Assassin's Creed IV: Black Flag

Keď som videl prvé promo na Assassins Creed IV: Black Flag, nebol som si úplne istý čo môžem čakať.

pridal Vivaldi 20.4.2021 o 10:15 pod používateľské recenzie

9.0

Keď som videl prvé promo na Assassins Creed IV: Black Flag, nebol som si úplne istý čo môžem čakať. Pirátska hra vo svete Assassins Creed? Vážne?Nebol som si istý ako to dopadne a sprevádzali ma viac obavy, než nadšenie. Po vynikajúcom Assassins Creed II som sa bál, že zasadenie hry do takéhoto prostredia môže sérii iba ublížiť. Veľa častí na mori a malý kúsok lozenia po strechách? To sa fanúšikom páčiť nebude. Ale potom začali vychádzať reakcie mnohých hráčov a kritikov, ktorí označovali "Black Flag" za jednu najlepších hier v sérii. A po dvoch týždňoch intenzívneho hrania a prechádzania kompletnej kampane na úroveň 97% mi je úplne jasné, čím si táto časť získala toľkých hráčov. Pridáva to nové elementy do herného sveta AC. A skutočne vo veľkolepom štýle. Už dávno som nemal v rukách hru, v ktorej by som chcel objaviť úplne všetko a odhaliť každé jedno skryté miesto a vykopať všetky truhly s pokladmi.

A môže za to niekoľko kvalitne spracovaných elementov. V prvom rade, náš hlavný hrdina. Edward Kenway je podľa mňa niekoľkonásobne lepším protagonistom než bol Connor Kenway (alebo ak chcete Ratonhnhaké:ton). Mám pocit, že je v ňom oveľa väčšia dávka charakteru a jeho motivácie sú oveľa zaujímavejšie. Kým Connor sa pridal k assasínom aby ochránil svoj ľud, Edward veľkú dávku hry skutočným assasínom vôbec nie je. Podarí sa mu ale zabiť zradcu v ich radoch, Duncana Walpola a oblečie si jeho šaty, aby dokončil jeho misiu a zbohatol. A počas jednotlivých častí prejde veľkou premenou. Uvedomí si svoje chyby, a snaží sa nájsť svoje vlastné poslanie. Postupne začína chápať chyby vo svojich činoch, ktoré sa pokúša napraviť. Tieto elementy sú spracované veľmi dobre.

Druhým elementom, ktorý je vynikajúci sú časti na mori. Tie boli pre mňa highlightom aj v Assassins Creed III, no tu ich Ubisoft posunuli ešte o nejaký level vyššie. V prvom rade podľa mňa výrazne zjednodušili PC ovládanie lode aj zbraní, pridali niekoľko ďalších palebných možností (ohnivé sudy, ťažké strely a mínomet). Je pravda, že na to, aby som sa niektoré z nich naučil používať mi pomohli YouTube a Google, ale v momente ako som to pochopil, išlo to veľmi jednoducho. Rovnako oceňujem, že „Black Flag“ dáva oveľa lepšie možnosti a najmä aj dôvod na to, aby si človek vylepšoval svoju brigu „Jackdaw“. Vylepšiť pancier, palebnú silu, zväčšiť sklad a ubytovanie pre posádku, nahodiť iné plachty a tak ďalej. Rovnako môžete počas hry nachádzať aj plány expertných vylepšení, ktoré skutočne maximalizujú kvality vašej lode. A vysoko odporúčam pre tieto plány prehľadať celú mapu. Stojí to zato.

Už sme asi všetci aj zvyknutí, že tu máme príbeh, kde na dvoch frontoch proti sebe stoja templári a assassíni a vašou úlohou je pozabíjať templárov, ktorí chcú zotročiť ľudstvo a ovládať ich. A tentokrát ešte s využitím artefaktu, ktorý sa nazýva „Observatory“. Nebudem vysvetľovať, ako táto vec funguje, aby som nedával spoilery (viem, že hra je vonku už viac ako 7 rokov, ale vždy sa môže nájsť niekto, kto hru ešte nehral a bude sa chcieť k nej dostať neskôr. Ako napríklad aj ja), no rozhodne to je zariadenie, ktoré má obrovskú moc. Edward, ale počas hry nie je ani na jednej strane. Stojí skôr na svojej vlastnej strane. Je pirátom a chce žiť pirátskym životom. A keď sa mu templári postavia do cesty v jeho pláne, nemá problém zaútočiť. Čo dáva nášmu príbehu úplne nový rozmer. Edward nie je klasickým protagonistom, ktorý si osvojí myslenie assassínov a ich teológiu. Je len pirát, ktorý sa ocitne v strede udalostí.

Ďalšia vec, ktorú musím pochváliť sú vedľajšie postavy. Sú spracované skvele. Edward „Blackbeard“ Thatch je absolútne fantastický. Úplne som ho v tej postave videl. James Kidd je takisto pre mňa zaujímavou postavou. Okrem toho so skvelým tajomstvom. A nie, žiadne spoilery pre tých, ktorí hru nehrali. No sú tu aj ďalší, ktorí vynikajú. Charles Vane, Benjamin Hornigold, Bartholomew Roberts, mohol by som pokračovať. Každý z nich je skvele spracovaný, zapamätáte si ako každý z nich vyzerá, zapamätáte si ich charaktery. Hra ich vykresľuje a spracúvava excelentne.

Potom je tu grafika. Hra vyzerá absolútne nádherne. A nie je to len faktom, že hra vyzerá dobre. To už sme v dnešnej dobe zvyknutí, že veľké herné štúdia sa snažia posunúť svoje hry graficky na vyšší level. No táto hra si podľa mňa zvolila absolútne nádhernú farebnú paletu. Takú, že by som najradšej išiel sám navštíviť tieto miesta a pozrel si ich. Napriek tomu, že tu sú spracované v období 300 rokov dozadu. Všetky miesta sú spracované vo veľmi teplých farbách, ktoré hráčov priam pozývajú, aby si vychutnali atmosféru Južnej Ameriky. Kým Assassins Creed III vyzeral graficky kvalitne, tak farby pôsobili aj počas letných období veľmi chladne. A v tomto smere je to krok vpred. Okrem toho voda vyzerá nádherne. A pri pobreží plávajú aj malé rybičky. Ako som povedal, nádherná hra na pohľad.

Ako to s hrou vyzerá mimo Animu? Skončili sme s Desmondovým príbehom a tentokrát ovládame nového zamestnanca spoločnosti Abstergo, ktorý sa snaží nájsť spomínané „Observatory“. Nemá schopnosti ako mal Desmond a v týchto častiach je teraz hra spracovaná z pohľadu prvej osoby. V týchto častiach máte možnosť hackovať počítače Absterga a dozvedieť sa nejaké bonusy o Desmondovi, nájsť zaujíamvé dokumenty alebo aj pozerať videosekvencie. A pravdou je, že tentokrát mi ani nevadilo občas vyjsť z Anima von. A minimálne sa pozrieť, koľko postavičiek som už zozbieral na svojej sieni slávy. To je podľa mňa pekná kolekcia, ktorú si môžete zveľaďovať. No priznám sa, absolútne nechápem ako to funguje. Ak náhodou viete, môžete mi napísať v komentári. Celkom som zvedavý.

Čo ma príjemne prekvapilo bol aj fakt, že táto hra spracovala aj stealth elementy veľmi dobre. Ja osobne som síce viac akčným hráčom a nemám problém vyzvať proti sebe desiatich ozbrojených vojakov a pobiť ich šabľami alebo skrytými nožmi. Ale keď som sa mal snažiť o nejaké stealth misie, tak hra aj tento element zvládla veľmi dobre. Krytie je dobre rozmiestnené, presúvanie sa do nich je jednoduché a stráže môžete celkom dobre prekvapiť. Možno by som ale mohol trošku skritizovať, že na normálnej obtiažnosti sú väčšinou dosť hluchí. V prípade explózie alebo výstrelu samozrejme prídu obhliadnuť miesto, alebo rozozvučia poplašný zvon, no čo sa týka iných reakcií, tie tu dosť krívajú. Ak sa za nimi rozbehnete, dokopy na to absolútne nereagujú. Vizuálne reflexy majú dobré, no zvukové skutočne nie. Vďaka tomu sa dajú často celkom jedndoducho likvidovať. Možno na vyššej obtiažnosti je to inak, no hovorím o svojej skúsenosti. Na druhú stranu ma to ale viac nabádalo k tomu snažiť sa misie vyriešiť nenápadne. Takže istým spôsobom malé mínus, ktoré ale vylepšuje iné elementy.

Stealth element ale vylepšujú aj iné veci. A to sú metódy útoku. Najnovší prírastok do našej kolekcie zbraní je fúkačka so šípkami. Uspávacie alebo zúrivé. Kým jedna váš cieľ na nejaký čas pošle do ríše snov, druhá v nich vyvolá záchvat besnoty a začnú likvidovať svojich priateľov. A hra tým dáva niekoľko nových možností ako riešiť tieto situácie. A pre mňa sa to často stalo aj veľmi efektívnym riešením na splnenie voliteľných cieľov. Dobrá práca Ubisoft.

Posledné plus, ktoré spomeniem je ešte aj malé bonusové mini-hry, ktoré potešia. V prvom rade si môžete vytvoriť a ovládať vlastnú lodnú flotilu. Máte tak možnosť privyrobiť si nejaké peniaze, zväčšiť svoje doky a spraviť vašich pirátov kapitánmi. A ak sa vám tam podarí dostať dobrý mix lodí, bude to skutočne skvelým prínosom a okrem toho vám z ciest môžu pribudnúť aj nejaké bonusové predmety. No pravdou je, že s výnimkou máp pokladov neviem čo robiť s tými zvyšnými vecami. Mám možnosť si ich nahliadnuť po tom ako skontrolujem flotilu, ale nemôžem si ich ani nikde vystaviť ani opätovne nahliadnuť alebo predať. Opäť, ak niekto vie čo s týmito predmetmi, môžete mi napísať v komentároch. Ďalším elementom sú hádanky Mayov. Na mape máte možnosť vyriešiť 16 mayských hádaniek za ktoré získate 16 mayských kameňov. Tie vám následne otvoria dvere k novému kostýmu pre Edwarda. A na záver tu ešte máte misie, kde budete chrániť assassínov pred templármi, ktorých ste na nich sami poslali. Odmenou za tieto misie je 5 kľúčov, ktoré vám odomknú templársku róbu na vašom sídle.

A skoro by som zabudol, lov zveri. Pravdou je, že lovecké časti boli pre mňa asi najväčším sklamaním v Assassins Creed III. Napriek tomu, že ma bavilo loviť zver, tvorcovia neprišli s nejakým zaujímavejším využitím pre dané lovecké predmety. Možno mi niečo uniklo, no dokopy som nenašiel žiadne väčšie využite pre dané predmety, než na predaj. Tentokrát však máte viacero možností ako ich využiť. Máte možnosť zlepšiť svoje brnenie, pridať si puzdrá na pištole, pridať si vaky na šípky, dymovnice alebo oštepy. A potom sú tu ešte lovecké časti s harpúnami, kde máte možnosť loviť žraloky, kosatky alebo aj veľryby. A zo zozbieraných koží si následne spracovať nové odevy. To sa mi veľmi páči.

Teraz niečo o mínusoch hry. Popravde toho nenájdem veľa, ale aj tak to stojí za spomenutie. Občas má hra problémy s kamerou. Najmä v bojových častiach sa občas stane, že skončíte niekde za stromom alebo budovou a vôbec nevidíte na svoju postavu a neviete čo sa deje. A sú z toho celkom trable. Je tu aj niekoľko menších bugov, keď mŕtvoly lietajú do vzduchu a odrážajú sa od zeme ako skákajúce loptičky, alebo niekedy sa Edward zasekne, alebo počas boja na lodi niekedy stráže ostanú zaseknuté čupieť na zábradlí a neviem či sú mŕtví alebo nie.

Už som spomínal, že reakcie stráží sú v tejto hre niekedy trošku hluché a potom sú tu ešte podmorské časti, kde sa potápate so zvonom do mora a hľadáte poklady. Na tieto časti som sa veľmi tešil, no sú pre mňa viac sklamanie než nadšenie. Niekedy vás dostanú do pašeráckej jaskyne (tie sú o niečo zaujímavejšie), no prehľadávanie vrakov pre mňa veľkou zábavou nebolo. Najmä z titulu, že viac riešite kam sa zase vyhnete žralokom, ako oboplávate prekážky, ako sa nezraníte a koľko žralokov zase na vás zaútočí. A vyhýbať a schovávať sa im je niekedy náročnejšie, než proste sa nechať uhryznúť. A najmä som ani nemal pocit, že by tie zozbierané poklady boli nejako zaujímavé alebo výnimočné. Ako všetky ostatné truhly, ktoré nájdete na povrchu. Teda až na pár výnimiek, ktoré obsahujú plány na nové plachty a podobne. Myslel som si, že tieto časti budú highlightom hry, no po chvíli som si uvedomoval ako ma nebavia. No na druhú stranu aspoň musím pochváliť, že miestami vyzerajú skutočne úchvatne. So všetkými riasami, medúzami, mrenami a ježovkami... pôsobia skoro skutočne.

Ostávajú ešte posledné veci, ktoré spomeniem a to sú sklady, pevnosti a legendárne lode. Sklady sú viac-menej všetko stealth misie, kde je vašou úlohou získať kľúč od skladu a vyrabovať ho. A ak sa vám to podarí bez toho, aby ste spustili poplašný zvon, o to lepšie. Sú v pohode, no vnútorne som mal pocit, že vyrabujete jedno a všetky ostatné pôsobia skoro rovnako. Nič výnimočné a najmä odmeny vnútri nepôsobia veľmi ako odmeny. Tie ste mohli reálne získať sami počas rabovania na mori a je to oveľa väčšia zábava. Boje o pevnosti na druhú stranu boli pre mňa vždy skvelým spestrením hry. Nikdy som nevedel do čoho idem, niekedy bola obrana skutočne silná a najpamätnejšia pevnosť pre mňa mala 9 obranných veží a krúžilo okolo nej ešte aj tornádo. To bolo husté. Bojové časti z lode boli super, no rovnako aj keď bolo treba pozabíjať dôstojníkov a veliteľa pevnosti, tak som sa bavil. A čo sa týka legendárnych lodí, tak tieto boje sú skutočnou lahôdkou. Sú vysoko náročné, je treba získať nejaké skúsenosti, no po úspešnom potopení prvej vám ostane skvelý pocit radosti, že ste zvládli niečo skutočne náročné. Tieto ma takisto veľmi bavili, no dali mi veľmi rýchlo a jasne najavo, že „Jackdaw“ bude potrebovať nejaké tie vylepšenia, ak sa chce s týmito loďmi pasovať.

Toľko teda k mojej recenzii. Myslím, že som toho povedal dosť. Assassins Creed IV: Black Flag je podľa mňa skutočne fantastická hra. Vynikajúci gameplay, zaujímavý a trošku uvoľnenejší príbeh ako naposledy, silné postavy a najmä fakt obrovská mapa robí z tejto hry absolútny zážitok. Venoval som celej kampani viac ako 70 hodín a nemal by som problém pokračovať ešte ďalej a dohrať hru na 100%. Viem, že som nepovedal dokopy nič o multiplayer časti, no nepodarilo sa mi nájsť dostatok hráčov, aby som sa do nejakej hry zapojil. Vyskúšal som aspoň techniky zo zácviku a pôsobilo to na mňa ako celkom slušná zábava, no ja som odjakživa viac singleplayer hráčom a toto som bral viac ako bonus. Verdikt každopádne znie: „Ak ste hru ešte nehrali, určite si ju zahrajte. Verím, že budete spokojní rovnako ako ja. Ubisoft to na tomto mieste dotiahli do absolútneho maxima, akého mohli.

napísal Vivaldi 20.4.2021

Páči sa mi! (+10)

9.0