EARTH VS MARS |
EARTH VS MARS |
Invázia mimozemšťanov prichádzajúcich z Marsu je notoricky známy námet mnohých filmov a hier. A máme to tu znova. No ťahová stratégia od Relic Labs rozhodne patrí medzi tie najlepšie pokusy priniesť niečo zábavné s Marťanmi v hlavnej úlohe. Hra stavia na taktike, originalite a príbehu s prvkami paródie a dokopy to vytvára lákavý zážitok. Ale nepredbiehajme.
Cisár Zarb z Marsu vyzval ľudí, aby vrátili technológiu ukradnutú jeho civilizácii, inak zničí Zem. Požiadavky neboli splnené, a tak sa začala invázia. Samozrejme, že nás môžu zachrániť len Američania, veď ako inak. Budete čeliť Marťanom s armádou koordinovanou z provizórneho poľného štábu, kam sa vraciate po každej misii. Jednak si tam môžete poklebetiť s rôznymi postavami a dozvedieť sa niečo nové, ale hlavne využijete suroviny a atómovú esenciu z mŕtvych mimozemšťanov na získanie vylepšení a supervojakov. To si priblížime neskôr. Základom však zostáva tradičné vojsko nasadené do prvej línie.
Misie v kampani prebiehajú v ťahovom režime, sprístupňujú sa postupne, jedna za druhou a majú pomerne rozmanité ciele. Aspoň spočiatku. Musíte eliminovať všetkých protivníkov, zachrániť určitý počet miest, brániť sa stanovený počet kôl pred prívalom útočníkov, evakuovať civilistov. Často je však alternatívnym riešením obsadenie veliteľského sídla mimozemšťanov. To, samozrejme, nie je také jednoduché, lebo je obklopené Marťanmi. Niekedy však zistíte, že je to najpraktickejšie riešenie a keď použijete vhodnú taktiku a prostriedky, môžete rýchlejšie dosiahnuť víťazstvo. Okrem toho automaticky musíte chrániť svoje veliteľské vozidle, ktoré je v teréne a je z nejakého dôvodu imobilné. Nepriatelia ho síce nezničia, ale môžu obsadiť a to je váš koniec.
Na začiatku misie si vyberáte veliteľa a jeho jedinečnú schopnosť, ktorou môžete priebežne podporovať svoju armádu. Veliteľ sa síce priamo neobjavuje v teréne, ale jeho schopnosť, ktorá sa nabíja určitý počet kôl, môže zásadne ovplyvniť ďalší priebeh bitky. Môže to byť hromadné liečenie jednotiek, krátkodobé zvýšenie dostrelu delostrelectva alebo dojazdu techniky, privolanie posíl a podobne. Na bojisko nastupujete s jednotkami, ktoré vám boli pridelené, plus jedným alebo viacerými supervojakmi, ktorých si vyberáte. V teréne ale môžu byť továrne a letiská, ktoré vám po obsadení umožnia produkovať pozemné a letecké posily.
Jednotky presúvate po štvorcových políčkach a väčšina z nich môže zaútočiť len na nepriateľa, ktorý stojí v bezprostrednej blízkosti. Týka sa to ako pechoty, tak aj tankov či vrtuľníkov. Nájdu sa však aj výnimky, ako sú delá, ktoré naopak zasiahnu ciele len z väčšej vzdialenosti. Pri kontakte najskôr páli útočník a okamžite na to aj obranca. Je to sprevádzané animáciou s vojskami zväčšenými na celú obrazovku, kde pekne vidíte krátky priebeh boja a poškodenia na obidvoch stranách. Vyzerá to celkom dobre, ale neskôr zistíte, že časté otváranie a zatváranie bojových okien je otravné a zdržuje celkový postup. Riešením je úplné vypnutie týchto animácií v menu hry, kde viete nastaviť aj rýchlosť pohybu jednotiek. Potom už vidíte len okamžité prestrelky so zmenšenými vojskami priamo na mape.
Významnou súčasťou väčšiny misií je obsadzovanie spomínaných tovární na posily, ako aj miest. Na tento účel môžete použiť výlučne pechotu a supervojakov. Zaujímavé je, že obsadzovanie trvá spravidla dve alebo viac kôl a závisí to aj od toho, či je jednotka v plnej sile, alebo je poškodená. Mestá prinášajú financie na nábor posíl v misii a keď v nich nejaká jednotka zotrváva, má tam bonus k obrane a navyše sa priebežne doliečuje. Ako už bolo spomenuté, niekedy je vysloveným cieľom misie mať pod kontrolou určitý počet miest alebo tam aspoň posielate transportné vozidlá, aby zachránili civilistov. Pri tomto zadaní si ale musíte švihnúť, lebo nepriateľské UFO neváha a unáša obyvateľov a vyprázdnené osídlenia už nespasíte.
Hoci sa to na úvodných mapách nezdá, postupne zistíte, že hra má veľkú taktickú hĺbku a špecifické súčasti, s ktorými treba počítať. Napríklad druh terénu ovplyvňuje pohyb aj vlastnosti jednotiek. A podobne ako máte svoje výhody vy, má ich aj nepriateľ. Takže napríklad vodca Marťanov v misii tiež priebežne používa svoju schopnosť a môže vám okamžite poškodiť niekoľko vojsk súčasne, privolá lietajúce taniere a podobne. Alebo vytvára v teréne slizovité plochy, ktoré sa rozširujú po okolí, posilňujú mimozemšťanov a zraňujú vaše armády, ktoré v nich stoja.
Misie sú zaujímavé, ale aj keď si pri každej môžete zvoliť náročnosť, celkovo nie sú dobre vybalansované. Pri hraní na normálnej obťažnosti sa vyskytli primerane náročné mapy, po ktorých nasledovali úplne jednoduché a vzápätí nejaká mimoriadne ťažká a po nej zas jednoduchá. Obťažnosť ťaženia sa teda nestupňuje, ale kolíše. Párkrát sa objavia aj poriadne tuhé misie, kde si zrejme dosť ponadávate. Konkrétne na jednej mape bolo cieľom prežiť desať kôl, pričom nepriateľ nesmel zabiť špeciálnu postavu ani obsadiť veliteľské centrum. Posily sa dali doplniť len v jedinej továrni (jedna nová jednotka na kolo), mimozemšťania v každom kole dostali niekoľko jednotiek z rôznych smerov a „emzácky" veliteľ pomerne často používal schopnosť zraňujúcu niekoľko ľudských armád. Dosť hnus na normálnej obťažnosti a dá dosť zabrať aj na tej jednoduchej.
Inak celkovo mohlo byť viac protileteckých jednotiek. Prakticky máte len mobilný raketomet a vrtuľník, prípadne vybraných supervojakov, ktorí sú schopní zostreliť UFO. Pechota je proti útoku zhora bezmocná. Ak si nedáte pozor, môže sa vám stať, že budete mať masívnu armádu, ale porazí vás hŕstka lietajúcich tanierov.
Do istej miery vám v problémoch pomáhajú supervojaci, ktorých sme už viackrát spomínali a konečne odhalíme ich identitu a možnosti. Supervojaci sú silnejší ako bežné jednotky a niekedy majú aj špeciálne schopnosti - napríklad vrazia do nepriateľských vozidiel a odhodia ich, môžu lietať a podobne. Ak v boji zahynú, zabolí to len v aktuálnej misii, ale neprídete o nich. Na nasledujúcej mape síce tieto postavy budú absentovať kvôli liečeniu, ale na ďalšej už budú znova pripravené na boj.
Supervojakov si vytvárate v poľnom štábe medzi misiami. Vyberiete si dobrovoľníkov, na ktorých aplikujete vzorky DNA rôznych živočíchov. Môžete zmeniť štruktúru hlavy, pravého a ľavého ramena, nôh a chrbta, respektíve pozadia. Vyžaduje to však dostatok atómovej esencie. Kombinovať sa dajú vzorky jedného až troch druhov - v základe je to nosorožec, mucha a gepard. Každá časť tela ovplyvňuje silu útoku, obranu, rýchlosť pohybu a dohľad supervojaka a niekedy pridáva špeciálnu schopnosť alebo napríklad krídla na lietanie. Súčet všetkých vlastnosti určuje výsledné parametre supervojaka a súčasne s tým sa mení aj vzhľad. Namiesto človeka tak máte mutanta, ktorý môže mať hlavu nosorožca, mušie krídla a nohy alebo vznikne iný bizarný zjav.
Nové vzorky DNA, napríklad medveďa, jašterice, orla či švába kúpite za suroviny v ponuke vylepšení v tábore. Tam nájdete aj upgrade samotného stroja Splice - O-Tron na modifikovanie supervojakov, môžete prikúpiť nové schopnosti veliteľom do misií, ako aj permanentné vylepšenia pre bežné jednotky. Určite nie je na škodu mať v nasledujúcich bojoch lacnejšie vrtuľníky alebo s účinnejšími strelami, tanky, čo sa priebežne sami opravia, delá s väčším dostrelom alebo ťažkú pechotu s extra útokom bazuky na väčšiu vzdialenosť.
Okrem ťaženia hra ponúka aj verzus mód, kde si môžete pripraviť supervojakov a nasadiť ich na sólo mapách proti slušnej AI alebo v online multiplayeri proti živým protihráčom. Zahrať si môžete aj za Marťanov, cieľom je obsadenie HQ, viac okupovaných miest alebo eliminácia nepriateľských jednotiek. Mapy už budete poznať z ťaženia. Multiplayer je hneď po vydaní prázdny, čo preň neveští nič dobré, ale sólo ponuka je naozaj dobrá. Okrem toho si môžete vytvoriť vlastné mapy v editore nazvanom Map Lab.
Pri grafickom spracovaní autori stavili na jednoduchšie modely jednotiek, čo pri zmenšení na izometrickej mape s pohľadom zhora, kde postupujete, vôbec neprekáža. Pekne vidíte vaše výrazne modré vojská a súperove červené, pričom terén s dobrým dizajnom má trochu striedmejšie farby. Takže v ňom dobre rozoznáte armádu, schematické mestá a kľúčové objekty. Pri animáciách bojov zväčšených na celú obrazovku už to pôsobí ako mobilná hra so skromnejším spracovaním, ale nie vyslovene zle. K tomu priebežne vidíte zväčšené karikatúry postáv s dialógovými oknami, ktoré možno budete radšej preskakovať, ale občas sú vtipné. A dobre pasujú prestrihové scény, ktoré majú formu TV spravodajstva s informáciami o invázii.
Do toho znie pomerne dramatická hudba a počujete slušný dabing a zvuky. Ovládanie a užívateľské rozhranie je vcelku praktické. Pohyb jednotiek uskutočníte výberom myšou a označením cieľa s príkazom, či tam má jednotka prejsť, respektíve čakať, zaútočiť, použiť podpornú schopnosť a podobne. Nie je to zlý systém, ale napríklad pri koordinovaní transportných vozidiel a vrtuľníkov, do ktorých nakladáte pechotu, sa ľahko pomýlite a vykonáte, čo ste nechceli. Našťastie, dá sa použiť pokyn na zopakovanie kola.
Celkom fajn je pripomienka, keď chcete ukončiť celé kolo, ale nevyužili ste všetky dostupné možnosti. Hra vám umožní nájsť jednotky, ktoré ešte môžu vykonať akciu, otvoriť továrne a vyrobiť posily alebo použiť veliteľskú schopnosť. Maličkosť, ale poteší. Pri hraní počítajte s tým, že progres sa ukladá automaticky a dá sa síce aj manuálne počas misie, odísť a potom pokračovať, ale neviete sa vrátiť k staršej pozícii. A ak spravíte chyby a prehráte, musíte začať celú misu odznova. Hra síce nepadá, ale občas sa stáva, že vám neukáže, aké poškodenie spôsobia vaše útoky alebo nejaká jednotka je zrazu neviditeľná (nie je to schopnosť, ale chyba). Po vyskočení z hry s automatickým uložením a návrate je ale všetko v poriadku a pokračujete tam, kde ste prestali.
Earth vs Mars je prvá hra od Relic Labs, novej poddivízie štúdia Relic, ktorá sa zameriava na malé indie hry. Cieľom je vydávať hry častejšie prostredníctvom Relic Labs, zatiaľ čo Relic Entertainment pokračuje v práci na tradičných RTS. Titul je vydareným mixom Advance Wars a Impossible Creatures, ale ticho po jeho vydaní naznačuje, že mu chýba lepšia propagácia a reklama. Je to škoda, lebo je to naozaj chuťovka pre fanúšikov ťahových stratégií, ale mnohí z nich o existencii Earth vs Mars vôbec nevedia. Vy už teraz áno, tak zvážte kúpu, útok Marťanov je zábava.
RECENZIE HRÁČOV |
|
PC
Vývoj: Relic Entertainment Štýl: Stratégia | |
|
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| |