GOD OF WAR

GOD OF WAR

Iný, starší, no stále neuveriteľne vytrvalý

Dojmy
PS4

Séria God of War je s PlayStation veľmi pevne spätá už od vydania pôvodnej hry v roku 2005. V podstate tak pred koncom životného cyklu PlayStation 2 prišlo štúdio Santa Monica s novým, veľmi ambicióznym titulom. Dovtedy nenápadný tím sa s pomocou ďalších štúdií vytiahol s výraznou značkou a zároveň ikonickým maskotom konzoly PlayStation. Po veľkom úspechu však autori nevenovali veľa času oslavám a pustili sa do vývoja ešte lepšieho pokračovania. To prišlo na PlayStation 2 v čase, keď už bola na trhu nejaký ten mesiac nová generácia konzoly, no aj napriek tomu hre pozornosť nechýbala. Santa Monica na túto úspešnú cestu nadviazala aj na PS3 s God of War 3 a o pár rokov neskôr sme sa dočkali zatiaľ posledného veľkého dielu s podtitulom Ascension. Popri hlavných hrách nemôžeme zabudnúť ani na dvojicu Chains of Olympus a Ghost of Sparta, ktoré vyšli na PSP a taktiež nemali núdzu o úspech.

God of War séria sa však vydaním Ascension odmlčala na niekoľko rokov, konkrétne až do roku 2016, kedy sa nám opäť pripomenula na Sony konferencii počas E3. Tento návrat bol ale úplne odlišný od toho, na čo boli fanúšikovia série zvyknutí. Kratos výrazne zostarol, presunul sa na sever Európy a tentokrát sa v centre pozornosti neobjavil sám, ale spolu so svojím synom. A práve ten mení hru úplne od základov. V kombinácii s novým prostredím, časovým odstupom od posledných udalostí a príchodom syna dostali vývojári obrovský priestor na zmeny, ktorý náležite využili hneď na prvý pohľad. Novodobé God of War sa mení z čistokrvnej sekačky z pohľadu zhora na systematické príbehové dobrodružstvo s RPG prvkami a z pohľadu tretej osoby.


Čo všetko skrýva nová etapa God of War série, sa dozvieme až o mesiac, keďže vtedy hra vychádza, no my sme spolu s ďalšími novinármi dostali možnosť zahrať si nové Kratosove dobrodružstvo vo viac ako mesačnom predstihu. Na akcii v Prahe sme boli medzi prvými, ktorí sa k hre dostali mimo štúdia Santa Monica, no až teraz sa o naše dojmy môžeme podeliť aj s vami. S hrou sme mohli stráviť niečo málo cez hodinu a približne rovnako dlhá bola aj ukážka, ktorú sme mali k dispozícii. Vyberaná bola určite veľmi dôkladne, nakoľko nám ponúkla pohľad na rôzne možnosti hry ako aj situácie, s ktorými sa stretneme v plnej verzii. Ukážka začínala pokojne, bez súbojov a takmer okamžitým kontaktom so synom. Už tu bolo jasné, že syn bude hrať v hre veľmi dôležitú úlohu a nepôjde len o akýsi doplnok hrateľnosti s menším dopadom na príbeh.

Prvé minúty strávené na severe kombinovali udalosti, ktoré sme už mohli vidieť v oficiálnych ukážkach, no bolo viditeľne zrejmé, že si prešli značnou obmenou. Tá je ale vzhľadom k udalostiam, ktoré neboli vo verejnej ukážke zahrnuté, pochopiteľná. A keďže vám nechcem kaziť osobný zážitok, nebudem vám z nich opisovať viac. Každopádne, nasledujúce minúty boli venované Atreovi a jeho tréningu lovu s lukom. Práve luk je totiž jeho hlavný bojový nástroj, s ktorým vám bude pri každom súboji pomáhať. No keďže sa Kratos ukazuje ako veľmi poctivý otec, syn bude strieľať hlavne na váš pokyn. Na vzťah medzi otcom a synom sa tu kladie naozaj veľký dôraz. Vidieť Kratosa v tejto úlohe je síce nezvyčajné, no o to viac pôsobivé. Či sa v určitej časti hry priamo chopíme Atrea, nie je jasné, no jeho pohyby predsa len dostaneme v istých momentoch do rúk - napríklad pri spomínanom tréningu, kde v jeho koži treba správne namieriť a vystreliť.

Séria God of War sa vyznačuje intenzívnymi a rýchlymi súbojmi, no hlavným ťahúňom boli vždy epické boje s gigantickými bohmi či príšerami. Tie jednoznačne budú prítomné aj v aktuálnej časti, no v ukážke sme sa, bohužiaľ, k takýmto súbojom nedostali. Súčasťou boli najmä boje so štandardnými nepriateľmi, ktoré dopĺňali menší bossovia. Každopádne predsa len sme si museli prejsť jedným skutočne veľkolepým súbojom, ktorý nás len utvrdil v tom, že aj God of War z pohľadu tretej osoby má určite význam. Viac vám o ňom ale nemôžeme povedať. Práve väčšie prepojenie s okolitým svetom pri použití takéhoto druhu kamery dáva hre ešte hlbší ráz a úplne iný štýl. Pocit slabosti a zároveň veľkej sily Kratosa bol veľmi dobre čitateľný, vďaka čomu bol každý úder naozaj intenzívny.


Nová kamera nemusí vyhovovať každému, no z toho čo sme mohli vidieť, autori túto premenu zvládli dobre. Čo sa ešte súbojov týka, najväčšie zmeny pocítite práve pri bojoch s menšími nepriateľmi. Priamo v ukážke sme sa museli postaviť niekoľkým typom protivníkov, ktorí si vyžadovali rôzne druhy útokov. Nakoľko je ale sever obývaný aj normálnymi ľuďmi, aj tí budú občas vašimi nepriateľmi. Minimálne v tejto fáze hry nebola Kratosova hlavná zbraň (sekera) účinná na každého. Neraz sme ju tak boli nútení odložiť bokom a museli sme sa do nepriateľov pustiť holými rukami. Každopádne, pre Kratosa je sekera skutočne dôležitá, nakoľko je všestranná a navyše ju môže využiť aj ako zbraň na diaľku. Jej hádzanie na nepriateľa sa ukázalo ako veľmi účinný spôsob útoku, keďže ju vie jedným stlačením tlačidla privolať spoľahlivo naspäť.

Pri vracaní do rúk je ale sekera stále rovnako nebezpečná, takže ak v trajektórii jej letu stojí nejaký nepriateľ, pekne ho to zabolí. Aj keď sme mali v ukážke dostupnú len túto jednu zbraň, kombinácie útokov na blízko so sekerou, jej hádzanie, údery holými rukami, uhýbanie či prípadne rovno krytie štítom nás nenudili, práve naopak. V predchádzajúcich hrách sme mali dokonalý prehľad nad nepriateľmi, keďže kamera bola hore. Tentokrát sa to autori snažili nahradiť grafickými prvkami - šípkami, ktoré ukazujú, kde sa nachádzajú ďalší nepriatelia, pričom so zmenou farby aj rovno informujú, či za vami len stoja alebo sa už chystajú zaútočiť. Síce nejde o prevratné riešenie, ale je dostatočne funkčné. Autori pri nutnosti urgentne reagovať na to, čo sa deje za vami, pridali aj možnosť okamžite otočiť postavu o 180 stupňov stlačením jedného tlačidla.

Úprava kamery prináša ďalšiu zásadnú zmenu - zatiaľ čo sme si v predchádzajúcich hrách dokázali poradiť aj s niekoľkými nepriateľmi naraz, tu musíme riešiť každého pekne zvlášť. Osobne ma práve absencia poriadne ostrých čepelí na dlhých reťaziach trochu mrzí, keďže aj o tom bol God of War. Ide ale o prirodzenú evolúciu vzhľadom na nový štýl, no táto situácia sa ešte môže zmeniť s príchodom ďalších zbraní v neskorších častiach hry, uvidíme. Ako sme už spomenuli, sekera je v hre naozaj nenahraditeľný nástroj, keďže s ňou dokážete nielen bojovať, no taktiež ju využijete pri riešení puzzle. Pri hodení a trafení cieľa sa totiž sekera spolu so svojím okolím zamrazí, a tak ju budete veľmi často využívať pri prekonávaní a zastavovaní pohyblivých prekážok či mechanických systémov, rozbíjaní pevných drevených zábran, sudov a podobne. V celej ukážke sme museli riešiť len jeden puzzle prvok, ktorý pozostával z troch pohyblivých častí. Tie sme museli pomocou sekery dostať do rotácie, ktorá mala vytvárať znak.


God of War v novej verzii čaká aj ďalšia zmena, a to príchod pestrejšieho RPG systému. Túto časť hry síce autori spomínajú pomerne často, no k podrobným detailom sme sa nikdy nedostali. V ukážke, ktorú sme mali k dispozícii, sme síce na túto časť hry predsa len mohli nazrieť, no len zľahka. Je však jasné, že si v hre môžete vyrábať veci výmenou za takzvanú Hacksilver menu. Takýmto spôsobom si budete môcť vytvoriť rôzne typy brnení, ktoré vám zlepšia vaše atribúty. Tie pozostávajú zo sily, obrany, vitality či šťastia, ktorého zvyšovaním budete získavať napríklad viac bodov skúseností. Už existujúce zbrane si pri nájdení potrebných surovín viete ďalej vylepšovať. V ukážke sme si mohli takýmto spôsobom vylepšiť sekeru, no s celým procesom nám pomohol človek, ktorého sme stretli na ceste. Neurobil to však zadarmo, keďže hneď predtým mu pomohol Kratosov syn s prechodom vystrašeného zvieraťa cez most.

Rovnako ako viete vylepšiť sekeru, je možné zlepšovať aj Atreyov luk a tiež ho viete obliecť do lepšieho brnenia. Zaujme tu tiež strom schopností, kde si viete odomknúť nové útoky, pohyby či kooperatívne napádanie nepriateľov v spolupráci so synom. Kratos má stále v obľube násilné dorážanie protivníkov. Jedným úderom sekery ich zbaví hlavy, podobne sa im o stratu tejto časti tela postará presným zošliapnutím, prípadne ich s pomocou sekery vie zavesiť na strom. Brutálne animácie sú stále efektné a hraním budú len pribúdať.

Každý nový diel tejto obľúbenej série bol aj o prinášaní nových grafických štandardov na PlayStation. Hru sme mali možnosť hrať na PlayStation 4 Pro v dynamickom 4K rozlíšení (s checkboardingom) a bez váhania môžeme povedať, že hra vyzerá naozaj veľmi dobre. Pri prestrihových scénach sa autori viditeľne hrajú s kamerou a najviac detailov tlačia tam, kde je kamera zaostrená - ako je už zvykom. Aj vďaka tomu sú textúry naozaj ostré a detailné, na koži postavy môžete počítať jednotlivé póry a na brade každý jeden chlp. Grafika však nestráca na kvalite ani priamo pri hraní a v podstate konštantne sa pred nami premietal pôsobivý vizuál zamrznutého severu, hustých lesov či starovekých interiérov. Snímkovanie sa pri takomto nastavení držalo na stabilných 30 fps bez viditeľných poklesov.

Nová éra God of War sa zatiaľ ukazuje v pozitívnom svetle, no finálny verdikt budeme môcť vysloviť až 20. apríla, kedy hra vychádza aj s českými titulkami. Aj keď je Kratos úplne iný v porovnaní s tým, ako si ho pamätáme, stále je dostatočne silný, brutálny a odhodlaný bojovať. Naše dojmy sú zatiaľ pozitívne, no všetko bude záležať od toho, čo na nás čaká v plnej verzii. Druhý článok z pražskej akcie - rozhovor s vedúcim dizajnérom God of War - vám prinesieme zajtra.


napísal play3man 19.3.2018
Páči sa mi! (+7)
GOD OF WAR


PS4

Vývoj: Sony / Santa Monica Studio
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 20. apríl 2018
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#105


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Chaserv1.49 po internete (0)
V roku 2012 gamespy zrušilo zmluvu so Slovenským t...
| Red dead redemption 2 (1)
Chcel by som sa spýtať, či Red dead redemption 2 p...
| Gwent - ore bugged (1)
Začal som hrať Gwent, a nepoznám tam ešte úplne vš...
| Máte niekto witcher 3 na xbox ... (0)
Zdravím, vymením FIFA16 alebo Madden17 za Witcher ...
| Forza horizont 3 hoot wheels (6)
Mam xbox one a zakupenu forzu horizont 3 zakupil s...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk