GOD OF WAR (PC)

GOD OF WAR (PC)

9.0

God of War prišiel na PC

Recenzia na PC verziu

Ďalšia pôvodne PlayStation exkluzivita prichádza na PC a doteraz je to tá najväčšia, a to God of War. Nebude však posledná, Sony sa rozbehlo a po úvode s Horizonom, Days Gone a teraz God of War bude nasledovať aj Uncharted a ďalšie hry. Sony si totiž dala nový strategický cieľ, a to rozširovať publikum svojich hier a už to vidieť ako na ponuke, tak aj pri jej nákupoch štúdií, kde kupovala firmy zamerané na portovanie.

Samotná značka God of War začala svoju éru v roku 2005 na PS2, kde David Jaffe predstavil mocného poloboha Krata, ktorý svojimi dvomi mečmi na reťaziach rozsekával gréckych bohov.  Nasledovali pokračovania, prequel, remastery, kolekcie, aby sa séria nakoniec vyčerpala, oddýchla si a aby mohol prísť Kratos v prakticky reštarte značky, a to práve v tejto hre.

Tento God of War pôvodne vyšiel v roku 2018 na PS4 a teraz prispôsobený a doplnený o niekoľko grafických funkcií prichádza na PC. Uvidíte v nej zostarnutého bradatého Krata, ktorý sa so synom vydáva na sever, aby rozprášil popol svojej mŕtvej ženy nad vrcholom najvyššej hory siedmich ríší severu. Prichádzate tak do oblasti, v ktorej vládnu severskí bohovia a keďže Kratos nie je práve kamarát s bohmi, o problémy bude postarané.

God of War (PC)
God of War (PC) Kratos a syn na cestách.
Kratos a syn na cestách.


God of War (PC) Sekanie nepriateľov si skutočne užijete.
Sekanie nepriateľov si skutočne užijete.


God of War (PC) Prestrihových scén bude viac ako dostatok, aj keď postáv pomenej.
Prestrihových scén bude viac ako dostatok, aj keď postáv pomenej.





Sever je drsný a cesta so synom to nebude zjednodušovať. Kratos navyše výchovu zanedbával a v približne osemnástich hodinách kampane vám ukáže, ako sa jednoznačne dieťa vychovávať nemá. Určite mu neprospieva vidieť zavraždenie stoviek nepriateľov, aj keď v staroveku to bol často základ prežitia. Ak je však syn poloboh a nevie o tom, jeho psychike to veľmi neprospieva. Nakoniec presne toto, komunikácia otca so synom, je základom celej hry. Budú sa navzájom spoznávať a objavovať svoju minulosť a aj minulosť mŕtvej matky.  Užijú si to tak ako tí, čo pôvodné hry nehrali, tak aj hráči pôvodnej série, pre všetkých hra prináša niečo nové.

V ohľade rozprávania je to veľmi dobré spracované, aj keď samotný nosný príbeh nebude výrazný. Pôjde len o to dostať sa na spomínanú horu. Nebude to však také jednoduché, ako si predstavovali, budú cestovať po krajine a ríšach severu, otvárať zabudnuté svety, stretávať bohov a démonov. Celé to bude pekná a rozmanitá prechádzka, ale treba rátať s tým, že vás bude čakať veľa vracania sa späť, keďže každá prekážka sa vždy musí vyriešiť na inom konci svetov a budete behať krížom hore-dole cez lokality. Je to ako séria lineárnych fetch questov, ktoré niekedy aj zbytočne naťahujú čas hry. Nie je to ideálne, ale hra vás zabaví inak a výrazne to vadiť nebude.

Ale čo čakať od hrateľnosti? Už nie čistú sekačku, ako boli prvé hry, v ktorých išlo primárne o boje. Teraz sa už štýl vyvinul a posunul skôr niekde bližšie k Tomb Raiderovi alebo Uncharted, aj keď, samozrejme, sekačkovú akciu si zachováva. Pridáva k nej množstvo prestrihových scén, rozhovorov, prekvapivo veľa jednoduchších puzzle úloh, pri ktorých si pekne oddýchnete od neustáleho sekania. Nechýba dostatok lezenia a hlavne séria výrazných veľkých bossov.  Tí sú vždy iní, s inými systémami zabitia, možno škoda, že sa to isté nedá povedať o stredných bossoch, ktorí sa pravidelne opakujú, alebo armádach malých nepriateľov, ktorých je radosť rozsekávať, aj keď niekedy je to už otravné. Hlavne keď viete, že keď idete výťahom, trikrát sa zasekne a naskáču na vás desiati nepriatelia, alebo idete loďou, ktorú štyrikrát niečo zastaví, aby na vás naskákali dvadsiati nepriatelia. A vždy, keď sa dostanete na malé kruhové námestia, viete, čo príde a viete. Ale je to stále sekačka a zrejme si autori povedali, že to takto má byť.  Keď však už zvyšok hry posúvali vpred, mohli zlepšiť aj toto a spraviť to prirodzenejšie.

Samotné boje si však užijete. Tie sú spracované veľmi dobre, možno škoda, že ako boh vojny máte na výber len dve zbrane. Respektíve v prvej polovici hry len sekeru, neskôr dostanete aj meče. Pri oboch máte ako základné útoky, tak hádzanie zbraní, priťahovania, silné útoky. Nechýba  štít na krytie a postupne si budete môcť odomknúť rôzne špeciálne skill útoky. Nie ste však v boji sám, viete používať syna. Ten má luk a síce jeho útoky nie sú silné, ale vie na povel pomôcť a napríklad aj zabaviť protivníka, aby ste vy mohli zaútočiť. Rovnako neskôr mu odomknete rôzne špeciálne útoky.  Kratos dokáže aj vyskakovať na väčších nepriateľov a pri nízkej energii ich doraziť. Pritom ako bossovia, tak aj menší nepriatelia majú buď svoje citlivé miesta, alebo potrebu využitia jednej z dvoch zbraní. 

Len treba rátať s tým, že všetko má svoje levely a nie je to štandardná sekačka, v tejto oblasti je už prakticky ako RPG hry alebo Assassin's Creed. Nepriatelia majú levely a aj vy. Preto musíte aj svoje zbrane, brnenie a takmer každú časť svojho oblečenia upgradovať, a to nie len pre seba, ale aj vášho syna. Podobne nechýbajú schopnosti, ktoré obom tiež postupne odomkýnate. Je to hlboké, ale na túto hru akoby príliš prekombinované. Nie je totiž až taká obsiahla, aby ste to rozumne využili a niet divu, že tam museli asi až do polovice hry autori pridávať neustále vysvetlenia a priblíženia jednotlivých možnosti upgradov.  Miestami sa mi zdalo, akoby tento systém plánovali autori do úplne inej hry, niečo s otvoreným svetom na sto hodín hrateľnosti. Tu by stačilo štyri- päť upgradov sekery a nie stodielikové stupnice, dvadsať typov štítov, ktoré sú úplne zbytočné a desiatky rôznych častí oblečenia, ktoré pridávajú po 1 bode silu, obranu a ďalšie prvky.

Upgrady robíte vždy u kováčov trpaslíkov, ktorí sú pripravení v každom svete, čo po stovkách rokoch otvoríte. Ťažko povedať pre koho iného ešte pracujú, keďže mimo nich a monštier je svet hry prázdny. Je to trochu škoda. Spolu je v hre len okolo 4-5 postáv, ktoré stretnete a s ktorými sa budete rozprávať. Trpaslíci patria medzi tých zábavných a oživia vážne rozhovory. Zároveň vám vylepšia, čo si vyberiete, aj keď, samozrejme, musíte zaplatiť alebo mať potrebné materiály. Tie všetky zbierate cestou, kde sa oplatí rozbíjať nájdené truhlice, zbierať peniaze po padnutých nepriateľoch.

God of War (PC)
God of War (PC) Mapy hry ponúknu rozsiahle územia, aj keď prejdete v nich vždy len úzku ohraničenú cestu.
Mapy hry ponúknu rozsiahle územia, aj keď prejdete v nich vždy len úzku ohraničenú cestu.


God of War (PC) Postavy budú dopĺňať dvaja zábavní trpaslíci, ktorí vám ponúknu pomoc s upgradmi.
Postavy budú dopĺňať dvaja zábavní trpaslíci, ktorí vám ponúknu pomoc s upgradmi.


God of War (PC) Upgradovací systém je na tento štýl hry zbytočne prekomplikovaný.
Upgradovací systém je na tento štýl hry zbytočne prekomplikovaný.





Stále to však nie je celá ponuka hry, boje sú síce základ, ale celé to dopĺňa viac-menej jednoduché lezenie, kde bude často potrebné šplhať po skalách, aj keď vždy je možná len jedna dopredu určená cesta. Zaujímavejšie sú puzzle, ktorých je v hre dostatok a ponúkajú oddychový prvok do hry. Niekedy sú jednoduché a stačí vám niečo vytiahnuť a zaseknúť svojou sekerou, inokedy je potrebné presúvať energie alebo prvky tak, aby sa vám niečo otvorilo. Alebo sú tu aj mechanické pasce v Tomb Raider štýle, ktoré treba zastaviť, alebo nastaviť tak aby ste pomedzi ne mohli prejsť. 

Čo sa týka náročnosti hry, záleží na tom,  akú obťažnosť si zvolíte, ak chcete oddychovku a vychutnávať si hlavne príbeh, prostredia a až tak neriešiť boje, tak najnižšia je ideálna, aj keď ani tam nečakajte jednoduchú prechádzku. Vyššie obťažnosti budú prituhovať a umieranie bude častejšie. Ale je tu dobre nastavený systém checkpointov a quicksave, ktorý vás nikdy nepošle ďaleko od miesta, kde ste zomreli. Hra má aj manuálne pozície, ktoré je vhodné občas použiť. Môže sa totiž stať, že sa dostanete k bossovi, ktorého s aktuálnymi vybavením len ťažko prejdete a vrátiť sa nebude dať. Ostane vám len pozícia. Ale ak by sa vám to stalo, vždy skúste najskôr vylepšenia schopností, tie môžu pomôcť v sile.

Hlavný príbeh by ste mali prejsť do dvadsiatich hodín, pričom predĺžiť si to viete hľadaním ďalších bonusov, všetkých truhlíc, alebo aj vedľajších bossov. Je škoda, že hra nemá žiadny doplnkový režim, napríklad kooperáciu alebo nejaký typ arénových bojov, kde by sa využil bojový systém. Uvidíme, či v tejto oblasti autori niečo pridajú v pripravovanej dvojke. Tá má vyjsť tento rok, aj keď zrejme len na konzolách.

Graficky sa hra od pôvodného PS4 vydania na PC výrazne nezmenila. Vizuál je však stále slušný, aj keď vidieť, že moderné grafické efekty chýbajú a ray-tracingové efekty by tu veľmi pekne sadli. Väčšinou kvalitné textúry a rozmanitosť prostredí s dostatočnými detailmi to celé dostatočne vyvažujú a výhľady si často užijete. Animácie sú však veľmi kvalitné. Jediné čo na PC hra dostala, sú vyššie rozlíšenia a aj plné 4K na rozdiel od konzol, vyšší framerate, 21:9 pomer strán, ale aj DLSS pre zlepšenie výkonu alebo Reflex funkcia.

DLSS tu dosť pomôže, keďže hra je prekvapivo náročná a aj vyššie grafiky majú na maxime čo robiť, aby vytiahli 4K 60 fps. Nedá sa povedať, že by bola optimalizácia vzhľadom na vizuál najlepšia, ale ani najhoršia. Hra so zapnutým DLSS ide tak, ako väčšina náročnejších hier ide bez neho. Teda na RTX 2080 super v 4K ide s DLSS quality okolo 40-50 fps. Zachytil som hlavne pády framerate na rôznych miestach, pri určitých efektoch, alebo v bojoch s viacerými nepriateľmi. Ak by  ste mali problém, viete si znižovať detaily. Nastavenia sú v tejto oblasti dostatočné, aj keď nie úplne detailné a chýba aj nastavenie FOV alebo aj exkluzívny fullscreen.

Autori pridali aj spomínanú Reflex funkciu, čo v tejto hre nie je nevyhnutne potrebné. Reflex je totiž funkcia na zníženie odozvy na čo najnižšiu hodnotu, ale to je pre hry, ktoré reálne potrebujú mikrosekundové reakcie, ako sú FPS multiplayerovky, ktoré hrávate v 120 fps alebo viac. Toto je sekačka a síce možno viete seknúť po nepriateľoch trikrát za sekundu, ale sú tam poprepájané animácie a aj ak chcete uskočiť alebo utiecť, je to často zdĺhavý proces. Navyše zóny úderov nepriateľov sú dosť veľké a aj tak často utiecť nestihnete. Nakoniec Kratos z boja neuteká a riešenie je sekať rýchlejšie. Reflex tu má aj prídavok na zóny na monitore na meranie odozvy, ak máte kompatibilný monitor.

Samotného ovládania klávesnicou sa nemusíte báť, funguje dobre, aj keď niektoré spojenia klávesov sú príliš prekombinované a na klávesnici sa dali riešiť lepšie, ale aspoň určité dvojtlačidlové útoky viete premapovať na jeden kláves. 

Na zvukovú stránku sa nedá sťažovať, čakajte príjemný hudobný podmaz, dobrý zvukový sprievod a tony nadabovaných textov - hlavne Kratosa a jeho syna. Tam veľmi dobre sadol Christopher Judge, ktorého možno poznáte zo Stargate seriálu ako Teal'c a malého syna dostal Sunny Suljic, ktorý dobre zvládol úlohu mladíka, snažiaceho sa zorientovať v novej situácii. Iných postáv je, ako som spomínal, veľmi poskromne, ale tiež majú veľmi dobré prejavy.

God of War (PC)
God of War (PC) Puzzle prvky príjemne oživia hrateľnosť.
Puzzle prvky príjemne oživia hrateľnosť.


God of War (PC) Rovnako monštrá budú pekným doplnkom.
Rovnako monštrá budú pekným doplnkom.


God of War (PC) Vizuál je poväčšinou pôsobivý, aj keď niektoré prvky mohli byť na PC vylepšené
Vizuál je poväčšinou pôsobivý, aj keď niektoré prvky mohli byť na PC vylepšené




Celkovo je God of War na PC slušne dotiahnutý port a ak máte radi sekačky, nemusíte váhať. Vizuálne je kvalitný a po hernej stránke ponúka pekný mix sekania, skúmania, lezenia, puzzle prvkov alebo zabíjania bossov, aj keď miestami až príliš veľa prestrihových scén, prekombinované upgradovanie alebo množstvo vracania sa po mape späť. Ale nie sú to výrazné nedostatky, ktoré viete hre prepáčiť popritom, ako si budete užívať cestu otca a syna.


napísal saver 12.1.2022
Páči sa mi! (+10)
9.0
Vo svete
9.3
Ohodnotiť
GOD OF WAR (PC)
+ kvalitný vizuál
+ rozmanité prostredia
+ dynamické boje
+ dobre vyrozprávaný príbeh
+ čeština
- zbytočne komplikovaný systém upgradov pre tento štýl hry
- veľa backtracingu
- repetitívne boje s rovnakými minibossmi


RECENZIE HRÁČOV
icon
7.5
ALTAIR13    8.5.2018
Je to môj osobný názor na hru s možno malými spoilermi (nič čo už tunajší užívatelia nevyspoilovali)... zobraziť
icon
10
M1CH    8.4.2018
goty fap fap hra bohov + kratos+ mytologia+ vztah zo synom+ sexy zeny+ grafika... zobraziť

PS4
PC

Vývoj: Sony / Santa Monica Studio
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 20. apríl 2018
 14.1. 2022 (PC)
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19532)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk