YS IX: MONSTRUM NOX

YS IX: MONSTRUM NOX

8.0

Šesť hrdinov spoločne proti monštrám

Recenzia na Switch verziu

Sérii Ys sme sa na Sectore dlhší čas nevenovali a pritom je to škoda, lebo o pár mesiacov oslávi už 35 rokov a patrí k solídnym stáliciam japonskej RPG scény. Deviaty diel stihol počas roka 2021 vyjsť na PS4, Switch i PC, vyskúšali sme obe konzolové verzie – a ide o kvalitný príspevok do žánru, na ktorý sa dá ľahko zvyknúť, má solídny dej, výborné postavy a veľký svet.

Séria má tradičného hrdinu menom Adol Christin. Má chuť objavovať nové končiny, zväčša narazí na zásadný problém či veľkú výzvu. Napríklad tentokrát začína jeho púť rovno vo väzení, kde skončil po minulých dobrodružstvách: osmička sa odohrávala v tropickom prostredí a svetlom svete, tu vás čaká štipka temnoty. Väzenie je hlavnou súčasťou mesta Barduq, slúži pre celý región a to znamená, že si tu trest odpykáva pomerne veľa zloduchov. Aby toho nebolo málo, v okolí sa promenáduje kopa monštier. Väzenie je zdrojom príjmu, aj cestovného ruchu a vznikol tu mimoriadny ekosystém.

Záhadná žena Aprilis zmení Adola na Monstrum, získa špeciálne Gifts i silu vyháňať duše z monštier. Medzičasom zistí, že mesto oblieha aj nová hrozba v podobe Grimwald Nox a jeho kliatba má isté zákutia. A nebudete sami. Hlavného hrdinu doplnia ďalší, kým sa zíde celá šestica. Majú podobné osudy (zmena na hybridné postavy) a Aprilis chce od nich pomoc na boj s monštrami z inej dimenzie. Keďže kliatba mu nedovolí odísť (premyslený trik) z mesta, hráč ostáva celý čas v Barduq a jeho okolí, no vďaka tomu odhaľuje temnú históriu.


V RPG sme zvyknutí objavovať zaujímavé svety, ale táto hra ma chytila tým, že si vybudovala jednu skvelú lokalitu a prispôsobila jej hrateľnosť. Barduq je rozsiahle miesto, takže sa netreba báť nudy, ale nápad väzenského mesta i hrozby je výborný. Prieskum je výborný vďaka skvelej mape a hoci prvé hodiny vám tlačia do mysle najmä príbeh a nové postavy, po čase sa vytratí, resp. nasledujú aj menšie odbočky do minulosti nových parťákov. A vďaka nim si ich ľahšie obľúbime a pochopíme motivácie. Navyše sa vysvetľuje aj spôsob budovania a fungovania mesta. Ys IX má príznačne deväť kapitol a ku koncu sa opäť dej výrazne nakopne a prídu zásadné zlomy takže ste v strehu až do konca. Rozsah 30-40 hodín je solídny, hra sa zbytočne nenaťahuje.

Vďaka rozsiahlemu Barduq neprídete o pocit z postupu. Mesto sa totiž sprístupní postupne a zvykáte si na nové štvrte. Architektúra je výborná, sú tu pokojné miesta s obchodmi i nebezpečné lokály. Centrálne väzenie láka mnohé typy – aj problémové, napríklad kamošom väzňov nemôžete určite veriť a ponevierajú sa tu často. Okrem mesta tu čaká aj desať bludísk, kam sa postupne dostanete bojovať. Pohyb navyše posilnia rôzne vychytávky, ako beh po stenách, plachtenie i teleport. Každá postava má unikátny Gift a ten využijete pri otváraní sveta. To, že už pohyb je bohatý, dáva hre veľkú výhodu a prepojenie s postavami zaistí lepšie spoznávanie.

Hlavnú príbehovú líniu obohatia rôzne vedľajšie úlohy a čo osobne teší moju dušu šmelinára, na mape vidíte poklady a ak máte dostupné schopnosti v kapitole, viete ich vybrakovať. Väčšinou prieskum funguje tak, že s vlastnosťami prejdete čo dokážete a prípadne sa vrátite neskôr (už bez povinnosti). Ys IX má výborné tempo, menšie misie či zberačky vám pomôžu posilniť sa a získať extra skúsenosti.

Boje prebehnú väčšinou v bludiskách a tam ich zúročíte naplno. Mastí sa v reálnom čase, prepínať sa dá medzi Adolom a ďalšími postavami a aj tu je rýchlosť relatívne vysoká. Cení sa obratnosť, rýchla adaptácia na nepriateľov, využívajú sa bežné údery i špeciálne. Tie však pýtajú SP a a tieto špeciálne body sa nabíjajú po zásahoch nepriateľov. Dajú sa dobre namapovať ku gamepadu, takže ovládanie je hladké. Dôležitá je aj obrana na odvrátenie úderov a ak sa uhnete v zlomku sekundy pred zásahom, môžete získať bonus pre vaše údery na niekoľko sekúnd.

Ako to v JRPG býva, každá zo šestice osôb má trochu inú špecializáciu a zbrane. Napríklad Adol je univerzál, White Cat šikovná zlodejka a pijan Hawk má rád boj zblízka. Je dobré priebežne míňať SP a napredovať v boji, špeciálne údery sa priamo pýtajú do akcie. Vhodné je kombinovať typy boja: raz ísť proti sólo nepriateľom, inokedy proti celým skupinám, hra si vás postupne vyskúša. Prirodzene, boj v reálnom čase priamo zvádza reťaziť údery a vytvárať si efektné kombá s prispením špecialít.

Súbojový systém sčasti rozšíria vybrané módy. Boost je výborný pre rýchle potýčky, lebo ste silnejší a menej schytáte. Guard je lepší pre blokovanie či odrážanie úderov. A niekde na pozadí sa nabíja aj ukazovateľ EXTRA skúsenosti pre top údery v hre.


Prakticky jediné negatívum sa viaže k slabšej grafike, resp. je cítiť slabší engine a je jedno, či hráte na PS4 alebo Switch. Táto hra vás skrátka neohúri mega textúrami, hoci esteticky ponúka pútavé miesta, po čase sú podobné. Oproti osmičke v tropickom prostredí je deviatka predsa len temnejšia, akoby šmrcnutá barokom či iným obdobím a to sa odráža aj na architektúre. Framerate vás pokúša v istých lokalitách – dungeony sú plynulé na PS4 a relatívne dobre ich zvláda aj Switch. No otvorený pôdorys Barduq je už náročnejší, najmä keď je na ploche viac postáv či objektov.

Hudobná stránka, resp. dabingy sú iná trieda. Dostanete japonský i anglický dabing a azda vás dostane mix hudby, kde v bludiskách znejú gitarové rify a o 10 minút neskôr príde orchestrálna hudbička.

Ys IX vás oblaží, ak čakáte najmä rýchlu hrateľnosť, objavovanie sveta, kopu úloh a súboje v rýchlom tempe. Stávka na jedno mesto a desať bludísk sa vyplatila, hoci možno hra nie je taká pestrá ako minulé časti. Má však dobré postavy, slušný dej. Odporúčam skôr PS4 verziu ako kmeňovú platformu, ale hrateľný je aj Switch, ak akceptujete občas nižší framerate.


napísal Korec 17.1.2022
Páči sa mi! (+1)
8.0
Vo svete
7.5
Ohodnotiť
YS IX: MONSTRUM NOX
+ výborný nápad s lokalitou
+ šesť dobrých postáv
+ pocit objavovania a štruktúra
+ solídne bludiská a bohaté súboje
+ veľa vedľajších úloh
+ audio poteší dabingom i hudbou
- občas slabšia grafika
- nižší framerate na Switch


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Switch

Vývoj: NIS America / Falcom
Štýl: RPG
Dátum vydania: 9. júl 2021
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19557)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk