtuálnej reality. Pomocou bluetooth a Vive aplikácie si viete pripojiť telefón a volať aj cez headset (čítať správy, notifikácie), v ktorom sa nachádzajú dva mikrofóny. Len je škoda, že aplikácia podporuje len iOS a Android, no snáď sa neskôr pripojí aj Windows Phone. SteamVR sa dá plne ovládať pomocou ovládačov, a preto headset nemusíte skladať pri prepínaní hier.

HTC Vive - Dojmy z finálnej verzie

Ako prvé sme si vyskúšali staré známe podmorské demo theBlu: Encounter, ktoré sme videli aj na výstavách minulý rok. Prechádzka po korábe potopenej lode nám pripomenula, aká môže byť virtuálna realita ohromujúca. Pocit, že okolo vás prepláva veľryba, zažije len málokto, no pomocou tejto technológie sa môžete k tomuto zážitku aspoň trochu priblížiť.

The Divergent Series: Allegiant VR nám predviedol VR formu filmového rozprávania, ktorá by tiež mohla predstavovať budúcnosť kinematografie. V 10-minútovom príbehu sme pozorovali postavy známe z filmov, ktoré boli verné ich hereckým predlohám. Táto zábavka je však aj najviac hardvérovo náročná a na to, aby ste si ju mohli užiť, potrebujete mať grafickú kartu minimálne GTX 980 Ti. Zimomriavky po tele nám však behali aj vďaka jednoduchej puzzle hre Sisters, v ktorej sme sa mohli prechádzať po dome posadnutom duchmi. Riešenie hádaniek bolo jednoduché a hra skôr stavala na atmosfére a našej vlastnej paranoji, kvôli ktorej sme sa báli každého tieňa.

Tilt Brush od Google (dodávané v balení s headsetom) nadchne každého grafika aj malé dieťa. Umožňuje kreslenie v 3D priestore, ktoré sa neobmedzuje iba na ťahy štetcom. Kresliť môžete svetlom, rôznymi šablónami od hviezd až po oheň. Namiesto plátna máte priestor okolo seba a jedinou bariérou je len vaša fantázia.

Mnohí z nás však od virtuálnej reality očakávajú aj poriadne hry podobné tým, pri ktorých momentálne sedávame desiatky hodín. S Vive sme dostali ochutnávku streľby, stealth akcie, ale aj strategického hrania. A pri všetkom sme určite spálili nemalé množstvo kalórií. Space Pirate Trainer nám predstavil akúsi virtuálnu strelnicu. Ovládače sa premenili na zbrane a triggermi mohli sme začať strieľať na lietajúcich botov. Tí nám paľbu opätovali, no čas sa pri strelách trochu spomalil a vďaka dopredu zobrazenej trajektórii strely sme sa jej mohli vyhnúť. Postupne botov pribúdalo a priestoru medzi guľkami bolo čoraz menej.

Keď nás strelnica prestala baviť, mohli sme si vyskúšať streľbu na zmutované príšery v The Brookhaven Experiment. V tomto survival horore sme dostali zbraň, baterku a iba malý priestor, v ktorom bolo možné stáť a strieľať na nepriateľov. Žiadny útek nebol možný. Stvorenia pripomínajúce ľudí sa k nám pomaly tackali zo všetkých strán. Zbesilá streľba nebola dobrá cesta, pretože nábojov nebolo nazvyš. Po každej vlne nás hra odmenila – na výber bol väčší zásobník, vylepšenie zdravia, laserový zameriavač či nové batérie. Veľmi nepríjemní boli mutanti, ktorí sa na nás po streľbe rozbehli. Demo ukončilo obrovské monštrum, ktoré bolo nad naše sily a nezostalo nám nič iné, iba sa presunúť k inej hre.

HTC Vive - Dojmy z finálnej verzie

Nemožnosť pohnúť sa z malého štvorca v Brookhaven nám vykompenzoval zážitok z dema Budget Cuts. Táto hra patrí medzi najviac očakávané tituly pre VR. V tejto akčnej stealth hre sme sa skrývali pred robotmi a pohybovali sa pomocou teleportačnej zbrane. Do vedľajšej miestnosti sa dalo dostať napríklad odstránením mriežky ventilačného priestoru a teleportovaním. Nástroj na teleportáciu nám vždy najprv zobrazil miesto dopadu, no, samozrejme, fungovalo aj staré dobré vykúkanie spoza dverí a krčenie sa medzi stenami kancelárskeho priestoru. V tejto hre už svoje nohy môžete skutočne ponamáhať a keď zlyhá skrývanie, robotov je možné znefunkčniť dobre miereným vrhacím nožom alebo šípkou.

