SORCERY SAGA

SORCERY SAGA

8.0

Mágia, bludiská a vôňa curry

Recenzia na Vita verziu

Už ste si po tohtoročnej Dangaronpe mysleli, že ani z Japonska nemôže prísť bizarnejší titul? Tak to sa mýlite, tento rok nás čakajú ešte veľké chuťovky a hneď ďalšiu nájdete rovnako na PS Vita. Sorcery Saga možno žánrovo zaradiť medzi akčné RPG, jej postavy a náplň mimo dungeonov je však poriadne svojská.

Hlavná hrdinka Pupuru študuje na Magic Academy a práve má zvládnuť finálnu skúšku. Musí sa vydať do tajomnej veže a priniesť odtiaľ magický orb. Zdanlivo ľahká úloha, pri ktorej stačí prejsť pár poschodí a na vrchole má čakať vytúžený predmet. Lenže žiadaný objekt nikde a namiesto neho tu chrápe zvláštna postavička Kuu a vedľa nej kniha curry receptov. Pupuru berie nového kamoša k profesorke, no úspešnej známky sa nedočká. Všetci na ňu škaredo hľadia s obvinením, že sa chcela vyhnúť skúške. Pupuru je podmienečne vylúčená a žiaľ chce zajesť v obľúbenom curry bistre. Zistí, že sem chodí veľmi málo zákazníkov, lebo vedľa vyrástol nový curry obchod v národnej sieti. To, že tam nie sú také chutné jedlá, nikomu nevadí, ceny, prostredie a masy sú prednejšie.

Pupuru má teda nový plán. Vďaka nájdenej knihe chce pomôcť majiteľovi pripraviť legendárne curry a vydáva sa do sveta hľadať vzácne suroviny. Proti nej budú vystupovať nielen živly dungeonov, ale aj partička najatá národnou reťazou. Na scéne sa navyše objaví vysoký mladík, ktorého síce uháňa akási žena, ale on tvrdí, že sa do Pupuru zamiloval a okamžite si ju chce zobrať za ženu. Dostať fireball do hlavy, preľstiť konkurenčnú skupinku či odmietnuť ponuku na sobáš? Táto hra má ťažké dilemy!

Sorcery Saga
Sorcery Saga Zoznámte sa, Pupuru vľavo, Ku v strede a nápadník vpravo.
Zoznámte sa, Pupuru vľavo, Ku v strede a nápadník vpravo.


Sorcery Saga Rock-Hard Cavern je ešte prechádzka oproti neskorším dungeonom.
Rock-Hard Cavern je ešte prechádzka oproti neskorším dungeonom.


Sorcery Saga Oboro Forest je príjemná prvotina, ale príde aj jedna-dve krušné chvíle.
Oboro Forest je príjemná prvotina, ale príde aj jedna-dve krušné chvíle.





Japonskí scenáristi ma neprestávajú prekvapovať. V Sorcery Saga miešajú skutočne interesantný mix. Pupuru je naivná, no odhodlaná hrdinka s dobrým srdcom, za ktorú chcete stále hrať. Neodolateľné kombo vlastností bude imponovať introvertom aj dobrým povahám. To, že sa naokolo odohráva príliš veľa vecí, je súčasť deja. Spočiatku bude testovaná vaša pozornosť na mená (do dvoch hodín si treba pamätať asi tucet), prípadne silné štylizácie. Očakávané postavy s rôznymi  charaktermi (arogantný majiteľ siete, mierumilovný makač v bistre) sú kombinované s paradoxnými (najatá skupina obsahuje milých chmuľov a nádejný ženích je viac plachý a uháňaný inou ženou ako odhodlaný) a scenáristi chrlia desiatky až stovky riadkov textu v bežnej scéne. Nečudujte sa, že sa k zbrani nedostanete aj 30-40 minút. Vtedy už Sorcery Saga viac pripomína vizuálnu novelu ako akčnú RPG s návštevami do dungeonu. Hra natlačila kvantum deja a rečí na prvú hodinu, potom sa už pomer sledovania i hrania vyrovná na 50:50.

V jadre čaká pochod jaskyňami, lesmi a inými prostrediami podobný Pokémon Mystery Dungeonu. Je tu silné duo - hrdinka Pupuru a nenápadný Kuu, z ktorého sa už v prvom dungeone vykľuje šikovný pomocník. Dungeony sú tradične rozložené na jednotlivé poschodia. Keď vyčistíte jedno a nájdete východ, môžete sa posunúť vyššie alebo nižšie. Nepriatelia sa veselo promenádujú po dungeone, radi sa obnovujú, priestoru na grind a opakované súboje bude neúrekom. Mapa sa odkrýva postupne, napätie a nachádzanie ďalších cestičiek ostáva. Fontánky, bedne a vedľajšie predmety plnia zdanlivú prázdnotu. Ale dočkáte sa aj šikovne nastražených pascí. Je to tradičná ukážka žánru, ktorej pomáha fakt, že lesné či vonkajšie časti sveta ostávajú fixné, ale každý vstup do dungeonu znamená náhodnú podobizeň pôdorysu a každý hráč putuje inak. Vždy však vpred, cesta naspäť sa nekoná, postup na vyššie poschodie tradične zabráni návratu späť. Je to v poriadku, bludisko zväčša končí po bossovi a východ je blízko.Na orientáciu poslúži ľahká a prehľadná mapa, takže stratiť sa nedá. 

Pupuru sa na mlátenie protivníkov celkom hodí a keď už má na hrane, môže za ňu chvíľu bojovať Kuu (užitočný aj proti väčšine) a hrdinka sa regeneruje. Autoheal je užitočný, oceníte ho najmä vo väčších dungeonoch i jednotlivých poschodiach. HP dieliky skáču postupne, musíte behať, nie iba postávať. Pri atakoch súperov to inak ani nejde. Bludiská majú rozličný pôdorys. Ak možno bojovať na otvorených priestranstvach, využite ich kvôli paralelným útokom Pupuru a Kuu či behu za HP. Úzke chodby prospejú skôr nepriateľom, majú vás priamo na muške a ten za vami si ani neškrtne.

Hlavná hrdinka využije tradičnú paletu úderov a trošku mágie. Spočiatku stačí opakovať rovnaké údery a bude to stačiť, no keď poskočia nepriatelia na vyšší level, pýtajú si inú stratégiu. Elementárna mágia pomôže, len by sa vám zišlo pár silných plošných kúziel, keď sa dovalí presila. Budete prekvapení, pretože aj nepriatelia sú celkom zábavní. Popri bežných typoch sa ukážu blázniví strážcovia a pár bossov.

Pupuru využije aj celú paletu predmetov. Niečo padne z nepriateľov a dá sa rýchlo speňažiť, často sa rysujú aj užitočné suroviny. Dôležité predmety nesiete do reštaurácie, ostatné sa však dajú využiť pri tvorbe lepších zbraní či výbavy. Zlepšovanie štatistík a zbrane sú kľúčové, lebo vám jedine zaručia možnosť zdolať ďalší dungeon. Keďže máte relatívne malý inventár, treba dobre zvážiť, čo budete niesť naspäť do mestečka a čoho sa zbavíte. A tu využijete jeden efektívny spôsob odhadzovania predmetov – na parťáka Kuu. Ten totiž zožerie všetko, čo naňho šmaríte a ešte sa mu zvýšia aj štatistiky. Ideálny stav!

Mixovanie predmetov a kutie lepších zbraní sa v neskorších častiach môže stať solídnou záľubou. Ako zistíte, pod veselým príbehom a svetlými farbami sa skrýva pomerne ťažká hra. Prvé dungeony sú ešte relatívne ľahké a zomrieť nemusíte (i keď neraz som skončil na 4-5 HP po súboji), ale neskoršie predstavujú poriadnu výzvu. Lepšie atribúty a nové zbrane môžu pomôcť, ale postup dungeonom je ťažký. Každý totiž začínate ako Pupuru na leveli 1 a musíte sa vypracovať v dugeone na vyšší level – preto je výbava a zbraň taká dôležitá. Niežeby bola obtiažnosť a závislosť na zbrani porovnateľná s Monster Hunterom, ale hardcore dungeony čakajú, pravidlá sú náročné a ísť stále od začiatku vás spočiatku zarazí. Nehovoriac o tom, že keď v prostriedku bludiska zomriete, prídete o všetky predmety a idete späť na štart.

Sorcery Saga
Sorcery Saga Flaming Volcano je už lokácia o hubu, cesta z prvého levelu vyššie je dlhá.
Flaming Volcano je už lokácia o hubu, cesta z prvého levelu vyššie je dlhá.


Sorcery Saga Curry si môžete variť a vychutnávať aj pekne v dungeonoch.
Curry si môžete variť a vychutnávať aj pekne v dungeonoch.


Sorcery Saga Naan patrí ku konkurencii, ale v jadre nie je krutý zloduch.
Naan patrí ku konkurencii, ale v jadre nie je krutý zloduch.





Preliezanie jaskýň a sledovanie dlhočizných scén sa pekne dopĺňajú. Hra nepodceňuje dej a zároveň je zábavná aj náročná. Autori sa o ňu starajú s láskou. Mantra jedla je silná a je inšpiráciou aj pre lokality na mape i zbrane. Okolo curry sa točí všetko -14 postáv, 131 monštier aj 731 predmetov.

Grafika PS Vita je milým oživením celej hry. Jednak štylizovaného sveta a po podobných hrách na DS či 3DS je príjemné vidieť podobný žáner aj na handhelde od Sony. Zvuková stránka poteší fanúšikov japonského dabingu a obľúbite si aj pár dobrých songov vložených do dungeonu.

Na začiatku to vyzerá ako vtipné dobrodružstvo naivnej stredoškoláčky, ale zdanie klame. Pod peknými scénami je ukrytý dungeon tvrdý ako remeň, kde zbrane, štatistiky, odhodlanie a stratégia hráča nájdu svoje uplatnenie. Sorcery Saga je originálny príspevok do žánru a ironické spojenie RPG s jedlom, ženíchom a inými atribútmi funguje.


napísal Korec 19.5.2014
Páči sa mi!
8.0
Vo svete
6.7
Ohodnotiť
SORCERY SAGA
+ vtipný dej
+ veselé a dobre napísané postavy
+ štylizácia curry a jedla
+ poctivé a ťažké prechádzanie máp
+ generované dungeony
+ kopa predmetov
+ pekná grafika a japonský dabing
- občas pridlhé dialógy
- rýchly nárast obtiažnosti


RECENZIE HRÁČOV
PS Vita

Vývoj: Compile Heart, ZeroDiv
Štýl: RPG
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19543)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk