DIRT 5

DIRT 5

8.0

Dirt, a či neDirt - to je otázka

Ako sa vlastne prejavuje problém identity pri hrách? Lebo možno o tom ani neviete, ale aj hry tým môžu trpieť. Chcete príklad? V lete sme tu mali Project CARS 3, čo je snáď ukážkový prípad toho, ako vyzerá hra s problémom identity. Autori s obrovskými skúsenosťami v jednom segmente, na ktorých vyskladali dve časti svojej série, sa rozhodli tretiu časť tejto série výrazne zmeniť a posunúť do segmentu, v ktorom až toľko skúseností nemajú. A výsledkom bola hra s problémom identity. Možno je to v Codemasters, možno nie, no oni odkúpili autorov Project CARS pred vydaním trojky, pričom teraz prinášajú DIRT 5.

Problém tejto hry je, že to nie je veľmi DiRT. A ak aj áno, tak skôr Showdown 2. Je to zbesilá a rýchla arkáda založená na festivalovej atmosfére, ktorá vás povodí po rôznych exotických lokalitách z celého sveta, kde si užijete nielen extrémy počasia, ale aj hromadu pastelových farieb, ohňostroje, dúhy, dymovnice a veľa veľa hudby. To všetko pri jazdení na cestách, snehu, ľade a aj v blate, ktoré špliecha všade navôkol. Nechýbajú šmyky a aj obrovské skoky zdanlivo odporujúce fyzikálnym zákonom. Takto nejako to totiž dopadne, keď dáte novú DiRT hru vyvíjať autorom, ktorí vytvorili sériu MotorStorm. Vznikne hybrid s problémom s identitou – nie je to DiRT, podľa mňa je to skôr práve MotorStorm. No to nemusí byť zlé.

Nájdete aj názory, že je táto hra návratom k ikonickej dvojke. Ak nerátam Forzy, tak je práve DiRT 2 racingovka, ktorú som za posledné dve generácie hral najviac a je skvelá. Bola síce ladená arkádovo, ale nie úplne bezhlavo. A hlavne to bola stále rally hra. Režimov bolo síce viac, ale v srdci bolo stále rally a nie festival, kde vás čaká jedna extrémna jazda za druhou. Práve o tom je nový DIRT a jeho ponuka je v tomto ohľade až neuveriteľne bohatá. Toho jazdenia si tu užijete naozaj dosť a pozitívom je, že vás bude baviť.

DIRT 5
DIRT 5 Poškodenie nevyzerá zle, ale nemá veľký efekt na jazdu.
Poškodenie nevyzerá zle, ale nemá veľký efekt na jazdu.

DIRT 5 Blato a špinu si tu budete užívať.
Blato a špinu si tu budete užívať.

DIRT 5 Počasie aj podmienky sa menia dynamicky.
Počasie aj podmienky sa menia dynamicky.

Jadrom hry je kariéra, do ktorej vás hra vrhne vlastne hneď po spustení a odsúhlasení všetkých tých licenčných nezmyslov. Hneď prvé preteky, vlastne tutoriál, ktorého sa zúčastnite, je vašim vstupom do kariéry, ktorou vás bude sprevádzať váš mentor Alex “AJ” Janiček (Troy Baker). Celkovo sa kariéra delí na 5 kapitol, kedy jazdíte čoraz náročnejšie eventy v čoraz lepších autách a dokonca si tu nájdete aj rivala, ktorým je Bruno Durand (Nolan North). Medzi jednotlivými eventami počúvate podcasty, počúvate svojho mentora a občas aj rivala. Alebo to jednoducho preskočíte a idete na to najdôležitejšie v hre – pretekanie.

Ak mám byť totiž úprimný, táto snaha o príbeh v kampani off-road pretekárskej hry je asi to najzbytočnejšie, čo som za niekoľko rokov v hrách zažil. North aj Baker sú skvelí dabingová herci a aj v tomto prípade sa snažia, vkladajú do hry niečo nové, no nefunguje to. Tieto skriptované prekáračky a podporovačky sú naozaj zbytočné a ak už by som mal niekoho počúvať, tak radšej zase Blocka, Pastranu, Fousta alebo iných, ktorí by do toho netlačili „príbeh“, ale bolo by to naozaj o autách.

Našťastie je toto prakticky jediný neduh kariéry, ktorá je naozaj dlhá a bohatá. Ponúka 125 štandardných pretekov a k tomu 13 špeciálnych Throwdown eventov, ktoré si odomknete po dosiahnutí konkrétnych míľnikov. Čaká vás tak viac ako 130 pretekov, čo vám vydrží na dosť dlho. Tie klasické sa postupne striedajú a neraz je tu možnosť niektorý aj preskočiť, ak sa vám nepáči, lebo cesta vpred vedie viacerými smermi. Stačí, ak máte dostatočný počet pečiatok, aby sa vám odomkli ďalšie. A to by nemal byť problém. Maximum za jeden event sú pritom 3, celkovo ich tak môžete získať 375. Hlavne sa mi tu ale páči tá možnosť voľby. V rámci disciplíny si ma hlavne Šprinty veľmi nezískali, lebo mi neprišli zábavné a takto sa dali jednoducho obísť a v kariére sa aj tak pokračuje.

DIRT 5
DIRT 5 Šprinty sú zväčša dosť nuda.
Šprinty sú zväčša dosť nuda.

DIRT 5 Neraz sa musíte vyškriabať niekam, kam ani nedovidíte.
Neraz sa musíte vyškriabať niekam, kam ani nedovidíte.

DIRT 5 Gymkhana sa vracia.
Gymkhana sa vracia.

Kariéra navyše neupadá do stereotypu vďaka svojej variabilite. Strieda disciplíny, krajiny a triedy áut, aby ste tak stále jazdili niečo trochu iné. A ak by vám aj to náhodou bolo málo, preteky sa jazdia v rôznej dennej dobe a s rôznymi podmienkami. To všetko sa navyše dokáže dynamicky meniť a aj keď nie je veľmi realistické, že sa za nejaké dve minúty úplne zotmie, ale pôsobí do dobre. Do toho vám udrie ešte husté sneženie, klzká trať a adrenalín v žilách vám stúpa. Autori si tu naozaj dali veľký pozor na to, aby sa stále dialo niečo nové, menili sa podmienky a celé to pôsobilo viac extrémne, z čoho jasne badať skúsenosti z MotorStormu.

To isté platí aj pre dizajn tratí, ktoré sa teda v rámci jednotlivých disciplín líšia, ale v zásade sú často navrhnuté výborne. Využívajú ráz daného prostredia, sú náročné, komplikované a hlavne zábavné. Taktiež na mnohých nie je len jedna cesta vpred, ale aj alternatívne obchádzky. Nemusia byť nutne kratšie, ale je tam iné stúpanie, prípadne iné prekážky, či získate iný nájazd do zákruty, takže nebudete musieť tak brzdiť. Mnohé sa jazdia na ľade, iné zas bez jasného ohraničenia, kedy ani nevidíte za horizont. Naozaj dobre využívajú dané disciplíny. Len tie ovály rôzneho druhy na Šprinty sú jedna veľká nuda.

Na kariére tiež musím vyzdvihnúť možnosť zahrať si ju na delenej obrazovke. Ten samotný už dnes bohužiaľ v hrách nie je štandardom, no musím kvitovať, ak je dostupný nielen v rámci nejakej rýchlej hry, ale dá sa rozumne využiť aj v rámci kariéry, kde navyše pozície jednotlivých hráčov majú vplyv. Pokojne si môžete prizvať troch spoluhráčov, ktorí nahradia AI jazdcov v pretekoch. Môžu sa kedykoľvek pripojiť aj odpojiť. Pečiatky síce získava len hráč, ktorý takúto hru s delenou obrazovkou založí, ale skúsenostné body a kredity získavajú všetci na základe svojich umiestnení.