Ak by ste si vo virtuálnej realite chceli naopak trochu popracovať, vašou voľbou bude Job Simulator, ktorý je vhodný nielen pre dlhodobo nezamestnaných, ale pre všetkých, ktorí sa chcú zabaviť pri riešení jednoduchých problémov. Možno to na prvý pohľad vyzerá ako hlúposť roka, ale intuitívne ovládanie a satirický pohľad na nudné práce, ktoré pred robotmi vykonávali ľudia, vám pripravia slušnú zábavu. Pridajte zopár priateľov, ktorí sa budú smiať na tom, ako sa pokúsite otráviť zákazníkov reštaurácie a o podarený večer máte postarané. Táto hra okrem iného predvádza precízne snímanie pohybu a ak sa vám niečo nepodarí, nemôžete to zvaliť na ovládače.

Niekoľko minihier sme si mohli zahrať aj v The Lab od Valve (zadarmo na Steame), v ktorom sme sa chopili luku a snažili obrániť hrad, hrali sme sa s robotickým psom a opravovali robota. Akousi VR variáciou na Fruit Ninja bola hra ZenBlade, v ktorej sme pomocou katany rozsekali virtuálne tony ovocia. Oháňanie sa mečom na neživé plody nám však napodiv dlho nevydržalo.

Out of Ammo je asi najväčším menom v aktuálnej ponuke pre HTC Vive. Za hrou stojí Dean Hall, autor DayZ a ide o zaujímavý mix realtime stratégie a akcie. Na bojisko nazeráte zhora, pritom svojimi rukami rozmiestňujete budovy, medzi nimi také klasiky ako baráky a podobne. V nich si potom môžete dať vytvoriť jednotky a tie niekde osadiť. Keď je ale treba, môžete sa prepnúť priamo do nasadených jednotiek a pustiť sa do akcie v takom statickejšom FPS štýle. Samozrejme, stále sa môžete nakláňať, skryť pred nepriateľským snajperom a podobne. Kreslená grafika sa k hre navyše náramne hodí.

HTC Vive - Dojmy z finálnej verzie

Tí náročnejší budú pravdepodobne od Vive očakávať kvalitné simulátory, no na tie si budeme musieť ešte počkať. Day Z či Elite Dangerous mnohých sklamali, a preto si plnohodnotný VR simulátor zatiaľ nemáme možnosť vyskúšať. Takisto multiplayer je ešte nepreskúmané teritórium a okrem Hover Junkers toho v ponuke veľa nie je. Zaujímavo sa môže ukázať John Wick, z neho sme ale zatiaľ hrali len kratučkú epizódu z hotela, kde sme sa najskôr museli ubytovať a potom utekať pred paľbou z každej strany. Na akciu so zbraňou vo vlastných rukách zatiaľ nedošlo.

Avšak aj nenápadné tituly pre túto virtuálnu realitu sa rysujú veľmi pekne. Príkladom môže byť titul Unseen Diplomacy, čo je nenápadný, no prekvapivo zaujímavý špionážny thriller, ktorý prekvapí najmä sugestívnosťou a zaujímavými zmenami prostredí na relatívne malom priestore. Aj tak to však bola priestorovo asi najnáročnejšia z hier, ktoré sme skúšali. Opakom je známy Surgeon Simulátor, ktorý až teraz vo VR dostal ten správny rozmer a máločo vás pobaví tak, ako transplantácia srdca baseballovou pálkou, ktorú by mal navyše váš pacient (Heavy z TF2) aj prežiť.

Popri všetkom tom hraní však Vive ponúka aj naozaj praktické a vzdelávacie možnosti. Na marketingové účely ich využíva napríklad IKEA, BMW či Audi. Novú kuchyňu či auto si vďaka Vive budete vedieť obzrieť a detailne preskúmať v pohodlí domova.

Minimálne hardvérové požiadavky pre HTC Vive:

  • GPU - NVIDIA GeForce GTX 970, AMD Radeon R9 290
  • CPU - Intel Core i5-4590 / AMD FX 8350
  • 4 GB RAM
  • Video Output - HDMI 1.4, DisplayPort 1.2
  • 1x USB 2.0
  • Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10
  • 500 MB a viac pre jednotlivé hry
  • SSD disk pre rýchle načítavanie

Ak vás toto hardvérové sito neodradilo, prípadne ste ochotní kvôli Vive zainvestovať do lepšej PC zostavy, potom vám už zostáva len vyplniť objednávku. Hovorilo sa, že sa Vive u nás oficiálne predávať nebude, no to nakoniec nie je pravda a oficiálnym partnerom českého HTC je u nás Alza. Je pravdou, že je uvádzacia cena vysoká, no tak to často býva v prípade nových technológií. A to HTC Vive je. Je to nielen krok vpred pre virtuálnu realitu, ale prináša vlastné tituly a vlastný spôsob hrania vďaka pohybu v priestore. Dvaja z troch najsilnejších konkurentov na poli VR sú vonku a zatiaľ sa nám rysuje zaujímavý súboj, kde chce každý vyniknúť inak. Uvidíme, čo nám neustále narastajúca PR podpora prinesie už v blízkej budúcnosti.


napísal Tanya 1.6.2016
Páči sa mi!
HTC VIVE - DOJMY Z FINÁLNEJ VERZIE


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19659)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk