UNCHARTED: DRAKE'S FORTUNE

UNCHARTED: DRAKE'S FORTUNE

Z rúk hlavného hrdinu kvapká na tvár herného fenoménu modrá krv. Lara Croft sa trasie strachom.

Dojmy

Sir Francis Drake bol dobyvateľom, moreplavcom a korzárom, ktorý brázdil moria pod zástavou Anglického kráľovstva v 16. storočí. Vo svojej dobe bol hrdinom a najväčším kapitánom všetkých čias. Španieli ho spájali s diablom, veď aj mali prečo. Drake pre kráľovskú korunu lúpil, prepadával, vraždil a tak bola na jeho hlavu vypísaná tučná odmena (vtedy to bolo asi ako dnes 10 miliónov dolárov), ale nikdy nebola vyplatená. Drake zažil počas svojho života veľa úspechov a veľa jeho výprav skončilo fiaskom. Jeho dobrodružný život vyhasol niekedy v roku 1596 blízko brehov Panamy. Pochovali ho v olovenej rakve vhodenej do mora, ako sa na kapitána patrí.

Drake nemal žiadnych potomkov, aspoň to tak historické dokumenty dokladujú, Naughty Dog si myslí niečo iné. Nasimuloval vlastnú smrť a počas dlhých rokov prepadávania španielskych lodí naložených zlatom a striebrom, objavil bájny poklad El Dorado a jeho tajomstvo, ako aj úkryt si zobral so sebou do hrobu. Jedinou stopou k pokladu rozprávkovej ceny je neúplný denník veľkého moreplavca, ktorý našiel v prázdnej rakve počas výpravy financovanej káblovou televíziou Uncharted dobrodruh a samozvaný potomok veľkého korzára Nathan Drake.

Tam, kde sú prachy, sú aj problémy. Reportérka televízie Elena Fisher veľmi rýchlo zistí, že Nathan je ochotný pri pátraní v minulosti porušiť toľko zákonov, koľko sa len dá. Za to, že lovili v zakázanom teritóriu ich teraz chce popraviť banda pirátov. Victor Sullivan, ktorý dvojicu po hustej prestrelke zachráni na hydropláne, je zase po uši v dlhoch a chce poklad stoj čo stoj, lebo iba ten mu môže zachrániť krk. Všetci chcú byť bohatí (svojím spôsobom: Elena chce poriadnu story, Victor prachy, Nathan pravdu o predkoch a prachy), ale nik sa nechce bratsky podeliť.

Ja som to tušil!

Na oko vzťahy stmelené kontraktom a dlhoročným priateľstvom sú len pretvárkou, na pozadí ktorej sa rodí plán, ako z toho po malej službičke nazvanej Zneužitie bez vedomia zneužitého vycúvať. Medzi postavami zrazu funguje chémia a elektrizujúcej atmosféry počas rozhovorov sa takmer môžete dotknúť. Sympatie lietajú od jednej k druhej, ako sa osobnosti postáv vystavujú dennému svetlu. Vo vzduchu vetríte nevyhnuteľný zvrat, ktorý vami dopredu označeného zradcu odsúdi (slovami: ja som to vedel, že je to táto postava!), ale ich ponúkanú kooperáciu neodmietnete.


Kryjú vám chrbát, ponúkajú vlastný uhol pohľadu a keď už vás nechajú samého loziť po skalách, tak s vami komunikujú cez vysielačku a svojimi poznámkami vás podporujú pri rúčkoní ponad vodopád až na palubu nemeckej ponorky zaseknutej na vysokom útese. V ich prítomnosti sa necítite stratení a čo je najlepšie, bádania na vlastnú päsť si takmer neužijete, pretože vám dycha na krk vždy jedna z postáv.

Už to nie je len hlavná postava, o ktorú máte strach, ale cítite zodpovednosť aj za vedľajšiu, ktorá vám pomáha prestrieľať sa z chrámu von, kam vás sledovali zlatuchtiví piráti. Schovávate sa za prekážky, vykúkate, pálite, zbierate náboje po mŕtvych protivníkoch, prebíjate v relatívnom bezpečí zasypávaní spŕškou guliek a sledujete, ako je na tom Elena, ktorá sa snaží robiť to isté. Nie je nič neobvyklé, ak vystúpate po rebríku a zvedavo sa obzeráte späť, že kde sa reportérka zabudla.

Zastavujete sa nad otázkami: Kam to ide? Kedy stihol tamten prebiť, alebo ako mohol vyskočiť z horiaceho lietadla, keď si poriadne neobliekol sedák padáku? Raz už patria k filmovému žánru blockbusterov a tieto kozmetické chybičky robia rozprávanie ešte viac dobrodružnejším, pričom z hrdinu nerobia nadčloveka, ale oveľa viac zraniteľnejšiu osobu. Stotožnenie s postavami je bleskové a takmer od prvej sekundy hltáte všetko, čo povedia. Zapamätáte si dokonca také drobnosti ako Nathanove sťažovanie na dym Victorových cigár bez toho, aby ste jeho reptanie počuli. Príde to v okamihu, keď potrebujete oheň na zápalenie mohutných svietnikov. Krátka výmena sarkastických podpásoviek postavy zblíži, aby v ďalšom momente stáli na opačných stranách a vy ste si zase povedali: ja som to vedel!

Filmové momenty

Naughty Dog s Uncharted: Drake's Fortune znovuobjavujú už objavený žáner vôbec prvým Tomb Raiderom, ktorý položil základy dobrodružnej hry. Charizmu prsatej archeologičky však nepotrebujú, ani riešenie mohutných logických hádaniek s pol hodinovým dumaním nad otvorením dverí vedúcich k pokladu. Uncharted je postavený na pravidlách dobrodružného veľkofilmu a aj pre výber postáv má najbližšie k legendárnej filmovej trilógii Indiana Jones. V hre je dostatok akcie, oh-my-god scén, kedy sa vám pod nohami rozpadá vysuté lešenie pod tonami ťažkých kamenných blokov, chémia medzi postavami, protikladné názory i pästné súboje.


Táto formula dokonale funguje v hľadaní najväčšieho pokladu sveta, ale hnacím motorom je výborné rozprávanie a pravidelná zásoba osviežujúcich cut-scén, dramatických situácií a dychberúcich scenérií, ktoré napätie nielen udržujú, ale hráča doň aj ženú. Plynulé prechody medzi hrou a pasívnou scénou sú výsadou moderných hier a neprerušované hranie bez loadingov aj jednou z charakteristických čŕt hier Naughty Dog. Od ostatnej produkcie sa však líši. Prechody nebijú do očí a len veľmi ťažko rozoznať, čo je predrenderované a čo je real time.

Hra si pomáha mnohými trikmi, ako dobrodružstvo nezastaviť, ale udržovať ho neustále v pohybe. Interaktívne movie scény vám dovoľujú počas akcie koncentrovať sa na vybraný moment. Po zatlačení L2 sa kamera sústredí na podozrivo dutý otvor v zemi alebo prilietavajúci hydroplán počas prestrelky. Takto vám dávajú najavo, že ide o niečo dôležité a mali by ste tomu venovať pozornosť. Nenásilný spôsob pomoci nedovolí, aby vašej pozornosti niečo uniklo. Pri stúpaní do schodov sa spomalí chôdza a spustí rozhovor. Dávate pozor tomu, o čom postavy diskutujú, pričom si ani nemusíte uvedomiť, že hra to spravila schválne a využíva vašu nepozornosť na nahratie vonkajšej časti levelu.

Uncharted je plný takýchto drobností a detailov, ktoré si ani nemusíte všimnúť, pretože vyzerajú prirodzene - realisticky. Výbuch roztrasie obraz, hrdina dvíha ruky chrániac si tvár a inštiktívne škrčený uskakuje. Ak Nathana necháte nečinne stáť, kvokne si a prehrabáva vlasy. Ako by chcel povedať, že je unavený a na jeho pleciach leží ťažké bremeno. Z pohybov sa dajú pri troche predstavivosti prečítať pocity a nálady postáv. Pri pohľade na realisticky rozanimované tváre si predstavovať nič nemusíte. Sú oknom do duše a môžete v nich vidieť prekvapenie, strach, presvedčenie, zaskočenie, radosť i zlosť.

Nathan reaguje na každú nerovnosť, každý kameň, každú prevýšeninu a každý jeden pohyb vie reprodukovať s takou presvedčivosťou, že začnete pochybovať aj o dokonalom motion capture v Heavenly Sword. Vie zakopnúť, zamávať rukami vo výškach, podoprieť sa rukami pri zlom dopade, boxovať do luftu pri zlom zakončení komba v pästnom súboji, pošmyknúť sa, visieť na jednej ruke, hompáľať sa vo výškach, strieľať naslepo spoza prekážky, zlaňovať, húpať sa na lianách atď. Zopár drobností však reálne divadlo pohybov kazí. Za prvé Nathan nevie poriadne plávať, nevie skočiť do vody, a za druhé akcia a pohyby bežia v inom snímkovaní ako vnútorné hodiny hry. Preskakovanie cez prekážky, kotúle z jedného krytia k druhému pôsobia spomalenie, chýba im jednoducho mrštnosť.

Indiana Jones killer

To však nemení nič na veci, že Uncharted minimálne u mňa získa prvú cenu za dokonalú prácu rúk a uveriteľnú interakciu s prostredím. Všetko, čo uvidíte, je dostatočne podmanivé, aby ste uverili, že predmety uchopené hernou postavou naozaj držíte v rukách aj vy. Zasúvanie kamenných blokov, tlačenie vozíka, otváranie dverí, kontrola výbavy na tele, ťahanie reťazí alebo aj obyčajné rúčkovanie na rímsach. Pokiaľ nestojíte čelom k stĺpu, ale skočíte naň pod nejakým uhlom, Nathan sa napríklad zachytí iba jednou rukou, zlý skok ho obúcha o kameň a potom sa vytiahne hore. Pri prehľadávaní mŕtvol, braní zbraní zo zeme či munície to neplatí. Pri akcii by takéto niečo len zdržovalo, avšak v cut-scénach, pri lození a prieskume si manipuláciu s prostredím všimnete.


Neoddiskutovateľná filmovosť Uncharted vytvorená modernými efektami (depth of field, blur) je v ostrom kontraste s doterajšou produkciou Naughty Dog. Realistické poňatie dobrodružstva veľkého formátu si iné spracovanie ale nezaslúži. Nevynikli by tak špičkové animácie a pozoruhodne autentická hra svetla a tieňov. Slnečné lúče sa derú cez listy paliem, zalievajú zem mäkkými tieňmi, pokrývajú postavu. Rôzne svetelné podmienky deformujú, naťahujú tiene a vypĺňajú studené miestnosti ohnivou farbou. Niet krajšej hry ako Uncharted a v dobrodružnom žánri by ste márne hľadali konkurenta aj na iných platformách.

Živými farbami pulzujúci vizuál je doplnený priestorovým ozvučením vo formáte DTS. Čo si viac priať? Snáď len toľko, aby aj v iných hrách vynikli bezvýznamné kryštálovo čisté zvuky ako tlapnutie dlane o kov na dverách a zaplavili vás z každej strany. Ako každý správny veľkofilm, má Uncharted pripravených niekoľko drobností vo forme bonusov. Do hry bol integrovaný systém odmien a v prostrediach boli poschovávané stovky pokladov (v prostredí slabučko svetieľkujú). Za päť zlikvidovaných protivníkov päsťami, za 10 headshotov, za 5 nájdených pokladov atď. sa vám na konte kumulujú body a tie odomykajú nielen videá z výroby hry, ale aj nové filtre pre grafiku (sépia, next-gen), či zrýchlenie/spomaľovanie času, alebo zrkadlenie obrazu (čo je naľavo, to je napravo).

Tu je niečo, čo nevidíš každý deň, hovorí Nathan a ukazuje Victorovi miesto s vodopádom. Tváriš sa, ako keby si nikdy nevidel nemeckú ponorku zastrčenú v džungli! Tento dialóg dokonale vystihuje herný zážitok z Uncharted: Drake's Fortune. Mohli ste hrať dobrodružnú hru aj s kráľovnou tohto žánra, ktorú tento blockbuster po výbornom remaku Tomb Raider Anniversary jednoducho pošle do dôchodku. Moderné prvky rafinovane skombinované s hernými mechanizmami, na ktorých stojí žáner akčných adventúr, vytvára s filmovou výpravou nezabudnuteľný zážitok (to je tá ponorka v džungli). Po odohraní štyroch kapitol zostal na našich tvárach prekvapivý výraz a otvorená sánka len potvrdila, že sa blíži must have titul pre každého majiteľa PS3.


napísal spacejunker 6.11.2007
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Uncharted: Drakes Fortune
Uncharted
| UNCHARTED
[6.10.2007]
UNCHARTED: DRAKE'S FORTUNE


PS3

Vývoj: SCEE / SONY Slovakia / Naughty Dog
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 7. december 2007
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #120


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Herny tv k xbox series x (8)
Aky 65" TV by ste doporučili kupit k pripravovanej...
| Moja zostava (12)
Zdravím, potreboval by som poradiť pretože sa snaz...
| Najlepšia pasáž z filmu (3)
Sem píšte pridávajte najlepšie pasáže z vašich obl...
| Herný monitor (16)
Zdravím chcem sa tu opýtať znalcov idem si kúpiť n...
| Hra a najlepšia misia z hry (1)
Sem možťe písať svoju najoblubenejšiu misiu z akej...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk