PROJECT ZERO: MAIDEN OF BLACK WATER

PROJECT ZERO: MAIDEN OF BLACK WATER

6.5

Kto sa bojí, nesmie ísť do lesa

Recenzia na PC verziu

Mal by som byť fanúšikom hororov a kedysi som vlastne aj bol, ale dnes už ma tento žáner trochu omrzel. Príde mi strašne prázdny, bez nápadov. Hlavne vo filmoch sa často už len recyklujú nápady, prípadne len pridáva samoúčelné násilie, no na atmosféru a nápady sa zabúda. Občas to síce zachráni európska artová scéna, ale už je to naozaj dlho, čo ma nejaký nový horor naozaj bavil. S hrami je to podobné, ťažko sa mi hľadá niečo, z čoho by som padol na zadok. Ale ako vo filmoch, tak aj v hrách sa rád vraciam k japonskej tvorbe, aj keď staršej. Japonci vždy vedeli, ako správne vydesiť, budovať atmosféru a pohltiť vás. Či to boli filmy, alebo hry. Mnohé ich kultové série však dnes hibernujú, takže môžeme len hrať staré originály, alebo nejaké ich novšie vydania.

To je prípad aktuálnej novinky, aj keď je to skôr starinka. Project Zero: Maiden of Black Water je hra z roku 2014, kedy vyšla exkluzívne na Wii U, keďže je Nintendo spolumajiteľom značky. Teraz sa firma rozhodla pustiť hru aj na nové platformy a môžu si ju tak užiť aj hráči, ktorým na málo populárnom Wii U ušla. Navyše aj s niekoľkými vylepšeniami. To najlepšie na nej ale nie je to nové, ale práve naopak, to staré.

Pokúsim sa to vysvetliť. Séria Project Zero/Fatal Frame začala v roku 2001 na PS2. Toto bola pre survival horory parádna éra a ich zlatý vek. V rovnakom roku vyšiel Silent Hill 2 a zo série spravil jednu z najvplyvnejších na hernom trhu vôbec. Silný bol aj Resident Evil, The Thing a ďalšie. Prvá hra novej série bola obstojná, ale dvojka už priam výborná a odvtedy to už šlo samo – ďalšie časti, ďalší fanúšikovia, ďalšie duchárske horory. Aj v roku 2014 si Maiden of Black Water si zachovávala mnoho prvkov z ranej PS2 éry. Na niektorých, najmä mladších hráčov pôsobila až trochu archaicky. Na nás starších ale pôsobila ako niečo z doby, keď sme žánru prepadli. A parádne to všetko vystihla.

Project Zero: Maiden of Black Water
Project Zero: Maiden of Black Water Na hre badať jej vek
Na hre badať jej vek


Project Zero: Maiden of Black Water Hra vie budovať parádnu atmosféru
Hra vie budovať parádnu atmosféru


Project Zero: Maiden of Black Water Súboje s duchmi sú naozaj netradičné
Súboje s duchmi sú naozaj netradičné





Teraz ale máme rok 2021 a celý koncept zostarol ešte o pár ďalších rokov. Naozaj sa neviem vžiť do kože dnešného mladého hráča a ako takýto horor zapôsobí naňho, ale za seba môžem povedať, že mi tento koncept naozaj klasického japonského hororu stále veľmi vyhovuje a aj po rokoch som si ho opäť užil. Ale mohol som si ho užiť aj lepšie, keby Tecmo novému vydaniu hry venovalo viac času. Minimálne na PC, kde som teda hru hral ja a kde som si prvý deň trhal vlasy. O schopnostiach japonských vývojárov portovať hry pre PC koluje mnoho neraz až nepekných vtipov, no táto hra im povesť rozhodne nevylepší.

Výnimočne preskočím detaily o príbehu, hrateľnosti a ďalšie dôležité aspekty hry. Namiesto toho sa podelím o strasti z prvého dňa hrania. Dorazil kód, hru som stiahol, zapol v jednom kancli bez svojho hráčskeho vybavenia len na notebooku, že však aký budem mať problém. Na ten ale nebolo treba dlho čakať. Už menu vyzerá príšerne, čo sa deje? Hrabem sa v nastaveniach a zisťujem, že s typicky naučeným Escape a Enterom sa ďaleko nedostanem, takže skúšam, na čo asi Japonci mohli namapovať potvrdenie a krok späť. Zisťujem, že namiesto Enteru je tu K. Divné, ale čo už. Preklikám sa do menu a tam si potvrdím, že hra beží v rozlíšení 1366x768. To som naposledy videl sakramentsky dávno. A divné bolo, že sa nedalo zmeniť. Respektíve sa nedalo zmeniť na aspoň súčasný štandard 1080p.

Na druhý deň to už šlo zmeniť, ale doteraz nerozumiem tomu, prečo to nešlo ten prvý deň. Netreba asi dodávať, že v hre je celkovo biedna podpora nejakých pokročilejších nastavení, na ktoré sú PC hráči zvyknutí. Vráťme sa ale ešte k tomu prvému dňu. Prehryzol som sa cez predpotopné rozlíšenie, idem hrať, ale myš nereaguje. Len kurzor lieta po obrazovke, ale kamera sa nemení. Aha, v Japonsku asi zase raz zabudli, že existuje niečo ako myš. No nič, žiaden gamepad po ruke, tak bojujem s tým, že kameru ovládam klávesmi U, K, L a ;. A je to naozaj boj. Prechádzam prvú kapitolu,  v pravej ruke mám už strašné kŕče. Takto to ďalej nejde. Skúšali si vôbec autori hru takto zahrať? Hru na deň dávam bokom, kým sa nedostanem ku gamepadu.

Keď už si ale zapojím gamepad, nastavím správne rozlíšenie a podobne, tak sa dostávam do minulosti a aj do tej správnej nálady. Maiden of Black water je duchársky horor v tej najlepšej forme a taký, aký dokáže vzniknúť len v Japonsku. Ako základ si berie japonské vnímanie smrti, ktoré je úplne iné, ako máme my na západe. Do toho primiešava rôzne rituály, ale aj prvok posmrtnej fotografie. To všetko je doplnené legendami o samovražedných lesoch a autori pridali aj vlastné nápady o zle, ktoré bolo uzamknuté mimo nášho sveta, no teraz sa doň postupne zase vkráda. A ak ste si mysleli, že práve vy ho musíte zastaviť, máte bod.

Hra vás postaví do kože troch protagonistov, ktorých príbehy sa postupne prepletajú. Každá postava má inú motiváciu na vstup do deja, ale ich cieľ je nakoniec spoločný. Je tu mladá Yuri Kozukata so zvláštnymi schopnosťami, vďaka ktorým dokáže interagovať s dušami mŕtvych. Spisovateľ Ren Hojo zase hľadá podklady pre svoju novú knihu a navyše je posadnutý jednou starou fotografiou, ktorú našiel. A do toho vstupuje aj Miu Hinasaki, dcéra starej známej protagonistky jednotky a trojky. Dokonca aj Miku sa v tejto hre mihne. Spoločne budú odhaľovať záhadu tajomného lesného chrámu a toho, čo sa tam v minulosti udialo.

Naozaj mám rád takto kvalitné duchárske príbehy a tu je navyše dobre vyskladaný z prvkov reality, mytológie a aj autorskej fikcie. Ťaživý príbeh hru naozaj posúva hore a zamilujete si ho. Je síce pravda, že mu ku koncu trochu dochádza dych, rovnako ako celej hre, ale stále je to parádny horor. Navyše je len na vás, ako hlboko sa doň chcete ponoriť. Počas hrania totiž môžete získavať rôzne ďalšie drobné odkazy, ktoré vám prezradia viac o histórii sveta, v ktorom sa vaše postavy ocitajú. Podľa toho sa mení aj herná dĺžka, ktorá je nejakých 14 hodín, ale môže sa natiahnuť aj 20 hodín a to aj vrátane bonusového obsahu, ktorému sa však ešte budem venovať. Navyše má hra viac koncov.

Project Zero: Maiden of Black Water
Project Zero: Maiden of Black Water Niektoré momenty vás dokážu naozaj vydesiť
Niektoré momenty vás dokážu naozaj vydesiť


Project Zero: Maiden of Black Water Príbeh je mixom folklóru, legiend a fikcie
Príbeh je mixom folklóru, legiend a fikcie


Project Zero: Maiden of Black Water Duchov sa môžete dotknúť a nazrieť tak do ich minulosti
Duchov sa môžete dotknúť a nazrieť tak do ich minulosti





Séria sa v origináli volá Fatal Frame aj kvôli tomu, že jej hlavným mechanizmom je fotografovanie. Nie nejakým obyčajným fotoaparátom, ale zariadením nazvaným Camera Obscura. Teda fotoaparát, ktorý dokáže zachytiť prítomnosť duchov a dokonca im vďaka ich zachyteniu na film aj ublížiť. Keďže sa duchovia v okolí hory Hikami menia na agresívnych, útočia na vás a vy sa musíte práve fotoaparátom brániť. Hra je third person akčnou adventúrou, ale v momentoch boja sa na svet a duchov pozeráte zase cez optiku fotoaprátu, takže by sa dalo povedať, že sa to mení na first person perspektívu.

Klasicky tak ovládate pohyb postavy, prekonávate rôzne prekážky, hľadáte dôležité predmety a tu a tam vyriešite aj nejakú hádanku. Hra na vás ale v dynamickejších pasážach môže posielať duchov a vás čakajú súboje. Fotoaparátom musíte nájsť ducha a zamerať jeho slabé miesto. Následne fotíte a tým útočíte. Čím lepšie zameriate slabé miesto, tým viac duchom uškodíte. Najsilnejším útokom ja Fatal Frame. Pomôcť si ale viete aj využitím lepšieho filmu vo fotoaparáte, ktorý spôsobuje väčšie poškodenie a rýchlejšie sa nabíja. Jednotlivé postavy navyše s fotoaparátom narábajú trochu inak, takže má hrateľnosť za ne aj svoje špecifiká.

Je to aj po rokoch stále zaujímavý herný mechanizmus, no musím povedať, že na Wii U pôsobil viac organicky. Tam sa to ovládalo pohybom nepôsobilo to vôbec zle, navyše hra dobre využívala koncept dvoch obrazoviek. Tu mi to príde obyčajnejšie, fádnejšie a asi aj trošku strnulejšie. Niežeby zrazu bola kvôli tomu hra zlá, stále som sa hraním bavil, ale je badať, že to bolo navrhnutý na iný koncept ovládania a tu to je len preportované, pričom sa stráca jadro toho, vďaka čomu to pôvodne organicky fungovalo. Možno na myške by to fungovalo lepšie, ale tá podporovaná nie je.

Project Zero: Maiden of Black Water
Project Zero: Maiden of Black Water Postupne so svoj fotoaparát môžete vylepšovať
Postupne so svoj fotoaparát môžete vylepšovať


Project Zero: Maiden of Black Water Často sa budete vracať na tie isté miesta
Často sa budete vracať na tie isté miesta


Project Zero: Maiden of Black Water Hra ponúkne viac hrateľných postáv
Hra ponúkne viac hrateľných postáv




Už skôr som spomenul bonusový obsah a ten je dosť netradičný. Hra totiž okrem základnej príbehovej línie ponúka aj špeciálnu epizódu za Ayane zo sérií Dead or Alive a Ninja Gaiden. Ayane tu má svoj vlastný príbeh, ktorý možno nie je až tak prepracovaný a pohlcujúci, ale zachraňuje to úplne iná hrateľnosť. Ayane totiž nemá fotoaparát a jej epizóda je tak zameraná na stealth. Musí postupovať pomaly a nenápadne, k duchom sa nesmie priblížiť, lebo sa pred nimi nemá ako brániť. Môže sa spraviť dočasne neviditeľnou a ak už na ňu duchovia zaútočia, viete použiť špeciálny predmet na ich dočasné odhodenie a omráčenie. Úplne to mení dynamiku hry a je to aj trochu ťažšie.

Táto nová verzia sa dočkala niektorých nových možností a grafických vylepšení. Nájdete tu tak remastrované textúry, modely a podobne, ale vek hry už je jasne badať a niektoré veci už vyzerajú dosť zastarane. Výtvarným štýlom to je stále výborné, ale technicky už nie. Skvelý je však zvuk, ktorý neraz buduje aj na jeho absencii a nie prebytku, čo parádne pomáha atmosfére. Keď je treba, skvele to dokreslí aj hudba. Poteší prítomnosť originálneho japonského dabingu, takže zvukovej stránke nemám čo vytknúť. Technickej stránke celkovo však škodia bugy. Často som mal v hre úplne rozbitú synchronizáciu pohybov pier postáv, dabingu a titulkov (keďže som hral v japončine). Časť hry to ide v poriadku a potom sa zrazu rozbije synchronizácia a pôsobí to dosť zle. Menších glitchov je tuž ešte niekoľko. Na PC je navyše rýchlosť hry naviazaná na frekvenciu. Chcete hrať na 120Hz monitore s natívnou frekvenciou? Hra vám pôjde v dvojnásobnej rýchlosti.

Čo je škoda. Dosť to uberá na kvalite inak stále výborného hororu. Známka ale musí ísť dole. Možno na iných platformách problémy nie sú, ale PC verzia autorom fakt nevyšla. Oklieštené nastavenia, rôzne nepríjemnosti a bugy, nepoužiteľné ovládanie na klávesnici, absentujúca podpora myši (kurzor navyše stále zostáva v obraze), to všetko sú veci, ktoré hru ťahajú dole. Veľa vecí na hre stále zbožňujem, no toto sa nedá odpustiť. V tejto novej verzii navyše nájdete nový Photo Mode, ktorý je fajn prídavkom pre tých, ktorí sa so snímkami z hier radi hrajú. Pribudli aj nejaké nové kostýmy, nejaké klasické (bikini) zase odbudli, čo môže niekomu prekážať. Fanúšikovia survival hororov zo starej školy si tu ale stále prídu na svoje.


napísal matus_ace 29.10.2021
Páči sa mi! (+2)
6.5
Ohodnotiť
PROJECT ZERO: MAIDEN OF BLACK WATER
+ stále parádny japonský duchársky horor
+ skvelá atmosféra
+ zaujímavý príbeh
+ celkovo zvuk a aj japonský dabing
+ dĺžka, viacero koncov a špeciálna stealth epizóda
+ dobre využitý Photo režim
- ku koncu hre trochu dochádza dych
- backtracking
- už vyzerá dosť zastarane
- bugy
- problémy a nedostatky PC verzie, absencia ovládania myšou je dnes snáď už smrteľný hriech
- ovládanie už nepôsobí tak organicky ako na Wii U (vzhľadom na koncept)
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: i5 750; 4GB RAM; GTX660/RX550; 25GB HDD
Doporučená konfigurácia: i7 2600; 8GB RAM; GTX960/RX570; 25GB HDD


RECENZIE HRÁČOV
WiiU

Vývoj: Koei Tecmo / Koei Tecmo
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 30. október 2015
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19587)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk