PREDSTAVENIE ARMA REFORGER A POTVRDENIE ARMA 4

PREDSTAVENIE ARMA REFORGER A POTVRDENIE ARMA 4

Späť k odkazu Operácie Flashpoint

Minulý týždeň sme mali možnosť zúčastniť sa netradičného novinárskeho eventu. Bohemia Interactive si nás pozvala na predstavenie budúcnosti Arma série a to formou virtuálnej prezentácie, kde si každý z novinárov vytvoril avatara a behal po jednoduchej vojenskej základni z top-down perspektívy. Mohli sme si zopakovať históriu série a to až po prvý Flashpoint. Nakoniec sme všetci svojich avatarov dostali do prísne tajného hangáru, kde na pódiu stáli avatari vývojárov z Bohemky a začala sa samotná prezentácia s každým na kamere a videami z nových hier. Plurál je správny, keďže v prezentácii sme nedostali len potvrdenie Arma 4, ale hlavne predstavenie Arma Reforger, novej hre, ktorá bude vlastne cestou k Arma 4.

Musím uznať dve veci. Tento typ prezentácie bol naozaj očarujúci a aj keď možno ešte nie je ten najlepší čas na veľké osobné prezentácie, toto zaujalo a relatívne to aj nahradilo, keďže každý s každým mohol diskutovať, stačil len headset a prísť s avatarom k niekomu inému. Chýbal akurát bufet a pivo. Hlavne ale bola celá prezentácia veľmi nostalgická. Aj ja som kedysi veľmi dávno strávil mnoho hodín v Operácii Flashpoint a táto prezentácia ma zobrala späť. Dôvod bol ale jasný – budúcnosť série Arma stojí v jej minulosti – v návrate k Flashpointu.

Je mnoho vecí zo samotnej prezentácie, ktoré by som mal rozobrať a možno je to aj na viac ako len jeden článok. Dve nové hry, nová technológia a k tomu na záver aj možnosť rozhovoru s vývojármi. Celé to trvalo viac hodinu a pol, takže materiálov a informácií je veľa. Poďme ale najskôr k tomu, prečo dve hry. Arma 4 je cieľom celého tohto vývoja, ale nie je tak blízko. Ceste k nej vedie cez Reforger, čo je podľa Bohemky menšia hra, ktorá hráčom umožní zoznámiť sa s novým Enfusion enginom, získa si komunitu a do jej rúk dostane modovacie nástroje.


Arma Reforger vychádza už dnes a to rovno v Early Access verzii na Steame a v Game Preview verzii na Xbox Series X/S. Marek Španěl v prezentácii potvrdil, že by chceli v predbežnom prístupe zostať zhruba rok a potom prinesú plnú verziu 1.0. Keďže je to menšia hra, zodpovedá jej aj nižšia cenovka 29,99€. Rovnako, keďže ide o predbežný prístup, ešte tam nenájdete všetok obsah, ale ten budú autori postupne rozširovať. Skôr ako hra sa to tak javí ako platforma a to je aj označenie, ktoré v Bohemke často používali. Platforma na testovanie pre nich a platforma na hranie a skúšanie pre komunitu, aby sa tvorcovia aj hráči spoločne postupne prepracovali k štvorke.

Reforger je skutočne návrat k pôvodnému Flashpointu a opäť zažijete éru Studenej vojny, keď sa začína poriadne otepľovať v priebehu 80. rokov na fiktívnom atlantickom ostrove Everon. To je názov, ktorá je fanúšikom Flashpointu dobre známy, je to totiž ten istý ostrov, kde sa odohrávala hra. Na ostrove sa stretávajú jednotky Spojených štátov amerických a Sovietskeho zväzu, ktoré sa dostávajú do ostrého konfliktu. V jeho strede sú navyše aj lokálni partizáni ako ďalšia frakcia, ktorú však hráči nebudú ovládať. Celé je to inšpirované Československom, takže tam nájdete autentickú výzbroj a výstroj na všetkých stranách. Pritom sa nedá hovoriť priamo o nejakom remaku, aj keď spoločných čŕt s pôvodnou hrou je tu, samozrejme, veľa.

Reforger tak v porovnaní s predchodcami ponúkne o niečo kompaktnejší Arma zážitok, čo potvrdil aj Ivan Buchta, ktorý na hre pracuje. Tu sa autori budú sústrediť na možnosti ďalšieho rozšírenia a tiež hodnoty v dlhodobom horizonte spolu s komunitou. V porovnaní s pôvodnou hrou je oveľa ďalej oblasť autenticity a to v niektorých oblastiach. Hlavne teda v oblasti herných pravidiel, ale aj topológie herného sveta a prezentácie – zvuku či grafiky. Ivan prezradil, že v tomto ohľade vytvárajú doteraz najautentickejší Arma titul. Za to všetko vďačia nového enginu Enfusion.

Ďalej Ivan Buchta pokračoval v predstavení troch základných pilierov hrateľnosti, na ktorých hru vystavali. V prvom rade je to autenticita bojov, ktoré sú drsné a neodpúšťajú zlyhanie. Aj preto sú s veľkej časti založené na komunikácii, aby spoločne hráči riešili taktiku a spoločný postup vpred v kooperácii, bez ktorého sa v takejto takticky náročnej hre nezaobídete. Finálnym pilierom hrateľnosti je logistika, ktorá podľa Ivana pridáva štvrtý rozmer je spracovaniu bojiska a pridáva podporu. Nakoniec to aj zakončil slovami: „Naozaj dúfam, že hráči zažijú mnoho pamätných momentov v Arma Reforger – našom prvom kroku k novému a mocnému vojenskému sandboxu."

Žiadna Arma hra doteraz nebola len hra, ale skôr platforma alebo akýsi balík možností. Inak to nie je ani v prípade Reforger. Ten už teraz stojí na jadre Arma hrateľnosti, sandboxe, herných režimoch a komunite. A pre každú z týchto častí tu je obsah na ne naviazaný. V hrateľnosti sa autori sústredia na pechotu s vybranou výzbrojou a výstrojom spolu s vybranými vozidlami. Zatiaľ vieme, že napríklad tanky tu pri launchi nie sú. To všetko je doplnené autentickou interakciou. Sandbox je podporený detailný prostredím s členitým terénom a mnohými interakciami, ale aj rozsiahlou zvukovou kulisou a dokonca neraz diegetickou hudbou v rámci nej.

Obsah ako ďalšia časť hry je zatiaľ vystavaná na multiplayeri, kde sú tri základné herné režimy – Conflict, Game Master a Tutoriál. Všetky vám ešte neskôr rozoberiem detailnejšie. Ale už teraz tu nájdete aj ukážku modov pre tvorcov, pričom základnou ukážkou je Capture & Hold. Ním chcú autori taktiež zachytiť súčasť Arma zážitku a to boje o menšie lokality. Na mody a komunitu je naviazaná aj posledná časť a to podpora. Autori hráčom už teraz dávajú na tvorbu rovnaké nástroje, aké používajú oni. Stačí vám tak znalosť C# skriptovania a dokážete upravovať AI a vytvárať vlastný obsah spolu s vlastnými hernými mechanikami. Taktiež je tu platforma na zdieľanie obsahu medzi hráčmi a revolúciou je, že mody vytvorené na PC si budú môcť zahrať aj hráči s Xbox Series X/S konzolami. Doplnené je to samplami modov, dokumentáciou a aj backend službami. To všetko je zatiaľ nejako limitované, ale už to v hre je a postupne sa to bude rozširovať.


Conflict bude veľký režim, v ktorom bude prebiehať živý perzistentný boj o ostrov - ale pozor, boj prebieha súčasne na celom ostrove. Budete bojovať proti nepriateľskému tímu aj lokálnym jednotkám, spolupracovať so spolubojovníkmi a snažiť sa zabrať časti ostrova pre seba. Odmenou vám môže byť povýšenie a postup na vyššie hodnosti, pričom využívať budete široké spektrum autentickej výzbroje a techniky svojej strany. Game Master režim je vlastne dynamický sandbox, kde jeden alebo viac kurátorov preberie úlohu Game Mastera a v reálnom čase vytvárajú bojové podmienky pre ostatných hráčov. Takto chcú vývojári osloviť skúsených veteránov a aj začínajúcich hráčov.

Veľkosť ostrovu Everon v Arma Reforger je rovnaká ako vo Flashpointe, čo nám v rámci rozhovoru potvrdil Ivan Buchta. Takže je to 164 km2 ostrov s 51 km2 pevniny. Zároveň ale dodal, že to nie je len o veľkosti. Ostrov je teraz oveľa detailnejší z mnohých hľadísk. Podľa jeho slov používajú oveľa viac objektov a rozlíšenie terénu je oveľa väčšie, takže v prostredí teraz narazíte na priekopy, jamy a ďalšie prvky, ktoré prostrediu dodávajú autenticitu, ale zároveň plnia aj funkčnú úlohu.

Arma 3 je podľa Jana Dušeka z Bohemky výsledkom 20 ročnej evolúcie a vývoja v sérii. Keď sa však pozreli do budúcnosti série, uvedomili si limity predchádzajúcej technológie, ktorá by im už nedovolila splniť priania nielen hráčov, ale ani ich samých. Museli tak prejsť na novú technológiu a ako sám Dušek hovorí, v DNA ich spoločnosti je spoliehanie sa na vlastné technológie, tak si vytvorili ďalšiu – Enfusion. Na ňom už čiastočne beží DayZ, ale až Arma Reforger je prvá hra kompletne poháňaná touto technológiou. Zároveň je to základný kameň Arma 4.

Vývoj už prebieha 4 roky (pričom samotný engine sa vytvára už zhruba od roku 2016) a začiatky neboli jednoduché, keďže všetko beží na úplne novej technológii. Bola to o to väčšia výzva, že toto je prvý raz, čo Bohemka vytvára multiplatformový engine. Jan Dušek priznal, že si prešli aj mnohými chybami, ale poučili sa z nich. Rovnako vedia, že optimalizácia ešte nie je ideálna, ale tá sa bude primárne riešiť až na záver pred vydaním plnej verzie. Dôležité je, že hra predstavuje dátovú kontinuitu s Arma 4. takže nielen vývojári tento menší titul využijú na učenie sa, zber spätnej väzby a testovanie nápadov, ale aj hráči sa naučia pracovať s nástrojmi, ktoré sú s novým enginom k dispozícii, aby potom mohli rovno prinášať vlastné výtvory a nový obsah pre Arma 4.

Pavel Šafář, ktorý vedie vývoj enginu, sám potvrdil, že v centre vývoja ako hry, tak aj enginu, je komunita. Dobre vedia, že musia podporovať komunitu a výtvory hráčov po ďalšie dlhé roky, takže toto bol cieľ, s ktorým pristupovali k vývoji technológií. Okrem toho ale engine vylepšuje hru v každom ohľade. Renderovacia technológia je oveľa pokročilejšia, v hrách zažijete lepšie vykresľovanie na väčšie vzdialenosti a to všetko je založené na fyzike a fyzikálnych vlastnostiach. Vylepšené budú aj denné cykly, úplne nové sú tiene, ktoré vrhajú ešte aj tiene. Tiene v boji zohrávajú aj taktickú rolu a môžu byť dlhé niekoľko kilometrov, pričom ich vidíte na obrovské vzdialenosti a správajú sa realisticky.

Prepracované boli aj systémy nasvietenia, napríklad Mesiac je v noci realisticky sa správajúcim svetelným zdrojom. Svetelné zdroje aj s volumetrickými efektmi sa tiež renderujú vo veľkom množstve a aj na väčšie vzdialenosti. Prepracovaný je aj systém počasia, takže veci pri daždi moknú a menia vlastnosti, rovnako pri slnečnom počasí zase schnú. Vylepšené boli aj časticové efekty, post-processing a mnoho iného. Hra však prináša vylepšenia aj v iných oblastiach, napríklad kompletne nový audio systém, umelú inteligenciu a tiež fyziku.


Čo sa týka deštrukcie, je to niečo, na čom pracujeme, ale je to náročná úloha, čo sa týka multiplayeru. Snažíme sa stúpať opatrne a veľmi nerozbiť hru, ale máme smelé plány, ktoré zahŕňajú rozumné množstvo deštrukcie vzhľadom na taktickú vojnovú hru a jej multiplayerovú náturu. Ako ale môžete vidieť vo videu, hra obsahuje množstvo menších objektov, ktoré môžu byť zničené a fyzikálne reagujú, čo pôsobí oveľa uveriteľnejšie ako predtým. Taktiež plánujeme viac interakcií s bežnými vecami, ktoré môžete stretnúť vo svete,“ odpovedal Ivan Buchta na moju otázku ohľadom možností deštrukcie a interakcie. Sľubuje pritom oveľa menej glitchov, keďže úplne nový fyzikálny model funguje perfektne a je oveľa detailnejší. Takže sa napríklad auto s istou váhou na mokrej ceste nedokáže vyškriabať na kopec a podobne. Celý systém kolízií je robustnejší a sám Ivan Buchta priznal, že sa mu počas testovania podarilo jeho džíp realisticky prevrátiť na strechu neopatrným jazdením.

Veľa sa hovorilo o komunite a je pravdou, že tá je v jadre série a Bohemky vlastne už od Flashpointu. Komunita vytvárala vlastný obsah a autori sa im vždy snažili priniesť čo najlepšie nástroje, inak tomu nie je ani teraz. Hlavým nástrojom je Workbench, čo je vlastne súprava rovnakých nástrojov, s ktorými tvoria vývojári. Umožňujú jednoduchú tvorbu, import a autori hovoria, že jediným obmedzením je vaša kreativita. Následne môžete obsah zdieľať cez Workshop, ktorý ponúkne prehľad modov a ďalší komunitný obsah. Dokonca aj na Xbox Series X/S. Obe tieto súčasti sú priamo v hre a autori chcú, aby ste prostredníctvom nich skúšali limity Enfusion enginu a pripravili sa vydanie Arma 4. Hra nie je spätne kompatibilná s komunitným obsahom z Arma 3, ale Workbench má nástroj, ktorý zjednodušuje import niektorých vecí, ako je napríklad terén, čo tvorcom môže zjednodušiť prácu.

V hre môžete naraziť na rádiá a pokojne ich zapnúť, takže si môžete vypočuť rádiové vysielanie v hre, pričom už medzinárodný trailer nám ukázal, že sa z rádií ozýva čeština. Hra opäť vychádza z našich historických reálií. Ostrov síce je fiktívny, ale požičiava si veľa z architektúry, nábytkov, techniky či mnoho drobností, značiek alebo reklám, no hlavne sa na ostrove rozpráva češtinou. Ivan Buchta potvrdil, že jazyk vnímajú skôr ako hrateľnostný prvok a nie ako lokalizáciu. V budúcnosti by sa chceli zamerať na to, aby každý národ hovoril autenticky svojím jazykom. Čeština tak v hre chýbať nebude, formou textov bude lokalizovaná celá hra, ale český dabing nebude univerzálny, ale ako autentický prvok ostrova.

Bohemka nám síce teraz potvrdila vývoj Arma 4, ale nechce, aby oznámenie bolo o nej. Je o novej technológii a novej hre Arma Reforger, ktoré sa teraz dostávajú hráčom do rúk. Autori nechcú zatiaľ prezradiť, kedy z Arma 4 uvidíme viac, ale môžeme odhadovať, že to nebude blízko. Možno najlepšie to zhrnuli záverečné slová prezentácie, ktoré mal Marek Španěl: „Arma 3 a DayZ sú výsledkom viac ako 20 rokov iteratívneho vývoja poháňaného nielen vášňou vývojárov, ale aj kreatívnymi komunitami po celom svete. S Arma Reforger reštartujeme sériu a ja som veľmi šťastný, že už čoskoro pozveme existujúcich aj nových hráčov do nového sveta Arma série v Early Access verzii, kde ho spolu s nami budú viesť úplne novou cestou po, dúfajme, mnoho ďalších dekád.


napísal matus_ace 17.5.2022
Páči sa mi! (+17)
PREDSTAVENIE ARMA REFORGER A POTVRDENIE ARMA 4


Predstavenie Arma Reforger a potvrdenie Arma 4
PC
Xbox Series X|S

Vývoj: Bohemia Interactive / Bohemia Interactive
Štýl: Akcia
Dátum vydania:  2022
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Praskanie v zdroji (8)
Zdravím, mám problém s PC. Keď zapojím kábel do el...
|Ms windows cd key (18)
Zdravim. Pozeral som cdkeys, ale maju cenu nieco n...
|Hodinky (6)
Uvažujete o kúpe hodiniek,náramkov,smart hodiniek ...
|Ps5 hdr (1)
Ahojte idem si sem po radu ohľadom hdr na ps5.. ak...
|Hitman 2 a hitman 3 (1)
ahojte,sectoráci. mám menši problem,zakúpil som hi...
|Svet, ukrajina, vojny ... (17913)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk