GIGABYTE RTX 3080 EAGLE OC 10G

GIGABYTE RTX 3080 EAGLE OC 10G

9.0

Vysoký výkon a dobrá cena

Test

Nvidia tento rok vypustila veľmi zaujímavú Ampere sériu grafických kariet, s ktorými výrazne zvýšila výkon pri prakticky zachovanej cene. Už vydala RTX 3090, veľmi zaujímavú RTX 3080 a mainstreamové RTX 3070 a RTX 3060 Ti. Prakticky všetky sú také populárne, že sa veľmi ťažko dajú dostať. My tu máme Gigabyte RTX 3080 10GB OC.

RTX 3080 je druhá najvýkonnejšia zo série RTX 30 kariet, nad ňou je len RTX 3090, ktorá je však len o 10% rýchlejšia a dvojnásobne drahšia. Je totiž zameraná na pamäť, ktorej má 24 GB, zatiaľ čo RTX 3080 má 10 GB.  RTX 3080 nahradzuje RTX 2080 Super, ktorá minulý rok vystriedala na 700-800 eurovej cenovke RTX 2080. Len s tým, že je výrazne rýchlejšia, nielen ako RTX 2080 Super, ale aj RTX 2080 Ti. 

Špecifikácia:

Čip: GA102  8 nm  / Ampere architektúra
Pamäť:  10 GB GDDR6X (1‎9000 MHz)   (priepustnosť 7‎60 GB/s, 320-bit zbernica)
Taktovanie čipu:  1755 MHz (1710Mhz je referencia)
Pripojenie: PCI-E 4.0 x 16
Porty: 3× DisplayPort 1.4a, 2× HDMI 2.1
Shading jednotiek: 8704,  272 TMU, 96 ROP, SM 68, Tensor Cores 272, RT cores 68
Výkon: 30.55 Tflops výkonu pri základnom taktovaní
Výška: 2,7 slotu
Maximálna spotreba: 320 W
Napájanie: 2 x 8-pin
Odporúčaný zdroj: 750 W
veľkosť karty: 320x128x56 mm

Ampere technológia je teraz odlišná a náležite tomu sú shading jednotky výrazne zvýšené spolu s Tflops. Sú prakticky zdvojnásobené, keďže Nvidia rozdelila jednu shader jednotku na jednu paralelnú, a teda vytvorila niečo ako multithreading. Plný výkon sa tak ťažšie dosiahne, ale stále je vyšší ako keď bola len jedna shader jednotka. Ak sa v prípade tohto taktovania uvádza 30Tflops, v starom počítaní to bude skôr okolo 20Tflops.

Samotný čip je teraz na 8nm Samsung architektúre, ktorá síce nie je taká efektívna ako 7nm TSMC, ale je lepšia ako minulá 12nm architektúra. Je efektívnejšia aj keď konkrétne v týchto vyšších kartách veľmi spotrebu neušetrí. Ak by ste išli po efektivite, RTX 3070 a RTX 3060 Ti majú veľmi dobrý pomer výkonu a spotreby, pri týchto vyšších kartách RTX 3080 a RTX 3090 je to vyššie a berte ich, ak idete primárne po výkone, bez ohľadu na spotrebu. V tejto kategórii teraz dostanete v 4K od 70-110% vyšší výkon oproti RTX 2080, čo je veľký skok za rovnakú cenu. 


Gigabyte Geforce RTX 3080 Eagle verzia je základná verzia v sérii, ktorá ponúka 1755 Mhz taktovanie, vyššie ako štandardné 1710Mhz. Aj keď nižšie ako napríklad v Gigabyte Gaming verzii, kde je 1800Mhz. Stále je to však len základná frekvencia, karta sa automaticky pri záťaži pretaktuje na 1900Mhz-1950Mhz. Tieto dve verzie ešte vyššie nasleduje Aorus séria, kde sa pridáva výraznejšie podsvietenie. Ak teda riešite RGB, je lepšie ísť do týchto vyšších verzií kariet, ale zároveň drahších.

V tejto karte je podsvietenie len základné, je tu len dvojitý LED pásik na spodnej časti karty. Je menší a je na spodnej časti karty, tak ho prakticky nevidieť ak máte grafiku štandardne zasunutú. Je možné riadiť ho cez RGB Fusion 2.0 systém. To je RGB systém od Gigabyte, cez ktorý si viete synchronizovať všetky jeho zariadenia. Teda aj pamäte, dosky, ale keďže robí aj myši a klávesnice, tak aj tie.  Prípadne podporované zariadenia od tretích firiem.

Karta má kvalitnú konštrukciu, kde sa spája masívny chladič s chladiacou medenou doskou prepájajúcou pamäte a čip a nechýba ani kovová backplate. Tá je zároveň na konci karty perforovaná pre lepšie chladenie PCB. Základ chladenia tvoria tri ventilátory, sú to dva 90mm a jeden 80mm, pričom stredný sa točí opačne, aby vytváral čo najlepšiu cirkuláciu vzduchu. Ventilátory sú prednastavené na vypnutie sa pri nízkych teplotách, takže v pokoji pri práci v desktope stoja a podľa teploty sa následne začnú točiť. U mňa dosahovali teploty do 67 stupňov, čo je pri tomto výkone veľmi dobrá teplota. Pri tejto teplote už je ventilátory počuť, aj keď stále v prijateľnej úrovni, približne na 40dB. Hlučnosť záleží od chladenia vašej skrine, čím lepšie ventilujete, tým bude karta studenšia a spolu s tým tichšia. Čo je však dôležité, nie je tu žiadne pískanie cievok.

Čo sa týka samotného odberu, pri bežnom používaní v systéme má karta odber okolo 10 W, a teda celý systém zrejme bez problémov dostanete na okolo 100 W. Pri plnej záťaži má RTX 3080 odber do tých 330-340W. To si pripočítajte k zvyšku systému, kde to môže byť 450-550 W podľa záťaže procesora.. 

Gigabyte odporúča pre kartu aspoň 750 W zdroj. Ale tu záleží od toho, aký máte procesor a čo všetko ešte v PC napájate. Eventuálne viete bez problémov ísť aj so 650W. V zásade pri bežných procesoroch nie je problém ani pri 600 W zdroji.  Karta má dva 8 - piny a veľa z nej pretaktovaním už nedostanete, možno viete dať o 30-40Mhz na čipe a pridáte 700Mhz na pamäti.  Veľmi sa s tým neoplatí hrať, keďže to spraví tak 2 fps rozdiel vo framerate.

Kartu môžete pretaktovať, ale aj upravovať ako cez vlastnú Gigabyte utilitu, tak aj cez štandardné utility. Gigabyte aplikácia má základné možnosti, testovanie maximálnych frekvencii, ich nastavenie, nastavenie ventilátora, zapnutie automatiky. Viete si upravovať aj krivky aktivácie ventilátorov a aj otestovať maximálne taktovanie.

Samotný čip tu je GA102 , ktorý je vylepšením minulej generácie, a teda má v sebe ako AI jadrá, tak aj Ray-tracingové jadrá a samostatné rasterizačné jadrá. V tejto verzii už upravené na dvojité jadrá. Zo zaujímavostí už aj tu Nvidia vypustila NV Link a ostal len pri RTX 3090 kartách. Nakoniec je to funkcia, ktorú už prakticky nikto v hrách netlačí, keďže tam bola strata výkonu a komplikácie pri zapracovaní. Pre pol percenta hráčov čo to použijú, sa firmám neoplatí sa tým zaoberať. V tejto oblasti bude cesta kombinovania multi-GPU priamo v systéme, ale kým sa to dostane do reálnej podoby, ešte si počkáme.


RTX 3080 dostáva v tejto verzii 10 GB novej rýchlej GDDR6X pamäte, je to  menej ako 11 GB pri RTX 2080 Ti, ale stále dostatok na 4K hranie aj s Ray tracingom.  Hry by s tým nemali mať problémy, hlavne ak autori optimalizujú. V tejto oblasti by sa do budúcnosti mali nároky na pamäť skôr znižovať ako zvyšovať, keďže autori postupne začnú robiť so Sampler Feedback funkciou. Tú má Microsoft spustiť budúci rok ako súčasť DX12 Ultimate. RTX karty to budú plne podporovať.

Keďže ide o RTX čip, je tu, samozrejme, aj Ray tracing a aj DLSS, čo sú funkcie veľmi potrebné do budúcnosti, keďže veľké tituly začínajú Ray tracing pridávať ako štandard. Karta k tomu ponúka aj AI možnosti, avšak ťažko povedať, či ich niekedy autori v hrách začnú využívať. Zatiaľ budú slúžiť na odšumenie Ray tracingu a na kvalitný upscaling obrazu s DLSS.

Samotné DLSS sa za posledný rok pekne vyprofilovalo, vo verzii 2.0 zjednodušilo a zapracúva ho stále viac hier. Umožňuje získať výkon prakticky bez viditeľného zníženia kvality obrazu, aj keď záleží od hry a aj od nastavenia DLSS. Teraz ponúka hlavne výkonové, vyvážené a kvalitné nastavenie. Novinkou je ultra výkonové nastavenie, ktoré  je primárne určené na upscaling do 8K, ale slušný obraz vie spraviť aj pri 4K rozlíšení. Síce menej kvalitný ako ostatné DLSS nastavenia, ale ak vám ide o výkon, obraz bude stále slušný. 

Samotná karta je teraz veľmi dobre umiestnená na výkon nad 4K/60fps, kde už konečne čiastočne uživí aj 4k/144Hz monitor alebo aj 21:9 1440p/144Hz. RTX 2080 Ti bola tesne pod 4K/60fps, ale tu už ste v bezproblémovom pásme, hlavne v klasickom renderingu bez Ray tracingu. S Ray tracingom sú hry, samozrejme, náročnejšie a hoci sa to DLSS snaží vyvažovať, na 4K/60fps to často nie je.

Napríklad plne Ray-tracingový  Quake 2 RTX teraz ide RTX 3080 1440p/60 fps, čo je dvojnásobná rýchlosť oproti RTX 2080. Tituly, ktoré majú zapracovaných niekoľko Ray-tracingových funkcii dáte takmer 4K/60 fps. Watch Dogs Legion pri ultra okolo 50 fps,  Cyberpunk 2077 ide skôr okolo 40-50fps pri performance DLSS. Ak chcete dosiahnuť 60 fps, musíte sa pohrať s nastaveniami.


Pri výkone, ako je tento, určite nezabúdajte aj na rýchly procesor. Výkon je tu ešte vyšší ako RTX 2080 Ti a ak vás tu bude niečo brzdiť, bude to práve procesor. Ideálne je mať niektorý novší i7 alebo Ryzen 7 alebo rovno i9 alebo Ryzen 9 verzie, aby ste zbytočne neprichádzali aj o fps. Pritom nezabudnite - čím nižšie rozlíšenie, tým väčšia závislosť na procesore. Hlavne to platí pri 1080p a čiastočne pri 1440p, pri 4K sa to už zdanlivo v priemernom framerate vyváži, ale stále vám slabší procesor môže spôsobovať náhle pády a spomalenia, keď sa náhle procesor zaťaží.

Ukážka výkonu naznačuje bezproblémový chod aj u náročnejších hier, či už si vyberiete 4K monitor, alebo 1440p/144Hz, prípadne 1080p/144Hz, aj keď tam viete ísť aj vyššie.

 

V benchmarkoch, v TimeSpy dáva cez 18000 bodov, čo je veľký skok nad RTX 2080 Ti s 12500 a podobne ide aj výkon v Port Royale Ray-tracingovom benchmarku, kde sú slušné posuny.

 

 

Čo sa týka nárastu výkonu, ak si za základ postavíme RTX 2080 Ti z minulej generácie, RTX 3070 je prakticky rovnako rýchla, ale za polovičnú cenu a RTX 3080 má pekný 30 - percentný nárast stále pri veľmi dobrej cene. RTX 2080 Super v tejto cene má 55 - percentný rozdiel.

 

 

 

RTX 3080 tak má veľmi dobrý pomer ceny a výkonu. Možno nemá až taký dobrý pomer spotreby k výkonu ako RTX 3070 alebo 3060 Ti, ale ako som písal, do tejto kategórie idete, ak chcete výkon. Je to už hi-end, a to pre tých, ktorí si môžu priplatiť. Pritom cena tu začína okolo 800 eur. Uvidíme, ako sa ceny ukážu, keď budú karty reálne v obchodoch, ale je to oveľa lepšie ako v minulej generácii, kedy ste pri RTX 2080 Ti dávali cez 1100 eur a výkon je teraz výrazne slabší ako má RTX 3080. RTX 2080 Ti je teraz na výkone, ako má RTX 3070 za ceny od 550 eur, RTX 3060 Ti pre zmenu na výkone RTX 2080 Super a tiež približne s polovičnou cenou. Ceny tam idú od  tých 420 eur. Čoskoro by mali byť ohlásené nižšia RTX 3060 karta, ale aj vyššia RTX 3080 Ti.

Prichádzajúca RTX 3080 Ti môže byť pre vás zaujímavá, ak vám nebude vadiť investovať viac, zrejme v nej bude o pár percent viac výkonu, ale hlavne 20 GB pamäte. 

Gigabyte RTX 3080 Eagle OC 10GB je solídna, dobre konštruovaná karta so slušným chladením, kde Gigabyte nenechával nič na náhodu a vidieť, že sa zbytočne nešetrilo. Je tu síce len jemné RGB podsvietenie, ale je to karta pre tých, čo nepotrebujú, aby im všetko v PC svietilo. Dôležitý je základ, ktorý tvorí RTX 3080 čip umožňujúci vysoký výkon v hrách ideálny pre 1440p/144Hz alebo 4K/60Hz systém. Ponúka ako rýchlu rasterizáciu, tak aj vysoký výkon v Ray-tracingu, a to pri relatívne tichom chode a dobrých teplotách. Možno škoda vyššej spotreby, ale na ten výkon je to prijateľné. 

Momentálne sú grafické karty nedostatkovým tovarom, ale môžete pozrieť, čo z Gigabyte ponuky je na Alza.sk, prípadne Alza.cz. alebo czc.cz.


napísal saver 23.12.2020
Páči sa mi!
9.0
GIGABYTE RTX 3080 EAGLE OC 10G
+ kvalitná konštrukcia
+ dobrý pomer ceny a výkonu
+ nízke teploty
- vyššia spotreba


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #130


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Rtx 3060 12gb ram (0)
Ahojte, mam moznost kupit manli RTX 3060 12 GB RAM...
|Nové slúchadlá (3)
Ahojte chcel by som nové slúchadlá ale je ich toľk...
|Naval action (0)
Zdarec, chcel som sa spýtať či niekto hráva Naval ...
|Problém s modern warfare 2019 (0)
Mal niekto problém s modern warfare s tým novým s ...
|Usb-c redukcia na usb-a slúcha... (3)
Mám nejaké staršie slúchadlá s usb-a a chcel by so...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk