SHADOWRUN RETURNS

SHADOWRUN RETURNS

8.5

Mágovia, hackeri a odkaz zo záhrobia

Recenzia na PC verziu

Bezmála štvrť storočia po premiére sci-fi hry Shadowrun dizajnér Jordan Weisman cez Kickstarter kampaň vyzbieral takmer dva milióny dolárov, ktoré použil na vytvorenie izometrickej RPG Shadowrun Returns. Výsledok máme na stole, vlastne tentoraz v počítači a zavedie nás do nie až tak vzdialenej budúcnosti, do roku 2054, kedy bude všetko hore nohami. Na Zem sa vráti mágia, ktorá koexistuje bok po boku popri vyspelých technológiách a objavia sa bytosti z mýtov a legiend. Moc si rozdelia megakorporácie, ktoré sa týčia nad ulicami miest, kde sa vyskytujú nebezpečné gangy. A niekde tam sa ukrýva aj sériový vrah, ktorému musíte klepnúť po prstoch.

Ste Shadowrunner, žoldnier, ktorý sa ukrýva v tieňoch a spolieha na svoje inštinkty v neprívetivom svete. Vyšetrujete podivné úmrtie starého parťáka Sama Wattsa, ktorý sa s vami posmrtne spojil prostredníctvom interaktívneho odkazu, aby vás poveril touto úlohou. A tak sa vyberiete z pitevne do ulíc Seattlu, kde hľadáte odpovede na svoje otázky a nachádzate ďalšie obete s vyrezanými orgánmi. Pri detektívnom vyšetrovaní stretávate rôznych ľudí z rozličných vrstiev spoločnosti, ale aj elfov, orkov a trpaslíkov, ktorí sa stali prirodzenou súčasťou univerza. Sú priateľskí a zhovorčiví alebo agresívni, zákerní a závislí na drogách, niekedy premenení na beštie čipom nasadeným do hlavy.

Shadowrun Returns
Shadowrun Returns Začína sa to jedným telom v márnici a atypickým odkazom.
Začína sa to jedným telom v márnici a atypickým odkazom.


Shadowrun Returns Krytie za prekážkami poskytuje v boji ochranu.
Krytie za prekážkami poskytuje v boji ochranu.


Shadowrun Returns Čo všetko použije  hlavný hrdina,  záleží iba od vás.
Čo všetko použije hlavný hrdina, záleží iba od vás.





Počítať musíte so všetkým a preto si vyberte vhodné povolanie a rasu hrdinu, aby ste si poradili s prekážkami, čo sa vám postavia do cesty. Možno vám sadne pouličný samuraj, ktorý sa vie oháňať mečom aj dobre strieľať, alebo radšej siahnete po čarodejníkovi a mágii, či šamanovi, ktorý využíva totemy a duchov zvierat alebo hackerovi, ktorý preniká do počítačových systémov. Každé povolanie má určité danosti, čo však neznamená, že si nemôže osvojiť znalosti mimo svojho odboru. Tie rozvíjate vďaka získanej karme, ktorá je odmenou za všetky splnené úlohy a pokrok v príbehu. Body karmy budete získavať v hojnom počte prakticky neustále a investujete ich na vylepšenie základných atribútov a k nim viazaných schopností. Zatiaľ čo rozvoj sily umožní zdokonalenie v kontaktnom boji a používaní vrhacích zbraní, vyššia inteligencia dovoľuje rozvíjanie hackerských schopností a ovládanie droidov. Mentálna sila zas podnecuje nárast chi a osvojenie kúziel, kým rýchlosť podporí boj so strelnými zbraňami a uhýbanie útokom.

Čím vyššia je hodnota atribútov, tým viac sa dajú rozvíjať súvisiace schopnosti. Napríklad rýchlosť a pokročilý boj strelnými zbraňami umožní lepšie ovládanie pištolí, brokovníc alebo samopalu a odomkne streľbu dávkou, mierený výstrel a ďalšie užitočné doplnky. Každé vylepšenie je však drahšie, takže na naučenie základov stačí jediný bod karmy, na získanie druhej úrovne už sú potrebné dva, na ďalšej tri body a tak ďalej. Rozvoj postavy je skutočne riešený veľmi dobre a umožňuje osvojenie niekoľkých odvetví súčasne alebo majstrovstvo v jednom, ktoré dovolí požiť väčší zásobník schopností v boji. Môžete si tak vytvoriť schopného hackera, ktorý vie nepriateľom odstreliť hlavu a pritom vrhá ohnivé gule, regeneruje sa liečivým kúzlom a navyše mu asistuje droid. Všetko, čo chcete použiť, od oblečení, ktoré pridávajú bonusy k atribútom, cez implantáty s bonusmi až po zbrane, špeciálne útoky a čary, bez problémov kúpite u rôznych obchodníkov a použijete, keď máte súvisiace schopnosti na požadovanej úrovni. Prebytky sa ukladajú vo vašej zabezpečenej skrinke a výbavu máte možnosť zmeniť pred každou misiou.

Pritom sa v boji zriedka spoliehate len sami na seba. Pri postupe sa k vám dočasne pripoja postavy, ktoré majú podobné motívy a neskôr môžete najímať žoldnierov - runnerov na jednotlivé misie, ktoré máte pred sebou. Spriatelené osoby vás mimo boja automaticky sledujú, kamkoľvek sa pohnete, v ťahových bitkách ich však ovládate rovnako, ako hlavného hrdinu. Systém je jednoduchý a pripomína boje v XCOM: Enemy Unknown. Každá postava sa v kole môže pohybovať a použiť bežné a pokročilé útoky s väčšou konzumáciou akčných bodov. Základom sú údery holou rukou, použitie sečných zbraní nablízko, bežných kúziel a pušiek. Pri dostatočných schopnostiach môžete použiť mierený zásah alebo špeciálny režim útoku.

Strelné zbrane treba nabíjať, muníciu ale nezbierate a máte ju automaticky. Popri základných útokoch používate jednorazové granáty alebo lekárničky a tiež pokročilé kúzla, ktoré nepotrebujú manu, len pár kôl na regeneráciu. Ak je protivník za prekážkou, je náročnejšie trafiť, ale napríklad hackerova schopnosť označenia cieľa zvýši spojencom percentuálnu šancu na zásah. Iné znalosti a kúzla pridajú dočasnú ochranu, spomalia alebo inak znevýhodnia nepriateľov. Niekedy sa je dobré číhať v pozorovacom režime, kedy postava automaticky útočí na zhliadnutého protivníka. Je škoda, že mŕtve telá z bojiska po chvíli miznú. Inak sú však bitky dynamické a dostatočne taktické.

Originálne sú boje vo virtuálnom kyberpriestore pri hackovaní, kde sa postavy pohybujú v digitálnom matrixe. Pri hľadaní dát hackeri používajú extra schopnosti na boj so zabezpečovacími systémami a tí lepší dokážu aj vyvolať pomocníkov. Treba si dávať pozor aj na firewall a ochranné moduly, ktoré pri pridlhom nalogovaní spustia alarm. V prípade zlyhania sa postava preberie v reálnom svete a môže skúsiť znovu preniknúť do systému. Takýmto spôsobom sa dajú získať cenné dáta, odomknúť výťahy a prevziať kontrola nad nepriateľskými kamerami a obrannými systémami. Hackovaniu spravidla predchádza preniknutie do zabezpečených budov, ktoré zúrivo bráni ochranka. Takže kým hacker bojuje vo virtuálnom prostredí, zbytok tímu ho musí brániť pred strážcami v reálnom svete.

Mimo boja postup pripomína point & click adventúru, kde komunikujete, prehliadate a zbierate predmety označené ikonami a to vedie k získaniu nových stôp aj vyriešeniu nenáročných rébusov. Spínačmi pod obrazmi v správnom poradí aktivujete tajné dvere, odpovede na vstup do počítača sa ukrývajú v denníku, na plagáte a možno pomôžu aj hostia z baru. No hoci je dej spletitý a prinesie aj niekoľko prekvapení, postup je striktne lineárny a pohybujete sa len v lokalitách, do ktorých vás dotlačí vyšetrovanie. Nepotrebuje veľmi premýšľať, aby ste v nie príliš rozľahlých blokoch našili nové stopy, čo je trochu škoda, pretože keď ste vedení za ručičku, z progresu vo vyšetrovaní nemáte až taký pôžitok.

Pocit určitej voľnosti v rozhodovaní ale vedia navodiť dialógy, v rozhovoroch sa ukrývajú záchytné body, ktoré umožnia napredovať v pátraní. Správne vedenou komunikáciou môžete navyše získať rôzne výhody a extra informácie, ktoré uľahčia ďalší postup. Presvedčíte policajta, aby vás pustil na miesto činu alebo narkomana, aby otvoril prístup do zločineckého sídla. Niekedy postačí dostatočná charizma alebo správna etiketa, čiže osvojený hovorový slovník, ktorý zaberá na určitú komunitu, ľudí v uliciach, akademikov, gangstrov, strážcov alebo členov korporácií. Inokedy pomôže predmet z nepovinnej úlohy, ktorý síce nevyhnutne nepotrebujete, ale uľahčuje jednanie. Môžete sa uchýliť aj k podplácaniu a mocné postavy k použitiu hrubej sily.

Shadowrun Returns
Shadowrun Returns Skorumpovaný detektív vám bude hádzať polená pod nohy.
Skorumpovaný detektív vám bude hádzať polená pod nohy.


Shadowrun Returns V rozhovoroch je veľa možností, ako dosiahnuť svoj cieľ.
V rozhovoroch je veľa možností, ako dosiahnuť svoj cieľ.


Shadowrun Returns Hackeri bojujú v digitálnom matrixe.
Hackeri bojujú v digitálnom matrixe.





Jedinou a dosť viditeľnou, či skôr (ne)počuteľnou chybou rozhovorov je úplná absencia dabingu. Textov je v hre skutočne veľa, na niekoho možno až priveľa, ale tvorcovia si mohli dať trochu námahy aspoň s nahovorením kľúčových postáv. Postačili by aj uvítacie frázy pri stretnutí, ktoré by neosobných mímov zmenili na postavy s dušou a charizmou. Hudba v pozadí síce neurazí a skromné zvuky pri bojoch ako-tak postačia, ale hlasy citeľne chýbajú.

Izometrický pohľad a grafika majú aj v dnešnej dobe svoje čaro, tak ako v období prvých dvoch Falloutov, ktorých vplyv v hre je dosť zreteľný, hoci Shadowrun viac hýri farbami. Niektoré udalosti a lokality v hre pamätníkom pripomenú určité momenty z týchto kultových RPG, čo zrejmú prijmú pozitívne s nostalgickou slzou v oku. Mladším hráčom, ktorí nezažili zlatú éru videohier, to však veľa nepovie a tak nemusia oceniť čaro pomerne jednoduchého spracovania s trochu obmedzenou kamerou, ale bohatými detailmi.

Shadowrun Returns potvrdzuje, že kampane na financované nezávislých titulov hráčmi majú zmysel. Môžeme síce tvorcom vytknúť, že vynechali dabing, na ktorý by takmer dva milióny vyzbieraných dolárov na Kickstarteri, čo je suma podstatne prevyšujúca pôvodné požiadavky, mohla stačiť. Na druhej strane je cena 14 EUR pre nových hráčov za viac ako desaťhodinový príbeh s editorom a voľne prístupnými modulmi veľmi priaznivá.

A obsah je skutočne lákavý, detektívka s Falloutovským nádychom a taktickými bojmi na spôsob Xcomu je vydareným počinom, ktorý umne spája nie len mágiu s technológiami, ale aj klasický štýl a hrateľnosť s modernými prvkami. A vďaka patrí v neposlednej rade hráčom, ktorí dali Shadowrun Returns zelenú ešte skôr, ako bol titul na svete.

Shadowrun Returns
Shadowrun Returns Veľká porada pred ťažkým bojom, ktorý možno rozhodne o osude sveta.
Veľká porada pred ťažkým bojom, ktorý možno rozhodne o osude sveta.


Shadowrun Returns Najväčší nepriatelia aj odpovede sa ukrývajú v podzemí.
Najväčší nepriatelia aj odpovede sa ukrývajú v podzemí.


Shadowrun Returns Priatelia a najatí žoldnieri sa v boji vždy hodia
Priatelia a najatí žoldnieri sa v boji vždy hodia





napísal uni 2.8.2013
Páči sa mi! (+1)
8.5
Vo svete
7.6
Ohodnotiť
SHADOWRUN RETURNS
+ rozsiahly rozvoj postavy a jej schopností
+ bohaté možnosti v rozhovoroch
+ kvalitný príbeh vo svete mágie aj technológií
+ editor a prídavné moduly
+ veľmi nízka cena
- žiadny dabing postáv
- lineárny postup vo vymedzených lokalitách
- miznúce telá padlých v boji
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1,4 GHz, 2 GB RAM, 256 MB VGA, OS Win XP+SP3/ Vista/7


RECENZIE HRÁČOV
Shadowrun Returns
6.5
MATHI4S    23.7.2014
Trochu som sa zdráhal napísať túto recenziu, keďže jediný čo čítajú uživateľské r...prečítať celé
Shadowrun Returns
8.0
LAKER_FAKER    21.8.2013
Jedna z prvý veľkých hier s úspe&scar...prečítať celé
PC

Vývoj: Harebrained Schemes
Štýl: RPG / Ťahová
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19596)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk