SERIAL CLEANER

SERIAL CLEANER

6.0

Chcete vyskúšať, ako sa odstraňujú stopy vrážd?

V malom indie titule Serial Cleaner sa nám autori z iFun4All snažia ukázať, aké to je byť čističom, ktorý odstraňuje stopy po vraždách v sedemdesiatych rokoch. Ponúknu to v ľahkom a zábavnom stealth štýle, kde ako grafika tak aj štýl odľahčujú krvavú nosnú tému hry. Tvorcovia chcú ponúknuť niečo iné ako dodávajú bežné tituly a aj sa im to darí, aj keď celé to vyznieva len jednoducho.

Titul sa snaží využiť základ stealth hier a zabaliť to do retro, ale pekne štylizovanej 2D grafiky. Ponúka ako príbehový mód, tak aj samostatné bonusové scenáre a ku všetkému ešte pridáva výzvy. Je to na tento štýl hry slušná ponuka, ktorá pár hodín, respektíve pár dní dokáže zabaviť.

V príbehovom móde budete s postavou teenagera žijúceho u matky čakať na úlohy od mafiánov. Budete sa pohybovať po dome, komunikovať s mamou, pozerať televízor, a nakoniec dvíhať telefóny. Tie vždy aktivujú misiu a môžete sa vydať na miesto činu. Tam už uvidíte rozsah problémov, ktoré mafiáni spôsobili. Či už to bude v domoch, kanceláriách alebo v prírode, vždy budete mať niekoľko mŕtvol, ktorých sa treba zbaviť, dôkazy, ktoré musíte zozbierať a krv, ktorá musí zmiznúť.  Navyše sú už na mieste činu policajti, ktorým sa musíte vyhýbať.

Serial Cleaner
Serial Cleaner Vitajte v živote čističa kriminálnych scén.
Vitajte v živote čističa kriminálnych scén.

Serial Cleaner V každej misii si môžete pozrieť mapu a lokalizovať dôležité veci.
V každej misii si môžete pozrieť mapu a lokalizovať dôležité veci.

Serial Cleaner V misiách je popri zbieraní mŕtvol a zaisťovaní dôkazov dôležité vyhýbať sa pohľadom policajtov.
V misiách je popri zbieraní mŕtvol a zaisťovaní dôkazov dôležité vyhýbať sa pohľadom policajtov.

V misiách očakávajte pomalý postup mimo dohľadu policajtov, zbieranie mŕtvol a ich postupné odnášanie k autu. Dopĺňa to snaha dostať sa ku všetkým dôkazom a vysávačom popritom vysávať krv. K tomu ešte môže byť využité otváranie dverí, presúvanie vozidiel alebo krabíc. Dá sa aj skrývať na rôznych miestach. To je však všetko. Nečakajte puzzle prvky alebo hlbšiu taktiku, je to len ľahká arkádová hrateľnosť so snahou dávať si pozor a rýchlo a nenápadne sa pohybovať. Policajtov totiž nemôžete nijako odlákať ani im pripraviť pasce, len sa im jednoducho musíte vyhýbať a schovávať sa.

Ak vás policajti zbadajú, hneď po za vami bežia a ak sa nestíhate skryť, dostanú vás. Vtedy sa celý level začína od začiatku. Niekedy je to otravné, aj keď levely trvajú do tých piatich minút. Aby to nebolo pri každom reštarte rovnaké, veci v misiách sa vždy náhodne generujú a ako dôkazy, tak aj mŕtvoly budú inde. Niekedy tak môžu byť misie ľahšie, inokedy ťažšie. Ak by ste si to chceli sťažiť, pred misiou si môžete upraviť ďalšie nastavenia a napríklad vypnúť indikátor pohľadu policajtov alebo svoj špeciálny zmysel cleaner sense. Prípadne si môžete spustiť arkádovú hru, kde sa budete snažiť odstrániť čo najviac mŕtvol zo scény za určitý čas.

Príbehový mód prejdete za také tri-štyri hodiny čistého času, ale zrejme aj s kopou nervov a reštartovania misii. Neraz si misie radšej odložíte na ďalší deň. Spolu je tam dvadsiatka príbehových misii, ktoré sú ešte poprepájané nudnými scénami doma s mamou. Zábavnejšie sú bonusové scény, ktorých je desať a môžete ich odomknúť nájdením filmových kotúčov v teréne. Ak ich získate, odomkne sa vám misia inšpirovaná niektorým z filmov. Názvy sú upravené pre hru, ale väčšinou filmy ľahko identifikujete. Napríklad sú tam Enter the Cleaner, Taxi Cleaner alebo votrelecká misia In Space, No One Can Hear You Clean.

Graficky je hra pekná, vidieť zaujímavý art štýl, ktorý sem pekne pasuje, dobre pôsobia ako postavy, tak aj krvavosť. S rýchlosťou nebudete problém aj keď na Steame som videl dosť problémov s padaním hry, čo je zvláštne vzhľadom na jednoduchý engine. Možno to súvisí funkciou Real World Data, ktorá je zapracovaná v hre ale vyzerá to tak, že len mení čas v leveli, a teda strieda deň a noc. Autori to zrejme pridávali len ako bonus, ale skôr sa mali zamerať na hĺbku hry, hrateľnosť a ďalšie vylepšenia.

Čo mohli autori zlepšiť, sú animácie. Mohli byť plynulejšie a menej hranaté. Síce to hre výrazne nevadí, ale tiež potvrdzuje jej jednoduchosť. Vyvažuje to pekná hudba v štýle sedemdesiatych rokov, aj keď hlasy a dabing v hre nečakajte, všetky rozhovory prichádzajú len v podobe textov.

Celkovo je Serial Cleaner pekná hra, má dobrý nápad, ale možno až príliš jednoducho spracovaný. Hĺbka hry je niekde na úrovni flashoviek, ale napriek tomu sa pri nej dá zabaviť. Vizuál a krvavé scény nachvíľu potešia, ale stále mi v hre chýbalo niečo viac - viac náročnosti, viac taktiky alebo aj viac možností. Ale za tých 12 € to nemusí byť zlá kúpa, ak sa chcete zabaviť v jednoduchom stealth štýle.

Serial Cleaner
Serial Cleaner Misie budú striedať nudné scény vo vašom dome s vašou mamou.
Misie budú striedať nudné scény vo vašom dome s vašou mamou.