TORMENT: TIDES OF NUMENERA

TORMENT: TIDES OF NUMENERA

8.0

Svojrázny, podmanivý svet pre dobrých rečníkov

Recenzia na PC verziu

InXile Entertainment sa zviditeľnil najmä hrou Wasteland 2. Teraz dokončil ďalšiu RPG, ktorá podobne ako predošlý titul najskôr vyzbierala slušnú sumu od hráčov na Kickstarteri. Prostredie je úplne iné, ale nájdeme tam spoločné znaky. Vývojári dotiahli Torment do zdarného konca, nepochybne má svoje kvality, ale nie je to RPG pre každého milovníka žánru.

Čím môže hra odradiť? Jednoznačne horami textu, ktoré sa valia na hráčov predovšetkým v dialógoch. Tie sú nesmierne košaté, obsahujú množstvo volieb a akoby to nestačilo, sprevádzajú ich textové informácie o okolitom dianí či náladách postáv. Tieto doplnky sú neraz kontraproduktívne - namiesto toho, aby upútali, skôr otravujú. Hráči preto budú mať tendenciu čítať iba zbežne, respektíve sa sústrediť na to podstatné - čo postavy povedali a nie ako sa pritom tvárili. Pravdou je, že obsah samotných rozhovorov je bohatý, i keď prakticky bez dabingu. O ten sa síce tvorcovia pokúsili u vybraných postáv, ale ďaleko sa v tomto smere nedostali. Každopádne volieb v debatách je neúrekom a sú spojené s hlavným príbehom, vedľajšími úlohami a prezradia aj niečo o sprievodných postavách. Ak však neovládate angličtinu prípadne iný podporovaný jazyk (nie, čeština medzi nimi zatiaľ nie je) na pokročilej úrovni, budete mať veľké problémy.

Dialógom pritom treba venovať veľkú pozornosť. Sú pre postup v hre kľúčové a môžu ovplyvniť vývoj udalostí až natoľko, že vám zaručia cestu do finále aj (takmer) úplne bez boja. Zaujímavá je kalkulácia úspešnosti pri presviedčaní postáv, s ktorými diskutujete. Vaše rétorické schopnosti sú naviazané na tri atribúty postavy - silu, rýchlosť a intelekt. Pri odpovediach môžete použiť vyhrážanie, kde, prirodzene, zohráva úlohu sila. Inokedy napríklad niekoho okradnete, ak je hrdina dosť svižný. Alebo dotyčného zlomíte vašimi presvedčivými argumentmi.

Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera V úvodnom meste je množstvo postáv a niekoľko zaujímavých oblastí.
V úvodnom meste je množstvo postáv a niekoľko zaujímavých oblastí.


Torment: Tides of Numenera Vnútorný svet je celkom iný a môžete tam stretnúť spojencov, ale hlavne nebezpečné fragmenty.
Vnútorný svet je celkom iný a môžete tam stretnúť spojencov, ale hlavne nebezpečné fragmenty.


Torment: Tides of Numenera Rozvoj postáv je komplexný. Niektoré veci si osvojíte rýchlo, s inými to bude zložitejšie.
Rozvoj postáv je komplexný. Niektoré veci si osvojíte rýchlo, s inými to bude zložitejšie.





Pravdepodobnosť, že pri rozhovore dosiahnete svoj cieľ, závisí od číselnej hodnoty použitého atribútu, prípadne súvisiaceho zdokonalenia (posun na vyšší stupeň - edge), ktoré je súčasťou rozvoja postavy. V dialógu sa potom zobrazuje stupnica s bodmi, ktoré v percentách vyjadrujú pravdepodobnosť, že uspejete. Čím viac bodov obetujete, tým je, samozrejme, väčšia šanca, že sa váš zámer podarí. Má to však jeden háčik - postava sa týmto spôsobom vyčerpáva a dočasne sa znižuje zásoba jej sily, rýchlosti či intelektu. To znamená, že v ďalších stretnutiach už budú vaše presviedčacie schopnosti obmedzené. Navyše sa tieto atribúty oslabujú aj pri iných činnostiach, napríklad skúmaní okolia či tiel. Všetky sa však doplnia po oddychu na vybraných miestach alebo jednotlivo predurčenými konzumovanými predmetmi.

