GAME TYCOON 2

GAME TYCOON 2

5.5

Reparát herného vývojára

Stať sa herným vývojárom je snom mnohých z nás. V kreatívnom človeku drieme túžba niečo tvoriť. Veľa hráčov nemá chuť tituly len pasívne prijímať. Počas mojich školských čias, keď som mal viac voľna, tak som sa učil tvoriť modifikácie do hier, vyskúšal som si vyrobiť niečo pomocou softvéru Game Maker. Lenže vývoj hier je časovo náročný proces, ktorý nie je pre každého. Tí, ktorí chcú pričuchnúť k tomu, aké to vlastne s herným vývojom je, môžu siahnuť po hrách, ako Game Dev Tycoon, Game Tycoon alebo jeho najnovšom pokračovaní z dielne Sunlight Games.

V hre prevezmete úlohu šéfa herného štúdia, ktoré začína v roku 1980 a môže vyvíjať hry až do roku 2030. Mierne tak viete predvídať aj budúcnosť. Vyvíjať hry môžete na všetky dostupné platformy: osobné počítače, herné konzoly, mobily, prenosné zariadenia. Lenže ako som už spomínal, tvorba hier je náročný proces. A tento titul vás prevedie úplne všetkým.

V prvom rade musíte najať na vysokej škole nejakých programátorov a grafikov. Hlavne aby neboli príliš drahí. Nie sú síce príliš skúsení, ale to až tak nevadí, veď vy ich naučíte všetko, čo treba. Samozrejme, na vývoj hry je zároveň dôležitý aj nejaký kapitál, takže nie je od veci požičať si z banky peniaze. Ale pozor na úroky!  Ako zistíte, vývoj obsahuje veľa vecí, o ktorých síce človek so všeobecným prehľadom tuší, mnohé ale môžu prekvapiť. Z neznámeho dôvodu riešite aj bydlisko vývojára, čo je vzhľadom na miernu náročnosť zbytočná časť hry. Venujete sa predsa vývoju hier a jeho procesu. Nie je potrebne nazerať do súkromného života vývojára, ktorý je tam, mimochodom, len aby sa nepovedalo. Nie je to The Sims. Byt si môžete zariadiť nábytkom a elektronikou - všetko sa dá kúpiť v obchodnom centre.

Game Tycoon 2
Game Tycoon 2 Obchodné centrum s obrovskou predajňou s hrami - raj pre deti.
Obchodné centrum s obrovskou predajňou s hrami - raj pre deti.

Game Tycoon 2 Výber programátora je dosť zložitý. Dať šancu lacnejšiemu, ale neskúsenému?
Výber programátora je dosť zložitý. Dať šancu lacnejšiemu, ale neskúsenému?

Game Tycoon 2 Aj vývojár potrebuje automobil, nebude sa predsa tlačiť v MHD!
Aj vývojár potrebuje automobil, nebude sa predsa tlačiť v MHD!

Na všetko je potrebné mať peniaze a ako zistíte, je veľmi náročné dopredu zistiť, aký úspech (a či vôbec) bude mať vydaná hra na trhu. Je lepšie vytvoriť hru len pre dospelých, ktorá sa ľahšie predá alebo hru pre deti, ktorá zase bude určená pre väčší trh? Na to, aby ste vedeli, na akú platformu je vhodné vyvíjať hru a aký žáner, slúžia analytické grafy, ku ktorým máte tiež prístup. Samozrejmosťou je aj príprava obalu hry a študovanie herných časopisov a recenzií.

Čo sa ekonomickej stránky týka, je tam pár nelogických vecí, ktoré sa objavia až pri precíznejšom hraní. Napríklad požičať si z banky peniaze na 30 rokov je oveľa výhodnejšie ako na rok. A podobných nelogických vecí si všimnete viac. A aj na takýchto veciach môže hrať padať.

Najväčším kameňom úrazu celej hry je jej nepodarený tutoriál, ktorý vás dohromady nič nenaučí a skutočná hra je dosť odlišná. Dvadsať plnohodnotných misií je ale dostatočný počet na to, aby ste sa hru naučili hrať a pochopili, že nie je len nudnou aplikáciou, ale dokáže okrem aktívneho vzdelávania ponúknuť aj zábavu. Lenže bojovať s červenými číslami je príliš zložité a bez nariekania môžem povedať, že titul nie je pre každého. Je to náročná hra, ktorej sa treba dostať pod kožu a viem si ju predstaviť aj na mobilnom telefóne a hrať napríklad pri cestovaní.

Grafické spracovanie je úplne jednoduché a neohúrilo by ani pred desiatimi rokmi. Každopádne keďže je grafika kreslená, tak nestarne, hoci je nevýrazná a skôr účelová ako pekná. Väčšie výhrady nemám ani k hudbe. Sortiment síce obsahuje málo skladieb, ale nerušia. Do pozadia si môžete aj tak pustiť hudbu, ktorú počúvate radšej.

Veľkým mínusom je jednoznačne užívateľské rozhranie, ktoré je absolútne nelogické a neprívetivé. Dá sa v ňom zorientovať, ale autori si mohli vziať príklad z iných tycoon hier. Myslím si, že Game Tycoon 2 zapadne príliš rýchlo medzi ostatnými hrami. Už len počet negatívnych recenzií na Steame hovorí za všetko - väčšina hráčov Game Tycoon 2 nehrala dlhšie ako polhodinu. Hra je jednoducho nezaujímavá už od začiatku, ale kto jej dá šancu, tomu napokon má čo ponúknuť.

Hra sa najskôr objavila vo verzii s predbežným prístupom, tak by mala byť po viacerých stránkach vyladenejšia. Čo je v určitom smere aj pravda. Na väčšie chyby som nenarazil, len jedinou motiváciou pokračovať v hraní je vlastná snaha pochopiť, ako to funguje a mať tak trochu túžbu učiť sa nové veci. Občas hra padne do systému a bez uloženia pozícií je to potom dosť problém. Hlavne preto, že sa hráčovi nechce znovu hrať niekoľkominútové pasáže odznova. Celkovo je ale Game Tycoon 2 prijateľnou hrou, ktorá má svoje miesto na trhu, ale vedel by som si ju predstaviť v zábavnejšej a prívetivejšej forme. Vývoj hier totiž ľudí zaujíma.

Game Tycoon 2
Game Tycoon 2 Vytvoriť si vlastný engine alebo dať šancu hotovému? Čo sa viac vyplatí?
Vytvoriť si vlastný engine alebo dať šancu hotovému? Čo sa viac vyplatí?