EVIL DEAD: THE GAME

EVIL DEAD: THE GAME

7.5

Mŕtve zlo znovu ožíva,teraz ako 4v1 multiplayer

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Už veľa hier sa skúšalo zviesť na popularite 4v1 akčného žánru, ale len málo prežilo. Je to žáner, ktorý sa postupne vytvoril z kooperácie štyroch hráčov, ktorým autori dali piateho hráča ako nepriateľa. Jednou z prvých veľkých hier bolo Evolve, ktoré zaujalo, ale následne pre nedostatok obsahu zaniklo. Skúšali to aj ďalší, z ktorých sa vyprofiloval hlavne Dead by Daylight a ukázal, ako sa má k hre v tomto žánri pristupovať. Evil Dead si trúfa ponúknuť niečo podobné. Vybral si zaujímavú tému, dodal slušné spracovanie a nezabúda ani na sólo hráčov.

Ak si pamätáte Evil Dead, filmová séria začala v roku 1981, u nás známa ako Lesný duch, kde jednotka bola skôr hororová, zatiaľ čo dvojka v roku 1987 už  pridala aj zábavné prvky a trojka v roku 1992 to zavŕšila viac fantasy poňatím. Tým však značka nekončila a 20 rokov neskôr sa to snažili „rebootnuť" v štýle jednotky a v roku 2015 vznikol aj TV seriál s pôvodným hrdinom. Tým hrdinom je, samozrejme, Bruce Campbell, ktorý sa stal ikonickou postavou vďaka motorovej píle namiesto ruky.

Hra vás vtiahne späť do temných lesov, v ktorých začínal Evil Dead, k tomu pridá štipku Nekronomikonu, prisolí to dávkou démonov a cez to všetko nechá bežať skupinku preživších, ktorí majú svoju úlohu, a to poslať démona späť do pekla. Nebude to jednoduché, keďže proti vám stojí armáda zla.

Evil Dead: The Game
Evil Dead: The Game Vitajte späť v temnom lese.
Vitajte späť v temnom lese.

Evil Dead: The Game Partia môže ísť do útoku. Démona je potrebné zastaviť.
Partia môže ísť do útoku. Démona je potrebné zastaviť.

Evil Dead: The Game Mapy sú dve a na tento štýl hry prekvapivo veľké.
Mapy sú dve a na tento štýl hry prekvapivo veľké.

Samotná hra má relatívne slušnú ponuku, prináša tréning ako za ľudí, tak za démona, ponúka aj sériu singleplayerových misii a v samotnom hlavnom režime si už viete zvoliť, či budete hrať čistý 4v1 multiplayer, za ktorú stranu budete chcieť. Môžete si vybrať aj hru štyroch hráčov proti AI, alebo môžete hrať aj sólo proti AI.

Je toho dostatok na výber a viete si zahrať aj sami. Síce nie je tu priamo veľká kampaň, ale ako boje proti AI, tak misie vedia zabaviť. Misie sú príbehové a každá vás vedie prostredím, dáva vám ciele a, samozrejme, pridáva aj ohrozenia v podobe démonov a aj väčších bossov.  Musíte zozbierať veci, použiť ich, niečo nájsť. Popritom rozprávajú príbeh, aj keď len prostredníctvom statických obrázkov. Tie nie sú úplne doriešené a prerušia hru aj počas bojov. Tieto misie sú náročnejšie ako multiplayer, keďže hráte sólo, nemáte žiadnu podporu a aj keď misia má desiatky minút, po smrti začínate odznovu.

Multiplayer je tu základom a je, samozrejme, lepšie prepracovaný. Obťažnosť je dotiahnutá dobre, a to či už hráte proti iným hráčom, alebo proti AI. Rovnako aj tu musí skupinka preživších splniť určitý zoznam úloh, aby vyhrala. Úlohy sa nemenia a je vždy potrebné spraviť to isté, a teda zozbierať časti mapy, stratené stránky Nekronomikonu a aj dýku, aby ste nakoniec mohli na určenom mieste spraviť rituál. Ak to zvládnete skôr, ako vás dostane démon a skôr ako za polhodinu, máte vyhraté.

Celé sa to odohráva na rozsiahlej mape, respektíve teraz pri vydaní sú k dispozícii dve. Každá je rozdelená na viac lokalít, kde sú menšie dedinky, tábory alebo továrne. Mapy sú až také veľké, že je ideálne na presun medzi miestami používať vozidlá. Na druhej strane napriek tomu, že sú veľké, nestratíte sa. Hra vám vždy povie, do ktorej lokality máte ísť a hľadať tam ďalšiu potrebnú vec. Danú lokalitu musíte následne prehľadať, nájsť určený predmet a popritom sa zásobiť na boje. Zbierate zbrane, muníciu, jedlo na energiu a aj zápalky. Zápalky sú súčasťou hrateľnosti, keďže jedným z parametrov postavy je aj strach, ktorý sa zaháňa len pri ohni.

Evil Dead: The Game

Boje sú možné ako nablízko rôznymi baseballovými pálkami, mečmi, alebo aj motorovou pílou, tak na diaľku strelnými zbraňami. Tam máte pištole, brokovnice, nechýbajú pušky alebo kuša. Všetko dostatočne účinné proti nepriateľom, aj keď nabíjanie je často pomalé a rovnako aj zaháňanie sa. Je potrebné takticky ustupovať a ideálne spolupracovať v tíme. Nakoniec na to tam ten tím aj je.

Pred hrou si môžete vybrať postavu, pričom sú na výber štyri triedy a v každej séria postáv. Je tam niekoľko verzii Asha z rôznych filmov a pridávajú sa aj ďalšie známe postavy, ako rytier Lord Artur, Ed, Cheryl, Annie alebo Henry the Red a ďalší. Spolu je to 13 postáv, pričom niektoré sú dostupné hneď, iné si musíte odomknúť (napríklad aj prejdením misii). Každá z postáv má k tomu svoje schopnosti, ktoré môžete postupne odomkýnať, a to napríklad výdrž, odolnosť, zdravie,  lepšia streľba a podobne. Je toho veľa, aby ste mali čo robiť aj po desiatkach hodín.

Oproti tomu démoni majú na výber tri triedy, kde vždy prichádza séria démonov s určitým zameraním a špeciálnymi možnosťami. Ich schopnosti sú ešte rozsiahlejšie a zamerané na silu svojich členov armády a ich výdrž. Celé to dopĺňa ešte možnosť skinovania, a teda rôzne obleky postáv.

Samotní démoni majú odlišnú hrateľnosť od ľudí. Tu ste neviditeľný vodca démonov, ktorý nemá fyzickú formu, ale môže nastražiť pasce a z druhej dimenzie privolať svoju armádu a vysielať ju do boja. Rovnako môže na určitú dobu posadnúť niektorú postavu alebo aj niektorého z ľudských hráčov a likvidovať jeho tím. Obmedzením je energia, ktorú musíte v podobe démona zbierať.

Evil Dead: The Game
Evil Dead: The Game Môžete hrať za rôznych ľudí rozdelených podľa tried.
Môžete hrať za rôznych ľudí rozdelených podľa tried.

Evil Dead: The Game ...alebo si viete vybrať aj jedného z démonov.
...alebo si viete vybrať aj jedného z démonov.

Evil Dead: The Game Hra má síce len jeden režim, ale môžete si vybrať rôzne možnosti.
Hra má síce len jeden režim, ale môžete si vybrať rôzne možnosti.

Graficky je hra prekvapivo dobrá. Funguje na Unreal engine, ktorý vie pekne zachytiť temnotu, svetlá ohňov, ale aj slnko prechádzajúce cez koruny stromov alebo blesky osvetľujúce les počas búrky. Pritom aj s dizajnom prostredia sa autori pohrali, a to ako v oblasti postáv, tak démonov. Brutalita je rovnako vykreslená veľmi dobre, ako vďaka rôznym špeciálnym finishom, tak množstvu krvi. Nechýbajú lebky v budovách a okolí alebo krvavé stopy po nedávnom násilí.

Mapy síce mohli byť rozmanitejšie vzhľadom na svoju veľkosť, ale atmosféru z nich cítiť.  Staré chaty, vidiecke budovy, pekne spracované okolie a prekvapivo dobre spracovaná príroda. Pričom ak ste fanúšikom filmovej série, budete rôzne budovy aj spoznávať.

Čo je trochu slabšie, je ovládanie, na ktoré si treba zvyknúť hlavne pri bojoch, kde absencia locku - uzamknutia nepriateľa pri boji na blízko a pomalosť zaháňania sa zbraňami často vytvorí chaos. Hlavne ak sa všetci hráči a nepriatelia zhromaždia na malej ploche. Niekedy je ťažké rozoznať, kto je kto. Oproti tomu strelné zbrane sú dobre nastavené a efektívne, ak si držíte od nepriateľov odstup. To sa však často nedá, keďže musíte nabíjať.

Veľmi dobre vizuál dopĺňa aj zvuková stránka s tajomnou a zároveň dramatickou hudbou v pozadí, pekne dotvárajúcou všade číhajúci horor. Ale najlepšie to dopĺňa Bruce Campbell a jeho hlášky, ktoré priebežne vypúšťa. A nielen on, ale aj démoni, ktorí vás k sebe lákajú, smejú sa vám, alebo spievajú básničky.

Evil Dead: The Game
Evil Dead: The Game Misie majú aj príbeh v pozadí vyrozprávaný cez obrázky.
Misie majú aj príbeh v pozadí vyrozprávaný cez obrázky.

Evil Dead: The Game Grafika je prekvapivo dobrá, hlavne v oblasti nasvietenia a celkovej atmosféry.
Grafika je prekvapivo dobrá, hlavne v oblasti nasvietenia a celkovej atmosféry.

Evil Dead: The Game Démonov musíte poslať späť do pekla.
Démonov musíte poslať späť do pekla.

Celkovo sa autorom zo Saberu podarilo vytvoriť prekvapivo dobrú 4v1 hru, ktorá má možno trochu dlhšie zápasy a až zbytočne veľkú mapu, ale po hernej stránke je dobrá, nechýba tam hĺbka, pôsobivá atmosféra a ani singleplayer ponuka. Síce len ako prídavok, ale môže rozšíriť zážitok. Možno je škoda, že na začiatok hra ponúka len jeden herný režim a dve mapy. Je to dosť málo, hlavne ak plánujete hrať desiatky hodín.

Teraz bude úspech hry závisieť na tom, ako rýchlo zvládnu autori pridávať obsah a ako si udržia komunitu. V každom prípade, ak ste fanúšikom Evil Dead série, oplatí sa hru vyskúšať.

napísal saver 25.5.2022
Páči sa mi! (+4)