Čo AMD prinesie do RDNA 5 GPU čipov? |
AMD sľubuje rýchlejší ray tracing, lepší upscaling a nižšie nároky na pamäťovú priepustnosť. Snaží sa tak dobehnúť Nvidiu.
AMD spolu so Sony odhalili tri hlavné novinky pre nasledujúcu generáciu architektúry RDNA, ktoré budú základom budúcich grafických čipov aj konzolových SoC. Cieľom je zlepšiť výkon v ray/path tracingu, zvýšiť kvalitu upscalingu a znížiť spotrebu pamäťovej priepustnosti - teda viac sa dotiahnuť na Nvidiu, ktorá v týchto oblastiach drží náskok už niekoľko generácií.
Tri nové technológie RDNA:
- Radiance Cores - samostatné hardvérové jadrá pre spracovanie lúčov svetla, ktoré preberajú ray traversal a path tracing priamo v hardvéri. Umožnia realistickejšie osvetlenie, vyšší výkon a odbremenia GPU aj CPU od časti výpočtov. Doteraz AMD riešilo ray tracing výlučne cez shader jadrá, čo znamenalo nižšiu efektivitu a citeľný pokles výkonu pri path tracingu - napríklad v hrách ako Cyberpunk 2077 Overdrive alebo Portal RTX.
Radiance Cores sú preto priamou aj keď oneskorenou odpoveďou na RT Cores od Nvidie, ktoré táto firma zaviedla už v roku 2018 pri architektúre Turing. AMD ich však plánuje hlbšie integrovať do samotnej GPU pipeline, čo by mohlo priniesť výhodu v nižšej latencii pri prechode medzi rasterizáciou a ray tracingom a umožniť efektívnejšiu spoluprácu s novým FSR denoiserom. - Neural Arrays - prepojené výpočtové jednotky, ktoré spolupracujú ako jeden AI engine. Zvyšujú efektivitu spracovania neurónových modelov, čo prinesie výrazne lepší FSR upscaling, denoising a nové formy neurálneho renderovania priamo v reálnom čase. Ide o reakciu na Tensor Cores od Nvidie, ktoré dnes využíva DLSS 4, Ray Reconstruction či RTX Video Super Resolution. Neural Arrays však majú byť univerzálnejšie - môžu sa zapojiť aj do bežných výpočtov, ak AI úlohy neprebiehajú.
AMD chce týmto riešením vytvoriť jednotný AI engine schopný pracovať s rôznou presnosťou výpočtov (FP16, BF16, FP8), podobne ako Nvidia pri svojom Transformer Engine v architektúre Blackwell. Nový prístup má zároveň umožniť rozšírenie FSR o adaptívny generátor snímok a dynamický reconstruction filter podobný DLSS Frame Generation. - Universal Compression - nový hardvérový systém, ktorý dynamicky komprimuje všetky dátové toky v GPU. Výrazne znižuje potrebu pamäťovej priepustnosti, zrýchľuje načítanie textúr a zlepšuje celkovú efektivitu.
Zatiaľ čo Nvidia používa Delta Color Compression (DCC) a novšie aj Neural Texture Compression (NTC), AMD prichádza s univerzálnym riešením, ktoré dokáže komprimovať nielen textúry, ale aj geometriu, buffery a ray tracing dáta. To v praxi znamená nižšie nároky na pamäť, rýchlejšie streamovanie textúr a menšie rozdiely výkonu medzi modelmi s 256-bit a 192-bit zbernicou. Ide aj o kľúčovú technológiu pre budúce APU a konzolové čipy, kde je priepustnosť pamäte hlavným obmedzením výkonu.
Podľa Jacka Huynha z AMD a Marka Cernyho zo Sony tieto inovácie vznikli po viac ako dvoch rokoch prepracovania celej pipeline pre path tracing - od softvéru až po hardvér. Radiance Cores majú priniesť citeľne vyšší výkon v ray tracingu, zatiaľ čo Neural Arrays posunú hranice upscalingu a generovania snímok pomocou AI. AMD tiež potvrdilo, že nová architektúra bola navrhnutá s ohľadom na hybridný rendering - kombináciu klasického rasterizačného obrazu, AI rekonštrukcie a path tracingu.
Technológie budú súčasťou nasledujúcej generácie RDNA GPU, teda aj čipov pre PC a nové konzoly. Znamená to, že ďalšie konzoly a budúce grafické karty Radeon už budú pripravené na neurálne a plne path-tracingové renderovanie, ktoré sa eventuálne niekedy neskôr stane štandardom.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Battlefield 6 80
- Battlefield 6 dostáva recenzie 48
- Sony prinesie PS6 o pár rokov 93
- Battlefield 6 pri vydaní pritiahol len na Steame cez 700 tisíc hráčov 132
- Assassin's Creed umiestený do času po občianskej vojne bol zrušený 70
- Battlefield 6 ukázal svoje finálne požiadavky, pridal aj Ultra++ nastavenia 77
- DOJMY: Sudden Strike 5 30
- Roboti nás raz nahradia, v BMW už jeden pracuje 5 mesiacov 80
- Optimálna cena GTA VI by podľa analytikov bola 69 dolárov 98
- Bol predstavený prvý poster na Minecraft 2 film aj s dátumom premiéry 13 zobraziť viac článkov >