Hra dáva priestor aj bojom označeným ako krízové situácie, ale skutočne sa dá konfrontácii so zbraňou v ruke väčšinou predísť. Možno sa o to budete pokúšať často už preto, že vám nesadne bojový systém - tak ako mne. Hra sa odohráva v reálnom čase, ale súboje prebiehajú v ťahovom režime, kde v každom kole môžete vykonať pohyb a použiť jeden útok alebo schopnosť. V zásade platia známe pravidlá s tradičným systémom používaným vo  fantasy RPG . Ale aj tu vstupuje do hry manipulácia s atribútmi, bodmi a percentami, ktoré vyjadrujú úspešnosť zásahu. Na rozdiel od bežných činností sú v boji skôr nadbytočné. Je to na úkor dynamiky bitiek, ktoré aj vďaka tomu pôsobia dosť ťažkopádne a sú zbytočne naťahované. 

V boji treba vziať do úvahy aj fakt, že nepriatelia spravidla útočia prví, aj keď ich napadnete a hneď všetci za sebou. Kým sa dostanete na rad, sú vaši hrdinovia oslabení, paralyzovaní či mŕtvi. Našťastie sa ale hlavný protagonista po skonaní objaví v unikátnom svete, odkiaľ sa portálom vráti späť do reality a precitnú aj jeho spolubojovníci. Takže je možné vrátiť sa na miesto konfliktu a pokračovať v boji. Každopádne ani toto vás nemusí uspokojiť a budete zvažovať, ako sa bitke radšej vyhnúť.

Tu už sme sa dotkli priamo príbehu, ktorý sa odohráva v dvoch rozdielnych svetoch a hneď niekoľkých odlišných prostrediach. Kto teda je váš hrdina, s ktorým sa stotožníte po páde z orbity? To by rád vedel aj on sám, i keď nejaké náznaky tu sú už od začiatku a pri konfrontácii s niektorými postavami a objektmi sa vynárajú spomienky. Patria však naozaj jemu? Môže byť schránkou Premenlivého boha, respektíve jedným z jeho žijúcich výtvorov, ktoré tu majú nejaké poslanie? A aké? To už je predmetom deja, ktorý prestupuje do hĺbky a ovplyvní vášho hrdinu, spoločníkov, ktorých priberáte do svojej štvorčlennej skupinky, ale aj ostatných obyvateľov bizarného fantasy/sci-fi sveta. Ten druhý, kam sa spravidla dočasne premiestnite po skonaní, je vlastne vo vašom vnútri. Je to bludisko ovplyvnené udalosťami a bytosťami z reality, kde navyše treba bojovať s chápadlami fragmentov žalosti. Tie môžu byť nebezpečné nielen pre vás.

Pri postupe sa priebežne premiestňujete z jednej lokality do druhej. Každú tvorí niekoľko pospájaných obrazoviek, kde narazíte na množstvo NPC postáv a úloh. Keďže po opustení lokality sa tam už nevrátite, mali by ste najskôr zavŕšiť všetky miestne úlohy, inak ich už nedokončíte. Zadania sú pritom nápadité, väčšinou majú niekoľko krokov a prakticky nenarazíte na banality. Budete hľadať vraha, ktorí vyčíňa v baniach, pôjdete po stopách krvilačného kultu, čaká vás dilema pri stroji, ktorý chce mať deti alebo koho obetovať, aby ste sa dostali ďalej. Spôsobov riešení môže byť viacero. Niektoré prostredia v hre sú naozaj zaujímavé. Zavedú vás  do inej reality s odlišnou štruktúrou, napríklad do útrob obrovského organizmu, kde ústa ohyzdných stvorení Maw slúžia ako brány, ale otvoria sa, až keď im dáte nejakú konkrétnu obeť.

Atypický je aj vývoj hlavnej postavy a vašich spoločníkov. Tri voliteľné povolania (glaive, jack, nano) znejú exoticky, ale v zásade sa jedná o klasické archetypy, ktoré sú v podstate sci-fi variáciami bojovníka, mága a zlodejky. Vývoj je založený na obvyklom získavaní skúseností a levelov, no prerozdelenie získaných bodov je exotika. Jedná sa o komplexný, ale trochu zbytočne komplikovaný systém rozvoja postavy. Zahrňuje zvyšovanie atribútov a príslušných zásobníkov, ich posun na vyššiu úroveň (edge), extra vylepšenia, nadania a schopnosti. Každá skupina má ešte ďalšie voľby, ktoré rôznym spôsobom zdokonaľujú postavu. Napríklad schopnosti pridávajú konkrétne útoky a špeciality v niekoľkých vrstvách. Chvíľu potrvá, kým si to v hre osvojíte a pochopíte. 

Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera Tá potvora vzadu je brána. Len treba prísť na to, ako ju otvoriť.
Tá potvora vzadu je brána. Len treba prísť na to, ako ju otvoriť.


Torment: Tides of Numenera Percentuálne vyjadrenie úspešnosti je v dialógoch  efektívne, v boji nadbytočné.
Percentuálne vyjadrenie úspešnosti je v dialógoch efektívne, v boji nadbytočné.


Torment: Tides of Numenera V hre je obrovské množstvo textu. Veľa času strávite čítaním.
V hre je obrovské množstvo textu. Veľa času strávite čítaním.





Okrem toho využijete neveľa slotov na výstroj a zbraň každej postavy, inventár a osobitné predmety a artefakty naviazané na hrdinu. Za zmienku stoja aj farebne odlíšené prvky tides. V podstate vyjadrujú karmu získanú na základe vášho počínania a volieb v rozhovoroch. Napríklad keď sa prikláňate k sebaobetovaniu, prejavujete súcit a snažíte sa ochraňovať slabých, prevládať bude zlatá farba. Ak je v popredí prestíž, sila a renomé, pribúda strieborná. A potom je tu ešte indigo alebo červená. Niekedy sa dominantné farby prelínajú a skutočne záleží len na vás, ako sa vyformujete.

Hra využíva izometrický pohľad a technológia vychádza z titulu Pillars of Eternity od Obsidianu. Nevyzerá to zle, i keď to nie je špičková grafika a lokality sú zaujímavé hlavne kvôli svojmu dizajnu a nie výnimočnému spracovaniu. Ozvučenie je skôr decentné, ale hudba podmanivá a štýlová. Zamrzia bugy a technické chyby (príležitostný pokles fps, občas padanie hry), ktoré môžu byť odstránené  aktualizáciami.

Torment: Tides of Numenera je tematickým nasledovníkom klasiky Planescape: Torment. Numenera je  pôsobivé univerzum, ktoré vhodne kombinuje prvky fantasy a sci-fi a RPG od InXile Entertainment to dokáže patrične využiť. Príbeh má dostatočnú hĺbku a ponúka zaujímavé prelínanie svetov a dôraz na spirituálne hodnoty. Titul poteší náročnejších priaznivcov žánru, ktorí ocenia predovšetkým formovanie deja prostredníctvom dialógov. No obrovská masa textu, ktorú niekedy tvorcovia využívajú aj na vyplnenie kľúčových miest bez toho, aby sa ich pokúsili vizuálne priblížiť, mnohých hráčov odradí. Ani súbojový systém nemusí sadnúť každému. Je to skrátka hutná, náročná hra, ktorá niektorých fanúšikov úplne pohltí a iných odstraší.


napísal uni 7.3.2017
Páči sa mi!
8.0
Vo svete
8.3
Ohodnotiť
TORMENT: TIDES OF NUMENERA
+ príbeh s patričnou hĺbkou a v pôsobivom univerze
+ komplexné úlohy a dialógy s alternatívnymi riešeniami
+ exotické lokality s unikátnymi prvkami
- ťažkopádny a nedoladený súbojový systém
- veľké množstvo náročného textu môže odradiť
- bugy a technické chyby
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Intel Core i3, 4 GB RAM, GeForce GTX 460, OS Win 7 64-bit


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One

Vývoj: inXile Entertainment
Štýl: RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 28. február 2016
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19856)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk