TRANSISTOR

TRANSISTOR

9.0

Červenovláska, ktorou sa radi necháte zviesť

Recenzia na PC verziu

Pustiť sa do tejto akčnej RPG sa mi veľmi nechcelo, ale to bola chyba, pretože som takmer prišiel o jedinečnú hru, ktorá sa zaradila medzi moje najobľúbenejšie. Neviem ako vám, ale mne už lezú početné Diablo klony bez fantázie hore krkom. Transistor je ale celkom iný prípad a autori známeho Bastionu sa poriadne vytiahli a (opäť) odviedli kus dobrej práce.

Hra vás bez okolkov okamžite zavedie do futuristického mesta a zoznámi so šarmantnou červenovláskou Red. V ruke drží (alebo skôr ťahá za sebou) unikátny predmet - Transistor. Je to  zbraň s jedinečnými schopnosťami a súčasne spoločník, ktorý sa prihovára hlavnej hrdinke počas celej, bezmála šesťhodinovej cesty na vrchol metropoly. Red by si radšej zaspievala, ale osud chcel inak, a tak  sa pohybuje v štýlovom sci-fi prostredí, kde z každého rohu dýcha atmosféra pretechnizovaného sveta a číha légia autonómnych robotov - The Process. Pôvodnou úlohou týchto strojov bolo pomáhať, ale namiesto toho zabíjajú obyvateľov mesta Cloudbank. Red postupne odhaľuje pozadie uplynulých udalostí, k čomu dopomáhajú aj OVC terminály. Obsahujú správy, záznamy a niekedy aj voľby, ktorými domorodci v dištriktoch mohli rozhodovať hoci o farbe oblohy. V budúcnosti to predsa je (bude) úplná samozrejmosť.

Sympatickú hrdinku ale čaká predovšetkým boj a ten je rovnako unikátny, ako architektúra prostredia, v ktorom sa pohybuje. Základy síce pripomínajú obvyklý systém, notoricky známy z akčných RPG, kde prosto stačí nepriateľov spacifikovať schopnosťami a útokmi, ktoré sú uložené v lište na spodnej časti obrazovky. Veľmi rýchlo ale zistíte, že spôsob boja je v skutočnosti oveľa prešpekulovanejší a pritom dostatočne zrozumiteľný a jednoduchý. Jedná sa o pozoruhodný mix bitky v reálnom čase a ťahovom režime.

Transistor
Transistor Na bojisku zostávajú články, ktoré treba pozbierať, inak sa padlí nepriatelia zregenerujú.
Na bojisku zostávajú články, ktoré treba pozbierať, inak sa padlí nepriatelia zregenerujú.


Transistor Dve podoby postihnutého futuristického mesta.
Dve podoby postihnutého futuristického mesta.


Transistor Obmedzovače síce prinášajú postihy pre Red, ale súčasne pridajú bonusové skúsenosti.
Obmedzovače síce prinášajú postihy pre Red, ale súčasne pridajú bonusové skúsenosti.





V boji môžete využívať výlučne real time štýl, ale budete sa zbytočne trápiť. Je totiž veľmi praktické stlačiť space a počas pauzy naplánovať pohyb a jednotlivé útoky na vybrané ciele. Počet úkonov je obmedzený a chybný krok sa dá vrátiť a (doslova) prekresliť. Po vytvorení bojovej schémy odpauzujete a sledujete, ako Red s bleskovými reflexmi šikovne vykoná zadané príkazy. Lenže potom bitka pokračuje v reálnom čase a pred chvíľou spomalení nepriatelia sa znova mihajú tak rýchlo, že ich nestíhate zamerať. Pomôže ďalšia pauza, lenže musíte chvíľu počkať, kým sa Red zregeneruje energia, ktorá sa míňa pri každom plánovaní.

To však nie je všetko. Po zničených nepriateľoch vždy zostávajú imobilné články - cell a ak ich rýchlo nepozbierate, nepriatelia sa zregenerujú v plnej sile. V prípade nekompletnej obnovy niekedy vzniknú agresívne  články - badcell. Protivníci sú zväčša pohybliví a neraz využívajú podporné mechanizmy, ktoré sú nablízku a poskytujú energetický štít. Ak chcete poraziť nepriateľov, spravidla treba najskôr zničiť týchto štítonosičov.  Inokedy sa stretnete s umelými postavami s parádnym három, ktoré sa skrývajú, teleportujú a chvíľami sú nezraniteľné, takže musíte vystihnúť správny okamih, aby ste sa im dostali na telo. Ideálne je to v ťahovom režime. Do boja neraz zasiahnu obrovské ostne, ktoré dopadnú z výšky alebo zo steny vo vašej blízkosti a ťažko sa im vyhýba. Red má však tiež svoje tromfy a so správnymi schopnosťami (funkciami) napríklad nakrátko obráti nepriateľov proti sebe alebo privolá štvornohého pomocníka.

Boje prebiehajú vždy v menšej ohraničenej oblasti, kde sú neraz jednoduché objekty, ktoré môžu poskytnúť aké - také krytie Red, ale aj nepriateľom. Dajú sa však ľahko zničiť. Po vyčistení okolia uvidíte jednoduchú štatistiku, zinkasujete skúsenosti a môžete postupovať ďalej. Red má tuhý korienok a jej život je naviazaný na jej schopnosti, ktoré sú v hre označené ako funkcie. V boji sú aktívne vždy štyri, ktoré ste si vopred vybrali prostredníctvom prístupového bodu (Access point), na ktorý priebežne narazíte popri OVC termináloch. Ak sa červenovláske v boji nedarí, míňa sa jej životodarná energia a keď poklesne na nulu, Red príde o jednu funkciu, ktorá je označená ako preťažená. Súčasne sa jej však doplní život. 

V stave najväčšej núdze sa automaticky aktivuje emergency ťah, kedy môžete naplánovať záchranné manévre.  Definitívny koniec je až potom, keď prídete o všetky aktívne funkcie. Nestáva sa to často a zvyčajne v tom majú prsty silní bossovia. Prakticky teda máte štyri životy, no po strate každého o jeden útok menej.  Hra sa automaticky ukladá pri každom prístupovom bode a vstupe do iných oblastí. Odtiaľ teda môžete pokračovať po reštarte.

Po boji je optimálne vyhľadať najbližší prístupový bod, kde manipulujete so všetkými funkciami, ktoré máte v zásobníku. Preťažené funkcie nahradíte inými, ktoré máte v zálohe. Tie poškodené sa postupne opravia po návšteve viacerých prístupových bodov. Funkcie ale nemusia byť len aktívnym prvkom, ktorý predstavuje priamy útok alebo bojovú schopnosť. Do aktívnych slotov napasujete len štyri funkcie, no potom sú tu ešte upgrade a do tretice pasívne sloty. Upgrade poskytujú pridaný efekt k útoku, napríklad vytvoria pomocné bloky, ktoré zvýšia oblasť účinku alebo oslabia nepriateľov. Pasívne prvky zas pridajú kroky pri každom ťahu a plánovaní alebo umožnia samovoľnú regeneráciu života.
 
Každá funkcia je použiteľná vo všetkých troch prípadoch, aj ako aktívna, aj ako vylepšenie alebo pasívny prvok. Pri viac ako tucte získaných funkcií to predstavuje veľké množstvo kombinácií, ktorých výsledkom sú rôzne bojové schopnosti s pozmenenými vlastnosťami. Lenže je v tom háčik. Každá funkcia má určitú pamäťovú hodnotu a kapacita mem zásobníka je obmedzená. Takže musíte vyberať tak, aby ste mali efektné útoky a vylepšenia a pritom nesmiete prekročiť celkový pamäťový limit.

Našťastie nové levely odomknú nie len ďalšie funkcie, ale aj dajú na výber, či chcete rozšíriť kapacitu slotov na vylepšenia, pasíva, alebo zvýšiť kapacitu pamäte. Navyše pridajú aj zaujímavé doplnky- limiters.  Ako už názov napovedá, predstavujú obmedzenia, ale aj tak ich (aspoň do istej miery) využijete, pretože s každým inštalovaným limiterom dostanete aj bonus pri získavaní skúseností. Čím viac obmedzení, tým väčší bonus, lenže aj náročnejšie boje. Napríklad spôsobia, že po nepriateľoch zostanú štítom chránené články, alebo ich je dvojnásobok, takže sa môže zregenerovať viac robotov. Obmedzovače aktivujete a deaktivujete podľa uváženia.

S Red (a Transistorom) sa ocitnete aj  v privátnej lokalite, kde sa môže zamyslieť v hojdacej sieti, pohrať s loptou a maznáčikom Lunou a hlavne, kde ju čakajú nepovinné testy. Za niekoľkými dverami sa ukrýva séria skúšok, ktoré preveria vašu rýchlosť, stabilitu a taktické schopnosti. V obmedzenom čase alebo jedinom ťahu musíte poraziť všetkých nepriateľov, či sa im naopak vyhýbať. Popri skúsenostiach odomknete aj nové hudobné stopy, ktoré aktivujete v prehrávači. Len škoda, že je to vlastne jediné spestrenie hry a nenájdete tam žiadne plnohodnotné doplnkové režimy. Po finále sa však možno necháte zlákať a skúsite celý príbeh absolvovať ešte raz v rekurzívnej forme, s nadobudnutými a zachovanými levelmi, funkciami, ale húževnatejšími nepriateľmi.

Transistor
Transistor Niekde tu sa stala osudná chyba.
Niekde tu sa stala osudná chyba.


Transistor V ťahovom režime sa dá naplánovať každý krok a útok.
V ťahovom režime sa dá naplánovať každý krok a útok.


Transistor Schopnosti sa v hre nazývajú funkciami a môžu mať tri rôzne využitia.
Schopnosti sa v hre nazývajú funkciami a môžu mať tri rôzne využitia.





Grafika hry je príjemná,  ale nečakajte super efekty. Red je elegantné žieňa, ktoré za sebou vláči nadmerne veľký predmet, iskriaci na podlahe, ako je zvykom u hrdinov z JRPG. Väčšina lokalít hýri farbami a má výbornú atmosféru, ktorej sa nebudete vedieť nabažiť. Jednoduchý art štýl hre pristane a dokonale spĺňa svoj účel. Hudba a dabing Transistora zvýrazňujú nálady postihnutého mesta a stiesnenej Red. Všetko je zladené v harmonickom celku, kde dokonca aj texty na obrazovke, popisujúce terminály a lokality, vhodne dotvárajú moderné mesto v zajatí moderných technológií a schém.

Ak chcete skutočne originálnu akčnú RPG, práve ste ju našli. Za dvacku dostanete pozoruhodnú hru, ktorá sa neopičí po Diablovi a aj keď sa tvári skromne, je to unikát.  Popri zakomponovaných minihrách (testoch) by sa hodil nejaký doplnkový režim a možno by sa dal príbeh ešte trochu natiahnuť. Žiadne väčšie pripomienky však nemám. Transistor vrelo odporúčam a garantujem vám, že zoznámenie s Red určite neoľutujete.


napísal uni 15.7.2014
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Transistor - Trailer
| TRANSISTOR - TRAILER
[19.3.2013]
Transistor - E3 trailer
Transistor - Gameplay
| TRANSISTOR - GAMEPLAY
[15.7.2014]
9.0
Vo svete
8.3
Ohodnotiť
TRANSISTOR
+ kombinácia boja v reálnom čase s ťahovým režimom
+ unikátny vývoj postavy a aplikovanie funkcií
+ výborná atmosféra a štýlový dizajn prostredí
+ inovácie a originálny štýl
+ soundrack
- mohlo to byť trochu dlhšie
- hodili by sa doplnkové režimy
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Dual Core 2,6 GHz, 4 GB RAM, 1 GB VGA


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4

Vývoj: Supergiant Games
Štýl: RPG
Dátum vydania:  2014
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19644)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk