COLD FEAR

COLD FEAR

7.5

Na vlnách rozbúreného mora prichádza hororový debut Ubisoftu. Jeho Cieľom je mrazenie v zátylku. Tentoraz sa pozrime na PC verziu hry.

Recenzia na PC verziu

Všetko je raz po prvýkrát. Nech sú to neresti, odmietnutia, pracovné ponuky, životné skúšky, kontakty, radosti, bolesti alebo útrapy. Pre Ubisoft je Cold Fear prvým kontaktom s hororovým žánrom. Na prvú skúsenosť sa nikdy nezabúda a Ubisoft bude na poriadny štart v tomto žánri potrebovať minimálne ešte jednu šancu.

Cold Fear sa drží zaužívaných pravidiel hororového žánru. Vláčny úvod, prvý kontakt s nepriateľom, ponorenie sa do atmosféry, zabíjanie, zabíjanie, prežitie a vyvrcholenie bohužiaľ predvídavého príbehu poukazuje na značný výskyt klišé. Hra niekde musela začať a Darkworks začali hľadať inšpiráciu. Podobnosť s inými hrami tohto žánru je badateľná na každom kroku, čo nie je vôbec na škodu v malých dávkach.

Predvídať vývin udalostí je snáď bežným inštinktom neúnavného detektíva v každom z nás. Potupne sa pohybujete po prostredí lode bičovanej búrkou a pomalým krokom sa suniete vpred vedľa steny pomaľovanej vnútornosťami námorníkov. Viete, že tam niečo je a snažíte sa pripraviť. Tasíte zbraň. A potom to príde. Roztrasený zameriavač a vyprázdnenie zásobníku do niečoho, čo je po akcii ťažko identifikovateľné. Krvavá kaša zanechala iba fľaky na kovovej podlahe a smelo môžete vykročiť do ďalšej miestnosti, kde sa podobné situácie opakujú. Mrazenie v zátylku, zježené chlpy na predlaktiach, spotené dlane a zrýchlený tep už nikdy nedovolia vojsť a nemať pripravenú zbraň.

Cold Fear
Cold Fear
Cold Fear

Krivka strachu Cold Fear začne po prvých odohraných hodinách krivkať. Atmosféra trpí hlavne predvídavosťou situácií a pripravenosťou hráča na ne. S opatrného plíženia sa hra mení na divokú akciu. Prepady zo zálohy, vyskakovanie zo skríň a prebúdzanie mŕtvol sa stanú rutinou. Nepriateľ sa zloží pod dávkou olova skôr, ako sa stihne priblížiť do tesnej blízkosti a ublížiť vám. Beštiár podľa bohatého bonusového odomykateľného materiálu má silné korene v mrazivom The Thing. Výnimkou medzi Exocelmi a nemŕtvymi sú neviditeľné verzie ExoSpectre a rýchlo sa pohybujúci ExoShade s úžasnou podobnosťou s vybuchujúcimi psími beštiami v POP: WW. Poznávacím znakom sú blískajúce sa oči zanechávajúce na malý moment stopy vo vzduchu. Svižnosťou pohybov a výdržou dokáže narobiť poriadne problémy.

Mŕtva zombie je najlepšia zombie a istotou je guľka v hlave. Nemŕtvych oživujú malé Exoceli, ktoré parazitujú na telách a oživujú ich. Prostriedky na ich umlčanie zahŕňajú tradičný zbraňový arzenál, z ktorého vyčnieva iba plameňomet a experimentálna harpúna vystreľujúca akýsi plyn. Výpary z projektilu dokážu krátkodobo pritiahnuť pozornosť nepriateľov. Na takejto skupine si najlepšie pochutná granátomet. V bojoch je výdatnou pomocou prostredie plné vybuchujúcich sudov a rôznych ventilov na trubkách s horľavou látkou. Neraz dokážu ušetriť muníciu a neviditeľní nepriatelia sa prezradia v kúpeli pary alebo ohňa. S laserovými zameriavačmi a baterkami pripnutými na skoro každej zbrani nebude problém zasiahnuť aj vzdialené ventily a zahájiť tak zombie party ukončenú smrteľnou agóniou.

Darkworks si vybrali pre svoj prvý horor neopozerané prostredie ruskej veľrybárkej lode, ktorá odmieta odpovedať na výzvy. Na prieskum plavidla je vyslaná špeciálna jednotka (členovia sa podobajú na Helghanov z Killzone) a behom okamžiku hľadí koordinátor misie na prázdne monitory, kde ešte pred chvíľou sledoval priebeh akcie z kamier na výstroji vojakov. Po skántrení špeciálneho komanda s rokmi výcviku v neľútostných podmienkach musí zákonite nastúpiť šťastím obdarený hlavný hrdina. V prípade Cold Fear je to znudený drsný člen pobrežnej hliadky Tom Hansen so sladkým výrazom v tvári.

Loď je veľmi vďačnou témou pre horor a patrí medzi najlepšiu úroveň. Strach zo samoty umocňuje výborne stvárnená búrka. Blesky stroboskopicky osvetľujú mokré prostredie, tiene sa predlžujú, rozbúrené more sa pohráva s loďou a vrhá vlny na palubu, ktoré vás môžu stiahnuť do studených vôd. S loďou sa kymáca aj kamera, ktorú bičuje neutíchajúci lejak, zanechávajúci na nej stekance a kvapky dažďa.

Cold Fear
Cold Fear
Cold Fear

Loďou Cold Fear začína a príliš skoro ju vystrieda prostredie vrtnej plošiny, kam vedú stopy experimentu. Z mokrých exteriérov do stiesnených priestorov, otvorených skladísk, laboratórií a výťahov. Podľa prvých náčrtkov mali autori v príprave aj dok a ponorku. O absencii týchto dvoch lokácií sa môžeme len dohadovať. Striedaním prostredí by sa vyhli značnému stereotypu po príchode na plošinu, ktorú preleziete od hora až po spodok niekoľkokrát. S prihliadnutím na fakt, že v hre nemáte k dispozícii žiadne navigačné pomôcky, ako kompas či mapu, sú úrovne výborne navrhnuté. V lineárnej stavbe miestností by ste nemali dlho blúdiť. Cold Fear sa dá hrať iba jedným, správnym smerom a k ďalším zamknutým dverám vás vedie výskyt nepriateľov.

Ako v každom survival horore aj v Cold Fear dostali priestor logické hádanky v tej najjednoduchšej forme. Väčšinou sa budete potýkať s problémom hľadania správneho kľúča či kódu do zamknutých dverí. Cold Fear neodvádza pozornosť od boja s nepriateľmi množstvom puzzlov. Dokonca nemusíte venovať pozornosť nájdeným dokumentom, ktoré odhaľujú pozadie celého výskumu a nepodarených experimentov. Pre úplné pochopenie príbehu je však dobré na chvíľu nechať vychladnúť hlaveň kalašnikova a prečítať si korešpondenciu a denníky ruských vedcov.

Cold Fear je ďalším titulom, ktorý zasiahol konzolový syndróm. Týmto vírusom sú vybavené všetky dnešné hry od Ubisoftu a zasahuje hlavne motorický systém, čiže ovládanie. Je síce pekné, že sa Darkworks snažili silou mocou zachovať podobný kamerový systém ako v iných úspešných hrách z tohto žánru. Prečo neumožnili hráčovi manuálne ovládať kameru bez nutnosti stláčať iné tlačítko a na čo sú v hre tri pohľady? Nadávky sa okamžite zosypú na Toma pri prvom prieskume lode, pretože iba v jednom pohľade, kedy nemáte kontrolu nad kamerou, môžete bežať a rýchlejšie sa presúvať. Situáciu nesprehľadňuje ani meniaca sa funkcia šípiek, kedy smer dopredu po prepnutí kamery už nemusí udávať požadovaný smer. Únik pred odpálenými náložami, kedy postavu sníma pevná kamera spredu, vám zaručene pridá vrásky na čele.

Cold Fear
Cold Fear
Cold Fear

Akousi záchranou je variácia 3rd person pohľadu s kamerou zavesenou ponad plecia postavy. Na rozdiel od konzol si tento pohľad môžete trvalo zapnúť. Tento pohľad jednoznačne odporúčam už len kvôli presnejšiemu miereniu. Naopak nie je vhodný pri súboji so silnejšími nepriateľmi, kedy sa potrebujete rýchlejšie pohybovať. Vo 3rd person pohľade totiž nemožno bežať. Chaotické ovládanie a zbytočné tri pohľady degradujú dynamickosť hry.

Cold Fear je hororovou akciou vybavenou ľahkým príbehom, ktorá sa krčí medzi velikánmi vo svojom žánri. Skrytý potenciál poveternostných podmienok zostal uväznený a úplne ho pochovala druhá lokácia, vrtná plošina. Pocit strachu a samoty sa ku koncu vytráca a do hry sa začína vkrádať stereotyp opakujúcimi sa úlohami a prechádzaním rovnakých miest po tretíkrát. Hororovému debutu nezachráni kožu ani solídne technické spracovanie sprevádzané kakofóniou zvukov a pôsobivými grafickými efektmi. Ak máte chuť na horor v európskej réžii a chcete prežiť najlepšiu búrku v dejinách hier, rozhodne choďte do Cold Fear. Pozor však na krkolomné ovládanie, ktoré sa nezlepší ani po pripojení gamepadu.

Radar pobrežnej hliadky zachytil neznámy signál. Neodpovedá na žiadne výzvy, čože Cold Fear 2? Hansen!!!


napísal spacejunker 22.4.2005
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Cold Fear
| COLD FEAR
[6.2.2005]
7.5
Ohodnotiť
COLD FEAR
+ stvárnenie búrky
+ grafické efekty
+ interaktívne prostredia
- priehliadnosť príbehu
- ovládanie
- checkpointové ukladanie pozície
- systém kamier
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1GHz, 256MB RAM, 64MB VGA (GF3/ATI 8500 a vyššie)
Doporučená konfigurácia: CPU 2GHz, 256MB RAM, 128MB VGA (GF FX/ATI 96XX a vyššie)


RECENZIE HRÁČOV
Cold Fear
8.0
EDUARDO    28.8.2006
Jedného dňa keď som zháňal hru F.E.A.R. som sa rozprával s kamošom, že či to nemá. On mi na to: "jas...prečítať celé
Cold Fear
7.4
LIAM GALLAGHER    2.2.2006
Zdravím :-) .Včera som dohral túto hororovu hru od vyvojarov z "Ubisoftu" a musim podotknuť,že ma v ...prečítať celé
Cold Fear
8.8
PRO_GAMER    23.8.2005
Herný gigant Ubisoft sa v poslednom čase ukazuje viac ako častejšie. Jedna pecka za druhou, to sa ne...prečítať celé
Cold Fear
7.6
FAJNSMEKER    5.5.2005
Ak by som mal zhrnúť Cold Fear do jednej vety, je to survival horror na lodi plnej zombíkov, v k...prečítať celé
PC

Vývoj: Ubisoft / KONTIKI / Darkworks
Štýl: akčná adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  marec 2005
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19505)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk