ARMA 2

ARMA 2

Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku, hlavne nech je zábava. Pri Arma 2 s tým nebudete mať problém.

Dojmy

Za horami za dolami, kde sa kerosín sypal a pušný prach lial bola raz jedna dedinka, v ktorej stála jedna veľká chatka a v nej pracovalo cca 50 developerov s veľkým spoločným snom. Snom vytvoriť ultimátnu vojenskú simuláciu zameranú na spracovanie čo možno najvernejšieho bojiska s hlavným hrdinom oblečenom do zelených maskáčov a sniperkou pod pazuchou. Jedného slnečného delostreľbou nerušeného dňa sa títo developeri rozhodli o tento ich sen podeliť aj so zvyškom sveta a tak si pozvali pár nešťastníkov do ich vopred pripravenej pasce, do Boot Campu. Dámi a páni, Arma 2 sa hlási do služby.
 
Na tejto ich základni sme mali možnosť nielen zhliadnuť presvedčivú prezentáciu či možnosť sa priamo porozprávať o čomkoľvek priamo s autormi hry, ale aj na vlastnej koži vyskúšať alpha verziu, od ktorej aj napriek jej rannému štádiu som sa nevedel odtrhnúť, ani keď už všetkých vrátene mňa trápil až bojový hlad. Našťastie bolo o nás kráľovsky postarané, takže som mohol odolávať životným potrebám čo najdlhšie a mohol pre vás prichystať čo možno najdetailnejšie zážitky z prvého hrania.

Rýchla zbesilá akcia, množstvo výbuchov, stovky neúnavných nepriateľov. Ak čakáte niečo podobné, tak zabudnite, nič z toho sa nekoná. Kto hral predošlé diely Operation Flashpoint a Armed Assault aka Arma, vie o čom hovorím. Pomalý, rozvážny postup cez vopred preskúmané územie, nutné využívanie každej jednej prekážky v teréne, krytie pred smrtonosnými guľkami, pretože každá jedna z nich môže byť tá osudná a hlavne, snažiť sa zbadať nepriateľa vždy o niečo skôr. Tak ako aj v predošlých dieloch tak aj v Arma 2 môžete byť zabitý jednou jedinou guľkou, môžete byť zranený zásahom do rôznych častí tela a tým pádom obmedzený podľa typu zranenia. 


To všetko už samozrejme viete, ale čo je vlastne nové, čo robí Armu 2 Armou 2 a čo ju tak výrazne posúva ďalej? Jednoducho všetko. Na prvý pohľad si všimnete veľkých zmien čo do grafického spracovania. Engine bol náležite vylepšený, aby svojou podporou Shader Model 3.0 a podporou viacerých jadier mohol čo najlepšie i najrýchlejšie vykresľovať rozľahlé scenérie i podstatne lepšie spracované modely postáv a vozidiel. Scenérie sú špecifické svojou realistickosťou po grafickej, ale aj po geografickej stránke. Vďaka reálnym údajom z terénu a satelitným obrázkom máte k dispozícii skutočné prostredie kopírujúce svoju reálnu predlohu v pomere 1:1, plus drobné úpravy pre zvýšenie hrateľnosti. Vo výsledku vám to prináša uveriteľné bojisko, kde rozmiestnenie dedín, ciest, riek, i všetkého ostatného dáva zmysel a všetko na seba logicky naväzuje.
 
Skvelé prostredie je vám na nič, keď ho neviete náležite využiť. Čo vy, ale hlavne vaši spolubojovníci a nepriatelia, musia vedieť, kde je sever, nepohybovať sa a nekonať ako jelene počas loveckej sezóny. Tento krát vás čaká výzva, výzva tichej neviditeľnej smrti a to nie len pre vás, ale aj pre AI. Guliek, zranenia a smrti sa už nebudete báť iba vy, ale aj počítačom ovládaní vojaci. Letiace projektily okolo ich hláv už nebudú tupo ignorovať, budú sa báť smrti rovnako ako vy, čo ich donúti lepšie spolupracovať a taktizovať. Pocítite to pri horúcich stretoch, kedy jeden nepriateľský vojak kryje paľbou druhého postupujúceho na vaše krídlo či do vášho tyla. Budú meniť pozície a budú si pamätať, odkiaľ ste strieľali, takže ak budete chcieť ostať nažive, musíte ich meniť tiež. Z úkrytu sa ľahko môže stať pasca, alebo môžete oň prísť úplne.

Zničiteľné prostredie vás neraz postaví do situácie, kedy zo steny, ktorá bola doteraz vaším útočiskom, je zrazu len hromada sutín a vy ste vystavení nepriateľskej paľbe. Prostredie vás neraz môže ohroziť, ak si vyberiete takticky nevhodný úkryt vďaka odrážajúcim sa guľkám letiacich po presnej balistickej dráhe, alebo dokonca kvôli guľkám schopným prejsť cez prierazné materiály.
 


V súvislosti s tým vás prekvapí až zarážajúco realisticky spracovaná zvuková stránka. Vďaka nej budete prežívať, či dokonca až cítiť, ako okolo vás lietajú a narážajú guľky do stien. Budete počuť, ako prekonávajú bariéru pri dosiahnutí rýchlosti zvuku, budete rozlišovať či zvuky prichádzajú z uzatvoreného alebo otvoreného priestoru, ako jednotlivé prekážky v teréne, steny a podobne zvuky náležite deformujú či tlmia. Engine navyše zohľadňuje cez Doplerov efekt, či sa zdroj hluku vzďaľuje alebo približuje. O to je všetko ťažšie, ak ten zdroj nie je rátaný iba ako jedna vzorka, ale ako desiatky až stovky rôznych zvukových vzoriek miešaných tak, aby presne vytvorili tú správnu symfóniu jediného tanku (motor, trenie pneumatík o povrch, atď.) či samostatného vojaka s výstrojom (kroky, výstroj, pohyby, atď.)
 
Jednoducho detailov, ktoré sa autori rozhodli zapracovať na moderné bojisko, je priam až zarážajúce. Za cieľom čo možno najviac priblížiť realitu na monitory dokonca pre vás prichystali rôzne prvky. Kľudne sa vám tak ako v skutočnosti môže stať, že pri ležaní v tráve a sledovaní nepriateľa, vás z ničoho nič vyruší či až vyplaší náhly skok zajaca spoza trávy, zistíte, že rôzne druhy porastov, ako sú kroviny či hríby, rastú presne tam, kde im podľa ich reálnej predlohy prináleží (vlhšie kroviny, lesy, nenájdete ich v suchom poraste), ak poznáte hviezdy, nebudete mať problém sa podľa nich v nočných hodinách orientovať a mnoho iného.
 
K správnej atmosfére samozrejme patrí aj ten správny dej priťahujúc hráčov k monitorom do posledného okamihu. Ten nebude chýbať ani tu a tak sa môžeme tešiť na to, ako prežijete osud piatich vojakov v nehostinnom prostredí, ako si budú pomáhať v tých najťažších chvíľach, na mnohé zvraty, zvyšovanie hodnosti i s tým spojené rozkazovanie a dokonca aj na vetvenie deja na základe vašich rozhodnutí. Tie následne vyústia do štyroch možných koncov, ktoré si môžete pozrieť nielen sami, ale aj priamo v kooperačnom režime s kamarátmi. Áno, celú kampaň bude možné prejsť v tomto režime tak, že každý si vyberie svoju postavu a celý dej, príbeh i prestrihové animácie bude sledovať z pohľadu vami zvolenej postavy, prípadne sa medzi postavami v singleplayeri ľubovoľne prepínať.

Nemusíte sa báť krátkeho dobrodružstva, pretože i bez postranných úloh a pri úspornom hraní vám samotná kampaň zaberie 10 - 15 hodín. Ak by vám to ale nestačilo, čo je aj vďaka jej replaybilite veľmi málo pravdepodobné, stále máte ďalšie možnosti ako ostať v zákopoch. Editor misií snáď dnes už nikoho neprekvapí, jednotlivé misie predlžujúce hraciu dobu tiež nie, ale generátor náhodných misií áno. Zadáte pár kľúčových parametrov, prípadne si v editore nagenerujete niektoré podrobnejšie veci podľa vkusu a idete na vec, rýchlo, jednoducho a kvalitne. Môžete hrať jeden typ vygenerovanej misie stále dokola, ale aj napriek tomu nebudete vedieť, odkiaľ a kedy príde osudová guľka. Čo už ale naozaj prekvapí i tých najotrlejších hráčov je systém Warfare kombinujúci FPS akciu a RTS prvky. Určite každého napadne, ako to môže spoľahlivo prehľadne fungovať a ešte k tomu aby to bolo zábavné? Jednoducho, elegantne, zábavne!


Warfare začínate s malou základňou s možnosťou rozširovania o ďalšie stavby. Tie staviate v špeciálnom režime, podobne ako to robíte v hociktorej klasickej RTS. Máte peniaze, máte priestor, postavíte čo potrebujete a potom už len kupujete/produkujete príslušné jednotky. K tomu si prirátajte rôzne strategické pozície na obsadzovanie, ktorých vlastnenie prináša taktické výhody, možnosť úplne voľného pohybu po teréne, realisticky spracované bojisko, posily, šikovného nepriateľa či kamaráta a máte o celé mesiace zábavy postarané. Jednoducho nedalo sa od toho odtrhnúť. Nemusíte sa báť nejakej zložitosti, kľudne môžete ktorékoľvek úkony, ako napríklad stavenie základne, nakupovanie vozidiel, prideľovanie rozkazov a misií jednotkám či taktizovanie postupu armády prenechať AI a vy si môžete robiť to, čo vás baví a to na čo máte chuť. Geniálne! Všetko? Nie!

Päť rôznych frakcií, za ktoré môžete hrať, civilisti žijúci svoj vlastný život dynamicky reagujúc na vaše konanie, 1 milión 3D objektov zapracovaných do sveta, presné druhy zásobníkov do jednotlivých zbraní a ich kapacita podľa skutočných predlôh, nové sniper kamufláže pre špeciálne jednotky, zničiteľné prostredie, komunita priebežne vytvárajúca nové mody a doplnky, vďaka neporovnateľne lepšej situácii precízny betatest, aby sa neopakovala blamáž predošlého dielu, kamera s dych vyrážajúcimi filmovými efektmi, skoky padákom plus mnoho mnoho ďalšieho... a možno bude aj atomovka.

O nadšení autorov pri vývoji hry by sa dali písať celé slohy a o hre samotnej priam romány. To, že vedia, čo robia, zaručuje nielen fakt, že je to v poradí ich tretí a najväčší titul s touto tematikou, či to, že sa tomu venujú od roku 1999, ale aj fakt, že ich hlavnou činnosťou sú profesionálne simulátory pre rôzne armády sveta (USA, UK, Rakúsko, Austrália a podobne). Dokonca spolupracujú s tímami, ktoré vyvíjajú aj profesionálne verzie leteckých simulátorov pre armády, ako napríklad Eagle Dynamics, ktorý má na svojom konte herné verzie Flanker 1.0, Flanker 2.0 i LockOn. Tieto dve odlišné hry prepoja interfacom, aby mohli cvičiť naraz plnohodnotne vojaci i piloti. To, či sa v prvom kvartáli 2009 aj vy vydáte na bojiská Arma 2, rozhodne nakoľko autori dostoja svojim sľubom, a do akej miery Arma2 dosiahne očakávaných kvalít. A to bude záležať aj od vás. Zatiaľ si dajte pohov a preleštite si zbrane.


Arma 2 vo faktoch a mimoriadne zaujímavých číslach, ktoré sa podľa slov autorov takmer dennodenne naďalej zvyšujú:
 
Obsah
- 213 postáv celkovo
- 31 rôznych mužských modelov a 37 rôznych ženských modelov
- 8 druhov zvierat
- 81 rôznych verzií zbraní
- 136 rôznych verzií vozidiel
- 14 lietadiel vrátane 2 UAV bezpilotných a 13 helikoptér
- 18 pásových obrnených vozidiel
- 2 motorky + 1 bicykel
- 80 rôznych kolesových vozidiel od ľahkých obrnených, cez autá, až po nákladné vozidlá
- 8 člnov
- 17 rôznych statických zbraňových zariadení
 
Prostredie
- 225 km2 spracovaných podľa reálnych dát z reálnych miest na svete pokryté 235 929 600 pixelmi aktuálnych satelitných snímkov a bez loadingov
- Cez 50 rôznych miest a dedín
- 879 285 jedinečných druhov vegetácie (726 949 stromov a 152 336 krovín)
- Cez 326 km ciest
- Okolo 100 km drôtov vysokého napätia
- 1883 jedinečných cestných značiek – vrátane značiek smerov k rôznym mestám, ich vzdialenosti a podobne
 
Modely
- Postavy sú vytvorené z 10 000 polygónov
- Vozidlá sú vytvorené z 20 000 polygónov
- Modely zbraní sú vytvorené z 8 000 polygónov

napísal andrei 20.11.2008
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
ARMA 2


PC

Vývoj: IDEA Games / Bohemia Interactive
Štýl: Simulácia / Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 17. jún 2009
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #116


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Geforce experience a windows s... (2)
Zdravim, ked mam kupeny xbox game pass pc verziu.....
| Wow classic - nethergarde keep... (0)
Caute, nehrava niekto za alikov na Nethergarde Kee...
| Herny monitor 27” (24)
Ahoj poradí niekto herny monitor k AMD grafike? Ne...
| Novy mobil (9)
Ahojte, nutne potrebujem novy mobil stary sa mi ro...
| Forza horizon 4 xbox one (1)
Ahojte potrebujem poradiť už mám dlchsie tuto top ...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk