FIRE EMBLEM WARRIORS: THREE HOPES

FIRE EMBLEM WARRIORS: THREE HOPES

9.0

Tri známe klany, no na inom bojovom poli

Recenzia na Switch verziu

Čo majú spoločné Hyrule Warriors: Age of Calamity, Persona 5 Strikers a najnovšie Fire Emblem Warriors: Three Hopes? Zásadnú vec. Sú to kvalitné hry, ktoré si berú do systému hrateľnosti klasický Musou/Warriors vzorec, no zároveň ho mimoriadne obohacujú o príbehový či svetový základ z pôvodného univerza. Podobne ako sa z Hyrule Warriors: Age of Calamity nestala iba bežná dvojka Hyrule Warriors, ale kvalitná sekačka, kde hráči snorili po svete a hľadali kvantum odkazov na Breath of the Wild diel Zeldy, tak sa budú cítiť hráči aj pri Three Hopes vo svete Fire Emblem.

Takže vitajte späť a zároveň predsa inak! Prvé minúty nás katapultujú do známeho sveta, ale s inou postavou – váš hrdina/hrdinka sa volá Shez, prichádza sem s iným zameraním a pôvodne sa rysuje ako bežný žoldnier ochotný za peniaze poraziť nejednu armádu či zaručiť eskort niekoho na zvolené miesto. Keď sa však istého dňa dostane do kontaktu s trojicou VIP osôb Dimitri, Edelgard a Claude, štartuje nová príbehová jazda so starými známymi. Nakukneme aj do známej akadémie v Garreg Mech Monastery. Čaká nás alternatívna línia či pokračovanie? Od každého niečo, ale v zásade platí, že fanúšikovia ťahovej stratégie FE: Three Houses sa môžu tešiť na rozvíjanie udalostí či iný pohľad na známy svet. Nováčikovia sa môžu dať ohúriť desiatkami postáv, spoznať ich náturu, charakteristiku, chrabré i zradné momenty.

Štruktúra tejto hry je esenciálna a ďaleko odlišná od prvej Fire Emblem Warriors hry. Naplno sa sústredí na svet Fódlan, kam zapadnete od prvých minút. Prvé tri kapitoly slúžia ako veľmi solídny prológ, ale pomerne skoro dôjde esenciálny moment, na ktorý prirodzene čakáte a nadíde – môžete si zvoliť jeden z troch klanov ešte na pôde akadémie, ale čo je dôležitejšie, ubehnú dva roky a začína poriadna línia, ktorá je iná pre každý klan. V praxi to znamená jediné – ak chcete vidieť všetko, treba prejsť hru tri razy. Pozitívne je, že línia sa nenaťahuje na 80 hodín ako v prípade Three Houses, ale vystačí cca na 20-40. Stále je to podstatne viac ako ponúkla prvá hra s Fire Emblem bojovníkmi, takže investícia je rozhodne dobrá.


Čaká vás trojaká náplň – sledovanie deja, manažment či rôzne aktivity v kempe (obmena pobytu v akadémii) a napokon samotný boj (v Musou štýle namiesto taktickej akcie). Ako vidno, herná náplň sa náramne ponáša na minulú hru FE: Three Houses a autori sa naplno snažia navodiť aj podobný pocit. Už dávno nejde iba o to sekanie z Musou/Warriors hier, dokonca sa dá konštatovať, že pokiaľ si budete dávať načas, možno sekačka bude tvoriť sotva polovicu celkovej hernej dĺžky.

Dialógové línie sú dlhé a roztrúsené do rôznych častí hry. V prvom rade sú tu špičkovo zostrihané animácie a na ne nadväzujú aj momenty, kedy sú dialógy klasicky statické v japonskej réžii – na jednej strane displeja jedna postava a plynúce riadky, na druhej strane ďalšia postava. Občas dostanete možnosť na výber a ak sa trafíte, posilní sa vzťah medzi postavami. Dialógy bývajú niekoľko minút dlhé a objavujú sa prakticky všade – pred bitkou, po bitke, v kempe, počas tréningov, hra je popretkávaná konverzáciami intenzívne, a tak máte pocit, že okrem mastenice na bojisku sa rozpráva neustále. To nie je negatívum, akurát sa na to treba pripraviť.

Druhou súčasťou hry je kemp so všemožnými aktivitami pre hrdin(k)u Shez a iné postavy. Slúži podobne ako akadémia v Three Houses a náplň je podobná. Najprv sa zdá byť relatívne jednoduchý, to je iba menší výsek, kde môžete hodiť reč s mnohými postavami. Samotný kemp je veľká lokalita, v ktorej sa presúvate po vlastných alebo využijete funkciu rýchleho cestovania ku konkrétnym postavám či kľúčovým bodom ako je obchod, tréning, stratég, kuchár či zadávateľ vedľajších úloh. Ruku na srdce, kemp je naprataný množstvom vedľajších aktivít, ktorých úlohou je spoznávať, vypiplať a cibriť postavy. Takže môžete sa pozrieť na ich levely, zvyšovať ich za peniaze, ich povolania a podstúpiť skúšky na úplne nové povolanie. Môžete si dať aj cvičnú bitku. Alebo si užiť vedľajšie zadania ako upratovanie stajní či pomáhanie, ktoré utuží vzťahy. Cieľ je mať nielen silné eso v podobe Shez, ale spoznať aj členov zvoleného klanu a postupne si s nimi zlepšiť. Trvá to istý čas a na začiatku každej kapitoly máte určitý počet kôl na tréning, trávenie v aktivitách či si zvolíte aj obnos peňazí, ktorý investujete do postavy (limit je jasný: ostatné postavy nemôžu prekročiť level hlavnej).

Medzi bitkami môžete tráviť ľubovoľné množstvo času v kempe a dokonca si aj navariť jedlo a zhltnúť ho s vybranými postavami, dávať im darčeky i získavať podporné levely. Nie je to márne trávenie času, lebo hra vám stále pripomína, že každá aktivita sa vám zúročí. Napríklad ak je postava dobre naladená pred bitkou, bude lepšie bojovať a keď stratí zdravie, môže sa do boja vrátiť (ak nemáte zapnutú funkciu permadeath). Ak sa dobre napapká, môže mať dočasne lepšie atribúty. Ak s niekým utužila vzťah a budú bojovať spolu, budú efektívnejší. Takže hoci tu neplatí možnosť uložiť si nepriateľov vedľa seba na políčka alebo tvoriť romance, hra vás stále motivuje tráviť čas s postavami a vytvárať lepšie vzťahy.

Pred bojom pár pravidiel na strategickej mape. V každej kapitole čaká mapa a na nej niekoľko regiónov. Kto si trúfne, môže utekať rovno k hlavnej úlohe kapitoly a začať mastiť nepriateľov v regióne. Ale ak ste skôr puntičkári, dávate si načas alebo máte chuť vyzobať celú mapu, oceníte možnosť najprv ísť do vedľajších častí mapky, dobyť ich a potom nabehnúť na hlavnú. V tom smere si užijete všetko, čo hra ponúka, získate viac skúseností, užijete si boj a najmä získate predmety z týchto častí. Región obsahuje napríklad 2-3 budovy a keď po bitke na ne kliknete, môžete inkasovať odmeny.

A teraz samotný boj. Kto pozná Warriors hry, neprekvapí ho veľa vecí, ale pre nováčikov rýchle resumé. Na mapu dorazí niekoľko mocných bojovníkov a bojujú proti masívnej presile vojakov. K dispozícii majú ľahké i ťažšie ťahy na jedno tlačidlo, ale aj rôzne kombá v zložení Y-Y-Y, Y-Y-X a pod. Využívať môžete ďalšie špeciality cez tlačidlá R+X alebo R+Y – dajú sa namapovať vždy dve a keď ich opakovane používate, stúpne ich level. Ale pozor, nedajú sa používať donekonečna, čo signalizuje výdrž zbrane (avšak tá sa dá doplniť ak nájdete vhodný predmet na bojisku). A napokon sa nabíja aj špeciálny ukazovateľ, ktorý raz za čas umožní zoslať totálne masívny zásah na bojisku.

Nie je toho málo, ale po čase sa všetky nuansy naučíte. Nehovoriac o možnosti prepínať si postavy – k dispozícii sú štyri a každá je inak zameraná. To môžete využiť najmä na silnejšie jednotky či bossov, ktoré majú určitú formu zbrane, silné a slabé stránky. Aplikuje sa aj trojuholník  zbraní z Fire Emblem hier (kopije, meče, luky), a preto sa oplatí prepínať aktuálneho bojovníka, ak sa snažíte zdolať nejakého búchača či bossa. A pozor, občas tu pristane aj monštrum, ktoré má viac ukazovateľov HP a snažíte sa ho poraziť postupne. Vtedy pomáha mať všetkých bojovníkov pokope a striedať ich dosť rýchlo.

Avšak bojová časť nie je iba o sekaní a behaní po mape. Strategická časť sa prejavuje v tom, že sa môžete prepnúť z akcie do prehľadnej mapy a zadávať príkazy, čím môžete byť efektnejší a plniť paralelne viaceré úlohy. Lokality sú štandardne rozsiahle, aj tie vo vedľajších misiách a úlohy sa na vás valia. Sami môžete zvážiť, ktorí hrdinovia pôjdu plniť hlavnú úlohu alebo obsadiť nejaký kút mapy, kto sa bude sústrediť na tie vedľajšie (napríklad zneškodniť mnícha, ktorý posiela nepríjemné plošné útoky hocikam či eskortovať VIP osobu na isté miesto) a na aké veci sa zamierate vy. Napríklad po mape sú roztrúsené farebné džbány, ktoré vám pridávajú zdravie, staminu či prašule a osobne som sa ich snažil získať vždy všetky.

Po úspešnom ukončení misie príde sumár, kde získate písmenové hodnotenia za viaceré atribúty: čas, počet zabitých nepriateľov, utŕžených rán a prípadne bonusy za vedľajšie misie či vyzdvihnuté predmety. Ideál pre všetkých puntičkárov, ktorí budú ochotní opakovať misie a hľadať lepšie stratégie. Občas som prešvihol čas misií, a preto dostával nižšie skóre v tejto kategórii, ale tie ostatné a plnenie všetkých úloh ho kompenzovali. A celkom sa mi darilo zarábať peniažky zo všetkých džbánov či truhlíc.


Pri štruktúre hry si len treba dať pozor, že jednotlivé kapitoly sú akoby uzavreté celky. Ak niečo nesplníte v jednej kapitole, napríklad ísť do vedľajších častí máp, využiť všetky bodíky na tréning či aktivitu v kempe, tak o ne nenávratne prídete. Preto je dobré nehnať sa iba za príbehom a rýchlym úžitkom v misiách, lebo sa vám môže občas stať, že nepríjemne narazíte a pôjdete misiu aj od začiatku – a možno len kvôli tomu, že ste si do nej priniesli mierne podlevelované jednotky. Každá misia síce jasne povie aký level nepriateľov ponúka – určite sa nájde pár dobrodruhov, ktorí si povedia level-dva hore-dole a skúsia to aj tak. No, nie vždy sa to oplatí a neraz som o jednotku počas misie prišiel...

Musou/Warriors hry sú pomerne náročné na hardvér a takmer každá z nich dostane na Switch zabrať. Koei Tecmo a Omega Force však postupne ladia engine i hardvér celkom umne – v tomto smere treba uznať, že Fire Emblem: Three Hopes majú lepší výkon ako minulé Musou hry vrátane Age of Calamity. Drvivú časť hry som odohral v handheld móde, kde si drží pekné rozlíšenie a pomerne často vydrží aj framerate. Akurát ak by ste skúšali aj splitscreen (do bitky si zavoláte kamoša), začne hra bojovať a občas podlezie 30 fps.

Výsledný dojem je však výborný po všetkých stránkach. Nintendo Switch dostáva ďalšiu fajnovú exkluzivitu prepojenú s ostatnými kľúčovými hrami. Táto hra je vo väčšej miere Fire Emblem titul prístupom k hrdinom, sociálnymi interakciami i možnosťami mimo bojiska – samotná akčná hrateľnosť je kvalitný Musou kúsok, kde oceníte najmä množstvo hrateľných hrdinov (kvôli spoilerom sa mnohí nedajú vymenovať). Pripravte sa najmä na zásadnú dualitu: rovnaký čas trávite mimo bojiska ako na ňom. Plus je tu hutný dej, ale presne naň ste zvedaví a je kvalitne zvládnutý v troch líniách. Vo finále: nemenej dobrý kúsok ako FE: Three Houses.


napísal Korec 24.6.2022
Páči sa mi! (+1)
9.0
Ohodnotiť
FIRE EMBLEM WARRIORS: THREE HOPES
+ výborne podaný dej cez nového hrdinu
+ tri klany a hutne spracované machinácie
+ tri samostatné kampane = viac možností v hre
+ kvantum možností a aktivít v kempe
+ niekoľko desiatok postáv, aj hrateľných
+ osvedčená Warriors hrateľnosť s možnosťami hrdinov
+ dobre rozložené mapy so solídnymi úlohami
- miestami až príliš veľa mechanizmov
- časť deja taká zložitá, že si nebudete všetko pamäť


RECENZIE HRÁČOV
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (7)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (0)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (3)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19889)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk