WORM JAZZ

WORM JAZZ

8.0

Keď sa spojí Snake s Bombermanom

Snake, po našom Had, je podľa Guinnessovej knihy rekordov najhranejšou hrou histórie. Túto zábavku si vyskúšala bezmála miliarda ľudí na svete a dnes je to kratochvíľa predovšetkým na mobiloch. V priebehu desaťročí sa objavili rôzne klony a inovované verzie tejto hry a Worm Jazz je jednou z nich. A boduje aj vďaka tomu, že kombinuje hadíka s prvkami ďalšej obľúbenej klasiky - Bomberman.

Hrateľnosť vám teda bude povedomá, a predsa aj prekvapí niektorými súčasťami, ktoré z pažravého hada, alebo ak chcete červa, robia hlavolam. Ovládanie je maximálne jednoduché - stačia smerové šípky alebo WSAD na klávesnici, prípadne použijete konzolový ovládač. Svojho plaza presúvate v bludisku so štvorcovým poľom a stenami z kamenných blokov. Požierate tam potravu v podobe sivých bobúľ a po každom kúsku vám trochu narastie telo. To je často problém v úzkych prechodoch, kde sa síce nemusíte báť, že si zahryznete do chvosta, ale môžete si svojou hmotou zablokovať cestu a tým pádom ste skončili. Vlastne nie celkom, máte totiž možnosť vrátiť sa o krok alebo aj viac krokov späť a napraviť svoje chyby. Ale niekedy je lepšie rovno reštartovať celý level. Napríklad keď sa ocitnete v slepej uličke, odkiaľ jednoducho neviete vycúvať.

Worm Jazz
Worm Jazz Farebné časti vášho tela reagujú na míny a pomôžu vám aj otvoriť prechody.
Farebné časti vášho tela reagujú na míny a pomôžu vám aj otvoriť prechody.

Worm Jazz Tu si vyberáte levely. Splniť úlohu na jednu hviezdičku nie je také náročné, na tri už áno.
Tu si vyberáte levely. Splniť úlohu na jednu hviezdičku nie je také náročné, na tri už áno.

Worm Jazz Jediným dekoratívnym prvkom červíka sú čiapky.
Jediným dekoratívnym prvkom červíka sú čiapky.

Lenže hrateľnosť zásadne menia doplnkové súčasti, ktoré otvárajú nové možnosti, no prinášajú so sebou aj čoraz náročnejšie hlavolamy. V bludiskách sa totiž nachádzajú aj zelené bobule s potravou, ktoré po prehltnutí poskytnú jednorazovú ochranu pred nebezpečnými mínami. Výbuchy hada bežne zabijú, ale ak predtým skonzumoval špeciálne jedlo, explózia len skráti jeho telo. A to do takej dĺžky, v akej sa nachádzala svetielkujúca zelená časť, ktorá vznikla po jedení. Tým sa had zachráni, zmenší, takže už mu tak neprekáža chvost a navyše sa uvoľní prechod. Niekedy to znamená aj zbúranie krehkej steny alebo skrátenie natoľko, že sa plaz vymrští aj zo slepej uličky.

A potom je tu červená bobuľa, čo je vlastne časovaná nálož, ktorú tiež môžete prehltnúť. Tá funguje trochu komplikovanejšie. Aktivuje sa v tele červa po narazení na mínu a vybuchne na mieste, kde sa práve nachádza. Ak má plaz prežiť, musí mať v tele aj zelenú časť, ktorá ho zachráni. Na čo je to dobré? Niekedy musí váš červ odpáliť nálož v časti bludiska, kde nie sú míny a jediný spôsob ako to urobiť, je preniesť tam bombu vo vlastnom tele.

Keďže výbuchy treba nastaviť tak, aby prebehli súčasne aj na dvoch či viacerých miestach, je nutné veľmi dobre plánovať a premýšľať. Tu oceníte štvorčekovanú plochu bludiska, podľa ktorej potom lepšie odhadnete, kedy čo požrať, aby ste mali nálože dobre rozmiestnené v tele a dokonale naplánovali reťazovú reakciu. Okrem toho už do hry veľa nových prvkov nepribudne. Rôznofarebné teleporty a napokon aj balvany, ktoré sa dajú posúvať a vedia zničiť míny, ale aj zablokovať cestu, však vedia zatraktívniť pokročilé levely. A neraz vám ešte viac zamotajú hlavu pri hľadaní riešení.

Nielenže to znie náročne, ale aj realizácia je často poriadna fuška. Hoci vám hra nepočíta čas ani počet ťahov, ktoré ste vrátili kvôli oprave chýb. Sú to skutočné rébusy, ktoré vyžadujú logické myslenie aj matematiku. Nemusíte sa však báť, žeby vás hra odpísala skôr, ako sa dostanete niekam ďalej, do pokročilých levelov. I keď je pravda, že už krátko po úvode začne prinášať dosť náročné skúšky.

Našťastie, väčšina úrovní je nastavená tak, že splniť základný cieľ, dosiahnuť aktivované zlaté jabĺčko, sa dá bez vážnejších útrap. Ak sa však neuspokojíte s jednou či dvomi hviezdičkami, ale chcete všetky tri za maximálnu úspešnosť, musíte s červíkom pojesť všetku potravu v leveli. A to už je naozaj veľká výzva, pretože niektoré kúsky jedla sú umiestnené na ťažko prístupných miestach, takže musíte poriadne taktizovať a rozmýšľať, ako efektívne využiť zelené a červené bobule. Môžete sa však najskôr sústrediť na odomknutie všetkých úrovní v základnej schéme bludiska, kde vstúpite na určených bodoch do konkrétnych levelov. A tie vám už za bežné splnenie otvoria prístup k ďalším. Takže potom sa do prejdených úrovní môžete vrátiť neskôr a skúsiť to dať na tri hviezdy.

Drobným spestrením sú klobúky, ktoré postupne získate a môžete dať vášmu červovi na hlavu. To je ale jediná dekorácia plaza a viac ich ani netreba, pretože by zbytočne rozptyľovali a pôsobili rušivo. V úzkych uličkách je aj tak dosť farebných objektov, no sú to práve tie, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri postupe. Čiže špeciálna potrava, ktorá zafarbí aj časti vášho tela a svietia aj míny a teleporty.

Worm Jazz
Worm Jazz Tak tento level bude zo srdca...
Tak tento level bude zo srdca...

Worm Jazz Tu vás čaká mimoriadne veľa prekážok.
Tu vás čaká mimoriadne veľa prekážok.

Worm Jazz Teleporty ešte viac všetko zamotajú.
Teleporty ešte viac všetko zamotajú.

Inak sú ale levely skôr v tmavších tlmených farbách, sú to hlavne menšie bludiská, no občas aj rozľahlejšie labyrinty. Máte na to dobrý výhľad zhora, len by to občas chcelo možnosť zmeny kamery alebo aspoň zoom. Hlavne pri tých väčších leveloch, kde poriadne nevidíte celú plochu a svoje rastúce telo s farebnými časťami. To môže trochu prekážať pri plánovaní ďalších krokov. Inak to ale vyzerá štýlovo a pekné sú menšie efekty, ako sú výbuchy a rozpadávajúce sa steny. Hudba mohla byť živšia. Nie je zlá, jazzová, ale ležérna a rýchlo sa stáva monotónnou.

Worm Jazz je pre priaznivcov puzzle hier ako vyšitý. Na zdanlivo jednoduchých princípoch je postavených bezmála päťdesiat nápaditých hlavolamov. Dajú slušne zabrať, najmä ak ich chcete splniť na sto percent, čo sa zrejme podarí len veľmi bystrým a trpezlivým hráčom. Cena je priam exkluzívna. Za šesť eur dostanete skvelú zábavku, kde všetky levely prejdete za šesť a viac hodín aj v závislosti od toho, ako vám to myslí a koľko hviezdičiek si chcete vybojovať. Za nás rozhodne palec hore.

napísal uni 9.10.2020
Páči sa mi! (+2)
8.0