Postupne sa o vás začnú zaujímať aj ďalší sponzori, ktorí vám nielen prilepšia v oblasti získaných kreditov, ale ich levelovaním sa dostanete aj k špeciálnym vizuálom na autá, ak si nechcete vytvárať vlastné. Časom si tak kúpite lepšie autá, odomknete pestrejšie vizuály, no akosi sa z toho vytráca dobrý pocit z progresu, keďže kreditov budete mať dosť a tie vizuály si možno aj radšej vytvorte sami podľa svojho gusta. Editor je tu pomerne dobre zvládnutý, aj keď nie je taký detailný ako v niektorých konkurenčných tituloch.

Už som sa dosť motal okolo disciplín, no zatiaľ som ich nepredstavil. Nájdete tu Rally Raid, Stampede, Ultra Cross, Ice Breaker, Landrush, Sprint a aj Gymkhana. Niektoré sú štandardné, iné menej. Ice Breaker vás nechá jazdiť na zamrznutých riekach a jazerách, kde prakticky stále idete bokom vpred. Ten Sprint je naozaj dosť nuda, jazdíte dookola, často v stroji s 900 koňmi, ktorý sa nedá veľmi ovládať. Gymkhana je o trikoch v určenom časovom limite a asi som už trochu starý na to, aby ma takýto režim bavil. Rád to pozerám v podaní Kena Blocka, hrať to úplne nemusím. Veľmi tu chýbajú klasické rýchlostné skúšky v rally režime, bez ktorých DiRT už nie je to, čo od hry čakáte. Celkovo ale režimy ponúkajú pekný herný mix, dostanú vás za volant každého stroja v hre a preveria vaše schopnosti, či už zápolíte o čelné pozície na klasickej trati v rallycross, škriabete sa na skaly, alebo idete bokom po ľade.

Lokality sú zámerne vybrané tak, aby pôsobili exoticky nielen na pohľad, ale hlavne pri jazdení. Je tu Brazília, Nepál, Čína, Maroko a ďalšie. Každé prostredie je svojské, každé je iné aj v rôznych poveternostných podmienkach a dokonca si to v rýchlej hre viete aj nakombinovať tak, že to síce veľmi nezodpovedá realite, ale rezať zákruty uprostred zasneženej favely má svoje čaro. Počasie má vplyv nielen na vizuál, ale aj na jazdu samotnú, takže si na snehu a ľade pochopiteľne dáte pozor.

DIRT 5
DIRT 5 Modely áut mohli byť aj detailnejšie.
Modely áut mohli byť aj detailnejšie.

DIRT 5 Počasie vám vie zhoršiť podmienky na trati.
Počasie vám vie zhoršiť podmienky na trati.

DIRT 5 Pri jazde na ľade sa len ojedinele udržíte rovno.
Pri jazde na ľade sa len ojedinele udržíte rovno.

Dôkazom toho, že obsahu tu naozaj nie je málo, sú aj autá. Tých tu nájdete 63 v celkovo 13 triedach, pričom niektoré triedy sú zastúpené bohato, no napríklad tá 900-koňová obluda na šprinty je tu len jedna. Nájdete tu klasiky z 90. rokov a lietať po tratiach v Evo VI je rovnaká zábava ako v starých CMR hrách. Sú tu ale aj rôzne špeciály, pickupy, buginy či moderné autá, ako napríklad Mustang alebo Škoda Fabia Rally 2 evo. Každý fanúšik áut si tu nájde svoje a aj keď to číslo samotné nevyzerá nejako závratne, v hre to funguje dosť dobre.

Jazdný model je naozaj veľmi arkádový a skôr ako starým DiRTom je bližšie k Showdown. Ak teda čakáte niečo, k čomu by ste prešli po DiRT Rally 2.0, toto nie je veľmi hra pre vás. Fyzika je tu dosť benevolentná, tu a tam si viete pomôcť aj mantinelmi a zvodidlami, no inokedy sa výlet mimo dráhy rovná dosť veľkým komplikáciám vo vašej snahe dostať sa na čelo. Rovnako benevolentná je aj deštrukcia áut, ktorá síce nevyzerá zle, no na samotnú jazdu to nemá veľký vplyv. To len dokazuje, že je DIRT 5 primárne arkádou, ktorá sa zameriava na adrenalín, rýchlosť a vychádza to, keďže je dojem z jazdy a rýchlosti veľmi slušný.

Keď už kariéru dohráte, prípadne vás omrzí, zostávajú vám tu rýchle preteky alebo časovky, takže vlastne klasiky. Zaujímavým prídavkom je ale Playgrounds režim, ktorý je o hráčskej kreativite. Môžete si tu vytvoriť vlastné trate alebo aj arény, kde sa bude jazdiť, prípadne robiť kaskadérske kúsky. Je to len na vás. Tento režim má vlastný editor, ktorý je pomerne intuitívny a rýchlo si ho osvojíte, aby ste vytvárali vlastný obsah. Ten môžete zdieľať ostatným hráčom, prípadne si trate stiahnuť od nich. Je tu na to vytvorený celý ekosystém s najlepšími výtvormi, populárnymi a podobne.

DIRT 5
DIRT 5 Interiéry nie sú spracované veľmi pekne.
Interiéry nie sú spracované veľmi pekne.

DIRT 5 V autách precestujete kus sveta.
V autách precestujete kus sveta.

DIRT 5 V editore si môžete vytvárať vlastné trate a tie potom zdieľať.
V editore si môžete vytvárať vlastné trate a tie potom zdieľať.

Nechýba ani online multiplayer, ktorý sa tiež nesie v odviazanom štýle a okrem klasických pretekov tu nájdete aj párty režimy. Online multiplayer podporuje hru až 12 hráčov a crossgen hranie, takže PS4 a PS5 hráči vedia hrať spolu, rovnako spolu vedia hrať aj Xbox hráči naprieč generáciami. Škoda, že to nie je kompletná crossplay podpora. Medzi párty režimami nájdete napríklad zábavnú novinku Vampire, kde je jedno auto upírom a snaží sa loviť ostatných ešte pred východom slnka. King je klasika o držaní koruny v aréne, pričom vyhrá ten, čo ju drží najdlhšie. No a nakoniec je tu Transporter, kde musíte na mape nájsť predmet a doručiť ho na určené miesto.

Graficky je DIRT 5 zaujímavou hrou. Na konzolách umožňuje už teraz výber medzi lepšou grafikou a nižším snímkovaním a slabšou grafikou s 60fps. Takže je na vás, čo si vyberiete. Sú tu veci, ktoré nevyzerajú až tak dobre, platí to napríklad pre interiéry. Avšak sú tu aj veci, ktoré vyzerajú skvele. Rôzne časticové efekty parádne dotvárajú atmosféru, efekty počasia a dennej doby sú taktiež veľmi dobré a prejazdy cez blato si budete užívať. Len by to celé nemuselo byť také prepastelkované. No a nakoniec ani zvuk nie je najhorší. Autá znejú fajn, no hlavne tu je skvelá hudba, takže si pri hraní užijete Prodigy, Chemical Brothers, Killers, Airbourne, Wolfmother a kopu inej skvelej hudby.

DIRT 5 je tak hra s problémom identity, kde chýbajú rally a trochu kolíše pocit z progresu. Dole ju ťahajú aj technické bugy, ktorými zatiaľ trpí, ale ešte stále oficiálne nevyšla. Mimo toho je ale kvalitnou arkádou so zábavným jazdením a obrovskou kopou obsahu, ktorý si naozaj užijete. Zabaví v kariére, ponúka rozsiahle možnosti na delenej obrazovke a nestratí sa ani v online multiplayeri. Len sa musíte už vopred pripraviť na to, že toto nie je úplne DiRT, tie MotorStorm korene vývojárov sú na hre výrazne badať a nemusí to sadnúť každému.

napísal matus_ace 4.11.2020
Páči sa mi! (+3)
8.0