DEEP ROCK GALACTIC

DEEP ROCK GALACTIC

9.0

Do hlbín ogari, zlato a drahokamy čakajú

Tak decká, posadajte si k ohnisku, porozprávam vám, ako sme kedysi dávno chodili fárať do hlbín Hoxxesu. Nebola to veru ľahká robota, nebezpečenstvo číhalo na každom rohu. Radiácia, horúca láva, jedovaté výpary aj hlboké priepasti stáli životy mnohých trpaslíkov. Rovnako aj pavúky všakovakých tvarov, farieb a veľkostí, ktoré nás prepadávali v húfoch a častokrát ani plná štvorčlenná družina ostrieľaných trpaslíkov nezvládala náporu odolať. Veru, veľakrát sme museli zostúpiť do hlbín, aby sme zachránili vybavenie a zlato, ktoré tam predchádzajúca družina nechala spoločne so svojimi životmi. Korporácia Deep Rock Galactic si cení zisk viac ako životy trpaslíkov.

To nie je len fráza na okorenenie úvodu, to je fakt, ktorý vám bude dávať váš zamestnávateľ pri výpravách do hlbín planéty dosť často najavo. Vždy je na prvom mieste splnenie zákazky, až potom váš život. Miestna fauna vám ale nič nedaruje zadarmo, a tak musia byť trpaslíci nielen zdatní baníci, ale aj bojovníci, ktorí sa nezľaknú presily pavúkov a inej hávede. Pripočítajme si k tomu fakt nevyspytateľné prostredia, ktoré tiež nie sú často vhodné pre život, a zistíte, že byť baníkom pre korporáciu Deep Rock Galactic je dobrodružné, ale smrteľne nebezpečné zamestnanie.

Je teda jasné, že trpaslíci pracujúci pre korporáciu nebudú žiadne orezávatka. Máme tu na výber silného Strelca, ktorý rozosieva skazu rotačným guľometom a v zálohe má síce pomalý, ale silný revolver. Ďalším trpaslíkom, dosť odvážnym sa vydať do hlbín planéty, je Inžinier, ktorý si vie privolať obranné vežičky a drží v ruke silnú brokovnicu. Prieskumník má k dispozícii útočnú pušku, či neuveriteľne dôležitý a všestranný svetlicomet. A nakoniec Vŕtač má okrem plameňometu napríklad aj veľmi účinné vrtáky, ktorými urobí z každého, kto sa mu postaví do cesty, len hromadu ostatkov. Lenže tieto veci vlastne vôbec nie sú podstatné, pretože hra je o strieľaní príšer len z jednej časti.

Deep Rock Galactic
Deep Rock Galactic Po natiahnutom lane sa dajú prekonať aj takéto hlboké priepasti
Po natiahnutom lane sa dajú prekonať aj takéto hlboké priepasti

Deep Rock Galactic S vrtákmi sa dostanete a prekopete úplne všade
S vrtákmi sa dostanete a prekopete úplne všade

Deep Rock Galactic Zlatá horúčka v plnom prúde
Zlatá horúčka v plnom prúde

Hlavnou náplňou hry je ťažba minerálov, hľadanie vzácnych kvetov či húb, alebo kradnutie mimozemských vajíčok. Lenže treba počítať s faktom, že tieto veci neležia len tak voľne pohodené na zemi, a tak sa k nim treba prevŕtať, prekopať, vyskákať, či vyšplhať. A to všetko ešte k tomu v riadnej tme, v jaskyniach predsa slniečko nesvieti. Prekonať tmu našťastie nie je také náročné, trpaslíci majú k dispozícii stále sa dopĺňajúci sa arzenál svetlíc, ktorými si osvetľujú cestu vpred. Ako sme už povedali, Prieskumník ma dokonca svetlicomet, ktorý je naozaj neoceniteľný, pretože na rozdiel od klasických svetlíc sa tieto dokážu zavŕtať aj do stropov a poskytnúť oveľa lepší a dlhšie trvajúci zdroj tak drahocenného svetla.

Lenže prekonať tmu je len prvým krokom. Zdroje sa často nachádzajú na stropoch jaskyne, a tak sa k nim treba nejakým spôsobom dostať. Každý s trpaslíkov ma vlastný spôsob pohybu či prekonávania prekážok. Najpohyblivejšou postavou je znova Prieskumník, ktorý ma k dispozícii vystreľovací hák, ktorý ho dopraví presne tam, kam potrebuje. Strelec ma podobné zariadenie, dokáže pre seba aj ostatných trpaslíkov pripevniť na steny lano, po ktorom môžu ogari prechádzať z jednej strany jaskyne na druhú. Inžinier má zas "platformomet", čiže dokáže na hocijakom mieste vytvoriť malú platformu, kam sa dá potom vyskákať tam, kam až chamtivé srdce baníka žiada. A Vŕtač, ako už jeho meno napovedá, ma dva vrtáky, takže sa všade prevŕta ako červík jablkom.

Naozaj všade? Naozaj všade. Všetky prostredia v hre sú plne zničiteľné, a tak vám nič nebráni si proste krompáčom či vrtákmi urobiť v jaskyniach vlastné chodbičky, niekedy je to dokonca nevyhnutné. Jaskyne sú procedurálne generované, a tak sa vám do cesty postaví častokrát kamenná stena, obrovský kryštál soli, či sa musíte do ďalšej časti jaskyne prekopať cez vrstvu stvrdnutej hliny. A keďže biotopov je v hre viacero, aj prekážky sa menia. A nielen prekážky, ale aj špecifické nebezpečenstvá, ktoré vám podľa toho, v akom biotope sa nachádzate, dokážu znepríjemniť cestu za vytúženým pokladom.

Ocitnete sa tak nielen v klasických jaskyniach, ale napríklad aj v pieskovcových komnatách, ľadových jaskyniach, či v radiáciou zamorených priestoroch hlboko pod povrchom planéty. A tak vás môže napríklad zastihnúť závan ľadových vzdušných prúdov, v ktorých môžete zamrznúť, ak sa neschováte. Či pri putovaní cez hlbiny planetárneho jadra narazíte na lávové oblasti, kam je neradno vkročiť, ak si ceníte svojich chlpatých nôh. A aby toho nebolo málo, občas sa stane, že pri výbere misie sa objavia ešte ďalšie náhodné modifikátory, ktoré môžu priebeh misie komplikovať. V niektorých jaskyniach sa premnožili špecifickí nepriatelia, či sa tam horšie dýcha, a tak si musíte u svojho M.U.L.E. dopĺňať zásoby kyslíka.

To je váš sprievodca a nosič, do ktorého budete všetky nahromadené poklady skladovať. Prenasleduje vás počas celej misie, a keď naplníte kvótu, ktorú ste dostali v zadaní, odprevadí vás znova k transportu. Tu sa ukáže chamtivá povaha korporácie, ak váš mechanický somárik dorazí k transportu skôr, máte tri minúty, aby ste sa nalodili, ináč vás tam nechajú a môžete si pískať, ak to teda cez fúzy dokážete. Ak však dorazíte v poriadku, ocitnete sa vo vesmírnej stanici korporácie Deep Rock Galactic, kde si môžete za plnenie rôznych výziev odomykať perky, vylepšovať vybavenie a kupovať, či predávať minerály, ktoré k tomu potrebujete.

V každom biotope totiž okrem minerálov a zlata, ktoré máte za úlohu vyťažiť, nájdete aj iné položky, ktoré slúžia práve na vylepšovanie vášho vybavenia a zbraní. Každý biotop obsahuje iné z týchto minerálov, a tak musíte, ak chcete všetko vylepšiť, chodiť do každého z nich a hľadať to, čo vám chýba. Takto si napríklad vylepšíte dosah vystreľovacieho háku, navýšite nosnosť minerálov predtým, než ich musíte vysypať do M.U.L.E., či modifikujete efekt svojej zbrane, aby nepriateľov pri zásahu aj omráčila. Vylepšujete si tu aj druhého drona, ktorý vás sprevádza, ak hráte hru sólo a ktorý vám pomáha v boji, môže pre vás ťažiť minerály na nedostupných miestach, či osvetliť tmavé zákutia.

Deep Rock Galactic
Deep Rock Galactic Jeden stráži, traja kopú. Pozor na hordy pavúkov
Jeden stráži, traja kopú. Pozor na hordy pavúkov

Deep Rock Galactic Pavúky môžete zmraziť kryopuškou ...
Pavúky môžete zmraziť kryopuškou ...

Deep Rock Galactic ... Ale aj zapáliť plameňometom
... Ale aj zapáliť plameňometom

Hra je teda takmer bez problémov hrateľná v režime sólo, pretože každá postava má naozaj pestrý arzenál zbraní, vlastný spôsob pohybu a spoluhráčov z malej časti supluje práve malý dron - pomocník. Lenže to by vás po čase zunovalo, pretože hra je síce zábavná, biotopy sú rozmanité a nepriateľov tak akurát (a občas vyše hlavy, aby ste nevyšli z cviku), lenže keď preleziete všetky druhy jaskýň a vylepšíte si väčšinu vybavenia, už takmer odpadá motivácia hrať ďalej a nastupuje nutný grind na viac vylepšení, či odomykanie nových skinov, strihov brady, alebo farieb brnenia.

Pravá sila hry tkvie v kooperácii až štyroch hráčov, kedy je napríklad v jaskyniach aj viac nepriateľov. A napríklad Deep Dive misie (ktoré sa odomknú neskôr vašim progresom) v sólo ani nezvládnete.Tieto misie sú totiž oveľa dlhšie a pozostávajú z viacerých fáz. Dôjde vám munícia, ktorú si síce viete doplniť privolaním zásobovacej skrinky výmenou za minerál Nitra, ale ak sa vám nepošťastí tieto minerály nájsť, je koniec. Deep Dive misie sa dajú teda považovať za end-game obsah, ktorý už musíte hrať v kooperácii a budete si ich aj užívať, pretože sú naozaj zmysluplné a rozmanité. Vtedy vám ani nebude vadiť, že diverzita nepriateľov je občas dosť slabá a obmedzuje sa prakticky takmer len na pavúky rôznych farieb a veľkostí. Aj keď niektoré z nich majú špeciálne schopnosti, či miesta, kam treba strieľať, aby ste ich reálne aj poranili a zabili.

To je však asi jediná chyba krásy na inak naozaj zábavnom a prepracovanom titule. Niekomu sa možno ešte nebude pozdávať grafika, ale to je (ako vždy zvyknem hovoriť) v prvom rade otázka vkusu. Hra je prevedená v low-poly štýle, podobnom, aký je použitý napríklad v Sea of Thieves a funguje rovnako, teda skvele. Detailov je na lodi aj v jaskyniach napriek grafickému štýlu dostatok, nasvietenie je skvelé (hlavne v ľadových jaskyniach je to naozaj krásne divadlo) a výhodou je aj to, že vďaka jednoduchému vizuálnemu štýlu hra beží veľmi dobre, bez chýb, padaní, či framedropov.

Deep Rock Galactic
Deep Rock Galactic Každý kus vo vašej výbave je možné všakovako vylepšovať a modifikovať
Každý kus vo vašej výbave je možné všakovako vylepšovať a modifikovať

Deep Rock Galactic Ľadové jaskyňe sú jedny z najkrajších miest, ktoré v hre preskúmate
Ľadové jaskyňe sú jedny z najkrajších miest, ktoré v hre preskúmate

Deep Rock Galactic Malý trpaslík, ale veľká zbraň.
Malý trpaslík, ale veľká zbraň.

Takže hor sa do hlbín Hoxxesu, pred výpravou sa môžete v bare posilniť s partiou pohárom piva. A posilniť nielen obrazne, ale aj reálne, niektoré nápoje vám môžu na trvanie jednej misie vylepšiť štatistiky. Či už pôjdete na misiu sami, alebo v partii, čakajú vás obrovské jaskyne plné nepriateľov, hromady krásnych miest na preskúmanie, veľa práce s ťažbou a vymýšľaním, ako sa k zdrojom dostať a dostať sa z výpravy živý. Hre je ťažko niečo vytknúť a aj to, čo som jej vytkol, sa dá časom poľahky napraviť. Stačí pridať viac biotopov, rozmanitejších nepriateľov a nové druhy misií a je po problémoch. Deep Rock Galactic je naozaj jeden z najlepších kooperačných titulov, aké som mal česť hrať a to je len na začiatku, dúfajme, dlhej a úspešnej cesty.

napísal DeCain 26.6.2020
Páči sa mi! (+7)
9.0