Geforce RTX 5060 Ti prináša DLSS4 do mainstreamu. Aký výkon ponúka? |
Nvidia práve vydala mainstreamové RTX 5060 Ti karty a pozrime sa na výkon a možnosti na Gainward RTX 5060 Ti Python III 16GB karte.
Nvidia tradične začína nové série s drahšími hi-end grafikami určenými pre náročných používateľov a postupne prechádza aj k mainstream ponuke. Teraz predstavila sériu RTX 5060, ktorá ponúka cenovo dostupné karty s dobrým výkonom. Tieto verzie grafických kariet sú medzi hráčmi veľmi obľúbené, čo sa odráža na ich vedúcej pozícii v rebríčkoch Steamu.
Teraz boli predstavené tri verzie kariet a to:
- RTX 5060 (8GB GDDR7) - 19 TFops (príde v máji)
- RTX 5060 Ti (8GB GDDR7) - 24 TFops (práve vyšla)
- RTX 5060 Ti (16GB GDDR7) - 24 TFops (práve vyšla)
Pre koho sú karty určené?
- Hráčom: Ideálna voľba pre hranie na 1080p alebo 1440p s vysokými detailmi, moderné technológie zaručujú vysoký framerate a rýchlu odozvu.
- Tvorcom obsahu: Výkon je dostatočný na editovanie videí, renderovanie a livestreaming.
- AI nadšencom: Karta zvládne základné generatívne modely a AI úlohy s využitím Tensor jadier. Najvyššia verzia so 16GB pamäťou podporuje aj veľké jazykové modely.
Nvidia sama hovorí, že v novej sérii prináša DLSS 4 pre každého, kde pre hráčov prichádza výkon, nové DLSS technológie, Multi Frame Generation a aj nové neurálne funkcie. Pre tvorcov obsahu je k dispozícii podpora nových enkodérov 9. generácie NVENC, a vďaka FP4 Tensor jadrám sa zrýchlia exporty filmov, 3D renderovanie a generatívne lokálne AI úlohy.
S touto kartou môžu používatelia očakávať primárne cielenie na 1080p a 1440p rozlíšenia, pričom s DLSS 4 a Multi Frame Generation dosiahnete framerate nad 100 fps v náročných hrách a ešte vyšší framerate aj s nízkou odozvou v multiplayerových tituloch. Reflex funkcia pomáha ešte znížiť odozvu, pričom nová karta bude tiež pripravená pre Reflex 2, ktorý príde čoskoro.
Aká je Gainward RTX 5060 Ti Python III 16GB?
Testovali sme Gainward Python RTX 5060 Ti kartu v 16GB verzii. Python je jednou zo základných verzií kariet Gainwardu, ideálna pre tých, ktorí nepotrebujú RGB podsvietenie a preferujú nižšiu cenu. Karta zaberá iba dva sloty a vyžaduje len jeden štandardný 8-pin konektor na napájanie (12VHPWR nie je implementovaný). Maximálna spotreba je 225W, avšak karta si vystačí aj s menej, čo znamená nízke zahrievanie a relatívne tichý chod. Požiadavky na zdroj sú minimálne a stačí 550W.
Karta má rozmery len 42 mm na výšku, 292 mm na dĺžku a 117 mm na hĺbku. Oproti troj- alebo štvor-slotovým kartám vo vyšších sériách je príjemne malá, čo ju robí vhodnou aj pre kompaktnejšie zostavy. Z portov ponúka 3x DisplayPort 2.1b a 1x HDMI 2.1b.
Karta je založená na čip GB206 vyrobenom na 5nm technológii, ktorý ponúka 48 ROP jednotiek, 4608 shader jednotiek a GDDR7 pamäť s priepustnosťou 448GB/s. Konkrétne táto verzia nie je OC model, takže má základné frekvencie 2407MHz s 2572MHz boostom pre GPU a 1720MHz pre pamäť.
Aký výkon vlastne ponúkne?
Ako som už spomenul, RTX 5060 Ti je ideálna pre rozlíšenia 1080p alebo 1440p. Osobne by som odporučil rovno 1440p (ale záleží od vášho monitora). Malou zaujímavosťou je, že výkon vo viacerých hrách zhodný s tým, čo ponúka RTX 5080 pre 4K, ale tu je to v 1440p rozlíšení.
Hoci karty v tejto sérii nie sú primárne určené na najvyššie nastavenia najnáročnejších hier, ponúkajú túto možnosť s decentným framerate. Špeciálne táto RTX 5060 Ti verzia so 16GB pamäťou zvládne prakticky všetko na maxime.
Pozrime sa na výkon v benchmarkoch, ktoré ukazujú nárast oproti RTX 4060 Ti a umiestnenie oproti RTX 4070 a 5070:
Výkon v benchmarkoch:
- Timespy - 15218 GPU (12991 - RTX 4060 Ti, 17421 - RTX 4070, 19938 - RTX 5070)
- Steel Nomad - 34.48 fps (26 fps - RTX 4060 Ti, 38 fps - RTX 4070, 51 fps - RTX 5070)
- Port Royal - 9723 bodov (8111 - RTX 4060 Ti, 10886 - RTX 4070, 14150 - RTX 5070)
Vidíme 20-25% zlepšenie oproti RTX 4060 Ti a približne 10% pod RTX 5070.
Čo sa týka chodu tejto Gainward verzie, teploty sú v desktope 40 stupňov s nulovými otáčkami, maximálne dosahujú 73 stupňov pri 2000 otáčkach počas benchmarkov, v hrách sa pohybujú okolo 70 stupňov pri 1900 otáčkach. Karta je tichá a počuť ju len minimálne.
Spotreba:
- v desktope: 15W - 40 stupňov
- video: 25W - 50 stupňov
- v hrách: okolo 160W do 70 stupňov
- maximálne: 180W v benchmarkoch do 73 stupňov
Tieto hodnoty spotreby sú priaznivé aj pre peňaženku.
Výkon v hrách
Pozrime sa na základný výkon v jednotlivých hrách. Rovno s DLSS Quality, v hrách, ktoré ho majú. Čakajte, že najnáročnejšie hry pôjdu okolo 45 fps v 1440p a 50-60 fps v 1080p. Samozrejme, môžete zapnúť aj frame generation, teraz už Multi Frame Generation, a dosiahnuť výkon nad 100 fps.
Graf ukazuje výkon v 1080p a 1440p v rôznych hrách. Všetky, okrem Sniper a PUBG, majú nastavené DLSS na kvalitu:
Nastavenia sú vo všetkých hrách najvyššie, okrem Outlaws, kde je Ultra a nie Outlaw nastavenie. Ak chcete vyšší framerate, môžete znížiť náročnosť efektov, ktoré najviac zaťažujú, alebo prepnúť z ultra na high, kde často sú minimálne rozdiely vo výslednej kvalite obrazu, ale na framerate sa to pozitívne odrazí.
DLSS 4 dodá karte kvalitnejší upscaling
Ako som spomínal, je to framerate s DLSS, ktoré teraz s vydaním generácie dostalo tiež novú generáciu technológie. Pre super resolution, teda upscaling obrazu, došlo k výmene starého modelu CNN (Convolutional Neural Networks) za nový Transformer model, inšpirovaný pokrokmi v oblasti jazykových a vizuálnych modelov. Táto funkcia zabezpečuje ostrejší obraz, viac detailov a stabilnejší vizuálny zážitok, čo sa týka pixelov a rozmazávania obrazu pri pohybe. Obzvlášť pri rozlíšeniach 1080p a 1440p bude rekonštrukcia s novým modelom citeľne kvalitnejšia.
DLSS 4 si lepšie poradí so zložitými efektmi, ako sú motion blur, depth of field či jemné textúry (napr. tráva, text na stenách), ktoré boli slabinou starších generácií tejto funkcie. Hoci je transformer model mierne pomalší (približne o 2 fps pri rovnakom nastavení), jeho kvalita sa výrazne zlepšila. Ak ste zvyknutí na DLSS Quality nastavenie (66 % rozlíšenia), môžete prejsť na Balanced (58 % pôvodného rozlíšenia) a dosiahnuť podobnú kvalitu ako pri predchádzajúcom CNN modeli, čo vám umožní získať ešte vyšší framerate. Nastavenie Performance (50 % rozlíšenia) je teraz pri 1440p rozlíšení dostatočne ostré.
Ukážka na Star Wars Outlaws:
Dnes už DLSS ponúkajú prakticky všetky náročnejšie a aj menej náročné hry a teraz so zvýšením kvality nie je dôvod si ho nezapínať. Zvýši framerate, zníži nároky na VRAM a zlepší aj odozvu.
Multi Frame Generation prinesie ešte vyšší framerate
Najväčšou novinkou DLSS 4 je zavedenie tzv. Multi Frame Generation (MFG). Kým klasické Frame Generation v DLSS 3 z predchádzajúcej RTX 40 generácie vytváralo len jeden doplnkový frejm, nový systém môže teraz generovať 2 alebo 3 frejmy za sebou. Navyše ich dokáže pravidelne rozmiestniť s rovnakým časovým odstupom, čo zabezpečuje plynulý obraz.
V hrách nájdete nastavenie, ktoré umožňuje aktivovať 2x, 3x a 4x generovanie snímok v môžete si tak vybrať, ktoré vám bude vyhovovať. Toto nastavenie je prístupné priamo v hrách s podporou, avšak cez ovládače môžete vynútiť akékoľvek nastavenie aj v hrách bez priamej podpory. Rovnako to platí pre nový DLSS Transformer model.
Čo prinesie Multi Frame Generation v praxi?
- Pri hraní v rozlíšení 1440p môžete mať základný framerate 45 fps, ale so 4x Frame Generation sa dostanete na výstup až 180 fps.
- V kombinácii s technológiou Reflex je latencia stále veľmi nízka. Prakticky sa zachováva latencia bez generovania snímok, takže získate dodatočné snímky ako bonus.
Porovnanie zvýšenia framerate v 1440p s DLSS Quality:
Pri používaní Frame Generation však treba byť opatrný. Čím nižší je základný framerate, tým vyšší môže byť lag a nižšia odozva ovládania. Zapínať Frame Generation sa odporúča pri framerate nad 60 fps, aj keď od 40 fps by mal fungovať bez väčších problémov. Pri nižšom framerate už cítiť pomalé a ťažkopádne ovládanie a obraz bude pri pohybe skôr rozmazaný, ako plynulý
Reflex pomôže s odozvou
Vysoký framerate je dôležitý, ale pre mnohých hráčov je ešte väčšou prioritou nízka latencia (odozva). Reflex je technológia, ktorá optimalizuje celý proces spracovania medzi myšou a obrazom na monitore – od vstupu až po renderovanie snímok a zobrazovanie.
Reflex je integrovaný vo všetkých tituloch využívajúcich Frame Generation a taktiež vo väčšine významných multiplayerových hier, kde nízka latencia zvyšuje šancu na víťazstvo a zlepšuje pomer zabití a úmrtí (kill/death ratio).
Napríklad vo Fortnite v Ballistic režime pri rozlíšení 1440p dosahuje hra približne 100 fps, pričom odozva je:
- bez Reflexu - 13 ms
- s Reflexom - 9 ms
- s Reflexom + boost - 8-9 ms
Boost pridáva malé pretaktovanie, avšak nemusí vždy zaručiť lepšiu odozvu, preto autori ponechávajú obe možnosti.
Toto je zatiaľ pôvodná verzia Reflexu, ale Nvidia čoskoro predstaví Reflex 2, ktorá túto technológiu ešte viac vylepší. Pribudne Frame Warp, ktorý generuje obraz podľa polohy myši.
Ako je to s využitím VRAM pamäte?
Ak sa pýtate, či kúpiť 8GB alebo 16GB verziu karty, rozhodnutie závisí od toho, či chcete vyžiť maximálne nastavenia hier. Ak áno, mali by ste vedieť, že Assassin's Creed Shadows na maximálnych nastaveniach v rozlíšení 1440p síce vyžaduje 7.8GB, čo by bolo na hrane 8GB verzie. Ale nezabúdajte, že aj Windows si z VRAM zoberie časť, takže kapacita sa zaplní rýchlejšie. Pri nedostatku pamäte môže dôjsť k sekaniu pri presúvaní textúr medzi RAM a VRAM.
Na druhej strane, Indiana Jones si rovno zaplní celých 16GB, ak ich máte. Star Wars Outlaws vyžaduje 10GB, pričom nastavenia v hre ukazujú, že si môže brať aj 14GB. Alan Wake 2 zaberie 13.2GB. V skratke, ak sa chcete pohybovať v tejto oblasti nastavení, určite sa pozerajte po 16GB verzii.
Ak však hráte predovšetkým multiplayerové hry, menšie tituly alebo nepotrebujete maximálne nastavenia či ray tracing, 8GB verzia bude postačovať. Pre mainstreamové hry ako Forza, GTA, CS:GO alebo Fortnite to bez problémov postačí
Takže čo karta ponúka?
RTX 5060 Ti je určená pre bežných hráčov, ktorí chcú plynulo hrať moderné hry vo Full HD alebo 1440p rozlíšení so zapnutým DLSS. Ponúka dostatočný výkon pre vysoké až ultra detaily a vďaka technológiám ako DLSS 4 a Multi Frame Generation dokáže dosiahnuť framerate vysoko nad 100 fps. Multiplayerové hry sa tak hrajú bezproblémovo aj okolo 150 fps.
Okrem hráčov karta poskytuje aj dostatok možností pre tvorcov obsahu, ktorí môžu využiť nové NVENC enkodéry a akcelerované exporty cez Tensor jadrá, a tiež nadšencov do AI. 16GB verzia si poradí aj s náročnejšími úlohami, ako sú práca s väčšími lokálnymi jazykovými modelmi alebo 3D projekty v Blenderi.
Konkrétne táto Gainward RTX 5060 Ti Python III 16GB verzia je veľmi slušná, kompaktná a tichá s dobrou spotrebou. Je menšia, čo ju robí ideálnou pre menšie zostavy a multimediálne PC, kde je potrebný výkon, ale hi-end by bol zbytočný. Je to vhodná voľba pre tých, ktorí nechcú mať vysokú spotrebu.
Ak hľadáte cenovo dostupnú grafickú kartu s modernými efektmi, alebo plánujete prechod zo starších generácií RTX x060, špeciálne GTX 1060, RTX 2060, RTX 3060 alebo RTX 4060, s novou RTX 5060 Ti získate dostatok výkonu a nové technológie. Prípadne ak by ste čakali na RTX 5060, tá príde budúci mesiac s výkonom určeným viac pre 1080p rozlíšenia.
Aká je cena?
- GAINWARD GeForce RTX 5060 Ti Python III 16G kúpite za 459 eur
Nvidia nakoniec karty v eurách nacenila veľmi pekne na to, že dolárová cena je 439 dolárov a u nás je to len 459 eur. Zdá sa, že Nvidia rovno prevzala lepší kurz eura.
Z ďalších kariet aj PALIT GeForce RTX 5060 Ti Infinity 3 16G je za rovnakú cenu. Vo vyššej triede sú Asusky, kde je ASUS DUAL GeForce RTX 5060 Ti O16G za 526 eur alebo ASUS PRIME GeForce RTX 5060 Ti O16G za 559 eur a ASUS TUF GeForce RTX 5060 Ti O16G GAMING za 587 eur
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- The Elder Scrolls IV: Oblivion remastered bol predstavený a rovno vydaný 294
- The Elder Scrolls IV Oblivion remastered sa na Steame pekne rozbehol 129
- Grafických kariet je na skladoch stále viac, už dostanete aj RTX 5070 Ti za lepšie 62
- Aký monitor si vybrať za 100, 200, 400 alebo 1000 eur? Aký rozmer, obrazovku a pom 110
- Takto bude vyzerať iPhone 17 Pro s obalom 64
- GTA San Andreas má dostupný slovenský AI dabing 47
- The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered bude ohlásený zajtra 31
- Porovnanie druhej epizódy The Last of Us season 2 seriálu s hrou 42
- Battlefield ukazuje základ svojej hrateľnosti - deštrukciu 28
- X-Files reboot je už v príprave 65 zobraziť viac článkov >