PLAYSTATION 5

PLAYSTATION 5

Piata generácia legendy

Test

Konečne je to tu! Teda ešte nie, zatiaľ len u mňa doma, vy si budete musieť ešte chvíľku počkať. Niektorí možno aj dlhšie, keďže zohnať konzolu ešte tento rok bude dosť veľká výzva. Ale ak už teraz netrpezlivo kontrolujete mailovú schránku, či vám náhodou nepríde potvrdenie o tom, že konzolu dostanete, mám tu pre vás niečo, čo vám tento rituál ešte o niečo viac znepríjemní – máte sa totiž na čo tešiť. PlayStation 5 je skutočne konzola novej generácie so všetkým, čo k tomu patrí – vyšší výkon, nové prvky, zaujímavé hry a potenciál na niekoľko rokov dopredu.

Sony ale s novou konzolou stála pred mnohými novými výzvami. Pomaly končiacu generáciu má s PS4 v kapse, no aj tak do boja o hráčov nevytiahla s ťažkotonážnymi zbraňami vysokého výkonu. Túto pozíciu si uchmatol Microsoft s XSX. Zároveň po kritike predchádzajúcej generácie sa musela popasovať aj s chladením, keďže PS4 konzoly boli nielen dosť hlučné, ale aj pomerne dobre kúrili. No a hlavne musí ponúknuť niečo navyše. Takú tú čerešničku, ktorá hráčom na PS5 dodá pocit jedinečnosti. No a v Sony to všetko zvládli, aj keď niektoré veci dosť svojským spôsobom.

 

Veľkosť, dizajn, balenie

PS5 je totiž poriadne veľká dáma. Mal som to šťastie, že mi rukami prešlo mnoho konzol od prvej generácie až po aktuálnu deviatu. A nie som si istý, či som niekedy videl takúto veľkú konzolu. Naposledy sme tu niečo takto veľké mali snáď pri vydaní Atari 5200. Trošku väčšie krivky vám pritom naznačí už samotné balenie, ktoré je zodpovedajúco veľké a možno by ste od balenia takejto prestížnej konzoly čakali niečo luxusnejšie. Na druhej strane sa teraz určite každý kus predáva so stratou, tak je každý cent ušetrený na zbytočnostiach, ako je balenie, dobrý. (Ak chcete viac fotografií konzoly a balenia, pozrite si náš unboxing)

V krabici nájdete, samozrejme, konzolu. Objednať si môžete plnú a väčšiu verziu s mechanikou, alebo o niečo užšiu a ľahšiu verziu bez nej. V balení nechýba ovládač DualSense, stojan, obligátna dokumentácia a trojica káblov: napájací, USB-USB C na pripojenie ovládača a HDMI kábel. Určite poteší, že v balení je HDMI 2.1 kábel, ktorý už prípadne zvládne aj 8K alebo 4K pri 120Hz, ak máte TV, ktorá takéto možnosti podporuje. Plná verzia má rozmery 390 mm × 260 mm × 104 mm s hmotnosťou 4,5kg. Verzia bez mechaniky má 390 mm × 260 mm × 92 mm s hmotnosťou 3,9kg. Obe sú tak nielen veľké, ale aj pomerne ťažké.

Dizajnovo je ale PS5 veľmi podarené konzola. Verzia bez mechaniky sa mi osobne veľmi páči aj vďaka svojej symetrii, ktorú narúša v klasickej verzii práve priestor pre mechaniku, no ani tá nevyzerá zle. Bočné strany sú biele z príjemného plastu a „vnútro“ konzoly prerastajú smerom von. Pri pohľade spredu zaujme zaoblenie smerom do stredu konzoly. Vnútorná časť je zase čierna a veľmi lesklá, takže jednoducho chytá odtlačky, prach aj škrabance. Trochu mi to pripomína PS3, ktorá na tom bola podobne pri svojom povrchu. Ak dáte konzolu „na stojáka“, biele strany sa smerom hore rozširujú a vytvárajú dojem písmena V – lebo toto je „PlayStation V“. Zvnútra je to navyše lemované LED pásikmi, ktoré svietia podľa stavu konzoly, pri zapínaní a podobne.

PlayStation 5

Disková mechanika je zasunutá viac dozadu a ak konzolu máte ležmo, tak aj dole. Je tak trochu menej nápadná. Rovnako sú nenápadné aj tlačidlá na zapnutie konzoly a vybratie disku, ktoré sú nachádzajú v lesklej časti, čo dobre vidíte na okolitých fotkách. Vpredu ešte nájdete aj dve USB – jedno klasické, druhé USB C. Tieto slúžia na pripájanie ovládačov a iných periférií. Všetky ostatné porty sú vzadu. Na vrchnej strane toho spomínaného V si zvnútra všimnete príjemný detail – textúrovaný povrch je tvorený drobnými symbolmi akčných tlačidiel ovládača. Smerom dozadu sa ťahá rebrovanie, cez ktoré môžete nazrieť na črevá konzoly. Vzadu je rebrovanie chladenia.

Konzolu môžete postaviť vertikálne aj horizontálne. V oboch prípadoch potrebujete stojan, v ktorom je „nožička“, ktorá sa jednoducho posúva, aby ste mali stojan v zodpovedajúcej polohe. Pri horizontálnom používaní ho jednoducho zo zadnej strany zacvaknete o bočnicu a posuniete na vhodné miesto, aby bola konzola v rovnováhe. Pri vertikálnom používaní nasuniete spodnú hranu konzoly na stojan a zospodu dotiahnete priloženou skrutkou (je v stojane). Problém je trošku v tom, že v ani jednom režime kvôli svojim rozmerom nesadne dobre do políc či stolíkov, kde máte konzoly štandardne. Nesmiete totiž zabúdať na to, že potrebuje aj priestor na „dýchanie“. U mňa tak nakoniec skončila bokom a trochu v úzadí, čo je škoda. Taktiež tie biele „rohy“ hore by som oželel a ak by bočné strany dokonale lemovali zaoblenie na vrchnej strane, možno by to aj vyzeralo o niečo lepšie.

PlayStation 5

 

Hardvér, výbava a cena

Sony cenovo dorovnáva výkonnejší Xbox a za plnú verziu konzoly dáte 499€. Ak by ste chceli ušetriť a nepotrebujete mechaniku, tak ušetríte stovku, keďže verzia bez mechaniky stojí 399€, ale môžete to zas preplatiť na cene digitálnych hier. Niektoré už majú nahodenú cenu 79,99€, čo nie je práve málo, no na rozdiel od Store môžu kamenné obchody tieto ceny občas aj podliezať.

V Sony opäť stavili na PC architektúru a komponenty od AMD, takže je srdcom novej konzoly custom 8-jadro založené na Zen 2 s variabilnou frekvenciou a maximom na 3,5GHz. Rovnako je tu aj custom grafika od AMD s 36CUs a variabilnou frekvenciou až do 2,23GHz. Konzola funguje tak, že presúva zdroje tam, kde sú potrebné. Ak je potrebný CPU výkon, môže sa podtaktovať grafika, no funguje to aj naopak vďaka SmartShift technológii od AMD. Tomu všetkému sekunduje 16 GB RAM, 3D audio a bleskovo rýchly SSD disk.

Detailnejšie v tabuľke:

  • CPU: 8-jadrový Zen 2 procesor s variabilnou frekvenciou a maximom 3,5 GHz
  • GPU: custom AMD RDNA2 s variabilnou frekvenciou a maximom 2,33GHz (max 10,28Tflops)
  • Bluray: 4K Bluray mechanikou (pôjdu aj diskové hry z obchodov a Bluray filmy) – neplatí pre Digital verziu
  • RAM: 16 GB pamäte (448 GB/s)
  • SSD: 825 GB SSD disk (5.5 GB/s) – rozšíriteľné o druhý interný NvME SSD
  • Výstup: HDMI 2.1 so 4K/120fps a 8K/60fps podporou
  • Zvuk: Custom Tempest Engine 3D
  • Konektivita: 2x USB 3.1 (vzadu), 1x USB 2.0, 1x USB C, Wi-Fi 802.11ax, Bluetooth 5.1, Gigabit Ethernet
  • Zdroj: 350W

PlayStation 5

 

Grafika a zvuk

Konzola tak dostala naozaj pekný výkonnostný boost oproti predchodcovi a celé je to vyšperkované podporu moderných technológií. Nechýba tak Ray Tracing, ktorý si hneď pri vydaní z exkluzivít budete môcť pekne užiť napríklad v Spider-Man hrách a Miles Morales rozšírenie si dnes ešte rozoberieme v samostatnej recenzii. Hra to využíva najmä na odrazy v rôznych reflexných plochách, ako sú sklá, mláky a podobne. Je vďaka tomu živšia a prakticky ihneď si to všimnete a uvidíme, ako Ray Tracing možnosti zakomponujú ďalšie hry na PS5. Pochopiteľne, PC bude v tomto ohľade ďalej, no už teraz sú výsledky veľmi dobré. Len je škoda, že sa to nedalo otestovať na viacerých hrách. Ak Ray Tracing nepotrebujete a uprednostníte vyššie snímkovanie či rozlíšenie, hry by mali ponúkať takúto možnosť výberu.

Vďaka HDMI 2.1 portu a káblu môžete pri PS5 hrať až v 8K, ak náhodou máte taký televízor a nájde sa nejaká hra, ktorá to bude podporovať. Reálnejšie ale je, že si zahráte v 4K a 120Hz, čo konzola podporuje taktiež. Okrem toho jej nechýba podpora výstupov v 480p, 720p, 1080i a 1080p. Trochu sklamaním je absencia podpory 1440p, čo môže byť štandard pre hry, ktoré nedokážu bežať stabilne v 4K. Navyše kvalitné herné monitory často podporujú práve toto rozlíšenie. Nie je to žiadna veľká rana, ale viac možností je vždy plusom.

Avšak to, že sa dočkáme veľkého grafického skoku, nie je žiadne prekvapenie. Každá nová generácia je práve o tom. Ale mňa osobne veľmi teší, že sa s novou generáciou konečne výrazná časť pozornosti presúva aj na zvuk. PS5 prichádza s novou vlastnou technológiou pre 3D zvuk nazvanou Tempest Engine, ktorá sa však zatiaľ dá používať len s headsetmi, kde stačí headset pripojiť do DualSense ovládača, povoliť 3D zvuk v nastaveniach konzoly, po čom si môžete začať užívať virtuálny priestorový zvuk, ktorý je presný, detailný a viac vás vtiahne do hry.

PlayStation 5

Lietate ulicami New Yorku, počujete, že na vás kričí niekto niekde vzadu, počujete dážď v Astro’s Playroom a podobne. Tento systém je založený na umiestnení objektov v prostredí a vie pracovať so širokou paletou zvukov súčasne. Osobne som si to vyskúšal s viacerými headsetmi a výsledok vždy príjemne prekvapil, aj keď, samozrejme, vždy hrá veľkú rolu aj samotný headset. Môj Corsair Virtuoso RGB Wireless podal kvalitnejší výkon ako obyčajný stereo headset, oba však ponúkli priestorový dojem a to je vec, ktorú konzoly často obchádzali, prípadne nebola taká bežná.

Na výber máte z 5 možností nastavenia priestorového zvuku a ak mám byť úprimný, osobne by som privítal trošku detailnejšie možnosti, lebo ten výsledný mix nemusí vždy pôsobiť najlepšie. Samozrejme, v prvom rade je konzola určená bežnému hráčovi, ktorý sa nebude hrabať v nastaveniach, aby si ich dokonale vyladil, takže mu tých 5 profilov stačí, ale snáď časom pribudne aj rozsiahlejšie nastavenie. Čo sa týka audia, smutnou správou pre mnohých môže byť aj to, že konzola stratila optický výstup, nad čím zaplače nejeden hráč, ktorý si za tie roky zamiloval svoj receiver.

 

Bleskovo rýchle úložisko

Rozmýšľam, čo sa k tomuto vôbec ešte dá napísať. Už len v našich diskusiách sa toho o SSD v PS5 napísalo veľa. Niektorí z vás to reálne vystihli, iní vypisovali aj dosť veľké hlúposti. Každopádne je ale SSD pre konzoly obrovský skok vpred. Loadingy nemiznú, stále tu sú, ale už vás nikdy nebudú otravovať. Všetko trvá pár sekúnd, načíta sa to hneď, systém je bleskovo rýchly, jednoducho takto si predstavujete zážitok z hrania v roku 2020. Opäť je ale škoda, že sme to nemohli skúšať na viacerých nových hrách. Astro na nahrávanie nie je náročná hra, takže ťažko posúdiť. Spider-Man je už reprezentatívnejší a tu sa ukazuje, že napríklad Fast Travel v hre trvá tak 3 sekundy. Z menu priamo do hrania skočíte tiež sa okamih. Dajte zbohom „cikpauzám" a prestávkam na varenie kávy, kým čakáte na načítanie.

Človek by ale povedal, že z takejto výhody bude automaticky ťažiť všetko, čo na konzole robíte. Inštalovanie, sťahovanie, kopírovanie a podobné činnosti z toho určite ťažia. Ale hral som aj niekoľko PS4 hier v rámci kompatibility a tam už to také terno nebolo. Akoby hry museli byť prispôsobené na využitie rýchleho disku. DIRT 5, Gran Turismo Sport, Final Fantasy VII Remake a ďalšie sa už tak bleskovo nenačítavali. Dokonca by som povedal, že tam zmena nebola takmer žiadna, alebo to závisí od konkrétnej hry a jej updatu, ale presne som to nemeral. Čakal som aj v tomto prípade výrazné zrýchlenie.

SSD disk v konzole má síce 825 GB, ale reálne využiteľná veľkosť je poriadne okresaná a na hry, aplikácie a ďalšie veci máte len zhruba 664 GB. Asi by ste na disku teda nemali naraz držať viac ročníkov Call of Duty. Zatiaľ to určite stačí, aj keď aj niektoré PS4 hry sú už poriadne masívne (len ja som si z PS4 na PS5 prenášal štyri 100 - gigové tituly). Konzola navyše zatiaľ ešte neponúka možnosť rozšírenia interného úložiska o ďalší NvME SSD. Dokonca ani nepoznáme detaily o tom, aký SSD bude možné použiť a kedy to vôbec bude možné. Pár dní pred vydaním by ste už čakali, že taká vec bude známa. Miesto zatiaľ viete ušetriť tak, že budete mať PS4 hry na externom disku, ktorý pripojíte cez zadné USB porty. PS5 hry tam mať nemôžete, z pochopiteľných dôvodov. Dokonca ani ako zálohu. To isté platí aj pre PS5 aplikácie, ktoré vám konzola neumožní presunúť. Ak teda máte obrovskú PS4 knižnicu, ktorú stále chcete hrať, odporúčam vám siahnuť po externom disku pre PS4 hry.

PlayStation 5

 

Ovládač sľubujúci revolúciu

Sony v marketingu rotovala dookola tie isté témy – SSD disk, 3D zvuk a ovládač. A vedela prečo. Všetky tri naozaj prinášajú niečo nové. DualSense je asi najlepší ovládač, aký kedy v Sony vyrobili. Do rúk sadne ako uliaty, je väčší takže pohodlný aj pre dospelých. Zmenil sa dizajn a veľa vecí sa tu na DualShock už ani neponáša. Taktiež kombinuje bielu s čiernou, pričom zaujímavé je, že sa tá čierna časť dá jednoducho odstrániť bez akýchkoľvek nástrojov, tak snáď v Sony pracujú aj na vymeniteľných častiach. Opäť musím vypichnúť skvelý detail a to zdrsnenú textúrovanú zadnú časť pre pohodlné držanie aj po hodinách hrania. Tá totiž obsahuje drobné symboly z akčných tlačidiel ovládača a pôsobí to skvele.

DualSense používa tú istú schému ako predchádzajúce ovládače. Prakticky je z hľadiska ovládacích prvkov rovnaký ako DualShock – teda je tu D-pad, dva analógy, 4 tlačidlá a vzadu nájdete L1 a L2 spolu s R1 a R2. Stredu dominuje veľká dotyková plocha (stlačiteľná) s lemom v podobe LED pásika na dotváranie farebných svetelných efektov pri hraní. Naľavo od nej je Create tlačidlo na snímanie screenshotov a videí a ich zdieľanie. Napravo je zas prakticky Start tlačidlo. Pod ňou je zas reproduktor, PS tlačidlo, tlačidlo na vypnutie mikrofónu a samotný mikrofón a dole nájdete port na pripájanie slúchadiel. Vzadu je zas USB C port na nabíjanie. Ovládaču nechýba ovládanie nakláňaním.

Výhrady mám jedine k nevýraznému PS tlačidlu, ktorým sa dostávate do menu a zapínate konzolu. Obavy mám smerom k páčkam. Skvelé je, že majú rovnakú veľkosť ako na DS4, takže ak ste tam mali nejakú čiapočky či nadstavce, môžete ich používať aj tu. Obavy mám ale z materiálu, ktorý vyzerá presne ako na DS4 a možno viete, že tam sa začali príliš skoro drobiť a praskať. Pochváliť musím opäť vylepšený tvar triggerov. Ešte trošku ich natiahnuť do dĺžky, aby z nich ešte menej kĺzali dole ukazováky, a budú dokonalé.

PlayStation 5

Nič z tohto ale reálne nie je dôležité. To najlepšie sa skrýva dnu. Ovládač dostal haptickú spätnú väzbu, čo znamená, že ponúka detailnejšie vibrácie, ktoré ním navyše dokážu aj jemne prechádzať. Cítite dážď, cítite náraz, jednoducho všetko. Je to jemnejšie aj ráznejšie naraz, vždy podľa aktuálnej potreby. Obavy mám akurát z toho, ako to budú hry využívať. Možno niektorí z vás máte Switch, ktorý má podobnú funkciu nazvanú HD Rumble, kde sú vibrácie tak jemné, že viete v škatuľke počítať guľôčky. A hry, ktoré to využili, spočítate tak na jednej ruke. Tu si to užijete v Astro’s Playground, no už Spider-Man si na tom až tak nezakladá. Niežeby hra túto funkciu úplne ignorovala, len za Astrom zaostáva v nápaditosti zakomponovania.

Astro ale zase na oplátku hráčom odporúča, aby nehrali s priestorovým zvukom v slúchadlách, keďže to trochu stlmí dojem z ovládača. Tie jemné vibrácie nie sú len o dojme v rukách, ale aj o zvuku, ktorý vydávajú. Ten je sprevádzaný zvukom z reproduktora v ovládači, ktorý pekne dopĺňa hlavné herné audio v Astrovi. A na rozdiel od DS4 sa mi tu ten zvuk naozaj páči. Nie je zbytočne rušivý, podáva kvalitnejší zvuk a naozaj to pekne dopĺňa. Opäť ale využitie týchto príjemných drobnosti bude závisieť od vývojárov a snáď to spolu s haptickou spätnou väzbou nehodia hneď cez palubu. Určite nikto ale nehodí cez palubu zabudovaný mikrofón, ktorý vás okrem odpočúvania hlavne dokáže priviesť k hlasovému chatu s ostatnými hráčmi. Ak teda headset nechcete, už ho nepotrebujete. Všetko potrebné máte v rukách.

No a potom je tu ešte jedna novinka, a to sú adaptívne triggery. Aj tie totiž majú malé motorčeky, vďaka ktorým dokážu klásť odpor, čím dokážu simulovať celý rad vecí. Mám k dispozícii len dve PS5 hry, z toho Spider-Man ani na toto nekládol až taký veľký dôraz (aj keď využitie si to v hre našlo), takže na celkové zhodnotenie to zatiaľ nie je, ale Astro ako techdemo tohto ovládača to prezentuje dokonale. Chcete stlačiť spúšť? Je to reálnejšie, čiastočne vás trigger jemne pustí, no potom musíte prekonať silu, ktorou voči vám tlačí – cvak a vystrelíte. Pôsobí to veľmi dobre.

Toto všetko si však vyberá svoju daň na výdrži ovládača. Opäť to nie je niečo, čo by som reálne počítal, no pocitovo vydrží menej ako DS4 na jedno nabitie. Všetko som mal ale nastavené na maximum, nech je z ovládača čo najlepší dojem. Navyše mi tu chýba jasné znamenie, že je ovládač nabitý. Kým ho budete mať na kábli, dovtedy vám bude ukazovať, že sa stále nabíja. Reálne tak ani neviem posúdiť, ako dlho trvá jeho nabitie. Každopádne stačí obmedziť podsvietenie, prípadne nastaviť menšiu intenzitu nových funkcií, a výdrž sa predĺži.

PlayStation 5

 

Kompatibilita periférií a virtuálnej reality

Už som to písal v recenzii nejakého ovládača, že akýkoľvek gamepad dostanem do rúk, pripájam ho hneď k PC. Nikdy neviete, kedy sa bude hodiť. Navyše stále hrám asi najviac práve na PC. Ak ste na tom podobne, poteší vás, že DualSense na PC funguje. A funguje aj na PS3. Dokonca aj na Switchi, aj keď potrebujete 3rd party BT receiver. To sú samé príjemné prekvapenia.

Na PS5 navyše môžete hrať aj s PS4 ovládačmi, aj keď iba PS4 hry. To trochu zamrzí, ale dá sa to pochopiť. DualShock 4 pripojíte bez problémov, stačí ho pripojiť káblom ku konzole a už sa poznajú aj bezdrôtovo. Skúšal som aj licencovaný 3rd party ovládač z PS4 od Snakebyte a taktiež fungoval dobre. Podobne to je aj s ďalšími perifériami. Vytiahol som svoj starší arcade stick od Venomu, nainštaloval Tekken 7 a funguje stále perfektne. Dokonca som vytiahol svoje USB mikrofóny k Singstar, ktoré mám snáď ešte od čias PS2, no tiež stále fungujú. Podobné to je aj s volantmi. Konečne tak pri zmene generácie nemusíte všetky nakúpené periférie vyhodiť von oknom, aj keď ich teda nevyužijete na 100%. Ku konzole pripojíte aj myšky a klávesnice, rozpozná ich, no zatiaľ tu s nimi nie je čo robiť, takže na ich zhodnotenie nemám veľmi podklady. No a pripojiť tiež môžete aj novú HD kameru od Sony, tú sme však k recenzii nedostali.

Zostáva nám PS VR, čo je zatiaľ dosť veľká neznáma. Vieme, že bude na PS5 fungovať, ale len v režime spätnej kompatibility. PS5 hry vo virtuálnej realite zatiaľ ani nie sú oznámené. Ale nemusíte sa báť, Beat Saber si stále dokážete zahrať. Nebude to však také jednoduché. Keďže PS5 nemá port pre PS VR, musíte si objednať redukciu, ktorá vám umožní headset ku konzole pripojiť. Tú, našťastie, dostanete zadarmo. Moja je už objednaná a ako náhle to bude možné, prinesieme článok o tom, ako na PS5 funguje PS VR. Zatiaľ vieme, že nová HD kamera s PS VR nespolupracuje a potrebujete starú kameru z PS4. Otázne sú tiež ovládače. Na rozdiel od DS4 nemá nový DualSense svetelnú plochu na snímanie pohybu ovládača vo virtuálnej realite.

 

Systém a úvodné spustenie

Poznáte ten pocit, donesiete si domov čerstvú, ešte voňavú konzolu, všetko zapojíte a čakáte, kým sa bude dať hrať. Našťastie to dlho nepotrvá, keďže je úvodná inštalácia veľmi rýchla a intuitívna. Konzola podporuje češtinu, takže ju nastavia aj tí jazykovo menej zdatní. Vlastne to ani netrvá dlho a už sa prihlasujete so svojím profilom. Otázne je, ako to bude s nejakým updatom systému pri vydaní. My sme dostali update s veľkosťou zhruba 1GB a neviem, či je to ten istý update, ktorý si stiahnete aj vy po pripojení konzoly na sieť. Ak áno, za pár chvíľ to máte stiahnuté a ide sa na hry.

PlayStation 5

Viac času vám môže zabrať prenos dát z PS4 do PS5. Keďže tu je zachovaná kompatibilita, neprídete o hry ani o uložené pozície a ďalšie dáta. Hry si môžete znova stiahnuť a pozície prebrať z cloudu. Ak máte pomalší internet a šetríte dáta, môžete si to preniesť v rámci domácej siete cez wifi. Som trochu sklamaný z toho, že nikde nie je popísaný postup, ani v manuáloch. Nie je to náročné, stačí mať zapnuté obe konzoly, pripojené na tú istú wifi a postupovať podľa pokynov na obrazovke. Ja som to skúšal 2x – raz to chcelo robiť pár hodín, no nakoniec proces z neznámeho dôvodu padol bez toho, aby som sa ktorejkoľvek konzoly čo i len chytil. Druhý raz konzola dala odhadovaný čas 99 + hodín a takmer sa to nepohlo. Takže najjednoduchší spôsob bol nakopírovať veci na jednej konzole na externý SSD disk a na druhej ich zase skopírovať z neho.

Ukážku systému vidíte na obrázkoch niekde naokolo a oproti PS4 prešiel zmodernizovaním, zrýchlením a aj zjednodušením. Je to opačný štýl, ako zvolil MS, kde podľa systému ani nezistíte, že ste prešli na novú konzolu. Oba tieto prístupy majú výhody aj nevýhody. Nastavenia sú tu prakticky rovnaké ako na PS4, tam nemáte kde tápať. Všetko je takmer totožné, takže nastaveniami len preletíte a máte konzolu podľa svojich predstáv. V niektorých oblastiach sa už ale orientuje trošku ťažšie a pôsobia neznámo.

Základné menu sa delí na hry a médiá. V hrách nájdete svoju knižnicu spolu s PS Store, kde si môžete kupovať a sťahovať hry. V médiách zase nájdete ponuku mediálnych aplikácií, ktorým sa zatiaľ nemôžeme z nejakého dôvodu venovať. V každej sekcii potom máte svoju knižnicu. Hry máte štandardne zoradené podľa toho, kedy ste ich hrali. Najnovšie vpredu, staršie sa posúvajú dozadu, prípadne môžu úplne zmiznúť. Tradične má aktívna hra svoju celú stránku, kde vidíte detaily a podobne. Tu sa oproti PS4 veľa nemení, len to inak vyzerá.

PlayStation 5

Po stlačení PS tlačidla sa vám dole vyroluje spodné menu, kde máte notifikácie, sťahovanie, vypnutie konzoly, mikrofón, stav batérie a mnohé ďalšie položky. Navyše si ich viete personalizovať, takže vyhodíte niečo, čo nepoužívate, a nahradíte to inou položkou. Dostanete sa tadiaľto aj k herným aktivitám a hernej základni, kde máte priateľov, chaty, partie a podobne. Osobne by som možno priateľov privítal samostatne, ako to bolo na PS4. Rovnako notifikácie o sťahovaní a uploade sú trochu odruky.

Aktivity sú ale veľmi zaujímavou položkou. Autori tam môžu dať vlastne čokoľvek. Bežne tam vidíte svoje trofeje, aj tie, ktoré vás ešte len čakajú. Môžu tam byť aj nejaké herné úlohy a mnoho ďalšieho. Napríklad Demon’s Souls tam bude mať viac ako 180 videí, ktoré majú pomôcť nováčikom dostať sa do hry. Spider-Man tam má sviatočné video, keďže Vianoce sú za rohom. Zatiaľ táto sekcia veľmi nežije (opäť, mám len dve PS5 hry), ale som zvedavý, čo do Aktivít budú postupne autori pridávať a ako tento priestor využijú. No a keďže som už spomenul trofeje, tie sa dočkali menších zmien. Nemusíte sa báť, o nič neprídete, len sa trochu zmenilo počítanie a aj umiestnenie.

Taktiež som si ešte nemohol vyskúšať nové ocenenia, čo je systém hodnotenia hráčov v multiplayeri. Môžete dostať odznak, že ste nápomocný, srdečný alebo dobrý parťák. Taktiež vy môžete hráčom rozdávať tieto ocenenia. Podobný systém funguje v Overwatch a iných multiplayerovkách a slúži na boj proti toxicite hráčov. Snáď bude fungovať a budú medzi vami samí dobrí parťáci.

Systém PS5 je tak bohatý aj na novinky, je rýchly a jednoduchý. Pre mňa osobne je to výrazný krok vpred oproti PS4 systému, ibaže tu zatiaľ chýbajú témy. No a v niektorých veciach sa trochu ťažšie orientuje, napríklad v zaznamenaných obrázkoch a videách, ktoré sú tiež zbytočne odruky. Na iných miestach by to zas chcelo detailnejšie filtre a podobne. Ale to všetko sú veci, ktoré sa dajú postupne pridávať v aktualizáciách, takže žiadne veľké problémy. Bohužiaľ som už ale stihol naraziť na jeden problém so systémom, kedy som musel konzolu nechať si opraviť disk. Jeden večer som ju vypol, ráno zapol a zrazu bol problém. Oprava ale trvala len chvíľku a odvtedy ide všetko ako po masle.

PlayStation 5

 

Hry a spätná kompatibilita

Budem sa opakovať, mám len dve PS5 hry a z toho jedna je skôr techdemo na prezentáciu možností ovládača, ťažko mi je zatiaľ hodnotiť hry. Na ceste sú už ale Demon’s SoulsSackboy: A Big Adventure. Veľká časová exkluzivita pri vydaní bude Godfall a samozrejme nebudú chýbať obrovské multiplatformy, ako Assassin’s Creed Valhalla, Call of Duty: Black Ops Cold War, DIRT 5 (dokonca s podporou 120fps) alebo Fortnite. Už pri vydaní tak bude na výber pomerne dosť vecí, mnohé aj s grafickými vylepšeniami, Ray Tracingom a všetkými tými vymoženosťami, čo som opísal vyššie. Na jar sa snáď dočkáme Gran Turismo 7 a budúci rok by mohol vyjsť aj nový God of War: Ragnarok.

Mnohé z jesenných herných hitov prichádzajú s nejakou možnosťou upgradu na PS5 verziu, takže ak si hru zakúpite na PS4 a prenesiete na PS5, skrátite si nahrávanie, získate grafické a zvukové vylepšenia a podobne. Napríklad spomínaný DIRT 5 zatiaľ takýto upgrade nemá, stále ho hrám v rámci spätnej kompatibility a stále má tradične dlhé nahrávanie. Nie je tu ale žiadny univerzálny postup na upgrady, niektoré hry ich nedostanú, iné si za ne dokonca nechajú zaplatiť. Ak sa v hrách veľmi neorientujete, vždy si radšej vopred naštudujte, ako je na tom titul, ktorý chcete. Diskové PS4 hry stačí vložiť a hráte ich. Ak máte Digital edíciu PS5, musíte si hry z oboch generácií kupovať len zo Store.

PS5 je, bohužiaľ, kompatibilná len s PS4 hrami, takže žiadna emulácia klasík aspoň z jednotky alebo dvojky, ak patríte medzi pamätníkov ako ja a ešte sa vám doma povaľujú originálky, ale už dávno nie originálny hardvér. Drvivá väčšina PS4 hier je kompatibilných, no je niekoľko výnimiek. A to je tiež aktuálne zaujímavá téma. Tých oficiálne nepotvrdených hier nie je veľa, je tam strašný Afro Samurai 2, niečo z PS VR a pár ďalších. Ale tu si viete pozrieť celú svoju knižnicu a tam rovno vidíte, ktoré hry z PS4 si na PS5 nezahráte. No a mne ukazuje aj niektoré, ktoré v zozname nepodporovaných oficiálne nie sú. Ale to sa snáď ešte do vydania vychytá.

PlayStation 5

 

Chladenie, hluk a spotreba

Hneď pri prvom spustení konzoly si môžete vybrať režim, v akom ju chcete používať. Môžete si vybrať menej energeticky úsporný režim, kedy sa konzola úplne nevypne, umožní vám rýchlo pokračovať v hraní hier, sťahuje updaty na pozadí, nabíja gamepady a podobne. Nie je to žiadna novinka, určite to poznáte už dlhšie, ibaže tu Sony sľubuje, že je konzola v tomto režime energeticky úspornejšia ako PS4. Ak ju chcete úplne vypnúť, môžete si nastaviť aj šetriaci režim, je to len na vás. Ten výrazný nárast výkonu konzoly sa ale podpísal aj na náraste maximálneho príkonu. Kým taká PS4 Pro mala 165 W, tu už máme 350 W zdroj. Konkrétnu spotrebu som ale, bohužiaľ, nemal možnosť merať. Maximum zdroja ale konzola nebude nikdy „papať“.

Na PS4 generáciu sa zniesla dosť veľká vlna kritiky kvôli chladeniu a hlučnosti. Dokonca aj Pro bola dosť hlučná a dosť kúrila. Spustili ste na nej nejakú náročnú hru a to bolo fakt niečo. PS5 je taká veľká práve kvôli tomu, aby sa tomu v Sony vyhli. A naozaj vydali tichú konzolu. Hlučnejšia je prakticky len vtedy, keď číta z disku, takže pri inštalácii hier a podobne. Inak je naozaj príjemne tichá a aj keď som ju zatiaľ pravdepodobne nezaťažil žiadnou naozaj náročnou hrou, do nepríjemných otáčok sa chladenie nikdy nerozbehlo. Hluk som síce meral len aplikáciou v mobile, takže to nie je úplne spoľahlivé, ale výsledky potešili. Niečo málo cez 30dB pri hraní (Spider-Man, chodenie po ulici, nie akcia), maximum sa síce prehuplo cez 50dB, ale o to sa pričinila hlavne mechanika.

Bohužiaľ, ani na meranie teploty nemám ideálne vybavenie, takže to je viac vec dojmu, ale PS5 sa zahrieva výrazne menej ako PS4 Pro. Čo je ale dôležitejšie, pri tých rozmeroch všetky teplé časti konzoly smeruje čo najďalej od vás. Boky sa zahrievajú prakticky len vzadu a materiál použitého plastu to ešte pomerne dobre tlmí. Naozaj teplá je akurát zadná časť, ktorá vyfukuje teplý vzduch z konzoly smerom von. Na to, aby vám to bolo nepríjemné, tam musíte dať ruku. No a to bežne nerobíte. Teploty by ste si tak bežne nemali vôbec všimnúť. Na druhej strane ale konzolu naozaj nechajte dýchať. Ja ju mám voľne postavenú, nie sú okolo nej žiadne police, žiadne steny. V nejakom TV stolíku už môže byť situácia iná.

PlayStation 5

 

Pár slov na záver

Asi ste si všimli, že v texte viac vecí chýba. Je to spôsobené tým, že na niektoré témy týkajúce sa konzoly a jej možností je stále uvalené embargo a zatiaľ tak o nich písať nemôžeme. Týka sa to mediálnej sekcie konzoly, PS Store, PS Plus a nejakých ďalších vecí. Na to všetko sa teda ešte pozrieme a buď to dáme do samostatného článku, alebo rozšírime tento a opäť vám ho vyhodíme na oči, aby ste si doplnili informácie, ktoré chýbajú.

Takže to ani nie je na nejaké finálne zhodnotenie konzoly ako takej, tie mediálne možnosti a nakupovanie hier sú pre mnohých určite veľmi dôležité a ignorovať to nebudeme a finálny verdikt dáme bokom. Je ale PS5 konzola, na ktorú sa oplatí tešiť, keď sa vám ju podarilo objednať? Rozhodne! Je to výkonná herná mašina so zaujímavými novinkami, spätnou kompatibilitou a už pri vydaní aj s kvalitnými hrami. Jej dizajn je pekný, aj keď dosť nepraktický. Ak je ale nepraktickosť daňou za to, že je konzola tichá a chladná, som za. Prakticky vám tak na nej nemá čo prekážať, no na druhej strane je tu veľa vecí, ktoré vám budú robiť radosť niekoľko najbližších rokov.

A ktorú konzolu si teda vybrať, keď sú hneď pri vydaní na trhu dve? Musíte si sami položiť niekoľko otázok: Chcete kupovať retail hry, alebo sa už presuniete na digitál? Chcete v úvode ušetriť tú stovku, aj keď možno budete platiť viac za hry, či vyčkávať na digitálne výpredaje a zľavy? Máte doma knižnicu BD filmov, ktoré radi pozeráte? Sami si odpovedzte a zistíte, ktorá je pre vás tá práva. Ak ale chcete ísť do PlayStation, ani s jednou nespravíte krok vedľa.

 

Konzoly:

- Sony Playstation 5 kúpite na heureke od: €  (na alze za 499 eur)
- Sony PlayStation 5 Digital Edition kúpite na heureke od: €  (alza 399 eur)

Doplnky:

- Sony PlayStation 5 Pulse 3D Wireless kúpite na heureke od: € (na alze za 100 eur)
- Sony Media Remote PS5 kúpite na heureke od: € (na alze za 29 eur)
- Sony Dualsense Charging station PS5 kúpite na heureke od: € (na alze za 29 eur)
- Sony HD Camera PS5 kúpite na heureke od: € (na alze za 59 eur)

napísal matus_ace 6.11.2020
Páči sa mi! (+11)
PLAYSTATION 5


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19893)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk